Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO 01-02-2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

‘Over taal en rekenen gesproken…’ September/oktober 2010.
Differentiatie in de klas
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Taal en rekenen in het MBO Marjo Jansen, senior beleidsadviseur.
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Centrale schoolbespreking Naam van de school Datum Logo van de school.
Taal en rekenen in het mbo
Taal en rekenen in het mbo
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
Leeromgeving Wie Martin Hakkert Wat Zorgcoördinator LWOO-coördinator
Startconferentie netwerken taal en rekenen vo 1 februari 2011.
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Samenwerken aan sterk groen onderwijs Actuele ontwikkelingen 13 november 2013 Alet van Leeuwen.
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
ECK Educatieve contentketen in het MBO arjan van Venrooy Nico Verbeij
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Taal en rekenen in beweging!
Nederland zakt weg in PISA-ranglijst Andreas Schleicher, OECD: Organisation for Economic Co-operation and Development “Nederland zit onderaan de top.
Stedelijk College Eindhoven Marianne Lambriex
HUMAN MOVEMENT & SPORT er in 2028 uit?
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Niek van den Berg Vmbo- en mbo-manifestatie Samen werken aan sterk groen onderwijs 13 november 2013 Doorstroom tussen groen vmbo en mbo Relevante factoren.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Basisbewerkingen rekenen
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Werkconferentie Passend Onderwijs 30 maart 2009 Bijeenkomst voor algemeen directeuren van : PO: WSNS Hoorn-1, WSNS Hoorn-2, WSNS De Streek VO: SWV VO-SVO.
Presentatie 9 juni 2011 Excellente onderwijsprogrammering Bijeenkomst van sectievertegenwoordigers in het kader van de PSG-Expeditie donderdag 9 juni 2011.
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Nieuw Nederlands 4e editie
Actualiteit en activiteit ! Actuele ontwikkelingen Karin Lukassen MBO Taalcoach Academie 25 september 2009.
Opbrengstgericht werkenPresentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst.
Wijzigingen overgang PO-VO
preek over Deuteronomium 6:20-25
Carrouselbijeenkomst Rekenen en taal Doorlopende leerlijnen Wilma Willems – 14 april 2010.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Afstemmen rekenonderwijs van v(mb)o naar mbo: hoe, wat, waarom? Harm van Son – 6 december 2011.
24 juni 2014 PLG interdisciplinariteit vincent jonker.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Basiskennis LOB.
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Open Huis 19 januari Hartelijk welkom! Avila College Even voorstellen: Gerco van ‘t Spijker Teamleider klas 1 en 2.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Friesland,Kop van Overijssel & Noordoostpolder Kwartiermakers po Anke Postma en Jimke Nicolai & Kwartiermaker vo Margriet Buwalda.
Pilot november 2011 Utrecht. GRONINGEN DLL en REFERENTIENIVEAUS.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Alle kinderen voedselvaardig Steunpunt Smaaklessen, Wageningen UR.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Haal meer uit het leerlingvolgsysteem aan de hand van de TOA
WELKOM Verdiepingsdag Europees Parlement Ambassador Scholen
Onderwijsconcept salent
Rekenontmoeting Scalda MBO en VMBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Transcript van de presentatie:

Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO

2 Belang taal en rekenen Basis voor alle andere kennis Voor VO: schakel tussen PO en MBO/HO Ook voor dit kabinet: de basis op orde

De overheid en taal en rekenen Overheid verantwoordelijk voor onderwijsdoelen: het wat Scherper stellen van doelen: referentieniveaus Prioriteit bij de basisvakken: rekenen/wiskunde, Nederlands

Hoe presteren leerlingen? Het PISA-onderzoek. Algemene conclusies Nederland hoort tot top van Europa, maar zakt internationaal weg Dalende trend voor m.n. rekenen/wiskunde Onderkant presteert relatief goed, bovenkant blijft achter

PISA : trends

Lezen: sterk presterende onderkant

Rekenen/wiskunde: bovenkant blijft achter

Voorbeeld opgave PISA

PISA

Scholen aan zet Overheid kan stimuleren en faciliteren: o.a. SLO, steunpunt taal en rekenen Echte werk moet in de klas worden gedaan Aan de slag met taal- en rekenbeleid Kennisdeling, opdoen van ervaringen en inzichten