Tussen educatie en vermaak de bibliotheek als partner in de bso Ans von Harenberg, bibliotheek Midden-Brabant Marianne Hermans, Cubiss.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Oriëntatie avond ouders 27 maart 2013
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
De Meridiaan naar de toekomst. Welkom 1. De organisatie 2. Gelijke tijden 3. Continurooster.
De Drie Ballonnen Opvang van 0 – 12 jaar
C entrum J eugd en G ezin Tynaarlo Opvoeden en opgroeien daar praat je over!
Wie zijn wij? • Stichting Regionale Kinderopvang de Paraplu • Vanaf 1991 professionele kinderopvang in de Kempen • Begonnen met 1 vestiging in Bladel.
Studieloopbaancoaching
Continurooster Integraal Kind Centrum De Vonkenmorgen Februari 2013.
‘Andere tijden’ Informatieavond ouders 28 november 2011.
1 Combinatiefuncties in het onderwijs Presentatie Combifuncties Onderwijs Regionale voorlichtingsbijeenkomsten 2010 GA ER VOOR !
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
“Andere Schooltijden”
combinatiefuncties woensdag 12 september D&C Amsterdam Alda Koolmees
Bestuurlijke relevantie
Informatieavond Petrus en Paulusschool
In het bestuursakkoord
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Gemeentelijk gezondheidsbeleid met effect
Maatschappelijk Aanbesteden
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Brede scholen school / scholen sportzaal kinderopvang buitenschoolse opvang bibliotheek huisarts … etc. op één locatie.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
NME: kiezen, leren, meedoen
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
Start kennispraktijknetwerk Vraag- en aanbodanalyse
PC Federatief SWV Primair Onderwijs Rijswijk e.o.
EMMen Maakt Meer Mogelijk. Impuls brede scholen, sport en cultuur maart 2008.
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Andere schooltijden Informeren.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Informatieavond onderbouw
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
Groep Colruyt en ‘participatie’
Mediawijsheidaanbod voor primair en voortgezet onderwijs van de Brabantse bibliotheken Angeliek van der Zanden, adviseur Cubiss 19 april 2010, Studiedag.
Welkom op de informatieavond Andere Schooltijden
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Wat is een IKC? Samenhangende voorziening met onderwijs, opvang en zorg voor kinderen en heeft de volgende kenmerken: Eén visie Het kind van 0-12 jaar.
Andere Schooltijden 12 januari 2015.
Informatieavond BSO 17 november 2008 Clubhuis DZC'68.
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Ouderkring groep
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 22 februari 2012.
Theorielessen in projectmatig werken
De Salamander. De partners Basisschool de Schatgraaf Basisschool de Arabesk Peuterspeelzaal de Schatkist Kdv Wigwam Bso de Toverburcht Goed voor 1000.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk
Verkorte Middagpauze Model Obs ’t Hunnighouwersgat.
Kloppend voorzieningenhart Warmond. 2 3 Maatschappelijke trends Vergrijzing en ontgroening Multiculturalisering Individualisering Drukker leven (ook.
Wat is Boekenpret ? Boekenpret is een leesbevorderingsprogramma voor kinderen van 0-6 jaar. Het programma is methodisch van opzet:  Structureel  Longitudinaal.
1 Brede school in Warmond: samenwerken
De monitor Wat, hoe en waarom? 4 juni Situatieschets  Schooljaar gestart met vier pilotscholen  Plan van aanpak per school  Collectiescan.
Brede school Warmond Van droom naar werkelijkheid.
Presentatie landelijke resultaten monitor Samengesteld door:
Bibliotheek op school in de praktijk Inspiratiedag 5 mei 2015.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Werkveld Kindercentrum
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Tussen educatie en vermaak de bibliotheek als partner in de bso Ans von Harenberg, bibliotheek Midden-Brabant Marianne Hermans, Cubiss

Waar hebben we het over? Wat is er buiten school te doen “onder toezicht”? Buitenschoolse opvang Verlengde schooldag (naschoolse activiteiten) Dat kan ook binnen de Brede School Gastouderopvang 27 maart

Trends & Cijfers 83% van de 0-4 jarigen bezoekt kdv / psz 17% van de 4-12 jarigen bezoekt BSO 2009: Aantal locaties: 5393 (groei van 15% t.o.v. 2008) Aantal kindplaatsen: Toekomst: integrale kindcentra  volledig dagarrangement 27 maart

