Startconferentie regionale netwerken Henk Post Directeur VO
2 Belang taal en rekenen Basis voor alle andere kennis Voor VO: schakel tussen PO en MBO/HO Ook voor dit kabinet: de basis op orde
De overheid en taal en rekenen Overheid verantwoordelijk voor onderwijsdoelen: het wat Scherper stellen van doelen: referentieniveaus Prioriteit bij de basisvakken: rekenen/wiskunde, Nederlands
Hoe presteren leerlingen? Het PISA-onderzoek. Algemene conclusies Nederland hoort tot top van Europa, maar zakt internationaal weg Dalende trend voor m.n. rekenen/wiskunde Onderkant presteert relatief goed, bovenkant blijft achter
PISA : trends
Lezen: sterk presterende onderkant
Rekenen/wiskunde: bovenkant blijft achter
Voorbeeld opgave PISA
PISA
Scholen aan zet Overheid kan stimuleren en faciliteren: o.a. SLO, steunpunt taal en rekenen Echte werk moet in de klas worden gedaan Aan de slag met taal- en rekenbeleid Kennisdeling, opdoen van ervaringen en inzichten