ANW module II : Het heelal

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door : Randy²¹ en Lorenzo ²¹
Advertisements

Problemen in de melkweg
Groepje: Alissa Beijdorff Mark Aarden Maurice America Brad Bijtjes
Life in the universe.
n Leo presenteerd De voorstelling loopt vanzelf verder
VERWONDER U !.
De LHC: Reis naar het Allerkleinste… Niels Tuning (Nikhef)
“Een reis naar Licht”.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Beelden storm.
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
De quiz bestaat uit 13 vragen.
Bezoek een sportief evenement:
De Eiffeltoren en de Mona Lisa
het heelal en waar komt de kosmische straling vandaan?
ANW, Thema 2; Heelal. Door: Wesley, Koen, Jorick en Daan.
Everybody getting curious
Principes Mor.Ver: Morele Verantwoordelijkheid  Vrije Wil (geen VW  geen MV) PAM: Vrije wil  Alternatieve Mogelijkheden (geen AM  geen VW) DET:
Macbeth Door: Mike Testroote.
Bezoek een tv studio opname met publiek JENSEN. OPDRACHT Op 17 april 2013 zijn Lisa, Elllen, Kylie, Kimberly, Vanja en ik naar Weesp afgereisd om een.
Algemene Natuurwetenschappen Module 2
Het Potlood.
Ontstaan van het heelal
Gideon Koekoek 8 september 2009
Vermenigvuldigen met 10 ..
Boekbespreking van: Damon Dekker.
Wetenschappelijke revolutie
Door : Lucas Van Der Haven
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Kosmische straling.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
‘De Klomp Draait Door’ Rosalie Blok Klas CE2C.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Verlangen naar licht.
E-minds Gemaakt door: Marie Joëlle. Menu.  E-minds  Foto's  Zwem game  Stop filmpje.
Ontstaan van het heelal en de aarde
De ontwikkeling van leven
Module 2: Heelal Door: Annemarie Leunissen, Roxane Giuntoni, Sinduja Sivapathasundaralingam en Stan Knoops.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
"Als ogen spreken" Introductie. Wie is Jezus voor jou? En daarbij de vraag: Wie ben ik, jij?
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Wat is de zin van het leven?
Door Simone, Ivo en Sivanne V2A
Sophie Albert, Donnée Frielink en Emmy Ratering
Algemene natuurwetenschappen Module 2: Heelal
Instapquiz AK HAVO 3 Periode 1
Uitleg persoonsvorm (pv)
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
van MICRO tot MACRO cosmos
 Wat is biomimicry  Wat hebben we geleerd  Onze mening over de lessen  Biomimicry in de toekomst  Ons plan  Quizz !!!!!!!
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Van Engel, Minke en Helen
De grens van het waarneembare heelal Space Class Sonnenborgh 5 oct 2010 John Heise, Universiteit Utrecht SRON-Ruimteonderzoek Nederland.
Zwaartekrachtsgolven
Wandelen (bewegen) in Gods genade.. Genade Identiteit Gevoel LIEFDE Verstand Heiliging Schuld.
Kosmologie Het is maar hoe je het bekijkt... Marcel Haas, Winterkamp 2006.
Thema Zonnestelsel & Heelal Paragraaf 3 Sterren en materie
Vandaag les3 Vorige: inleiding – Big Bang Big bang Heelal als geheel
II Drempels: complexiteitsprongen
Vorige keer: Hoe weten we dit allemaal? Wordt alles steeds complexer?
In het nieuws. In het nieuws Herhaling vorige les: Hubble kijkt mbv roodverschuiving buiten de Melkweg en ziet expanderend heelal met meerdere andere.
Het Heelal Anouk Baas B2m 16 mei 2013.
Transcript van de presentatie:

ANW module II : Het heelal Door: Romy Eijkelenberg, Isa Wolters, Maud Hendrix en Amber Gho (Rimwaegh)

Inhoud Inleiding De PGO-modellen; belangrijkste feiten Links naar PGO-modellen De bronnenlijst Overgangsvragen bij de bronnenlijst De wetenschapper; Albert Einstein Onze onderzoeksvraag (m.b.v. SMART) & hypothese Onze meningen; wat vonden we ervan?

Inleiding Voor de tweede module voor het vak ANW hebben we het onderwerp ‘heelal’ gekozen. Dit met een gemengde mening. De helft van het groepje vond dit erg interessant, terwijl de andere helft niet wist wat hij of zij kon verwachten en er dus niet zo voor stond te springen. Maar na de introductieles waren ook deze leden gauw om. Enthousiast zijn we begonnen met ons te oriënteren op het heelal en zijn we begonnen aan deze module. Door middel van deze Powerpoint willen we onze werkwijze, uitkomsten en hypothese presenteren. Wij vonden de gevonden informatie interessant, en wij hopen u ook! 