Basisaanbod BSO ‘Liefst zoals thuis’ Vrijetijdsbesteding Pedagogisch kader kindercentra 4-13 jaar Differentiatie naar leeftijd (4-6 jaar / 7-9 jaar / jaar) en jongens/meisjes Accenten afhankelijk van wijk, ligging, soort kinderen en afspraken met partners 27 maart

Wat willen de kinderen? Naschoolse activiteiten: Bewegen en samen doen Sport Computeren / gamen Buitenspelen Streetdance Sport-BSO, Buiten-BSO, Natuur-BSO, Boerderij-BSO, … 27 maart

Of soms gewoon… voorlezen? Er wordt weinig voorgelezen op de BSO Wel behoefte aan voorlezen, vooral bij jongere kinderen Meestal geen eigen budget voor boeken 27 maart

Waar moet je rekening mee houden? Horizontale / verticale groepen Samenstelling van de wijk Drukke dagen (di / do) en minder drukke dagen (woe / vr) Vakantieopvang en Vrije dagen opvang Kinderen komen en gaan op verschillende tijdstippen Kinderen van verschillende scholen Vrije tijd = Vrijblijvendheid? 27 maart

Wat betekent dat voor de activiteiten die je organiseert? Kortlopend / langlopend Aanvullend of vervangend Meer van hetzelfde of vernieuwend Speciaal voor de BSO of voor iedereen Op locatie of niet 27 maart Traditioneel aanbod Opgewaardeerde activiteiten Nieuwe activiteiten Leescafe, Boekenbende, Brede School Bibliotheek

27 maart Bibliotheek Midden-Brabant en samenwerking met BSO

27 maart Bibliotheek Midden-Brabant Werkgebied in 6 gemeenten 14 bibliotheken + enkele bibliopunten werkwijze: front-office en back-office afdeling Educatie Accountgesprekken jeugdbibliothecarissen 68 BSO instellingen in werkgebied(dec.09)

27 maart Aanpak Opdracht opleiding Marktgericht werken in de bibliotheek Start : probleemstelling Onderzoekstraject: achtergrondinformatie verzamelen. Begrippen TSO NSO BSO etc. ‘markt’ in kaart brengen Jeugdbibliothecarissen bevragen op stand van zaken in werkgebied In gesprek met grote Kinderopvangorganisatie. Stafmedewerker Kwaliteit en Innovatie→unitmanagers

27 maart Wat wil BSO? Centrale vraag bij gesprek Opvallende zaken Wederzijdse kennismaking (werksoorten in beeld krijgen) Moeite met vooraf formuleren van vraag/behoefte Vergeet niet bij het begin te beginnen… Behoefte aan basale zaken als boeken/materialen van bibliotheek Behoefte aan maatwerk Mediawijsheid Verbinden binnen- en buitenschools leren is speerpunt Aanbod naschoolse activiteiten Brede Scholen

27 maart Aanbod BSO schooljaar Collecties jaarcollecties themacollecties Workshops en projecten landelijke leesbevorderingsactiviteiten advies : mediawijsheid / deskundigheidsbevordering personeel Stad op Stelten ; boek à gogo en blog à gogo naschoolse leesclub ´Boekenbendes´ Workshops en cursussen vanuit Cursushuis bibliotheek

Wij zijn benieuwd… bent ù al in gesprek met de BSO? Wat heeft uw bibliotheek de BSO te bieden? En: weet de BSO dat al? 27 maart (Hoe) ziet de BSO de bibliotheek? Heeft uw bibliotheek al vragen gekregen van de BSO? Wie zet de eerste stap?

Onze voorlopige conclusies.. Wat denkt ù daarvan? 1. We moeten de buitenschoolse opvang zien als een apart domein … of niet? 27 maart Er is behoefte aan een apart aanbod voor de BSO… of niet? 3. Bibliotheek, blijf bij je leest: TAAL en LEZEN 4. Behoefte aan scholing van leerkrachten en pedagogisch medewerkers (mediacoach, leescoördinator, voorleescoach, …) 5. De bibliotheek wordt steeds meer strategische partner in de wijk

Dank voor uw deelname Meer weten? Neem contact op: 27 maart