Executieve Functies en Passend onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe help ik mijn kind om effectief te leren?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Waarom werken met het programma De baan die bij me past?
Evaluatie van mentorprojecten
Huiswerktips.
Time management in het onderwijs
De ontwikkeling van de 7 competenties
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Zelfsturing en executieve functies.

samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Professionele ontwikkeling
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Hoofdstuk 4 Omgaan met stress en tijd
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
2. Communiceren met pubers
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Wat is belangrijk om te leren?
Visie op zorg Algemeen didactisch model
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Onze doelen en visie in beeld
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkervaring en reflectie
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Methodiek: Plancyclus
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Het concept ‘leren’ en de werking van de hersenen
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve Functies.
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Spel en executieve functies
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Het nut van puberen Ellen Loykens.
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Prioriteiten stellen.
Logboek & planners ..
Eigenaarschap.
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Executieve Functies en Passend onderwijs Lot Verheij Ed van Rossum lot verheij en ed van rossum

De presentatie Hoe leren we ? De Ontwikkeling van het brein Executieve functies. Executive functies. – denkvaardigheden Executieve functies – gedrag EF in de praktijk lot verheij en ed van rossum

Breinweetje Het voorste gedeelte van de hersenen controleert de executieve functies.(frontale kwab). Het brein ontwikkelt zich tot ongeveer het 25e levensjaar. Pubers zijn dus nog volop in ontwikkeling. Tijdens deze ontwikkeling zijn steun en structuur uit de omgeving nodig om de jongeren tot gestructureerd handelen en denken te brengen. De omgeving wijst de route, geeft feedback en helpt de adolescent om de ervaringen op te doen die nodig zijn om uiteindelijk zelfstandig te kunnen leven. (Jolles okt 2013) lot verheij en ed van rossum

Hoe leren we? lot verheij en ed van rossum

Executieve functies Om in het dagelijks leven zelfstandig en efficiënt te kunnen functioneren, moeten we ons gedrag in goede banen leiden. Bijvoorbeeld om huiswerk te plannen of om teleurstelling te onderdrukken bij een cadeautje dat tegenvalt. Executieve functies zijn cognitieve functies die ons helpen te beslissen op welke activiteit of taken we onze aandacht richten en welke we kiezen om uit te voeren. Executieve functies: een verzamelterm voor denkprocessen die belangrijk zijn voor sociaal- en doelgericht gedrag. Executieve functies helpen om ons gedrag te reguleren. lot verheij en ed van rossum

Executieve functies: 1denkvaardigheden Planning Organisatie Timemanagement Werkgeheugen Metacognitie lot verheij en ed van rossum

Planning/organisatie Het vermogen om een plan te bedenken om een doel te bereiken of een taak te voltooien. Het organiseren en onderhouden van materiaal Weet niet waar te beginnen,kan geen tijdsplanning maken voor de langere termijn,heeft zijn spullen niet op orde. lot verheij en ed van rossum

Time management Het vermogen om in te schatten hoeveel tijd we hebben,hoe we die kunnen indelen en hoe we ons aan tijdslimiten en deadlines houden. Is een leerling in staat tijd in te delen naar behoefte en omstandigheden? Filmpje Marshmallows Filmpje marshmallows lot verheij en ed van rossum

Werkgeheugen Het vermogen om informatie in het geheugen vast te houden tijdens de uitvoering van complexe taken. Na een paar minuten ,vraagt de leerling, wat moet ik ook al weer doen? lot verheij en ed van rossum

Metacognitie Het vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie te overzien, om te bekijken hoe je problemen aanpakt; het gaat daarbij om zelfmonitoring en zelfevaluatie. Beschikt niet over effectieve leerstrategieën,heeft moeite met het ontdekken of corrigeren van fouten. lot verheij en ed van rossum

Executieve functies: 2doen (sturen of aanpassen van gedrag) Reactie inhibitie Emotie regulatie Volgehouden aandacht Taakinitiatie Flexibiliteit Doelgericht doorzettingsvermogen lot verheij en ed van rossum

