Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Van intake tot een bewuste keuze op de arbeidsmarkt
BattleBots The school battle.
POP Workshop voor leidinggevenden Mobiliteitsfonds HBO
Loopbaanorientatie- en Begeleidings
Ondernemen : heb jij het in je?!
Good Practice Locatie Alphen aan den Rijn
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Hoe competentiegericht is uw opleiding?
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
Deel wat je weet en weet wat je deelt
‘Het voeren van een loopbaandialoog: moeilijker dan gedacht
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Opleiden in school (v)so Expertmeeting 4 & 5 april 2007.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Studieloopbaanbegeleiding binnen Windesheim
Competentiegericht opleiden in zorginstellingen
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
onderwijsdoorstroomkaart
zelfsturend portfolio-onderwijs:
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
EVC-procedure.
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Leren en kwalificeren in de opleidingen Mediavormgever
WELKOM Wat brengt je hier ? Wat verwacht je hier te horen ? Wat verwacht je hier te halen?
Voortgangsgesprek fase 1
Competentiegericht leren vmbo
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
portfolio als competentie-ontwikkelend instrument
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Lerarenopleiding GezondheidsZorg en Welzijn
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
De Ideale leraar topje van de ijsberg?
Mijn opleidingsbeeld.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
De rode draad in opleiden binnen AAOS
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
Studieloopbaanbegeleiding. Rollen Examinator BPV begeleider Studieloopbaanbegeleider Vakspecialist Beoordelaar Begeleider integrale opdachten.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Rollen binnen het werkplekleren
Regionale Ontwikkelingen
Nieuwe opleiding Timmerkracht
Vaardigheden 1. Het opzetten van een vaardighedenlijn voor leerlingen van de brugklassen. 2. Voor vakdocenten inzichtelijk maken wanneer welke vaardigheden.
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Hoofdstuk 3 Wat gaat de beginnend beroepsbeoefenaar
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Logboek & planners ..
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Academie voor Bouw & Infra
Basiskennis LOB.
Transcript van de presentatie:

Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging Bedrijfstakgroep Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging

Begeleiden & coachen: taken voor alle onderwijsgevenden KOC-onderwijscongres Michel Heins & Charles Broekhuizen 29 maart 2007

Inhoud van de publicatie Uitgangspunten competentie ontwikkelend leren Begeleiding & coaching Begeleiden van de leercyclus: begeleidingstechnieken- en instrumenten Begeleidingsrollen

Waarom CGL? KENNISSAMENLEVING

Persoonlijk Activiteitenplan (PAP) COMPETENTIEKLOOF DE DEELNEMER Motivatie Interesses Capaciteiten Persoonlijke kenmerken EVC’s HET BEROEP Gevraagde competenties (startbekwaam beroepsbeoefenaar) Beroep Burgerschap (Vreemde) taal Leren en loopbaan Beroepscultuur ‘ Persoonlijk Ontwikkelplan (POP) Persoonlijk Activiteitenplan (PAP)

Uitgangspunten competentieontwikkelend leren De leercyclus Leerlijnen en ontwikkeling Uitgaan van talenten en leerstijlen van deelnemers

DE LEERCYCLUS DOELEN STELLEN EVALUEREN REFLECTEREN ORIENTEREN EN PLANNEN UITVOEREN!

Didactische variëteit! Rekening houden met leerstijlen Competentieontwikkeling langs leerlijnen Integrale leerlijn: werken aan integrale opdrachten min. 40% workshops instructies demonstraties trainingen uitleg Didactische variëteit! Rekening houden met leerstijlen Vaardighedenlijn reflectielijn Kennisleerlijn Studieloopbaan: portfolio, POP, PAP

Talenten en leerstijlen Meervoudige intelligenties (Howard Garner) Maatwerk voor verschillende leerstijlen (Kolb)

Begeleiding & coaching Begeleiden Coachen Aandachtspunten Voorbeelden van coachingsmethoden

Citaat ‘Zelfsturing is voor menig leerling te hoog gegrepen: grote groepen deelnemers hebben juist structuur nodig’. Docenten zullen hoe dan ook moeten blijven sturen’. Uit: Meters maken. Ondernemend mbo in een talenteneconomie

GROEIMODEL ZELFSTUREND LEREN BEGINNER GEVORDERD VERGEVORDERD BEGELEIDING Niv 3 Niv 2 ZELFSTANDIGHEID

STAR-methodiek

Begeleidingstechnieken- en instrumenten Portfolio POP PAP Logboek [Evaluatie] [Reflectie]

studieloopbaanbegeleider PERSOONLIJK ONTWIKKELINGSPLAN studieloopbaanbegeleider Persoonlijke ambities Aandachtspunten Op competenties Acties Ik wil Leer Doelen Ik kan = Competent Ik kan Deelnemer pop pap Ik maak Ambities van de school Nu Toekomst

Reflectie en evaluatie Algemeen Persoonlijk OntwikkelingsPlan/ Scholingsplan (gebaseerd op gekozen opleiding) POP Individueel gebaseerd op EVC’s Reflectie en evaluatie PAP’s PAP’s PAP’s integrale opdrachten Ontwikkelings- portfolio Beoordelings- portfolio assessment Proeve van Bekwaamheid beginner gevorderd vergevorderd

EVALUEREN Wat? Waarom? Waar? Wie? Hoe?

☺ Begeleidingsrollen praktijkopleider praktijk-begeleider Studieloopbaanbegeleider Begeleider integrale vaardigheden Begeleider kennis en vaardigheden

competenties Coachen Klantgerichtheid Pedagogische en didactische beheersing Vakspecifieke beheersing

Vragen? EINDE