Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderwijsbeleidsplan
Advertisements

EFRO-project 655 Ondernemingsgerichte kennisontwikkeling & -valorisatie in West-Vlaanderen.
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Onderzoekscentrum KHMechelen, Onze-Lieve-Vrouwestraat 94, 2800 Mechelen, T Faal- en succesfactoren voor goede dwarsverbanden.
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Mag ik u voorstellen ....
netwerk organisatiebeheersing
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Situering K-point binnen de KHK. Katholieke Hogeschool Kempen VorselaarLierTurnhoutGeel GEZONDH. TECHN.W. GEZONDH. LERAREN H W B.
Het innovatiemodel van IMEC
Overzicht van het SBO-programma. Paul Schreurs, IWT
Hogeschool Gent. Missie De Hogeschool Gent wil excelleren in onderwijs, onderzoek, dienstverlening en beoefening van de kunsten. Via de competentie van.
Casus: Master Verpleegkunde en vroedkunde Prof. W. Sermeus K.U.Leuven
Voorzitter programmacommissie NPO
HOGER ONDERWIJS: BINAIR, COMPLEMENTAIR, CIRCULAIR? Dwarsverbanden Hogescholen – Universiteiten Case Master in het Sociaal Werk – Bachelor in het Sociaal.
Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair?
Hoger Onderwijs: binair, complementair, circulair?
Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
BBC – LDC.
Visienota professionalisering Toeristisch Onthaal Waar staan we & waar gaan we naartoe? Koen Craenen, projectcoördinator toeristisch onthaal.
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Als publieke dienstverlener wil de VDAB : voor werkzoekenden,
Missie, visie, strategie & jaarplan
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
1 Het nieuwe Partnerschapsverdrag Toelichting bij een evolutie.
Het Vlaams innovatienetwerk 8 oktober 2009 EFRO-Seminarie Prioriteit 1 ‘Kenniseconomie en Innovatie’ Annie Renders - IWT VIN Coördinator
Beleidsnota  Deel 1: organisatie  Deel 2: evaluatie  Deel 3: beleidsplan.
Beleidsplan erfgoed situering vóór erfgoedconvenant stad Hasselt en Vlaamse Gemeenschap: belangrijke spelers in Hasselt: cultuur, toerisme,
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Langer doorwerken door oudere werknemers
De sociale economie als partner voor profitbedrijven en lokale besturen Uitdagingen voor de 5 november 2014.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Dankzij Java 8 en lambda's productiever ontwerpen en coderen TETRA project proposal 2015.
.NET-productiviteit verhogen met een gepast gebruikt van lambda's en F# TETRA project proposal 2015.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Faculteit Industrieel Ontwerpen, 27 november 2006 Bilateraal College van Bestuur Managementteam Industrieel Ontwerpen.
IWT in de Europese Onderzoeks- en Innovatieruimte 9 januari 2012 Symposium Vlaams Europa Platform.
ESF Vlaanderen OP Sociale Economie Karel Vanderpoorten
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
ISBI Inge Vervoort – Toonmoment ISBI – 12/10/2012 Integrale Studentenbegeleiding Bij Internationalisering.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Coördinatie Steunpunt Interne structuur, overleg met de opdrachtgever en verspreiding van onderzoeksresultaten.
5 jaar Vlaams Partnerschap Water voor Ontwikkeling Nieuwe initiatieven op stapel Frank Depoortere 28 oktober 2009.
Onderzoek & Advies Voor een kennisgedreven toekomst voor West-Vlaanderen: Visie op de uitbouw van het hoger onderwijs en het onderzoek in de provincie.
Hogescholen en Kennisvalorisatie
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
Master of research and design
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Master of research and design
Toekomst werkgroep OCMW’s centrumsteden
Geïntegreerd breed onthaal
Organogram Algemeen Directeur
Toelichting bij het onderwijsbeleid van de Provincie West-Vlaanderen
Vlabinvest: Wonen en Zorg
Hoe zit het werkveld praktisch in elkaar?
Introductie.
Transcript van de presentatie:

Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? K.H.Kempen-DC-Doc-2010.008 Hoger onderwijs: binair, complementair, circulair? Leuven 11 februari 2010 Jan Lievens, Ward Colen

Dwarsverbanden binnen hogescholen: Onderzoek aan de K.H.Kempen Managementmodel, focus en structuren voor onderzoek Jan Lievens, departementshoofd 2. Praktijkvoorbeelden Ward Colen, onderzoekscoördinator