PGO-modellen PGO 4: PGO 1: PGO 3: PGO 2: PGO 5: Volgens onderzoekers zal ons heelal nog 16,7 miljard jaar bestaan. Dan zou de Big Rip plaatsvinden. Dat zou betekenen dat we nog meer toekomst voor ons hebben dan wat er aan verleden achter ons ligt. PGO-modellen PGO 4: Wanneer de sterrenstelsels, waaronder ook de Melkweg, uiteen worden getrokken, onstaan er duizenden bolvormige sterrenhopen. Later zijn hier ringen gevormd. PGO 1: De grootste structuur in het heelal is ontdekt, hij is maar liefs 4 miljard lichtjaar groot. Dit gaat in tegen het door wetenschappers gehanteerde principe van 1,2 miljard lichtjaar. De grootste structuur was de Sloan Great Wall (1 miljard lichtjaar lang). Er zijn drie theorieën over het vergaan van de aarde; - De Big Rip: het universum dijdt steeds sneller uit, en dit wordt uiteengetrokken. - De Big Freeze: de uitdijing van het heelal gaat door, maar de snelheid neemt af, en na een tijdje zit de snelheid zo dicht tegen stilstand dat het bijna niet meer waarneembaar is. - De Big Crunch: als het heelal helemaal is ‘uitgerekt’ zal het weer gaan krimpen en als het weer bij het middelpunt is, vindt er een gigantische implosie plaats. PGO 3: PGO 2: Volgens onderzoekers zal ons heelal nog 16,7 miljard jaar bestaan. Dan zou de Big Rip plaatsvinden. Dat zou betekenen dat we nog meer toekomst voor ons hebben dan wat er aan verleden achter ons ligt.   PGO 5: Volgens een nieuwe voorspelling zou het potentiële einde van de wereld zijn op 16 maart 2880. Er zou dan een reusachtige asteroïde op de aarde botsen. Momenteel worden er 1400 potentieel gevaarlijke asteroïden gevolgd.

PGO- modellen PGO 6: PGO 9: PGO 8: De Maya's zouden waarschijnlijk na het einde van de kalender (Lange Telling) een nieuwe beginnen. De Maya's geloven namelijk dat de geschiedenis bestaat uit cylci. Er zou dan een nieuwe cyclus beginnen. PGO 9: In het heelal zijn drie verschillende stelsels te ontdekken; een spiraal-, een elliptisch- en een balkspiraal stelsel. Een cluster is een verzameling van verschillende groepen sterrenstelsels.   PGO 8: Donkere energie is de (volstrekt mysterieuze) energie die de versnelling uitdijing van het heelal veroorzaakt. PGO 7: Het sterrenstelsel of Melkwegstelsel is een benaming voor de sterren die op een korte afstand van elkaar verwijderd bij elkaar liggen. Het sterrenstelsel bestaat uit meer dan 300 miljard sterren en heeft een diameter van 100 lichtjaren. PGO 10: Superclusters zijn langgerekte slierten van miljoenen sterrenstelsels die op hun beurt weer uit kleinere clusters en groepen bestaan. De Lokale Groep ligt in de Lokale Supercluster.

PGO-modellen PGO 11: PGO 14: PGO 13: PGO 15: PGO 12: De lokale groep is een cluster dat bestaat uit ons eigen Melkwegstelsel en sterrenstelsels uit de omgeving. De lokale groep ontstond bij de ontdekking dat het andromedastelsel samen met andere sterrenstelsels veel dichter in de buurt lagen dan andere sterrenstelsels. PGO 14: 6 theorieën voor het voortbestaan van het heelal: de ‘Big Rip’, de ‘Big Crunch’, de ‘Big Bounce’, de ‘Big Freeze en de ‘Heat Death’. PGO 13: Roodverschuivingen en blauwverschuivingen zijn een verandering in de golflengte van licht. Deze zijn te vergelijken met het Dopplereffect van geluid.   PGO 15: Elektronen in een atoom bevinden zich in een elektronen wolk rondom de kern. Ze zijn verdeeld over energieniveaus: hoofdniveaus en subniveaus. Hoofdniveaus zijn onderverdeeld in subniveaus. Deze subniveaus worden met elektronen gevuld op volgorde van toenemende energie. PGO 12: De kans is 99,996% dat donkere energie bestaat. Wetenschappers hebben verbeterde kaarten gebruikt om de analyse uit te voeren, en er is spraken van een verhoogde onderlinge relatie van de kaarten.

