Van visie naar curriculum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Reflecteren over het zorgbeleid van de school
IPC En wat heb ik er zelf van geleerd?
Iris Roose & Reinhilde Pulinx – Onderzoekers
Tijdelijk onderwijs aan huis voor kinderen met een chronische ziekte Els Meerbergen Studiedag 18 maart 2013 Platform van Onderwijs aan Zieke Leerlingen.
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Realisatie kindcentrum
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs.
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Presentatie Vereniging VOS/ABB
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
HET PEDAGOGISCH IDEAAL (VAN GROENLINKS?) Siebren Miedema.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
1 SISO 2 MARCO POLO. 2 MARCO POLO XXL Waarom ? –Borgen diverse initiatieven –gestructureerde en gecentraliseerde aanpak –Netwerking tussen de diverse.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Kinderrechtencoalitie Vlaanderen Open Fora 2008 Huiswerk als zichtbare indicator van kansarmoede op school.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
CinekidStudio: zelf doen geeft inzicht!. Introductie Games (serious games / cots games) Virtuele werelden Playful digital tools Onderzoek naar het gebruik.
Herlancering educatieve website
Het opleidingsprofiel:
verhoogt het Creatief Quotiënt
In het kader van Diversiteit, gelijke kansen en taalbeleid in het Secundair Onderwijs 31/05/2011expertisedag CVOLimlo.
Kinderrechten als brug
DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.
competentieontwikkeling
Leren in en voor diversiteit
Van onderwijzen naar leren
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
School en samenleving week 3 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa.
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Conferentie Bijzonder Begaafd.  Opgericht in 1989  Psychologisch Adviesbureau  Assessment Center  Opleiding & Training  Hoogbegaafdheid PONTE organisatie.
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Hoe zet je een team van lectoren aan tot onderzoek?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
leren opvoeden spelen vieren……… de school maken!
20 januari 2012 Oostakker 1 Ria De Sadeleer. 52 km van Brussel 5 km van centrum Gent 2.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Regionale info basisonderwijs
Wat is Speelbank.be? Een database met ervaringsgerichte spelactiviteiten voor 0-3 jaar Opzoeken en toevoegen (delen met elkaar) Speeltips Wedstrijden.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Zorgbeleid. Fase waarbij we inzetten op een krachtige leeromgeving voor ALLE leerlingen. Preventief werken, goed instructie, differentiëren, veilig.
Leraars zonder Grenzen 09 april 2013 COV leermiddelenbeurs Gent.
“ Hoe kunnen we samen kinderarmoede aanpakken? Door krachtige leraren op te leiden!” Lerend Netwerk Vlaanderen 6 september 2016.
Een geïnspireerd, neteigen leerplan
Gelijke kansen op school: het kan!
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
Zorgbeleid Zorgbeleid.
Project vakdidactiek gedragswetenschappen
BaLO welkom.
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
het katholiek basisonderwijs
Informatieavond.
het katholiek basisonderwijs
Logo Eye Opener: gemaakt door Taco Bals
Bijeenkomst 25 mrt 2003 WELKOM OP DE HOGESCHOOL BRABANT “Samen op weg naar een leer-werk traject leraar basisonderwijs voor klassen- en onderwijs.
Startkracht! in de lerarenopleiding
Transcript van de presentatie:

Van visie naar curriculum Kennismaking Visieontwikkeling projectteam Aan de slag met de visietekst Pauze Transfer naar curriculum projectteam Aan de slag: met een hoed in de hand… Aan de slag: plan van aanpak