Dwarsverbanden binnen hogescholen: Onderzoek aan de K.H.Kempen Managementmodel, focus en structuren voor onderzoek Jan Lievens, departementshoofd

De K. H. Kempen 1. Studenten: 6791. 4 vestigingen De K.H.Kempen 1. Studenten: 6791 4 vestigingen 11 onderwijsdepartementen 2. Personeel: 623 VTE 3. Budget: 36 miljoen (omzet 50 miljoen) 4. Opleidingen: multisectoriaal 6 studiegebieden 28 opleidingen 5. Onderzoek: 10 onderzoeksdomeinen 57 VTE in onderzoek 3,6 miljoen projecten 6. Infrastructuur: 38,7 miljoen investeringen

Één gedragen MISSIE -> ONDERZOEK = KERNPROCES! De K.H.Kempen inspireert, stimuleert en innoveert “De Katholieke Hogeschool Kempen is toonaangevend in onderwijs, onderzoek en maatschappelijk engagement. Daardoor zijn we een kansrijk knooppunt voor de duurzame ontplooiing van mensen, groepen en de hele regio.” Één gedragen MISSIE -> ONDERZOEK = KERNPROCES!

Opdracht- Volgens Operationele Beleidsplan: drie niveaus Visie en strategische doelen Operationeel jaaractieplan Missie Opdracht- Volgens Operationele verklaring EFQM doelstellingen Beleidsvisie velden Actieplannen 10 jaar 3 à 5 jaar 1 jaar

Mede- Leider- Beleid & EFQM managementmodel Voorwaarden Resultaten Het beleidsplan in het EFQM managementmodel Mede- werkers Waarde- ring mede- werkers Leider- schap Beleid & strategie Klanten- resulta- ten Eind- resultaten Processen Waarde- ring maat- schappij Partners & middelen Voorwaarden Resultaten

Draaischijf Leiderschap: hogeschoolbreed Directiecomité Clusters (= subcomités) Comité personeelsbeleid Draaischijf Directiecomité K.H.Kempen Comité studentenbeleid Comité communicatiebeleid Comié financieel beleid Comité informaticabeleid Comité facilitair beleid Ondersteunende Processen: Comités Onderwijsraad Raad PV / MD Onderzoeksraad Kwaliteitsraad Raad internat. Kernprocessen: Raden

5 academische, 26 professionele SW Geel ABT IBW TW HWBK G&C Gez. Lier Turn. Ler. Vors. Soc werk Agro- en bio techn Elektr - ICT Log Bedr manag Ergo Ver- pleeg- kunde Lager onder- wijs Kleuter EM Office Ortho Vroed- Secund Toeg inform Voed en dieet Landb Biom Lab indust Bouw Chemie 31 opleidingen: 5 academische, 26 professionele

7 Clusters SW Geel ABT IBW TW HWBK G&C Gez. Lier Turn. Ler. Vors. Soc werk Log Bedr manag Kleuter onder- wijs Office Lager Elektr - ICT Toeg inform Ergo Ver- pleeg- kunde Secund EM Ortho Vroed- techn Voed en dieet Bouw Biom Lab Agro- en bio Landb Chemie indust 7 Clusters

De clusters Clusteroverleg Departementshoofden en adjunct-departementshoofden Departementshoofd is de clustercoördinator. Zijn adjunct-departementshoofd is clustersecretaris. Voor onderzoek ook onderzoekscoördinatoren en domeinverantwoordelijken Clusterbeleid Onderwijs Onderzoek Personeelsbeleid PR, studentenwerving, voorlichting Contacten met het werkveld

Focus van ons onderzoek Kern: Afstemming en verwevenheid met het beroepenveld realiseren Zeer toepassingsgericht onderzoek Multidisciplinaire aanpak Opdracht voor academiserende en professionele opleidingen Veel aandacht voor implementatie en disseminatie van onderzoeksresultaten Als interface tussen Kempense actoren en expertisedomeinen van Associatie en andere onderzoeksinstellingen

10 onderzoeksdomeinen => 10 speerpunten => 7 clusters Energiemanagement (KCE) Duurzame gewasbescherming Dierenwelzijn 3. Biomedische technologie (MOBILAB) Functionele voeding Moeder en kindzorg 4. ICT 5. Lokaal sociaal en economisch beleid 6. Gerontologie en ouderenzorg (Vonk3) Effectiviteit van onderwijsprocessen 7 “gemengde” onderzoeksclusters 1 “trekker” of coördinator per cluster 28 opleidingen, 6800 studenten

