CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Advertisements

1 1 De Gelderse Maat Discussie Regionale Uitvoeringsdiensten in relatie tot externe veiligheid 1 december 2009 Jaarcongres Relevant Gerard Nieuwe Weme.
Werkboek kwaliteitszorg voorstelling 4/12/2004. Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen • Het boek is een instrument voor een collectieve.
Workshopronde Woensdag 18 april
Financiering van HIC Tessa de Bruin Michiel van Hees
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Project DIGITAAL VERGADEREN
Kandinsky College Malderburchtstraat
The CAF Procedure voor externe feedback
EEN VOORBEELD: AZ TURNHOUT
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
De CAF-zelfevaluatie als instrument voor het evalueren en oriënteren van de interne strategie Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering.
MIND-SPRING: STAND VAN ZAKEN Donderdag 14 maart 2013 Intervisie trainer / co - begeleider.
Algemene Ledenvergadering 12 mei 2014 RS. Onze Club TENNIS2TENNIS Van Elkaar en voor Elkaar? WW 5. Visie nieuw Bestuur.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Onderwijsondersteuning chemie Hernieuwing van de eindtermen van de ba- en ma- opleidingen chemie Nicole Totté, Inge Serdons.
PITSTOP. Programma 9u15 – 9u30: ontvangst 9u30 – 10u: evaluatie ‘09-’10 10u – 10u45: ervaringen scholen ‘09-’10 10u45 – 11u15: projectvoorstel ‘10-’11.
Met CAF aan de slag in het OCMW BOOM. Situering van het OCMW BOOM -OCMW -secretariaat -financiële dienst -sociale dienst -personeelsdienst (voor OCMW.
Samenwerken om te verbeteren “Netwerking als middel voor organisatieontwikkeling”
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt Ondernemingsplanning VREG Netwerk organisatiebeheersing – 24/03/2011.
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Vlaamse Belastingdienst (VLABEL)
© 2008 Universitair Ziekenhuis Gent1 DIVERSITEIT EN GELIJKE KANSEN: projecten 2012 Commissie Emancipatiezaken19 maart 2013Geerte Van den Driessche.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Nieuwe opzet duale raadsvoorstellen Essentie Gorcumse model Raadsbijeenkomst 13 februari 2007 in vervolg op 21 september 2006.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Aanpak en planning planstudie
Van Harte Welkom in Grou
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Workshop bejegening en informatievoorziening
Doorstroomtraject art. 60
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
De Post / La Poste STAR4U Business & Society Belgium Werkgroep Bedrijfsmecenaat: Brussel, 28 juni 2010.
Sociale veiligheid in scholen 05/10/2010 Omkadering traject nulmeting
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
Vereniging van de Toekomst Houthem – Sint Gerlach Dorpendag VKKL 13 juni 2009.
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
Presentatie projectplan werkgroepen
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
25 februari 2011 Miet Gobert & Katrien Verbouw Gemeente Knokke-Heist.
Van leeftijdsbewust naar duurzaam personeelsbeleid casus Kind en Gezin 12 december 2007.
De personeelspeiling 2010 in ABB. 2 ABB in een notendop Agentschap voor Binnenlands Bestuur –Beleidsdomein Bestuurszaken Opdracht: ondersteuning bij het.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Sectorplan Vierkant voor Werk Samenwerkingsverband.
Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap1 Simulatie D&I in West-Vlaanderen Brugge 30 september 2011.
JAARPLAN Griffie 2013 Bijlage A3, halfjaar Toelichting A Onderwerpen: rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en.
Voortgangsrapportage Vitaal Leudal September – Oktober 2014 Tbv commissie Bestuur en Middelen oktober 2014.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
JAARPLAN Griffie 2014 Bijlage A3. Toelichting A rood: bestuur en financiers oranje: maatschappij groen: klanten en partners blauw: medewerkers.
Landelijke raad 18 juni 2011 Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda.
NME-Overlegplatform Maandag 3 mei NME-Overlegplatform maandag 3 mei 2010 Agenda 1)Welkomstwoord voorzitter 2)Vlaamse NME-dag 18 november 2010.
Een vergadering organiseren
Evaluatie Brainstorm avonden & vervolgstappen
Vergadering Personeelsdienst
Implementatietraject Doorontwikkelen BRON vo
Leiderschapsontwikkeling
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde OCMW Sint-Genesius-Rode Els Wets, directeur

Situering van de organisatie Sint-Genesius-Rode: 19.000 inwoners In 1978 opent De Groene Linde zijn deuren In 1992: uitbreiding met een gesloten afdeling voor dementerende + dienstencentrum De Boomgaard Huidige opvangcapaciteit: 109 bedden: 56 RVT, 47 ROB en 6 kortverblijf