Reactie inhibitie/Taakinitiatie Het vermogen om na te denken voor je iets doet het vermogen om zonder dralen met projecten te beginnen, op efficiente wijze. . W Wat zien we: Mond niet kunnen houden tijdens de les Anderen vaak onderbreken Zonder nadenken iets zeggen Begint pas op het laatste moment aan het werk. Weet niet waar te beginnen. lot verheij en ed van rossum

Emotie Regulatie het vermogen om emoties te beheersen om een doel te realiseren,taken te voltooien of gedrag te controleren of te sturen. Blackout bij toetsen, boos worden bij tegenslag,gefrustreerd raken bij het maken van fouten. lot verheij en ed van rossum

Volgehouden AANDACHT Het vermogen om de aandacht erbij te houden,ondanks afleidingen,vermoeidheid of verveling. Leerling houdt voortijdig op,maakt werk niet af lot verheij en ed van rossum

Flexibiliteit De vaardigheid om plannen te herzien,als zich belemmeringen of tegenslagen voordoen,zich nieuwe informatie aandient of er fouten gemaakt worden,aanpassen aan veranderende omstandigheden. Blijft hangen in één probleem, raakt ontdaan, als het schema of de plannen onverwacht veranderen lot verheij en ed van rossum

Doelgericht doorzettingsvermogen Het vermogen om een doel te formulren,dat te realisren en daarbij niet afgeleid of afgeschrikt te worden door andere behoeften of tegenstelde belangen. Ziet het verband niet tussen huiswerk en lange termijn doelen,gaat dan ook niet door om doelen te halen. lot verheij en ed van rossum

Wanneer vaardigheden nodig? Niet bij dagelijkse gewoonten en de dagelijkse gang van zaken. Wel bij een nieuwe uitdaging of wanneer we hebben besloten om een bepaald doel te verwezenlijken lot verheij en ed van rossum

Apart of in combi? Tijdens het bereiken van een doel wordt een beroep gedaan op verschillende executieve functies. lot verheij en ed van rossum

Executieve functies en passend onderwijs Wanneer en op welke manier? boodschappenlijstje Constatering van een probleem bijvoorbeeld vergeet alles. Gesprek met ouders. Zien jullie dit ook. Wat doen jullie. Er is meer aan de hand vragenlijst ouders ,docent invullen. Wat kunnen we zelf. Onderzoek(BRIEF) door ortho in PO . Uitslag met handelingsadviezen. lot verheij en ed van rossum

Aan te leren? Afhankelijk van: Ontwikkeling van de hersenen Ervaringen in het dagelijks leven Stimulans (aanpak) Iemands kwaliteiten De omgeving lot verheij en ed van rossum

Aanpak op school niveau Richt je op de zwakke en sterke executieve functies. Wat kun je doen om de zwakke executieve functies van de leerling te begeleiden tijdens het onderwijsleerproces? (specifieke aanpak)—ouders. Zijn er bij deze leerling mogelijkheden om gebruik te maken van de sterkere executieve functies? Welke aanpak is voor de hele groep wenselijk? Succesvolle interventies delen met het team. Maak daar de tijd voor. lot verheij en ed van rossum

Hoe aanpakken in de professionele begeleiding? In kaart brengen executieve functies (Peg Dawson en Richard Guare, 2010) Hoe? -Beoordelingsinstrumenten: checklists zoals BRIEF, vragenlijst TRF, observaties en vragenlijsten - individueel en op groepsniveau plan van aanpak lot verheij en ed van rossum

Wat kun je met de kennis over executieve functies? Leerlingen hebben problemen met het opschrijven van huiswerk en het (op tijd) inleveren van huiswerk . Bedenk voor jezelf een plan, hoe je leerlingen hierbij kunt helpen. Tips: Denk aan ouders Controle Samen opschrijven Tijdsplanning lot verheij en ed van rossum