Publiek Opdrachtgeverschap: Een kwestie van communicatie en vertrouwen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
Wat is goed medezeggenschapsoverleg?
De Buitenkans 15 juni De Buitenkans “ Van droom naar werkelijkheid”
“Elk voordeel heb z’n nadeel”
Bouwen in eigen beheer Brug naar betaalbare woningen in leefbare wijken en dorpen.
1 Club & cultuur Hockey •Sportiviteit voor prestatie, proces voor resultaat, plezier en prestatie gaan hand in hand •Elk lid kans op maximale ontwikkeling,
Ruimtelijke Ontwikkeling in (naam van uw gemeente) voor raadsleden
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Case Zeesluis Ijmuiden
Inkopen en aanbesteden
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
De organisatie en processen
Aedescongres 2007 Meedoen in de samenleving Samenwerking in het publieke domein Van goede bedoelingen naar harde resultaten Inleider: Leo Lenssen.
Maatschappelijk Aanbesteden
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Certificeren van assessoren __________________________________ Workshop congres LLL op een HOger plan! Erkennen van Verworven Competenties Antoinette van.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Even voorstellen 250 medewerkers, 4 vestigingen
Teamwerk. Heldere doelstellingen Teamwerk Heldere doelstellingen Initiatief tonen.
Moreel Beraad in het Sociaal Domein
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Niet met goede bedoelingen alleen… 17 april 2008 Jolanda Luijten.
Juridische bescherming van dijkrelicten
Het ontstaan van een visie? Er is een behoefte: – Van de ouders – Van het team Inspiratie door anderen (artikels, studiedagen, oproepen, nieuwsbrieven,…)
Raalte en preventieve zorg GGD IJsselland: Gemeenschappelijke Regeling, uw verlengd lokaal bestuur Nicolette Rigter: directeur Publieke Gezondheid Marja.
Niets is wat het lijkt.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Grip op Regionale Samenwerking: Rob de Greef en Roeland Stolk.
Inleiding Wij zijn Zuidwester Aankondiging decentralisatie, wat nu? Proces van pionieren en verbinding zoeken Stappenplan transitiebureau Positionering.
Indicatoren voor praktijkgericht onderzoek Marcel de Haas 6 oktober 2011.
Past Performance Eerste ervaringen en hoe benut u uw kansen? Olaf Bovenkamp: hoofd ingenieursbureau gemeente Heiloo Marco van Beek: projectleider gemeente.
EMVI Gunnen op waarde Maurice Wielink (CROW) Ruben Spek (gemeente Medemblik) 20 februari 2014.
R&O Cyclus TU Delft Maarten Poorter. Over R&O  Wie het beste uit zijn mensen wil halen, moet hun kwaliteiten optimaal benutten en ze de ruimte en.
Aanleiding : Behoud van de leefbaarheid in Ommerkanaal Bewoners komen zelf in actie ( draagvlak ) Plannen maken duurzaam dorp Duurzaam Buurthuis Ommerkanaal.
MODERN BOEREN OP OUDE HOEVES even voorstellen 3 partners proces; nieuwe samenwerking expeditie ruimte.
1……………………….. Doeltreffende samenwerking Markermeer - IJmeer 12 november 2015 Corné Nijburg.
Voorstellen Henk Post Teammanager staf ISZF Opdrachtnemer, personeelslid ISZF Adviseur, security officer, bedrijfanalist.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
RUIMTELIJKE KWALITEIT Presentatie voor de commissie Samen Wonen Gemeente Ridderkerk Donderdag 7 maart
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
Stellingen vooraf 1 donderdag 5 juni 2014 start programma een slechte stelling geeft vaak een goede discussie. hoe botter de stelling, hoe.
Meesters in Management! verzorgt het inhuren van een interim management professional welke vooral actief is met het vervullen van opdrachten binnen de.
PvA Nieuwe welstandsnota
Kunst en kunde van het lobbyen
Open convenant aanpak PIANOo-congres 2017
Blockchaintoepassingen met een publiek belang in Groningen mei 2017
CONFLICT HANTERING MET STIJL
Aanbesteding jeugdteams
Prestatieinkoop Aanbestedingsvorm waarbij u zelf de kwaliteit bepaalt
Aanbesteding Storage, servers en Back up
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Succesvol cultureel ondernemen
Inleiding Gerard Erents 23 maart 2017
Wegen van waarden en randvoorwaarden
HELP! Beren op de omgevingsweg
Best Value Procurement (Prestatieinkoop)
Visie en strategie Les 3: Visie verdieping.
V.
Private Kwaliteitborging
Beter aanbesteden: mensenwerk!
Social in bestek: proportionaliteit, EMVI & BVP Presentatie Stadspartners 9 sept Louis Polstra.
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Procesevaluatie zomerscholen 2015
Transcript van de presentatie:

Publiek Opdrachtgeverschap: Een kwestie van communicatie en vertrouwen Michel Geertse

Ruimtelijke kwaliteit: beleid Wethoudersenquête raadsperiode 2006-2010 (TNS Nipo 2010 iov Architectuur Lokaal) Bestuurders minder betrokken bij uitvoering ruimtelijke projecten Aandacht verlegd naar coalitievorming & draagvlak Ruimtelijke kwaliteit resulteert onder portefeuille RO Beleidsstukken: welstandsnota, bestemmingsplan, beeldkwaliteitsplan, structuurvisie Draagvlak ruimtelijke kwaliteit via gemeenteraad; initiatief veelal bij B&W

