1 “De Kleren van de Keizer” Voorkomen en Managen van (Financiële) Crisis Situaties 4 e Jaarcongres Finance Transformation 9 december 2009 Tjalling Tiemstra.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Advertisements

Budgettering voor KMO’s: Agenda
Maar niet elke koning is even belangrijk!
 Evolutie • Familiebedrijf °1948, derde generatie • 50 winkels • Omzetgroei van 294% (63.500/21.600); • Marge + 3%, EBITDA X 5, tewerkstelling.
Medezeggenschap en de Benchmark
14 februari 2014 Ondernemersplan - Financieel plan.
MEXX Presentatie MIX Nationale DHZ Sessie NOOS
Kostenclassificatie Algemene richtlijnen voor de indeling van kosten en de bepaling van de kostprijs van een product.
Investeringsselectie
EMZ2 H1 De functionele indeling
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Paul van der CingelPaul van der Cingel, Seniordocent Economie,Opleiding Journalistiek Concrete co-creatie Haal meer uit het jaarverslag.
Business Modeling Koppeling - SharePoint & CRM. Value Proposition Breed inzetbare koppeling met veel mogelijkheden, hierdoor is geen maatwerk nodig. Deze.
ENGAGE 4 RESULTS CAFE 23 JANUARI 2014 MEDIAHUIS. ICT NEEDS BUSINESS ■ BELANGRIJK OM VOELING TE HEBBEN MET BUSINESS ☐ ‘Start with the end in mind’ ■ SUCCESS.
H10: Prijsmanagement.
Business Marketing Management
Kostprijsberekening bij KMO
Facility management en inkoop
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
CAFI Week 3 Vreemd vermogen Deel 1.
Logistiek management: begrippen en principes
Wat is Customer Relationship Management?
Goedemiddag H3b.
Goedemorgen H3b.
Kostprijsbepaling Grotendeels NIMA A stof. 3 categorieën kosten:
Informatie systemen en organisatie College 6 (hoofdstuk 5, 15 en 16 Ronald H. Ballou)
Business plan the Suitmaster Presentatie. The Suitmaster Introductie: Jong bedrijf Specialisatie in kostuums Uniek qua prijs kwaliteits verhouding Flexibel.
6 februari 2007 SPK HOE BEPAAL JE DE WAARDE VAN EEN ONDERNEMING?
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
26 maanden in portefeuille (jan 2007) Totaal aankoop 5093,20 Huidige waarde : 408,80 € - 92 % Punch.
Basisboek Bedrijfseconomie
Hoofdstuk 9 Werkkapitaalbeheer.
H 17 Kasstroomoverzicht (Staat van herkomst en besteding van middelen)
Hoofdstuk 11 Kostenstructuur.
(Naam bedrijf & logo) 1.Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Management Accounting Management Control
(Naam bedrijf & logo) Lost het product/dienst een bestaand probleem op? 1.1 Zo ja, welke? 1.2 Zo, nee wie gaat dit product/dienst kopen? 2. Waaruit maak.
Budgetteren in de praktijk
Financiering en inkoop
TransActie Netwerk Nederland …. traag betalende overheden en grote bedrijven worden een deugd voor het MKB bedrijfsleven.
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Hoofdstuk 1 Inleiding Begrijp je financiële verslagen Hoe succesvol is de onderneming? Financieel ondernemingsmanagement voor de ondernemer? Ethiek en.
Leasing. Wat is leasing?  Financieringstechniek  Investerings-/uitrustingsgoederen worden gehuurd, soms koopoptie  Periode: economische levensduur.
Wanneer draai ik break-even en hoeveel ga ik overhouden
Naar een optimaal HR - beleid
Credit Marketing 4e jaarcongres Credit Management
1 CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse H3. Bedrijfsanalyse: werkkapitaal Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
1 CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse H3. Bedrijfsanalyse Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
de boekhoudkundige verwerking van een economische cyclus:
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Financiering en inkoop H2 Investeringsbegroting Certificeerbare Eenheid Ondernemerschap.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Financieel Management Hoofdstuk 6 en 7
Basisboek Bedrijfseconomie hoofdstuk 3 Financiële overzichten Achtste druk © 2008 Noordhoff Uitgevers © 2010 Economie Leer Kracht.
1 WERKKAPITAALBEHEE R strategisch en... statisch! Jaarcongres Credit Management Houten, donderdag 22 maart 2012 Drs. Jean Gieskens AC CCM QT.
Antwoorden hoofdstuk 8. Antwoorden 8.3 a Toename van het aantal faillissementen. b 1700 / 95 x 100 = 1789 c Van de bedrijven die failliet gingen, waren.
Touroperator SunShine
Basisboek Bedrijfseconomie
What will you do to change the
Welkom Havo 5..
Managen van een onderneming
Beste havo 4..
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
Financiering van de onderneming
Touroperator SunShine
Recreatiepark Surae Het gaat niet goed met het recreatiepark, er zijn te weinig bezoekers!
Transcript van de presentatie:

1 “De Kleren van de Keizer” Voorkomen en Managen van (Financiële) Crisis Situaties 4 e Jaarcongres Finance Transformation 9 december 2009 Tjalling Tiemstra

2 Voorkomen is Beter dan Genezen: Objectieve Rookmelders : Hoe kwetsbaar is de onderneming? 1.Financierings Structuur a.(Cross-)Default risk: Bank Convenanten b.Liquiditeits Ruimte 2.Operational Gearing a.Sensitiviteit van EBITDA, als primaire cash- generator, voor fluctuaties in omzet & bruto winst? b.Kostenstructuur: Hoe vast is vast in “vaste kosten”? 3.Kwetsbaarheid van key succes factoren en USP’s:(klantenconcentratie, patenten, key personnel, beschikbaarheid van resources en producten, etc.)

3 Voorkomen is Beter dan Genezen: Subjectieve Rookmelders : Hoe waarschijnlijk is een crisis in deze onderneming? -Cultuur & Mindset van de CEO/RvC/Groot Aandeelhouder(s): -Mate van megalomanie?; -Ongebreideld optimisme, te grote “moet kunnen”-mentaliteit?; -Onvoldoende open-minded: dogma’s en hobby-horsing?; -Afkeer van kritiek en slecht nieuws?; -Aarzeling van CEO om slecht nieuws onder ogen te zien en/of te communiceren naar RvC en/of aandeelhouders?; -“Geen zin in slecht-weer scenario’s”?; -Te lage hurdle rates/DCF’s voor investeringen en acquisities? -Druk richting creative accounting en results smoothing? -(Grote) Veranderingsprocessen: -Acquisities?; -Wijzigingen/Introducties van IT systemen, bv. ERP?; -Wijzigingen van Operationele & Logistieke processen?; -Etc.

4 “Heeft de Keizer (de juiste) kleren aan?” De rol van de Financiële Functie bij het voorkomen van crises. 1.Durf ook “ondenkbare” what-if scenario’s te kwantificeren en up-to-date te houden; 2.Durf de rol van “Devil’s Advocate” te spelen; 3.Zorg dat de boodschap overkomt: 1.Denk als een Leider en als “de baas van je baas”; 2.Denk en presenteer objectief en zonder emotie, vermijdt waarde-oordelen. Vermijd “Scoren”; 3.Confronteer individuele lijnmanagers niet plenair als dat vermeden kan worden. Overleg eerst bilateraal met direkt betrokkenen over je bevindingen; 4.Koppel terug naar je functionele baas en zorg dat je rugdekking krijgt voordat je verder gaat; 5.Als je niet voldoende impact (meer) hebt: Verlaat de onderneming of vraag overplaatsing aan

5 Fall-Back Opties om Tijd te Kopen  Schuld reductie : (Tijdige) Verkoop van activiteiten/divisies die meer waard zijn voor derden (let op EBITDA impact vs. schuldreductie bij lage multiples!) Werkkapitaal reductie  Verkoop van Debiteuren (let op: impact van discount op EBITDA)  Versnelde verkoop van slow movers  Langere krediettermijn leveranciers (evt. ipv. Discounts)  Stop en Liquideer verliesgevende activiteiten Als Laatste Redmiddel: Sale/Lease-Back van onroerend goed (let op definitie “netto schuld” in convenanten!);  EBITDA verbetering : Bruto Marge is op de korte termijn belangrijker dan groei: durf prijzen te verhogen! Cut the Tail of the Whale: stop tijdig met non-value adding activiteiten, en reduceer gerelateerde “vaste” kosten  Informeer je banken tijdig; en met een plan (en je hoed!) in de hand.

6 Value Management Tijdens en Na de Crisis: Smeed het ijzer als het heet is!  Activity Based Costing voor: Activiteiten/Business Units Product Categoriën Regio’s Klanten (!)  Whalecurve/Pareto: 20% van de omzet doet 80% van de winst Van de non-value-adding omzet is 20% verliesgevend na toerekening van ABC; de rest is at best break even, but drains resources, met name capital employed  Identificeer non-performing inventory: Verborgen “vaste” kostenpost (opslagkosten, obsoletes, transportkosten, financieringskosten (is geen EBITDA) Days of Sales in Stock vs. Doorloop Snelheid Pareto geldt ook voor voorraad  Vaste Activa: Huren vs. Kopen?

7 Example of a full year “whale-curve” for ABC based customer profitability in an operating company Cumulative ABC result, ranked in order of absolute ABC result per individual customer CPM* improvement potential € 15 million 5,000 35,40020,400 Number of customers ABC Result 85% of maximum ABC contribution with 5,000 (14% of the) customers Total ABC result is € 21 million with 35,400 customers Maximum ABC result of € 36 million with 20,400 (58% of the) customers * CPM: Customer Profitability Management

8