HR-deelnetwerk Woensdag 3 december 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Advertisements

Onze kernwaarden.
Edushock leerfestival
Koepels: keuzes die de Intermediair kan maken SBR voorlichtingsbijeenkomsten 2011 Vanaf 1 januari 2013 is SBR de standaard voor financiële rapportages.
Menno Karres Lead Auditor
2 Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Het Loopbaanontwikkelcentrum van de Vlaamse overheid: het LOC
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Clean desk voor dummies
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
HOOFDSTUK 12 Media.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Meer rendement uit advies Hoe kom ik van A naar Beter? Matthias Meijer.
Klassieke AO Leseenheid1
Geïntegreerde integriteit: hoe werkt u daaraan?
Beoordelen van docenten loont de moeite!
MEDIALANDSCHAP We onderscheiden: Visuele media Auditieve media
ICTB/NB Projectmanagement.
HR-netwerk Hoe de waarden van de Vlaamse overheid doen leven in jouw organisatie 29/11/ april 2017.
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Kennis delen is kracht HR-deelnetwerk 23 mei 2014 Video ants
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
Ingrediënten Business Case Het nieuwe werken” 2011.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
Strategische samenwerking
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Het werken met portfolio
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
Uw financiële gezondheid vandaag en in de toekomst Ingrid De Muynck Steve Wagemans.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Samen sterk in verandering
WAT GEBEURT ER NU MET WERVINGEN EN SELECTIES IN DE VLAAMSE OVERHEID ? Transitie Jobpunt Vlaanderen HR-netwerk 21/11/2014.
Project Proceshuis Road show
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Plaats- en tijdsonafhankelijk werken bij het departement Economie, Wetenschap en Innovatie… … prikken of niet prikken ? Birgit Van Damme 1Juni 2014.
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Projectplan <naam project>
PRO 2004 HRM - netwerk 29 oktober 2004 Analyse resultaten Personeelsresultatenonderzoek 2004 Juni personeelsleden / 361 lijnmanagers MVG / VWI.
Het Nieuwe Werken in VAC Brugge maandag 29 september verslag
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Naar een optimaal HR - beleid
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Donderdag 29 oktober 2015 Gerda Serbruyns P&O-adviseur Vlaamse overheid AGENTSCHAP OVERHEIDSPERSONEEL M 0490.
Naar een duurzaam HRM beleid
Wendbaar werken in Vertrouwen PTOW en Waarden: interactieve sessie Doe-Dag Waarden in Actie maandag 29 februari 2016 Vlaamse.
Past telewerken / PTOW bij mijn functie ? Workshop + verslag Zin?Ja!-netwerk Donderdag 16 april 2015
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
W … WE ZONDER PRIKKLOK WERKEN ? Breakoutsessie 22 maart voor leidinggevenden VAC Brussel.
Algemeen PTOW: een verhaal van … 7 B’s Bricks Bytes (Brains &) Behaviour Bills Business Buy-in Benefits.
VOORSTELLING PROJECTTEAM HFB Trees Verhoogen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tine Janssen, team Studie & Coördinatie Bouwprojecten Tom Van de.
Agentschap Onroerend Erfgoed
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Woensdag 14 juni 2017 Nieuwe titelpagina
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Transcript van de presentatie:

HR-deelnetwerk Woensdag 3 december 2014 Het Nieuwe werken / Plaats- en Tijdsonafhankelijk werken Alles start met een Goede Business case Nodig leeg bc sjabloon

Op de agenda Inleiding 3 werkrondes: samen een Business case invullen PTOW? Strategisch positioneren? Businesscase? 3 werkrondes: samen een Business case invullen Terugkoppeling Business case Wat zijn volgende stappen? Varia

HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid

HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid Een verhaal van … Bricks Bytes Brains & Behaviour Bills / Benefits HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid

Een verhaal van … Organisatieverandering (structuur, cultuur, processen,..) Efficiëntie Leidinggevenden Samenwerken Medewerkers Interne en externe klanten Klantgerichtheid Vlaamse overheid – geeft kader Entiteitseigen visie Toepassingen op niveau entiteit, afdeling, team, functie, individueel. – ruimte voor afspraken

Een verhaal van … Verschillende toepassingen: Plaatsonafhankelijk werken: Kantoor + Telewerken + + Tijdsonafhankelijk werken: Tijdsregistratie + Tijdsonafhankelijk werken

Algemeen kader: Het Nieuwe Werken ? Visienota: http://www.bestuurszaken.be/het-nieuwe-werken-hnw Omzendbrief PTOW: http://www.bestuurszaken.be/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken Toolbox: stappenplan: http://www.bestuurszaken.be/toolbox/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken/stappenplan 18/11/2014 Inspiratiedag Leg de Link

HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid Definities Plaatsonafhankelijk werken = werken op om het even welke plaats die voor arbeid geschikt is. Personeelsleden kunnen op verschillende plaatsen werken. HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid

HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid Definities (2) Tijdsonafhankelijk werken = werken zonder dat het personeelslid gebonden is aan een werkrooster, waarbij niet de uren waarop het personeelslid werkt, van belang zijn, maar wel het resultaat dat het personeelslid behaalt. HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid

Omzendbrief: wat is nog nieuw Onderscheid tussen occasioneel en structureel telewerk verdwijnt Iedereen! Geen expliciet akkoord van de lijnmanager of voorafgaande schriftelijke overeenkomst nodig Vernieuwende werkvormen Prikklok afbouwen HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid

5 dingen die een HR-adviseur moet weten over de omzendbrief ptow Continuïteit garanderen van de dienstverlening en de bereikbaarheid van de dienst voor klanten Leveren van prestaties en het behalen van resultaten samen en efficiënt! Maatwerk / entiteitseigen visie: omzendbrief algemeen kader Entiteit neemt barrières weg Volg- of verklaarprincipe Laatste dia joris HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid

HR als business partner: 10 strategische hr-tips: Wees zelf op de hoogte van hnw en ptow, trends, toepassingen … Ken de core business en evoluties van uw entiteit. Link hnw en ptow aan de missie, de visie en de strategie van uw entiteit. Spreek de taal van de business (geen wollig hr!). Zoek opportuniteiten om ptow op de agenda te zetten: bv. fusie, 6de staatshervorming, kerntakenplan … Wees partner, coach en challenger van het lijnmanagement en niet alleen uitvoerder. Positioneer hnw en ptow als oplossing voor business problemen: productiviteit, inzetbaarheid, personeelstevredenheid … Geef de ROI (return on investment ) weer. Link uw strategie / argumentatie aan de cultuur van uw entiteit ! Werk projectmatig en met een business case. HR en het nieuwe werken in de Vlaamse overheid

Business case: waarom ? Invoeren van ptow is een project: Doel dat bijdraagt tot de resultaten van de organisatie Eenmalig Een uniek resultaat Beperkt in tijd, met een duidelijk begin en einde Met beperkte middelen Met een projectspecifieke organisatiestructuur. TIP: Blijvend opvolgen van PTOW is een proces!

Toolbox ptow Projectmatige aanpak Verschillende fases: Analyseer de as is – situatie Bepaal de entiteitsvisie Analyseer de kloof Voer uit Monitor en evalueer Stuur bij http://www.bestuurszaken.be/toolbox/plaats-en-tijdsonafhankelijk-werken/stappenplan Business case / projectvoorstel

Business case: wat is dat dan? BC zorgt ervoor dat alternatieven worden afgewogen => heldere strategische keuzes ifv de organisatiedoelstellingen rechtvaardiging van het project: Waarom de organisatie kiest om het “zo” aan te pakken). In kaart brengen van de risico’s, context, kosten/baten Wat ligt “Bezint eer ge begint”

Ook belangrijk omdat… Het is ook een instrument om de neuzen in dezelfde richting te krijgen. Het proces van het opmaken van de BC en dit met de stuurgroep en opdrachtgever te bespreken, maakt dat iedereen effectief over hetzelfde praat en ook duidelijk een engagement geeft om de schouders mee onder het project te zetten (kanttekening: ook niet zwaarder maken dan nodig)

Dit is het schema van de toolbox projectmanagement, dit vertrekt vanuit de Prince2 methodiek

Waaruit bestaat een BC? AANLEIDING: MEERWAARDE van het project Reden voor het starten van het project - bvb; omzendbrief PTOW MEERWAARDE van het project Welke doelstellingen beoogt dit project? Wat willen we bereiken met dit project? KOSTEN EN BATEN per alternatief Een aantal alternatieven voor aanpak worden afgewogen door de kosten/baten in kaart te brengen. - bvb niets doen/enkel inzetten op afschaffen prikklok/thuiswerken mogelijk maken tot 3 dagen/week/… Welke kosten zijn er nodig om het project succesvol uit te voeren? (Onderscheid tussen eenmalige en terugkerende kosten). Op basis hiervan gaat de stuurgroep een beslissing nemen over welk alternatief er wordt gekozen. Bijdrage aan de STRATEGISCHE of operationele doelstellingen Hier wordt de link gelegd met de strategie en de werking van de organisatie: er wordt verhelderd tot welke doelstelling(en) het project zal bijdragen. - bvb. dienstverlening op maat van de klant, digitalisering dienstverlening, betrokkenheid medewerkers vergroten,… Belangrijkste RISICO’S Geeft de belangrijkste risico’s weer die ten aanzien van het project spelen. De lijst van belangrijke risico's worden ook tijdens het project verder aangevuld (risicoregister). Bvb. onaangepaste structuur, onaangepaste cultuur, geen budget voor digitalisering,…