Links naar PGO-modellen

De bronnenlijst

Overgangsvragen bij de bronnenlijst ?.1 - Het licht dat wordt uitgezonden is 3,6 miljard jaar, zal het stelsel nu dan geen licht meer geven? ?.2 – Bestaat er nog een andere theorie, naast de ‘Big Rip’? ?.3 - Als een wetenschapper vlak voor het einde meet, is het einde dan niet nóg verder weg? ?.4 - Wat gebeurt er als het sterrenstelsel uiteengetrokken wordt? ?.5 - De kalender van de Maya's zou volgens deze voorspelling in 2880 aan zijn einde komen, maar begint de telling dan niet weer gewoon opnieuw? ?.6 - Hoe zit ons sterrenstelsel eigenlijk in elkaar? ?.7 - Wat is donkere energie en waar bestaat het uit? ?.8 - Is er nog een andere structuur te ontdekken in het heelal? ?.9 - Het Melkwegstelsel is onderdeel van de Lokale Groep. Welke andere groepen bestaan er nog meer? ?.10 - Waaruit bestaat de Lokale Groep? ?.11 - Als er geen donkere energie meer is, vergaat dan het heelal? ?.12 - Wat zijn roodverschuivingen en blauwverschuivingen? ?.13 - Wat gebeurt er (in het heelal) als er geen donkere energie zou zijn? ?.14 – Wat wordt bedoeld met de energieniveaus van de elektronen in elk element?

De wetenschapper; Albert Einstein Geboren op 14 maart 1879. Hij begon zijn zoektocht naar wetenschappelijke verklaringen door het krijgen van een kompas. Einstein was een pacifist en van Joodse komaf. Einstein had last van ‘eigenzinnige trekjes’ Einstein stierf op 18 april 1955 aan aneurysma. Bijdragen Einstein aan de maatschappij. De link tussen Einstein en onze onderwerpen die met het heelal te maken hebben is als volgt: In het artikel dat we gebruikt hebben staat letterlijk dit geschreven: ‘Einstein publiceerde ook werken over een statisch heelal. Hij beweerde dat het heelal een niet veranderende grote had en dat de planeten daarin statisch beschreven konden worden. Hij schreef over het bestaan van donkere energie, die er voor moest zorgen dat het heelal niet door middel van zwaartekracht in elkaar zou klappen.’ Hierin komt duidelijk naar voren dat Einstein zich ook bezig hield met de wetenschap rondom het heelal. Hij heeft beweringen gedaan die later door andere wetenschappers in twijfel zijn getrokken. Het is ook de vraag of Einstein zijn verklaring rondom donkere energie ‘verzonnen’ heeft of dat het bedenken van donkere energie het resultaat is van een van zijn diepste inzichten. Los van deze twijfels is het duidelijk dat Einstein interesse had in veel verschillende dingen en daar waren het heelal en donkere energie er slechts twee van. Eintsteins Leven.docx

Onze onderzoeksvraag (SMART) & hypothese Onze onderzoeksvraag is als volgt: Waarom worden alle theorieën over het voortbestaan van het heelal aangeduid met ‘Big’, gevolgd door een naam? Hierop betreft onze hypothese: Wij denken dat de theorieën de aanduiding ‘Big’ krijgen omdat, als deze theorieën zouden kloppen en ze ooit uit zullen komen, dit een hele grote gebeurtenis wat betreft het bestaan van het heelal zal zijn.

Onze meningen Romy Eijkelenberg: Ik moet eerlijk bekennen dat ik van tevoren, toen we de eerste les bij de module heelal binnenstapten, geen idee had wat ik me nu precies van het heelal moest voorstellen. Ik wist natuurlijk wel dat er miljarden sterren in te vinden waren, er planeten waren en dat de aarde om de zon draait. Maar het onderwerp lag veel breder en dat maakte het voor mij interessant. Ik ben veel nieuwe dingen te weten gekomen die me interesseerde. Deze dingen zal ik waarschijnlijk ook blijven onthouden. Ik vond deze module heel leuk en heb er aardig wat van opgestoken! Isa Wolters: Ik vond het interessant om meer te weten te komen over hoe het heelal in elkaar zit en welke structuren erin te ontdekken zijn. Ondanks dat ik me normaal niet zo met dit soort onderwerpen bezig houd, was het leuk om er op deze manier toch het een en ander van op te steken. Ik heb nu meer inzicht gekregen in alles waaruit het heelal bestaat en in hoe enorm groot het wel niet is.

Onze meningen Maud Hendrix: Ik vond de module ‘Heelal’ leuker dan onze eerdere module ‘Materie’, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik het Heelal interessanter vind. Bij deze module moest je meer doen (meer PGO's maken, een hypothese stellen enz.), maar daar heb ik eigenlijk niets van gemerkt, misschien omdat ik het zo interessant vond. Amber Gho: Ik vond de module 'heelal' erg leuk om te doen. Ik vind het heelal heel erg interessant, maar toch heb me eerder nog niet heel erg verdiept hierin. Wel had ik een paar video's erover gezien en ik had er ook wel het een en ander over gelezen, maar toch wist ik erg veel dingen nog niet en daar heb ik nu over geleerd.

Einde!