 CAF zal gebruikt worden voor de zelfevaluatie-oefening Zelfevaluatie dmv CAF? OCMW-secretaris volgt de CAF-opleiding: positieve ervaring Woonzorgdecreet van 13/03/2009: zelfevaluatie uitvoeren Intern overleg resulteert in deelname directeur WZC en kwaliteitscoördinator aan CAF-opleiding (voorjaar 2010): positieve ervaring  CAF zal gebruikt worden voor de zelfevaluatie-oefening

Waarom die beslissing? Voor de zelfevaluatie vooral op zoek naar een ‘kapstok’ – een groter geheel Betrokkenheid personeel verhogen Geringe kost

Plan van aanpak De zelfevaluatie door middel van CAF werd opgenomen als project in de kwaliteitsplanning 2010 en goedgekeurd door de Raad Focus op: ZELFevaluatie: geen externe consultants, dus lagere kost, maar ook hogere betrokkenheid van de medewerkers Gestructureerde aanpak van het model

Stuurgroep Samenstelling: OCMW-secretaris, directeur WZC, kwaliteitscoördinator Taken: trekken het project Staan in de voorbereiding Verzorgen de communicatie Voorstel van verbeterplan na de evaluatie Stimulans bij uitvoering van het verbeterplan

Criteria leden zelfevaluatiegroep Groep vormt een weerspiegeling van de diverse functies Zo weinig mogelijk leidinggevenden Reeds enige tijd in dienst Mensen met een constructieve houding  Geen oproep lanceren, leden zullen persoonlijk aangesproken worden

Samenstelling zelfevaluatiegroep Begeleiding: Directeur WZC + kwaliteitscoördinator Leden: maatschappelijk werkster ouderenzorg personeelslid logistiek hulpkok afdelingshoofd verpleging verzorgende ergotherapeute verpleegkundige

Traject (1) Mei 2010: toelichting aan diensthoofden criteria leden zelfevaluatiegroep Mei 2010: communicatie (schriftelijk en mondeling) naar alle personeelsleden over het project Mei – juni 2010: samenstelling van de zelfevaluatiegroep September 2010: interne opleiding zelfevaluatiegroep

Traject (2) Oktober – november 2010: 4 evaluatiesessies December 2010: voorstel van verbeterplan December 2010: ‘feestelijke’ afsluiting met evaluatiegroep – validatie verbeterplan Februari 2011: voorstelling verbeterplan Raad Maart 2011: voorstelling verbeterplan personeel

Verloop evaluatiesessies (1) Introductie Sessie 1: criterium 1 Sessie 2: criterium 2 – 3 Sessie 3: criterium 4 – 5 Sessie 4: criterium 6 – 7 – 8 – 9  Elke sessie werd in de vorige kort voorbereid

Verloop evaluatiesessies (2) Aan de leden wordt gevraagd om de ontvangen documenten door te nemen + in te vullen + een voorstel van score Tijdens de sessie worden de subcriteria nogmaals voorgelezen en verder toegelicht indien nodig Leden brengen voorbeelden – feiten aan Alles wordt direct genoteerd en geprojecteerd Score wordt bepaald in consensus

Persoonlijke ervaringen (1) Zeer leerrijke oefening voor directie en medewerkers Een goede selectie van de zelfevaluatiegroep is zeer belangrijk Een goede voorbereiding, in 1e instantie van de begeleiding, is noodzakelijk: de voorbeelden uit het boek moeten verder vertaald worden voor de leden Keuze om bij de 1e CAF-oefening vooral de focus te leggen op de factoren en minder op de resultaten Groep met representatief zijn, leden moeten mekaar ‘vertrouwen’, Voorbeelden soms te moeilijk voor de medewerkers die daar op de werkvloer niet mee bezig zijn Keuze voor de factoren; oa omdat gezien de sfeer in het wzc hier vooral al veel werk (verbeteracties) kon verricht worden en meest te beïnvloeden is: resultaten zullen volgen als de factoren verbeteren, zal meer aan bod komen in de 2e oefening

Persoonlijke ervaringen (2) De ‘juiste’ score bepalen, was niet evident De evaluatiesessies binnen een kort tijdsbestek uitvoeren is tijdsintensief, maar belangrijk om de dynamiek te behouden Quick wins in het verbeterplan Ondersteuning vanuit de leidinggevende/bestuur is belangrijk 2 projectleiders kunnen meer dan 1 De leden hadden het hier moeilijk mee: vooral wanneer iets heel goed ging in de meeste diensten en in de andere dan weer totaal niet: moeilijk om globaal te denken

Vragen? Els Wets, els.wets@ocmwrode.be