Onze rol in de innovatieketen Fundamenteel Toegepast Projectmatig wetenschappelijk wetenschappelijk wetenschappelijk onderzoek onderzoek onderzoek nieuwe vertaling verspreiding kennis van kennis van kennis Doctoraat Master Bachelor Universiteiten Hogescholen Kennis + Creativiteit = Innovatie

Relatie onderwijs – onderzoek - innovatie Kennisvergaring en –verspreiding op zich is goed, maar onvoldoende Klemtoon moet liggen op aanwending van kennis: ondernemingscreativiteit bevorderen! K.H.Kempen werkt mee aan een kader voor de ontwikkeling van de Kempen als een creatieve regio! Méér samenwerking, netwerking en synergie

Relatie onderwijs – onderzoek - innovatie Kennis en innovatiekracht complementair bundelen, zowel intern als extern Slagkracht van betrokken bedrijven, besturen en instellingen helpen verhogen Maximale synergie realiseren Intern Kennisinstellingen Kennisintermediairen Bedrijven, overheden en instellingen

Beleid en strategie: visie De KHK wil haar 3 kerntaken, namelijk onderwijs, onderzoek en dienstverlening innovatief en kwaliteitsbewust waarmaken De KHK zal haar partnerschap als kennis- en onderzoekscentrum uitbouwen in een regionaal en internationaal perspectief De KHK wil via relevant onderzoek de ontwikkelingsdynamiek van de Kempen ondersteunen De KHK neemt een trekkende en regisserende rol op inzake kennisvalorisatie en streekontwikkeling

Eén sturend onderzoeksbeleid! Beleidsplan: Onderzoek => kernproces Visie op onderzoek Meerjarenplan Jaaractieplannen (PDCA) Gezamenlijke organen m.b.t. onderzoek en dienstverlening Onderzoek gebeurt in afgebakende domeinen Oog voor resultaten

Onderzoeksbeleid: Structuren Onderzoeksbeleid in DC en clusters Onderzoeksraad (adviseert DC) Comités werken ondersteunend Onderzoekscoördinatie: 2 niveaus - 1 onderzoekscoördinator KHK (0.75 VTE) - 7 onderzoekscoördinatoren: één per cluster (3.50 VTE) 10 Onderzoeksdomeinen Valorisatiedienst (0.50 VTE KRD, LRD) Departementale structuren om onderzoek in te bedden in de opleidingen én het werkveld

Structuur van onze onderzoeksdomeinen Interne aansturing/leiding - clusterdirectie - onderzoekscoördinator - domeinverantwoordelijken Evolueert naar een kenniscentrum (of expertise-eenheid), aangestuurd door stuurgroep met - K.H.Kempen-onderzoekers - werkveldvertegenwoordigers - socio-economische actoren - wetenschappelijke wereld

Structuur van onze onderzoeksdomeinen Legt onderzoeksprogramma vast op korte en middellange termijn Volgt projecten op Streeft maximale synergie na met - andere kennisinstellingen - bedrijven, organisaties, … Zoekt naar actieve betrokkenheid in netwerken en consortia Voorziet in ondersteunende processen (infrastructuur, werkingsmiddelen, personeel, administratie, …)

Beleid: Strategische doelen (2010 – 2013) 1. De KHK voldoet aan accreditatienormen: Academische Ba/Ma: onderwijs gestoeld op wetenschappelijk onderzoek Professionele Ba: afstemming op en verwevenheid met beroepenveld realiseren 2. De KHK optimaliseert de organisatie van de onderzoeksdomeinen en onderzoeksactiviteiten in clusters De KHK is toonaangevend in 10 afgebakende onderzoeksdomeinen Onderzoek kaderen binnen deze domeinen

Beleid: Strategische doelen (2010 – 2013) 3. De KHK werkt samen met bedrijven, instellingen en organisaties aan de ontwikkeling van een innovatieve en performante kennisregio: Oprichten van expertisecentra KHK treedt op als toegangspoort tot Associatie K.U.Leuven en ondersteunt en begeleidt bedrijven of instellingen 4. De KHK optimaliseert de integratie van onderzoek in onderwijs: Stimuleringsbeleid om OP actief te betrekken in onderzoeksprojecten Onderzoekers communiceren intern over het eigen onderzoek Bachelor- en masterproeven maximaal koppelen aan eigen onderzoeksprojecten

