Thema 4 Pesten en Klasmanagement
Structuur Deel b: pesten en anti-pest campagnes Advance organizer Wat is pesten Hebben (anti-)pest campagnes zin? Kenmerken succesvolle aanpakken? Daders en slachtoffers En ik als leerkracht?
Advance organizer
Wat is pesten? “The definition of school bullying includes several key elements: physical, verbal, or psychological attack or intimidation that is intended to cause fear, distress, or harm to the victim; an imbalance of power (psychological or physical) with a more powerful child (or children) oppressing less powerful ones; and repeated incidents between the same children over a prolonged period of time.”
Hebben anti-pest campagnes effect? Een – gemiddeld klein maar - positief effect vermindering van pestgedrag (-20%) en tussen de 17 en 20 % minder slachtoffers Regel d >.40 niet van toepassing; elk effect is belangrijk
Kenmerken succesvolle aanpakken? Campbell Collaboration (Farrington and Ttofi, 2009) 20 basiskenmerken van anti-pest aanpakken: (1) informatie geven aan leerkrachten; (2) een herstelgerichte benadering volgen; (3) het gebruik van pest-rechtbanken (4) het gebruik van virtual reality computerspellen
Kenmerken succesvolle aanpakken? In overzichtonderzoek van Ttofi & Farrington (2011), meta-analyse onderzoek m.b.t. Antipestcampagnes 53 verschillende programma’s Bij 44 effect size (d) 16 andere effecten Campbell Collaboration(zie vorige slide)
een positief effect (zie bovenstaande figuur): het betrekken (en informatie geven) van ouders; een betere aanpak van toezicht in de niet-klas contexten op school (speelplaats, tuin, eetzaal, sportruimte, …). meer intensieve programma’s (Meer dan 20 uren en opgezet overheen meer dan 240 dagen); een krachtdadige disciplinaire aanpak van pesters; het versterken van alle klasmanagement aanpakken; een leerkrachtenopleiding; het instellen van heldere regels op klasniveau; het feit dat de anti-pest aanpak gebeurd op schoolniveau en klasniveau; het opzetten van schoolbrede conferenties gericht op dit thema; het gebruik van didactische werkvormen die gebaseerd zijn op samenwerkend leren.
Wanneer werkt het minder goed? Wanneer men geen rekening houdt met de invloed van familie en peers buiten de schoolcontext. Wanneer men veranderingen in kenmerken van lerenden vergeet (zie LGTB-leerlingen (Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender). Te grote focus op totale school en te weinig de gekende daders.
Daders en slachtoffers? Slachtoffers hebben dikwijls “deficit”; bv. een fysische handicap, leermoeilijkheden) of afwijkende seksuele voorkeur (LGTB Lesbian, Gay, Bisexual and Transgender). Daders meestal populaire, attractieve jongeren; informele leidersrol; sociaal vrij intelligent zijn. Maar ook leerlingen met een of ander “deficit” blijken rol van pester op te nemen (mechanisme om te vermijden dat ze zelf verder slachtoffer zijn van pesten).
En de rol van de leerkracht?
Het KiVa programma Zie videoclips en tekst