Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mei 2013 GOED VERKORT? over (ver)korte opleidingen in het HBO.
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Verkorten van niveau 4 opleidingen op het ROC van Twente
Doorstroming Het Nederlands onderwijssysteem en internationale onderwijsmogelijkheden in Nederland.
FUTURE LUNCH WAT HOUDT STUDEREN IN?
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Laat de buitenlandstage echt meetellen!
De vormgeving van de bachelor/master trajecten voor verloskundigen
1212 /mhj Quo vadis, (Bio) Medisch Ingenieur? Biomedische Technologie Technische Universiteit Eindhoven in samenwerking met Universiteit Maastricht Dick.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
Masterproef en Onderzoek voor Psychologie en Onderwijskunde
Challenge the future Delft University of Technology Onderwijs en Kwaliteitszorg Visitatie-ervaringen Paul Rullmann 15 oktober 2013.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
1 Inclusief hoger onderwijs Studienamiddag Vlor Diversiteit in het hoger onderwijs 23 april 2008 Gaspar Haenecaert.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
MWD Hva JUNI 2012 Een antwoord van de of een opleiding op alle zinvolle bijdragen is niet zo snel te geven. Graag wil ik u eerst meenemen naar.
Integreren van onderzoek in onderwijs
HOG Bouw en Ruimte Uniforme EVC-Procedure Presentatie 26 november 2008.
Samenwerking tussen academisch en professioneel HO Een Europese kijk Hans Vossensteyn Studiedag Associatie K.U. Leuven “Hoger onderwijs: binair, complementair,
Eerst je Bachelor, dan een baan,... en dan pas een Master Jan Bransen Onderwijsdag 2007.
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Overzicht De context: het decreet op de kwalificatiestructuur
Belangenbehartiging door de VELON
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Wetenschap & Technologie Rol van opleiding en onderzoek in de innovatieketen Karen Maex, vicerector.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
9e DAIR Seminar 1 0 november 2005 De informatiemakelaar van Scenario’s.
WOUDSCHOTEN, 1-2 NOVEMBER 2006 CHRIST OTTEN, VSNU
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
REGIONAAL ASSOCIATE COLLEGE
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Zoektocht naar samenwerking MBO - HBO
Associate degree en MBO-HBO
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Regionale bijeenkomsten: Duurzame Ontwikkeling in het Hoger Onderwijs
Professie & Hoger Onderwijs Programmagroep Professie & Hoger Onderwijs Informatiebijeenkomst 21 juni 2011 Arjan van Bommel.
Spelen met goed bestuur Governance Maatschappelijke verantwoording of maatschappelijke verankering? Besturen of accommoderen? Inleiding door Leo Lenssen.
UMCG University Medical Center Groningen Welkom bij:
19 JUNI  Flexibilisering van het onderwijs aan volwassenen kan alleen door het systeem volledig anders te gaan opzetten en is niet gebaat bij het.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Honoursonderwijs aan Nederlandse universiteiten
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Hoger onderwijs ranking in Europees perspectief: Het CHE-systeem 2 december 2005 Amersfoort.
Marktonderzoek naar Offshore Onderwijs
Meer innovatieve professionals
INSTITUUT VOOR ANTROZOOLOGIE
Naar het Hoger Onderwijs Wat komt er bij kijken?.
Flexibel deeltijd hoger onderwijs Studiedag Vereniging Hogescholen Werken aan deeltijd; op weg naar aantrekkelijker deeltijd hoger onderwijs 11 december.
Twente, de meest ondernemende hightech regio van Nederland.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
Toetsing en examinering Engels Gebruikersdag Taalblokken Malmberg, 1 november 2012.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Onderzoek op hogescholen: de oogst na 10 jaar Prof.dr.Cees Karssen Emiritus rector magnificus Wageningen Universiteit Voorzitter Commissie Tussentijdse.
Resultaatsgericht Management in het Hoger Onderwijs Adelien Decramer Faculteit Economie en Bedrijfskunde - Universiteit Gent ‘De bedreigde beleidsruimte.
1 cijfer uit 8 miljoen records Resultaten uit het 1-cijfer-traject Arjan Biemans (HBO-raad) Dair-seminar 6 november 2003.
Regie van ketens en netwerken in de WMO 9 december 2010 Theo Konijn.
Wat betekent dat voor huidige VWO-ers Fried Keesen University College Utrecht UU Internationale Universiteit.
Onderwijskwaliteit: een zaak voor peers onder elkaar, of voor politiek en democratie?
Eigenaarschap voor kwaliteit
Begeleiden van Praktijkonderzoek
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
Transcript van de presentatie:

Hoger Onderwijsbeleid en sturing in Europees perspectief Een kritische blik op de WHOO Marijk van der Wende CHEPS 15 december 2005

Beleidskaders “De kaders waarbinnen het hoger onderwijs zich afspeelt zijn de laatste decennia steeds internationaler geworden [….] kunnen wij nog wel van nationale hoger onderwijssystemen en nationaal hoger onderwijsbeleid spreken? En wat betekent dit voor beleids- en sturingsprocessen?” (Van der Wende, 2002)

Europa The European Higher Education Area The European Research Area Lisbon strategy Context: knowledge economy / global competition

WHOO en Europa Iets meer aanwezig dan in WGN Lissabon doelstellingen Ook in algemeen uitgangspunt van sturing Maar meer nadruk op multi-actor dan op multi-level governance

Sturingsfilosofie: aangrijpingspunt instelling, opleiding of student? “....de gedachte dat de inhoud van de opleiding en niet het type instelling waar de opleiding is gevolgd, uiteindelijk de naam van de graad bepaalt. Dit is in lijn met de gedachte van deze wet dat niet het instituut maar de student centraal staan en versterkt de lijn die is ingezet met een ba-ma structuur waarbij de inhoud van opleiding bepaalt of een opleiding wo of hbo is en niet het type instelling” [de- institutionalisering] (Mvt, p. 60)

Ontwikkeling van het bestel: binariteit “In dit wetsontwerp wordt een volstrekt helder onderscheid gehanteerd tussen hbo en wo” –Maar wel een soepeler overgang tussen beide systemen, (“tussengraad”) –En fusies, maar…. maatschappelijke waarde onderscheid hbo-wo niet versnipperen van onderzoeksfinanciering dus onderwijs en onderzoek blijven apart georganiseerd in hogeschool en universiteit

Ontwikkeling van het bestel: binariteit (2) Eisen voor erkenning als universiteit worden afgeleid van klassieke research university: verwevenheid van onderzoek en onderwijs; breedte, kwaliteit en diversiteit; instelling moet wo- geaccrediteerde opleidingen en opleiding tot onderzoeker verzorgen, etc.

Ontwikkeling van het bestel: binariteit (3) Omdat hbo sinds 2002 wo opleidingen aan kunnen bieden (1) bevat het wetsontwerp een procedure voor hogescholen tot erkenning als universiteit Daaraan is wel promotierecht, maar zijn geen onderzoeksmiddelen verbonden Onderzoek wettelijke taak van hbo, maar bij ontwikkeling naar universiteit geen onderzoeksmiddelen. Verwevenheid met onderzoek? Op M-L termijn hogescholen beroepsgerichte 3’ cyclus opleidingstrajecten aanbieden Bij de ontwikkeling naar een hogeschool met 3’ cyclus opleidingen speelt het aanbieden van wo-onderwijs geen rol Wel/geen universiteit / ius promovendi / professional doctorate?

Accreditatie en graden Accreditatie: programma’s, (domeinen), instelling Accreditatie: inclusief aanbod in het buitenland Graden: Advies “Bridging the Gap” overgenomen EQF en IDS?

Conclusies Sturingsfilosofie Inrichting van het bestel Europese context Nieuwe governance concepten

Kwikkers, P.C., & J. Huisman (2005). Evenwicht zonder sturing. Wegen voor nieuw hoger onderwijs en wetenschap (deel 1), 456 p. Sdu- Uitgevers, Den Haag, Wende, M.C. van der. (2002) Hoger Onderwijs Globaliter: Naar nieuwe kaders voor beleid en onderzoek (oratie). Twente University Press.