Ruimtelijke kwaliteit: opdrachten Wethoudersenquête raadsperiode 2006-2010 (TNS Nipo 2010 iov Architectuur Lokaal) Eigen opdrachtgeverschap scoort laag als instrument voor ruimtelijke kwaliteit Selectieprocedures worden opgezet en begeleid door ambtenaren en externe adviseurs; de verantwoordelijk wethouder komt er nauwelijks aan te pas Beoordeling offertes geschiedt ook hoofdzakelijk door ambtenaren en adviseurs; bestuurders spelen slechts bescheiden rol Wethouders zeggen dat kwaliteit de doorslag geeft, maar opdrachtnemers ervaren dit meestal anders. Na oplevering wordt er primair geëvalueerd op prijs, niet kwaliteit.

‘beste’ opdrachtnemer Selectieprocedures Selectieprocedures zijn een middel, geen doel op zich Een goede selectieprocedure is een brug, niet een barrière Een goede selectieprocedure start bij de opdrachtgever, niet de juridische regels opdrachtgever selectieprocedure ‘beste’ opdrachtnemer

Waar draait het om? Kennis Vertrouwen

Kennis De uitvraag De markt Beoordeling

Uitvraag “Als opdrachtgever moet je goed nadenken over de vraag wat je wilt, en hoe je het wilt. Zorg ervoor dat je de juiste vraag aan de juiste architecten stelt waardoor je een maximaal potentieel aan creativiteit in de markt vindt.” [projectleider SBB] Opdrachtgever formuleer de juiste vraag schets profiel juiste architecten Opdrachtnemer Lees de vraag en het profiel zorgvuldig

Markt “Voor aanbesteders is kennis van de markt die je benadert essentieel. Pas dan kun je criteria formuleren die de expertise in de markt optimaal waarderen. Echter, de architectenbranche is weinig transparant.” [projectleider Amsterdam] Opdrachtgever: Analyseer de markt die je benadert Baseer criteria niet alleen op de opdracht, maar ook marktomstandigheden Opdrachtnemer: maak spanningen tussen de uitvraag en de markt kenbaar

“Zorg voor een deskundige selectiecommissie” [BNA] Beoordeling “Zorg voor een deskundige selectiecommissie” [BNA] “De voorselectie is het allerbelangrijkste. Iedereen die daarna nog meedoet, zou goed moeten zijn.” [projectleider Amsterdam] Opdrachtgever: Inhoudelijke beoordeling ontwerpvaardigheden is een vak. Zorg voor deskundigheid in de beoordelingscommissie Beoordelaars: Neem alleen zitting in de commissie indien je de procedure onderschrijft.

creativiteit vs. zekerheid transparantie & motivering Vertrouwen draagvlak communicatie creativiteit vs. zekerheid transparantie & motivering

“hoe ‘hard’ is de opdracht?” [onzekere architect] draagvlak “wij nemen alleen projecten in behandeling, als de financiering rond is” [Vlaams rijksbouwmeester over open oproep] “hoe ‘hard’ is de opdracht?” [onzekere architect] “we hadden inspraak van tevoren beter moeten regelen” [adviseur x] Opdrachtgever: Een aanbesteding is geen instrument voor draagvlakvorming Regel draagvlak in de voorbereiding (bestuur & bevolking) Besteed voldoende aandacht aan financiering en planning in de voorbereiding

“Een goede architectenselectie is mensenwerk” [projectleider SBB] communicatie “Een goede architectenselectie is mensenwerk” [projectleider SBB] “duidelijk is dat persoonlijk onderling contact door alle partijen als een grote meerwaarde wordt gezien” [gedroomde aanbesteding] Opdrachtgever & opdrachtnemer: Meer communicatie is dringend gewenst om vooroordelen te overbruggen en problemen tijdens de rit te voorkomen Benut ruimtelijke kwaliteit als gezamenlijk belang Als er wederzijds begrip is, kan er op de inhoud gefocust worden en is juridificering onnodig

Creativiteit versus zekerheid “de kern van het probleem is een confrontatie tussen de zekerheidswens en creativiteitsvraag. Er is sprake van een vicieuze cirkel” [Europa en de architecten] “Wij hechtten de meeste waarde aan het vinden van het beste idee. Dat is onze belangrijkste zekerheid” [projectleider SBB] Opdrachtgever: Zoek een redelijk evenwicht tussen gewenste zekerheid en de gevraagde creativiteit; biedt ook het MKB en jong talent een kans Gebruik geen verhoogde zekerheden om de selectie te versnellen Opdrachtnemer: Wees creatief in het vormen van samenwerkingen

Transparantie & motivering “Het is van belang dat partijen kunnen opereren binnen een helder en open proces en zichzelf ook conform de overeengekomen spelregels gedragen.” [ gedroomde aanbesteding] “Als professional moet je vanuit een beroepsethiek verantwoordelijkheid nemen.” [projectleider SBB] Opdrachtgever & opdrachtnemer: Open opstelling Integriteit Professionaliteit Verantwoordelijkheid nemen Vertrouwen geven

De weg naar een goed resultaat Gedegen voorbereiding Direct contact Vertrouwen geven & verantwoordelijkheid nemen