Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging Bedrijfstakgroep Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Begeleiden & coachen: taken voor alle onderwijsgevenden KOC-onderwijscongres Michel Heins & Charles Broekhuizen 29 maart 2007
Inhoud van de publicatie Uitgangspunten competentie ontwikkelend leren Begeleiding & coaching Begeleiden van de leercyclus: begeleidingstechnieken- en instrumenten Begeleidingsrollen
Waarom CGL? KENNISSAMENLEVING
Persoonlijk Activiteitenplan (PAP) COMPETENTIEKLOOF DE DEELNEMER Motivatie Interesses Capaciteiten Persoonlijke kenmerken EVC’s HET BEROEP Gevraagde competenties (startbekwaam beroepsbeoefenaar) Beroep Burgerschap (Vreemde) taal Leren en loopbaan Beroepscultuur ‘ Persoonlijk Ontwikkelplan (POP) Persoonlijk Activiteitenplan (PAP)
Uitgangspunten competentieontwikkelend leren De leercyclus Leerlijnen en ontwikkeling Uitgaan van talenten en leerstijlen van deelnemers
DE LEERCYCLUS DOELEN STELLEN EVALUEREN REFLECTEREN ORIENTEREN EN PLANNEN UITVOEREN!
Didactische variëteit! Rekening houden met leerstijlen Competentieontwikkeling langs leerlijnen Integrale leerlijn: werken aan integrale opdrachten min. 40% workshops instructies demonstraties trainingen uitleg Didactische variëteit! Rekening houden met leerstijlen Vaardighedenlijn reflectielijn Kennisleerlijn Studieloopbaan: portfolio, POP, PAP
Talenten en leerstijlen Meervoudige intelligenties (Howard Garner) Maatwerk voor verschillende leerstijlen (Kolb)
Begeleiding & coaching Begeleiden Coachen Aandachtspunten Voorbeelden van coachingsmethoden
Citaat ‘Zelfsturing is voor menig leerling te hoog gegrepen: grote groepen deelnemers hebben juist structuur nodig’. Docenten zullen hoe dan ook moeten blijven sturen’. Uit: Meters maken. Ondernemend mbo in een talenteneconomie
GROEIMODEL ZELFSTUREND LEREN BEGINNER GEVORDERD VERGEVORDERD BEGELEIDING Niv 3 Niv 2 ZELFSTANDIGHEID
STAR-methodiek
Begeleidingstechnieken- en instrumenten Portfolio POP PAP Logboek [Evaluatie] [Reflectie]
studieloopbaanbegeleider PERSOONLIJK ONTWIKKELINGSPLAN studieloopbaanbegeleider Persoonlijke ambities Aandachtspunten Op competenties Acties Ik wil Leer Doelen Ik kan = Competent Ik kan Deelnemer pop pap Ik maak Ambities van de school Nu Toekomst
Reflectie en evaluatie Algemeen Persoonlijk OntwikkelingsPlan/ Scholingsplan (gebaseerd op gekozen opleiding) POP Individueel gebaseerd op EVC’s Reflectie en evaluatie PAP’s PAP’s PAP’s integrale opdrachten Ontwikkelings- portfolio Beoordelings- portfolio assessment Proeve van Bekwaamheid beginner gevorderd vergevorderd
EVALUEREN Wat? Waarom? Waar? Wie? Hoe?
☺ Begeleidingsrollen praktijkopleider praktijk-begeleider Studieloopbaanbegeleider Begeleider integrale vaardigheden Begeleider kennis en vaardigheden
competenties Coachen Klantgerichtheid Pedagogische en didactische beheersing Vakspecifieke beheersing
Vragen? EINDE