Van visie naar curriculum Bronnen diversiteit Werkgroep diversiteit (denktank) Interne bevraging: PBKO, PBLO, PJK + Visie kdg breed Resonansoverleg Publicaties - congressen cf. webstek Methode Projectleider curriculum + werkgroep diversiteit In kaart brengen Thema’s op OR  vakgroepwerking Stellingen Curriculumvernieuwing 1,5 jaar aan de gang Proces van vallen en opstaan! Reconstructie van dat proces… 5 ankerpunten  5 werkgroepen  input visie DLR OA’s TC IC De student bekijkt diversiteit breed: sociale, culturele, religieuze, morele en talige diversiteit. De student beschouwt het begeleiden van kinderen uit een grootstedelijke context als een uitdaging die hij wil aangaan. Hij bevordert bij kinderen het leren van elkaar vanuit verschillen. (basiscompetentie 1) De student staat open voor waarden en normen uit andere culturen. (basiscompetentie 2) De student verkent een belangstellingscentrum vanuit diverse perspectieven en integreert hierbij een verscheidenheid aan ervaringen van kinderen. Hij kent de diversiteit in de omgeving van zijn school en kan dit gebruiken ter verrijking van het onderwijs. (basiscompetentie 3) De student neemt het perspectief van het kind en/of de ouders/verzorgers mee in het reflecteren op zijn handelen. (basiscompetentie 5) De student heeft respect voor de culturele en sociale achtergronden en perspectieven van ouders/verzorgers. Hij gaat in dialoog met ouders/verzorgers over hun gedeelde verant­woor­de­lijkheid in opvoeding. De student laat ouders met diverse achtergronden participeren in de klas en/of school. (basiscompetentie 6) De student beschouwt diversiteit binnen het schoolteam als meerwaarde. Hij erkent een verantwoordelijkheid te hebben in het creëren van een schoolbeleid dat consequent aandacht heeft voor diversiteit. (basiscompetentie 7) De student is op de hoogte van de grote diversiteit in de wereld met betrekking tot onderwijs. (basiscompetentie 9) De student engageert zich voor gelijkwaardigheid, mensenrechten en democratie. (basiscom­pe­ten­tie 10) De student is zich bewust van zijn professionele identiteit en de invloed hiervan op zijn professioneel handelen De student is zich bewust van de wisselwerking tussen de persoonlijke identiteit en de professionele identiteit en van de invloed van deze laatste op zijn professioneel handelen. Hij stuurt zijn professioneel handelen bij op basis van inzicht in zijn veranderende professionele identiteit. (basiscompetentie 5) De student begrijpt hoe de eigen professionele identiteit zich verhoudt ten aanzien van de identiteit van de instelling. (basiscompetentie 7) De student is zich bewust van de invloed van de eigen levensbeschouwelijke overtuiging op zijn professioneel handelen. (basiscompetentie 10) SDL Omgaan met diversiteit als sleutelcompetentie als leerkrachtencompetentie als doelstelling van een schoolbeleid Leren in en voor diversiteit + DIVA-website http://www.meertaligheid.be/ (2011) CoRe: Competence requirements in early childhood education and care in Europe Urban-Vandenbroeck-Peeters Superdiversiteit Maurice Crul, Dirk Geldhof Inspirerende leeslijst over superdiversiteit en interculturaliteit  de kloof, interessante links (bronnen)

1 PBKO Conceptuele Lijn Integrale Lijn Praktijk Lijn Kind & leerkracht Ontwikkelings- psychologie (3SP) Onderwijs in Vlaanderen (3SP) Krachtige leeromgeving Ervaringsgericht onderwijs (3SP) Kleuterdidactiek (3SP) Leraar in de spiegel Professionele identitieit (3SP) Kleuteronderwijs in de maatschappij (3SP) Positief klasklimaat Positief klasklimaat (3SP) Conceptuele Lijn 1 PBKO Kind & leerkracht en krachtige leeromgeving W.O. (3SP) Motorische ontwikkeling (3SP) Wiskunde (3SP) Onderzoeksvaardigheden (3Sp) Leraar in de spiegel en Positief klasklimaat Muzische vorming (6 SP) Taal(3SP) Godsdienst (3SP) Integrale Lijn Nieuw curriculum (1pbko 14-15) waar de leerlijn diversiteit (en kansarmoede) een rode draad vormt tussen de lijnen en de opleidingsjaren…  Geïntegreerd Conceptuele lijn  conceptueel kader (kapstok en handvatten) Integrale lijn  didactische lijn (gereedschapslijn) binnen verschillende domeinen Praktijklijn  toepassen Opleidingsonderdelen Stage  PIO-scholen, contactlectoren Deurne-Merksem (concentratiescholen) 27 studenten/mentor-coach Projecten, ook op niveau van docenten (jobshadowing, 2-daagse, …)  samenspraak met de werkgroep diversiteit Stage, Leertrajectbegeleiding, Didactisch atelier & flex-weken (12+3 SP)   Praktijk Lijn Muzische week Taalactiveringsweek Stagevoorbe-reidingsweek

2 PBKO Conceptuele Lijn Integrale Lijn Praktijk Lijn Leren in diversiteit I Kleuter in de stad (4SP) Gezinnen en kansen (4SP) Leren in diversiteit II Brede school (3SP) Klasmanagement en autonomie (3SP) Samen voor kinderen I Partners in onderwijs (3SP) Onderwijs in de wereld (3SP) Samen voor kinderen II Rechten van het kind (3SP) Professionele identiteit/RZL (3SP) Conceptuele Lijn 2 PBKO Leren in diversiteit taal (3SP) wiskunde-WO (3SP) muziek (3SP) Samen voor kinderen onderzoeksvaardigheden (3SP) beweging (3SP) beeld (3SP) Integrale Lijn Stage, Leertrajectbegeleiding, Didactisch atelier & flex-weken   Praktijk Lijn