Welkom bij Maastricht University.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
kaderhuisarts bewegingsapparaat (= KBA) mogelijkheden en kansen
Advertisements

De POH-GGZ in de huisartsenpraktijk
AIOS en Maatschappij, een lastige competentie?
Verrichtingen getal Eddy Reynders, huisarts, 2009.
De Huisartsopleiding in Nederland
Introductiebijeenkomst
APC curriculum 2012 Integratie van medische inhoud en
Meneer M en de dokter huisartsenzorg voor kwetsbare ouderen in Amsterdam Marith Rebel—Volp, LHV.
Leren dienstdoen op de huisartsen post. Aios deel, leren dienstdoen op de Hap. Hao deel, begeleiden Aios op Hap. Taakverdeling Aios, Hao, Hap. Wetten en.
Transparantie in de zorg: cijferfetisjisme?
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
DE KLACHTENCOMMISSIE Rotterdam en Zuid-Holland Zuid. mr A.G. Scheele- Mülder, voorzitter klachtencommissie Infoavond 14 oktober 2010.
Dr. S.E. Buitendijk - Public Health Forum Gezondheidszorg voor Nederlandse kinderen: het kind moet centraal, maar hoe? NPHF 19 maart 2008.
Academische vaardigheden als competentie binnen een bachelor programma. Hobbels en valkuilen van een op het 4C-ID model gebaseerd traject. Dr. H.Roebertsen.
Verloskunde Opleidingen Geneeskunde Faculteiten
Diseasemanagement in de praktijk
Postmaster opleiding Psychologen COC 11 december 2012
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Competentiegericht opleiden
ONDERSTEUNEN BIJ OPDRACHTEN Hoe doe je dat als opleider?
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
CBO richtlijn beroerte
Patiëntperspectief op kwaliteit van zorg
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Reflecteren en een knoop
Triage: sorteren kun je leren! Rita Nieuwenhuis Pieter Jochems
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Leergang Ouderenzorg Eerstelijn. Ria Jaspers & Hanneke Glazenburg
Netwerkbijeenkomst GGZ Midden Limburg juni 2014 René bekhuis CZ
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Opleiden in algemene competenties
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en
Welkom bij Maastricht University.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord Derde regiobijeenkomst 15 oktober 2010 Interdisciplinair Opleidingsmodel Ouderenzorg Samen ontwikkelen Samen opleiden Samenwerken.
Maren Oosthuizen, diëtist
APC curriculum 2014 Integratie van medische inhoud en Arts-patiëntcommunicatie Onderwijs in contextspecifieke doelgerichte arts-patiëntcommunicatie Implicaties.
Bekwaam & Competent Hoe bewaak je dit?
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Bachelor Medische Hulpverlening
Zin en onzin van evidence based werken Zorginstituut Nederland 1 september 2015 Margo Trappenburg.
Het nieuwe curriculum Arts-Patient- Communicatie Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
De EPA-patiënt: Onderweg naar de huisarts Heerenveen 18 september 2014 Christine Weenink, Kaderhuisarts GGZ.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Het leven is een schouwtoneel Spelenderwijs naar een andere rolverdeling in de zorg.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Het nieuwe consultvoeringsonderwijs Op basis van het Landelijk APC-curriculum 2012.
Van Ziekte & Zorg naar Gezondheid & Gedrag naar Mens & Maatschappij in de huisartsenvoorziening donderdag 26 mei 2016 NVAG (mini)symposium / VAGZ Wesley.
Kinderbekkenfysiotherapie als aanvulling op de conventionele behandeling van kinderen met functionele obstipatie. Design en logistiek van een pragmatische.
C:\Users\879489\Desop\1301_FHK_00_MAIN_PROMO_V04.mp4
Kerntaak: triëren Werken o.a. aan werkproces 1.1: de zorgvrager op een professionele wijze te woord staan en het kanaliseren van de zorgvraag. Werken.
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Visie op duurzame gezondheid en zorg in de regio in 5 uitgangspunten
Werkconferentie Leren in de zorg
Disclosure belangen NHG spreker
Basis kennis over inkomsten en uitgaven.
Klacht- en patiëntgerichte telefonische communicatie
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Noorderpoort Paktijkscholing
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Kerntaak 3: Praktijkvoering Kerntaak 1: Triëren
NHG-PreventieConsult module COPD: van ontwikkeling naar implementatie
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Overdracht Opleiding (v 1.0)
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Eerstelijnspsycholoog 0ntwikkeling/uitrol Werkingsgebied Diletti
Taak 1 Inleiding in de gezondheidszorg Hoofdstuk 2
Transcript van de presentatie:

Welkom bij Maastricht University

Huisartsopleiding Maastricht Resi Sledsens, staflid huisartsopleiding Yvonne Stuip, junior staflid

Begint met kennismaking. JGZ-arts kinderarts Samenwerking Begint met kennismaking. JGZ-arts kinderarts huisarts fysio/logo

Door dik en dun

Het kwetsbare kind

Huisartsopleiding Nederland

Huisartsopleiding Maastricht 3 jarige opleiding 60 instromers per jaar 40% man 60% vrouw

2 jaar in huisartsenpraktijk 6 maanden SEH 3 maanden chronische zorg 3 maanden GGZ

Huisartsopleiding Maastricht

Korte klachten/episoden Communicatie BLS Jaar 1 Korte klachten/episoden Communicatie BLS

Jaar 2 6 maanden SEH 3 maanden verpleeghuis 3 maanden GGZ

Toename zelfstandigheid Jaar drie Chronische ziektes DM Ziekte-management Palliatieve zorg Toename zelfstandigheid

4 dagen per week in de praktijk 1 dag per week terugkomdag Algemene principes 4 dagen per week in de praktijk 1 dag per week terugkomdag Eigen leerplan staat centraal (iop). Toetsen

Opleider is getraind 1 uur per dag bespreking Patientenstroom Opleiding in praktijk Opleider is getraind 1 uur per dag bespreking Patientenstroom Opdrachten

Begeleiding van HAB en GW Halve dag persoonlijke ontwikkeling Terugkomdag Groep 10-12 personen Begeleiding van HAB en GW Halve dag persoonlijke ontwikkeling Halve dag onderwijs. Themadagen.

De praktijk

De dokter aan huis

Huisartsenpost Consult-ars Visite-arts Telefonische triage 24 uurs zorg Huisartsenpost Consult-ars Visite-arts Telefonische triage

Huisartsenpost

Opleiding volgens de competenties 1. vakinhoudelijk handelen 2. arts-patiëntcommunicatie 3. samenwerking 4. organisatie 5 maatschappelijk handelen 6. wetenschap en onderwijs 7. professioneel handelen.

Ervaringsdeskundigen

Vakinhoudelijk handelen Diagnostisch Therapeutisch Preventief Evidence-based. 6 keer kennistoets

Arts-patient communicatie Hulpvraag!! Effectieve behandel- relatie Video-toets Maas-globaal score

Gids in de gezondheidszorg Samenwerking Gids in de gezondheidszorg Interdisciplinaire samenwerking en ketenzorg.

Zorgaanbieders rond de patient Eigen praktijk/management Personeel Organisatie Zorgaanbieders rond de patient Eigen praktijk/management Personeel

Maatschappelijk handelen Gezondheid groepen patienten/preventie Wetgeving Kostenbewust handelen

Wetenschap en onderwijs Medische informatie moet wetenschappelijk onderbouwd zijn. Referaten Kennisoverdracht/onderwijs

Evenwicht professionele en persoonlijke rollen Spuien/verdiepingsleren Professionaliteit Evenwicht professionele en persoonlijke rollen Spuien/verdiepingsleren Eigen normen Zelfreflectie Intervisie en supervisie.

Lijn Kindergeneeskunde