Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS Hogeschooldocent Liselore van Nunen, MSc
Opzet toepassing digitaal toetsen Wat doe je? aanleiding landelijke toetsdatabank 4 opleidingen Voeding en Diëtetiek vullen van itembank op basis van BOKs opleiding en leerdoelen vak Waarom? eigen visie: schrapformulieren niet meer van deze tijd meegaan met nieuwe ontwikkelingen en mogelijkheden studenten qua beheersingsniveau op de juiste manier toetsen formatief inzetten, zodat studenten ermee leren werken voordelen: aanleggen van itembank, geen verlies 'oude vragen' andere type toetsvragen zijn mogelijk vaker inzetten van formatieve toetsen studenten hoeven geen schrapformulieren meer in te vullen efficiëntie organisatie toetsing (administratie, uitslag eerder bekend)
Opzet toepassing digitaal toetsen Hoe? leerdoelen opstellen voor een vak op basis van Taxonomie van Bloom (passende werkwoordsvormen koppelen aan leerdoelen (kennis, inzicht, toepassing)) toetsmatrijs opstellen op basis van leerdoelen. Bepalen hoeveel vragen en welke indeling (structuur toets). toetsmatrijs vormt de basis van de itembank (vak). de termen in de toetsmatrijs vervolgens vertalen naar de codering voor de itembank onder de codes de bijbehorende toetsvragen plaatsen
Voorbeelden stappen
Voorbeelden stappen
Voorbeelden stappen
Voorbeeld
Voorbeeld Welke van de onderstaande foto’s toont een groentesoort met een lichte bittere smaak, wanneer deze rauw gegeten wordt? a. b. c.
DO`s direct goed nadenken over de structuur van de itembank. (duurzame structuur) creativiteit inzetten. vragen naar de mogelijkheden bij experts laten testen door docenten direct feedback erbij plaatsen (optie blijft open wel of niet tonen) niet uitstellen, maar doen
DON`Ts uitstellen zonder feedback in systeem zetten; laat anderen de vragen zien, van feedback voorzien zomaar beginnen. te grote groepen tegelijkertijd laten toetsen 1e experiment: 450 studenten verspreid over 5 toetsdagen. Niet aan te raden. Namelijk 5 x 30 toetsvragen minimaal nodig (kans 1).
Vragenronde