Onzekerheden en risico’s De bouwstenen van een business case: Onzekerheden en risico’s Aanleiding project Waarom doen we dit? Kosten/baten Alternatieven Strategisch belang scope Doelstellingen HR netwerk Project- structuur Timing Budget

Vandaag: Opmaken BC en aanzet projectplan Aanleiding project Risico’s Kosten/Baten per alternatief BC Strategie Scope Doelstellingen Project structuur Timing Budget Projectplan

Met wie de BC opmaken? Opdrachtgever = eigenaar van de business case! Projectleider trekt het proces en actualiseert Stuurgroep valideert => Als BC gevalideerd is kan een concreet projectplan worden opgemaakt met projectteam, budget, timing, deelstappen, etc. Projectplan: Zit al in business case

Aan de slag: invullen BC 3 groepen in 3 werkrondes met 3 thema’s 3 rondes met doorschuifsysteem: 20’ / 15 ‘ / 15’ steeds voortbouwen Laatste ronde 10’ = synthese rapportering / output Joris timekeeper

Aan de slag: output Vandaag: Elke werkgroep maakt samenvatting voor terugkoppeling Iemand uit de werkgroep stelt plenair zijn 3 flips voor. Ago vult aan in Toolbox: Aangevuld sjabloon ptow-business case Voorbeeld van entiteitseigen business case ? Wie wil meewerken ?

Vragen? Waar zit jullie volgende vraag naar ondersteuning / samenwerking ? Waar bijten jullie nog de tanden op stuk?

Varia Monitoring ptow: Suggesties voor Vlimpers: 1. De entiteit registreert elk personeelslid dat niet in aanmer king komt voor ptow en om welke reden. (bij afwezigheid van registratie geldt de veronderstelling dat het personeelslid in aanmerking komt voor ptow gedurende onbepaalde duur). 2.Voor elke hele of halve werkdag is registratie nodig van de frequentie waarmee de personeelsleden in de praktijk niet op de standaardbedrijfslocatie werken. (als er geen gegevens geregistreerd zijn , geldt de veronderstelling dat het personeelslid op de standaardbedrijfslocatie werkt).

Onzekerheden en risico’s De bouwstenen van een business case Onzekerheden en risico’s Aanleiding project Waarom doen we dit? Kosten/baten Alternatieven Strategisch belang scope Doelstellingen HR netwerk Project- structuur Timing Budget

Waarom doen we dit? Aanleiding Verhuis VAC/ander gebouw Omzendbrief PTOW Verhuis VAC/ander gebouw Zesde staatshervorming / fusies Kostenbesparing Directieteam is believer van dit nieuwe concept Ombuigen van tijdscontrole naar resultaatgericht werken Herziening van onze dienstverlening Flexibelere werkomgeving nodig Balans privé-werk versoepelen

Onzekerheden en risico’s Vanuit invalshoeken: Organisatie Leidinggevende Medewerker Klanten (intern & extern) Hoeveel zeggenschap hebben we over de nieuwe ruimtelijke indeling? Is ons leidinggeven aangepast? Hebben we de juiste instrumenten om dit te doen? Niet aangepaste cultuur Risico: oude werken in nieuwe omgeving: clash Vind ik mijn baas/collega’s/medewerkers terug op de werkvloer? Hoe doen we vertrouwelijke gesprekken? Hoe weet ik of mijn mensen werken? Welke afspraken maken we over bereikbaarheid Help, we zijn niet gedigitaliseerd! Waar laten we onze dossiers?

Kosten/Baten per alternatief We werken zoals voorheen in de nieuwe omgeving: wat is kost/baat daarvan? Voor Leidinggeven, Medewerkers, Organisatie, Klanten We passen enkel hoogstnodige aan, een richtinggevend kader voor telewerk , toch nog vaste bureaus, en we zien wel waar we landen. Kosten/Baten? Wij gaan volop door. Kosten/baten: Klantentevredenheid Rendementsverhoging / productiviteit Betrokkenheid / tevredenheid Gezondheid / ziekteverzuim

Strategische vragen Strategisch belang Wat is de missie/visie van de entiteit? Welke dienstverlening aan welke klanten? Wie zijn de belanghebbenden? Wat staat er in het kerntakenplan? Wat staat er in beleidsnota’s (inhoudelijke + bestuurszaken)? Wat staat er in het ondernemingsplan / beheersovereenkomst? Wat is er maatschappelijk “hot” voor jouw entiteit? Hoe kan ptow bijdragen aan het (beter) bereiken van de entiteitsdoelstellingen? Kantoor? Telewerk? Tijdsonafhankelijk?