Beleid: Strategische doelen (2010 – 2013) 5. De KHK implementeert op systematische wijze kwaliteitszorg in onderzoek: Vormingsbeleid voor beginnende en gevorderde onderzoekers KHK heeft een beheerssysteem voor permanente opvolging van onderzoeksprojecten Kwaliteit van het onderzoek wordt bewaakt op basis van outputindicatoren (afgestemd op Associatie K.U.Leuven en VLHORA) 6. De KHK heeft in alle stadia van het onderzoek aandacht voor het valorisatiepotentieel: Bij het toekennen van onderzoeksmiddelen wordt rekening gehouden met valoriseerbaarheid Aandacht voor publicatiebeleid KHK heeft een geïntegreerd valorisatiereglement

Partners en middelen: financiële middelen Financiële opvolging projecten gebeurt door onderzoekscoördinator/projectleider Saldi blijven gekoppeld aan kostenplaats Over departementen en campussen heen (Nog) geen centrale overhead 15% algemene werkingskosten op projecten met overheidsfinanciering (PWO, academiseringsmiddelen) Defiscaliseringsmiddelen: integraal voor inzet contractuele onderzoekers Infrastructuur: centraal via facilitaire dienst (tenzij specifieke investeringen)

Partners en middelen: financiële middelen Structurele overheidsfinanciering – professionele bachelors: - structureel deel: 6 coördinatoren - ca 4 projecten/jaar 135.000 euro 2. Structurele overheidsfinanciering – academische BaMa’s - doctoraten - coördinatie en uitvoering onderzoek 3. Projectfinanciering door overheid - Vlaams, federaal, Europees, … 4. Private financiering

Medewerkers: Een integraal personeelsbeleid 1. Gezamenlijk in DC en cluster: - voorbereiding: comité personeelsbeleid - doel: maximale ontwikkelingskansen oa via samenwerking over departementen/groepen 2. Integraal personeelsbeleid : - duidelijke profielen, functies, rollen, verantwoordelijkheden, prestatieregeling, … - uniforme interne reglementen, procedures, … - statuten in relatie tot doelstellingen en kernprocessen van hogeschool 3. Competentiemanagement i.f.v. beleidsdoelen: - professionaliseringsbeleid (naar onderzoek) - persoonlijke ontwikkelingsobjectieven

Dwarsverbanden binnen hogescholen: Onderzoek aan de K.H.Kempen 2. Focus op een 5-tal praktijkvoorbeelden Ward Colen, onderzoekscoördinator

1. BCO’s: biologische controle organismen Beginsituatie Duurzame gewasbescherming K.H.Kempen (academisch) Focus op botrytis (grijsrot) Ontwikkelen van bestrijdingsmethodes, kweekmethodes Modellering Ontdekking van BCO’s Nood aan fundamentele kennis Nood aan ontwikkeling van formulering

BCO- samenwerking Prof. bacheloropleidingen K.H.Kempen K.U.Leuven Chemie, farm.& biol. tech, agro & biotechn. PWO-projecten Biologische zaadbehandeling: formulering van een biocontrole organisme Productie van biocapsules voor biocontrole organismen K.U.Leuven Centrum Microbiële en Plantengenetica moleculaire detectietechniek, ISR (Induced Systemic Resistance) IOF Hefboomproject: Identification and characterization of novel biocontrol agents Kennisplatform: Setup of a platform for cooperation between academia and industry to promote BIOControl REsearch, Applications and Technology (BIOCREATE)

BCO- samenwerking PWO-project - Biologische zaadbehandeling: formulering van een biocontrole organisme K.U.Leuven bestudeert het ISR effect van BCO1 Departement IBW ontwikkelt de protocols voor de biologische testen en productie van gelyofiliseerde sporen Departement G&C ontwikkelt een coating op basis van BCO1 die op zaden van bieten, sla en kolen wordt toegepast.

