Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie
Beelden confronteren Een beeldmeditatie gebeurt meestal met één beeld. Men kan ook werken met twee of meer beelden, waarin opmerkelijke verschillen of gelijkenissen zitten.
Beelden confronteren
Communicatie Woord van God woord woord van de van de leerlingen leerkracht
Een leerproces in 3 stappen Verkennen Aanknopingspunten zoeken, zien, herkennen, stilstaan bij, herkennen, … Verdiepen Het nieuwe laten doordringen, confronteren, interpreteren, gevoelig worden voor het nieuwe, een christelijke duiding inbrengen, … Verwerken Wat betekent dat voor mij? Wat heb ik geleerd? Kan ik dat waarderen? Kan ik er zin in ontdekken, me ermee identificeren?
Gelovig worden zit verweven in de identiteitsopbouw en heeft te maken met…. A. Basisvertrouwen en een positief zelfbeeld B. Verbondenheid met zichzelf, anderen, gemeenschappen, natuur en cultuur C.Gevoeligheid voor goed en kwaad D.Kennismaken met christelijke geloofstaal, geloofsverhalen, rituelen, vieringen, symboliek
Gelovig worden…een lang proces De jonge kinderleeftijd is een heel belangrijke leeftijd! Specifiek aan deze leeftijd: 1. Meedoen met grote mensen (participatief geloven) 2. Religieuze rituelen zijn heel belangrijk 3. Ze willen het ‘zelf doen’- verlangen naar autonomie 4. Er is een evolutie in hun godsvoorstelling
1. Mee- beleven met grote gelovige mensen (participatief geloven) Vooral met vertrouwenspersonen Wat valt er voor hen mee te beleven? Waaraan kunnen jonge kinderen merken dat hun ouders, opvoeders gelovig zijn? Wat is er te zien? Wat is er te horen (wie spreekt erover)? Wat is er te doen?
Soms wel eens moeilijk ….maar vooral mogelijkheden! Kinderen zijn op deze leeftijd emotioneel kwetsbaar wanneer hun vertrouwenspersonen tegenstrijdige boodschappen brengen Ze zijn verstandelijk ‘beperkt’ om symboliek en tweede taal te begrijpen Maar ze lossen dit op met fantasie en empathie
Jezusbeelden bij jonge kinderen Kleuters denken ‘in stukjes en brokjes’ Verschillende beelden reiken verschillende aspecten van Jezus aan Verhalen werken daarop verder Een Jezusbeeld is nooit ‘af’
Belang van actieve, communicatieve werkvormen Gesprek Filosoferen, theologiseren Bibliodrama Muzisch verwerken …
Dramatiseren Goed voorbereiden Zich inleven in de personages Een bijbelfiguur doorleven De lege / open stoel(en) Tableau vivant Een ontmoetingsspel