Thema 4 Pesten en Klasmanagement

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
Advertisements

Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Hilde de Haan augustus Kaapstad De andere kant van Kaapstad.
Stoornis tijd voor een nieuwe definitie Woorden gaan zo hun eigen leven leiden. Zo ook bij het woord stoornis. Het risico van dat eigen leven, de ‘oneigenlijke’
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Markant Nederlands 2 Thema 1: Woordenbankoefening blz. 50.
Gokverslaving.
Omgaan met goed gedrag / pbs
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Week 38: Organisatiestructuur Lieke van de Camp 19 september 2011.
Kansrijke combinatiegroepen
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Vernieuwing verzorging
Docentontwerpteams en self-efficacy
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Ante Groep 14.
Gender en gendersensitief lesgeven Anabel, Jana, Marlies, Pieterjan, Sofie, Thomas & Wendelien Groep 7.
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Drugs Peer van der Kreeft voorzitter werkgroep drugs
1 Docentenhandleiding De integratie van verantwoord ondernemen Studie-avond Syntra West 13 september 2007 Marijke De Prins.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Kinderen en hun sociale talenten
Communicatie in organisaties
Zorgvisie van RP2.
“Ontwikkeling van hoogbegaafde leerlingen en schoolse kenmerken”
PWO project: Preventief werken met Samen-Spel in de klas: Naar een duurzame, effectieve, en haalbare inbedding in de praktijk Verantwoordelijke lectoren.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Dossier Empowerment.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
DE MENING VAN OUDERS OVER DE SCHOOLAANPAK VAN PESTEN
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Wat werkt tegen pesten? Iris Arnout 1 BaSWb r
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Ouderraad 7 december.
PESTEN Ga naar afbeelding 1.. Over de slachtoffers van pesten Oorzaken pesten -Uiterlijk * Kleding *bril *haarkleur -Specifieke persoonlijkheids kenmerken.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Gepersonaliseerd leren
Naam school Datum Logo van de school
Groepsprocessen bij jongeren: over pesten en ander probleemgedrag
Onze school is een KiVa-school!.
Uitnodiging Nieuw! Thema-ochtend Vrijdag 2 november Beste ouders,
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Herstellend handelen – hergo introductie
Olweus Bullying Program:
Transcript van de presentatie:

Thema 4 Pesten en Klasmanagement

Structuur Deel b: pesten en anti-pest campagnes Advance organizer Wat is pesten Hebben (anti-)pest campagnes zin? Kenmerken succesvolle aanpakken? Daders en slachtoffers En ik als leerkracht?

Advance organizer

Wat is pesten? “The definition of school bullying includes several key elements: physical, verbal, or psychological attack or intimidation that is intended to cause fear, distress, or harm to the victim; an imbalance of power (psychological or physical) with a more powerful child (or children) oppressing less powerful ones; and repeated incidents between the same children over a prolonged period of time.”

Hebben anti-pest campagnes effect? Een – gemiddeld klein maar - positief effect vermindering van pestgedrag (-20%) en tussen de 17 en 20 % minder slachtoffers Regel d >.40 niet van toepassing; elk effect is belangrijk

Kenmerken succesvolle aanpakken? Campbell Collaboration (Farrington and Ttofi, 2009) 20 basiskenmerken van anti-pest aanpakken: (1) informatie geven aan leerkrachten; (2) een herstelgerichte benadering volgen; (3) het gebruik van pest-rechtbanken (4) het gebruik van virtual reality computerspellen

Kenmerken succesvolle aanpakken? In overzichtonderzoek van Ttofi & Farrington (2011), meta-analyse onderzoek m.b.t. Antipestcampagnes 53 verschillende programma’s Bij 44 effect size (d) 16 andere effecten Campbell Collaboration(zie vorige slide)

een positief effect (zie bovenstaande figuur): het betrekken (en informatie geven) van ouders; een betere aanpak van toezicht in de niet-klas contexten op school (speelplaats, tuin, eetzaal, sportruimte, …). meer intensieve programma’s (Meer dan 20 uren en opgezet overheen meer dan 240 dagen); een krachtdadige disciplinaire aanpak van pesters; het versterken van alle klasmanagement aanpakken; een leerkrachtenopleiding; het instellen van heldere regels op klasniveau; het feit dat de anti-pest aanpak gebeurd op schoolniveau en klasniveau; het opzetten van schoolbrede conferenties gericht op dit thema; het gebruik van didactische werkvormen die gebaseerd zijn op samenwerkend leren.

Wanneer werkt het minder goed? Wanneer men geen rekening houdt met de invloed van familie en peers buiten de schoolcontext. Wanneer men veranderingen in kenmerken van lerenden vergeet (zie LGTB-leerlingen (Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender). Te grote focus op totale school en te weinig de gekende daders.

Daders en slachtoffers? Slachtoffers hebben dikwijls “deficit”; bv. een fysische handicap, leermoeilijkheden) of afwijkende seksuele voorkeur (LGTB Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender). Daders meestal populaire, attractieve jongeren; informele leidersrol; sociaal vrij intelligent zijn. Maar ook leerlingen met een of ander “deficit” blijken rol van pester op te nemen (mechanisme om te vermijden dat ze zelf verder slachtoffer zijn van pesten).

En de rol van de leerkracht?

Het KiVa programma Zie videoclips en tekst