PWO-project DEVOOT (2006-09) 2. DEVOOT: dynamische enkel voet orthese in de orthopedische technologie Beginsituatie aanslepend probleem in werkveld prof. bach.-opleiding orthopedische technologie bestaand netwerk van K.H.K-docenten (K.U.Leuven, UZ Pellenberg, werkveld) PWO-project DEVOOT (2006-09) prof. bach. orthopedische technologie ondersteuning voor eindige-elementen modellering BMGO (K.U.Leuven) IBW (K.H.Kempen)

DEVOOT: dynamische enkel voet orthese in de orthopedische technologie Directe ontwikkelingen PWO-PASTEVO: inventarisatie van de pathologieën voor enkel-voet orthesen en uitvoeren van sterkte-berekeningen van de te ontwerpen orthesen Doctoraatstraject K.H.Kempen - K.U.Leuven BMGO. Ontwerp van geïndividualiseerde enkel-voet orthesen aan de hand van eindige elementen modellering O&O-project ontwikkeling van enkel-voet orthesen met behulp van een innovatieve productiemethode

DEVOOT binnen Mobilab Integratie in Mobilab multidisciplinair onderzoekslaboratorium voor biomedische en revalidatietechnologie Academisch (U + HS), professioneel Technologisch / medisch / verzorgend Internationale oriëntatie Werkveldoriëntatie (fabrikanten/gebruikers) PWO, TETRA, SBO, ERA-SME, INTERREG, FP7, IOF

3. Shake: het ontbijt van de toekomst voor mensen met slikproblemen? Beginsituatie Kleinschalig onderzoek (prof. bach. verpleegkunde, werkveld, producent) SHAKE (2005-08) prof. bach. verpleegkunde, voedings- en dieetkunde (PWO-middelen) acad. opl. voedingstechnologie (academiseringsmiddelen) bachelorproeven – masterproeven technologisch, nutritioneel,verpleegkundig

Shake: het ontbijt van de toekomst voor mensen met slikproblemen? Directe ontwikkelingen Uitbouw van een onderzoekslijn reologie en textuur in acad. opl. voedingstechnologie Overleg met bedrijven en opzetten van pilootstudies om valorisatie te vergemakkelijken (K.H.Kempen, LRD) Ontwikkelingen in deze context TETRA-projecten i.v.m. reologie en textuur. (K.H.Kempen, K.U.Leuven) Textuurverbetering van verwerkte aardbeien Toepasbaarheid van het Foodtexture Puff Device voor reologische metingen in de voedingsindustrie

Samenwerkingsverband. 4. E-Inclusie Beginsituatie Samenwerkingsverband. Associatie-initiatief ZWOP-sociale inclusie: KHM-Memori, HUB-Pragodi, KHK-K-point, ESAT DocArch, HIVA Onderzoekservaring o.a. binnen KHK prof. bach. toeg. informatica, ergotherapie PWO-projecten Master ELO-ICT EU-programma’s

7KP Marie Curie (in aanvraag) Incluso Ontwikkelingen FP7 Incluso Social software for youth at risk KHM-Memori, KHK-K-point, ESAT DocArch + internationaal Doorstroming naar onderwijs (studentenopdrachten, stages, KHK, HUB) 7KP Marie Curie (in aanvraag) SOCIANET: e-Inclusion in leisure activities and care-services and social networks

Betekenis voor K.H.Kempen Incluso Betekenis voor K.H.Kempen Verruiming van doelgroep voor ICT-inclusiefbeleid Versterking van het onderzoeksnetwerk Open blik op academische wereld (ook internationaal) Betrokkenheid van studenten, ook uit prof. bacheloropleidingen.

5. Locaal sociaal en lokaal economisch beleid Beginsituatie Fundamenteel onderzoek: definiëring van het begrip menswaardig inkomen (Minimumbudgetten en financiële dienstverlening, PWO 2005-08) en de operationalisering ervan naar concrete budgetten Valorisatie: instrument om leefsituaties te beoordelen in functie van menselijke waardigheid (voor OCMW’s, CAW’s, arbeidsrechtbanken, vredegerechten, mutualiteiten, …) Vervolg: Hoe ervoor zorgen dat mensen met een menswaardig inkomen erin slagen om dit goed te beheren? (cfr. 50% van de overmatige schuldenlast in Vlaanderen moet worden toegeschreven aan wanbeheer)

Locaal sociaal en lokaal economisch beleid Effectief budgetmanagement, hoe komen tot duurzame gedragsverandering (PWO 2008-11) valorisatie: interventies in de schuldhulpverlening wetenschappelijk ondersteunen en bevragen op effectiviteit Samenwerkingsverbanden  KU Leuven, Master Sociaal Werk en Sociaal Beleid + Steunpunt Welzijn Volksgezondheid en Gezin Wetenschappelijke ondersteuning bij literatuur- en casestudie Valorisatie binnen Steunpunt KU Leuven, Economie en Bedrijfswetenschappen, Marketing Research Centrum) Wetenschappelijke ondersteuning bij experiment Validatie van eigen fundamenteel onderzoek naar zelfcontrole en gedragsverandering