Informatiebijeenkomst gebiedsontwikkeling NDSM-werf 28 augustus 2008 20.00 Opening / Doel bijeenkomst 20.05 Toelichting status Strategiebesluit 20.15 Toelichting inhoud Strategiebesluit 20.35 Toelichting Projectbesluit 20.45 Pauze 21.00 Vragen en opmerkingen 22.30 Sluiting
PLAN- EN BESLUITVORMINGSPROCES 1 2 3 4 STRATEGIEFASE ONDERZOEKSFASE PROGRAMMA en ONTWERP UITVOERING - ONTWIKKELINGSVISIE - ONTWIKKELINGS- STRATEGIE - RISICO-ANALYSE Nota van Uitgangspunten Stedenbouwkundig Plan + Grex Bestemmingsplan Strategiebesluit Projectbesluit Uitvoeringsbesluit Investeringsbesluit
Essenties Strategiebesluit NDSM: ● Behoud, inpassing en hergebruik monumentaal ensemble en ruige karakter ● Behoud en uitbouw NDSM-werf als de locatie voor culturele evenementen ● Inzetten op duurzame gebiedsontwikkeling ● Stedelijk gebied in hoge dichtheid en max. functiemix (+700.000m2) ● 55% niet-wonen: creatieve bedrijven, kantoren, cultuuur, onderwijs, leisure en retail ● 45% wonen: 2500-3000 woningen ● Water benutten voor nautisch en cultureel programma van stedelijke allure ● Gebruikers, huurders en andere belangengroepen betrekken bij planvorming
Programma: ca. 670.000 m2 40 à 45 % wonen (2500-3000 woningen) 30 % creatieve bedrijven/kantoren 10 % bedrijven, broedplaats 15 à 20 % horeca, cultuur, winkels, onderwijs
● financieel kader waaruit haalbaarheid blijkt 1 2 3 4 Strategiefase ONDERZOEKSFASE Programma en ontwerpfase Uitvoeringsfase Strategiebesluit Investeringsbesluit Uitvoeringsbesluit Projectbesluit Doel: haalbaarheid van de ontwikkelingsvisie aantonen door nader onderzoek en uitwerking Inhoud: ● door opdrachtgevers gedragen voorstel waarin o.m. bestem- mingen, ontsluiting en programma’s globaal worden vastgelegd ● financieel kader waaruit haalbaarheid blijkt ● volledige risicoanalyse, waar mogelijk verminderd ● verkenning maatschappelijke haalbaarheid
STAPPEN ONDERZOEKSFASE Advies Begeleidingsgrp Kick-off bijeenkomsten Begeleidingsgroep INSPRAAK AUGUSTUS SEPTEMBER OKTOBER NOVEMBER DECEMBER JANUARI Stap 1 Onderzoek Stap 2 Confrontatie onderzoek raamwerk Stap 3 Productvorming STAPPEN ONDERZOEKSFASE