Minimum- & maximumtraject / piloot?? Scope Minimum- & maximumtraject / piloot?? definitie: Het totaal van de op te leveren producten en de daaraan gestelde eisen (vormt al een deel van projectvoorstel) Keuze om al dan niet bepaalde aspecten op te nemen in project. Kan bv. gaan over: Bricks: Ruimtelijke middelen (bureau/printer/archief,..) Bytes: ICT –(middelen) Brains / Behaviour: Leidinggeven en aansturing Responsabilsering en autonomie personeel (planningscapaciteit personeel) Vertrouwen geven en betrouwbaarheid aantonen Organisatie: Intern/extern – omgang met klanten Arbeidsomstandigheden personeel Arbeidskost Flexibiliteit organisatie/personeel/dienstverlening IAO

Doelstellingen Wat wil je bereiken: Verschillende invalshoeken: BBB Bricks: aangenamere werkomgeving Werkplekken afgestemd op taken … Bytes: Digitalisering boost geven, ???? Brains / Behaviour Klant: Op nummer 1.:dienstverlening state of the art Personeel: Flexibiliteit kansen voor balans werk privé Betrokkenheid personeel Organisatie: Digitalisering boost geven Samenwerking aanzwengelen Transparantie Leidinggevenden: ??? Bills / Benefits: rationeel omgaan met schaarse middelen (mens en ruimte, geld,…) Freija: ook nog es checkenmet bc in praktijk

Projectstructuur 3 lagen: - toepassing kantoor: op niveau gebouw + entiteit - andere toepassingen: entiteit ; beleidsdomein ? 1 Stuurgroep – sponsor het nieuwe werken / ptow bv. stuurgroep het nieuwe werken: topambtenaren BZ. bv. VAC Brussel: leidend ambtenaren verhuizende entiteiten Projectgroep: bv. trekkers facilitair bedrijf. Werkgroepen – dikwijls meer PTOW-gericht minimum: facilities / it / hr / communicatie / voorbeeld: VAC Brussel: overzicht werkgroepen: Catering ; Toegankelijkheid; ICT: Facilities; Mobiliteit; Communicatie ; Documentatiebeheer; PTOW; HNW- inrichting.

Timing / mijlpalen Deadline: -lange termijn: eind 2020 kantoor: timing facilitair bedrijf -korte termijn: cfr. entiteitseigen visie opportuniteiten: fusies … Keuze: Hoe en wanneer deelstappen nemen? -hoe: alles voor iedereen ? Pilootprojecten ? Deelprojecten ? -wanneer: bv. kantoor: verhuisdatum: voor / tijdens / na + telewerken wat ? organisatie / leidinggevenden / medewerkers

Voorbeeld tijdslijn VAC Brussel

Projectstructuur 3 lagen: - toepassing kantoor: op niveau gebouw + entiteit - andere toepassingen: entiteit ; beleidsdomein ? 1 Stuurgroep – sponsor het nieuwe werken / ptow bv. stuurgroep het nieuwe werken: topambtenaren BZ. bv. VAC Brussel: leidend ambtenaren verhuizende entiteiten Projectgroep met projectleider: bv. trekkers facilitair bedrijf. Werkgroepen – dikwijls meer PTOW-gericht minimum: facilities / it / hr / communicatie / voorbeeld: VAC Brussel: overzicht werkgroepen: Catering ; Toegankelijkheid; ICT: Facilities; Mobiliteit; Communicatie ; Documentatiebeheer; PTOW; HNW- inrichting.

Timing / mijlpalen Deadline: -lange termijn: eind 2020 kantoor: timing facilitair bedrijf -korte termijn: cfr. entiteitseigen visie opportuniteiten: fusies … Keuze: Hoe en wanneer deelstappen nemen? -hoe: alles voor iedereen ? Pilootprojecten ? Deelprojecten ? -wanneer: bv. kantoor: verhuisdatum: voor / tijdens / na + telewerken wat ? organisatie / leidinggevenden / medewerkers

Voorbeeld tijdslijn VAC Brussel

Budget ICT-investeringen: laptop / telefonie. Te registreren. Personeelskost: o.a. verplaatsingstijd geen administratie voor opvolging prikklok Kantooromgeving: kosten (m²) voor en na verhuis Algemeen: cfr. Kosten / baten Rendementsverhoging / productiviteit Betrokkenheid / tevredenheid Gezondheid / ziekteverzuim Klantentevredenheid Aantal ptow’ers en ptow-dagen: cfr. monitoring