ERASMUS+ KERNACTIE 2. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN ONDERWIJS JEUGDSPORT.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop KA 2 Kansrijke partnerschappen in de Volwasseneneducatie
Advertisements

Infosessie Sector Hoger Onderwijs Brugge, 14 oktober 2013 Gent, 21 oktober 2013 Bilzen, 22 oktober 2013 Brussel, 24 oktober 2013 Antwerpen, 25 oktober.
Inclusieve Kinderopvang De Vlaamse Beleidsaanpak.
KA2 voor de volwasseneneducatie. Strategische partnerschappen (KA2) • Van eenvoudige kleine samenwerking tot grootschalige projecten om innovatieve middelen.
Van LLP Grundtvig naar Erasmus Onder voorbehoud van officiële goedkeuring door het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
GRUNDTVIG & KA1 14/02/2014. De hoofdlijnen van Erasmus+ DRIE kernacties (key activities): 1.Leermobiliteit voor individuen 2.Samenwerking voor innovatie.
Stichting DHO •gelooft dat hoger onderwijsinstellingen een cruciale rol hebben in kennisinnovatie. Immers, de huidige studenten zijn de toekomstige beleidsmakers,
ERASMUS+. Waarom nieuw programma? Begrotingen EU: zevenjaarlijks : Een Leven Lang Leren : Erasmus+
eCompetence Framework (e-CF)
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
Programma 09:00uOnthaal 09:30uStrategische partnerschappen: wat? Doelstellingen Budget Activiteiten Financieringsmodel 09:55uStrategische partnerschappen:
Maatschappelijke Sectoren & ICT
De flexibele deeltijd: MODULAIR MET EXTRA’S
Strategische partnerschappen Erasmus+ Actielijn 2 - Samenwerking voor innovatie en goede praktijken Versie november 2013.
Beurzen voor personeel Training Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Achtergrond Actieplan mobiliteit 2009 Leuven – Louvain-la-Neuve: “In 2020, at least 20% of those graduating in the European Higher Education Area should.
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
D.S.L.B. daalt in Frank Verhoeven
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
ERASMUS+. GRUNDTVIG ERASMUS + ERASMUS+ : ‘Adult Learning’ Formeel & non-formeel & informeel leren Een Leven Lang Leren.
1 Wat doet Europa voor de beroepsopleiding? Een introductie in het Europees beleid inzake beroepsopleiding. Jef Vanraepenbusch, EUROGUIDANCE - DBO.
Infodag ERASMUS 18 december 2008 Arteveldehogeschool, Gent.
Impact van mobiliteit op individueel en maatschappelijk vlak Shifting from margin to mainstream Inge Piryns 12/11/2012.
WAT KAN HET LEONARDO DA VINCI PROGRAMMA VOOR U BETEKENEN? Brussel, 26 november 2009.
18 december 2008Infodag Erasmus - Gent Study visits Magalie Soenen EPOS vzw.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het secundair onderwijs Gent, 12 mei 2009.
INTERNATIONALISERING VAN A TOT Z voor het basis- en secundair onderwijs Gent, 11 maart 2010.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
Verlengde leertijd zoals zomerscholen/vakantiescholen Ton Klein 6 december 2012.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
Knowledge Alliances & Sector Skills Alliances
KA2 Sectoroverstijgende samenwerking
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Lokaal Makelaarschap en Maatschappelijke Stage = 3 Driebergen, 7 oktober 2008 José Roelands Mieke Erlings.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Faillissementspreventie Oproep Wat? De oproep geeft via een wedstrijdprocedure steun aan projecten van werkgeversorganisaties, beroepsfederaties.
EPALE Elektronisch platform voor volwasseneneducatie in Europa
Hard/t voor IS Het PI: Een actor in ontwikkeling 13 oktober 2008 Delft Sara Kinsbergen.
Education and Culture Internationale credit mobiliteit met partnerlanden.
Infosessie HBO5 Brussel, Ellipsgebouw 26 januari 2015.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Aanvragen van een KA2/S2S-partnerschap in het schoolonderwijs (2015)
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
1 WG Europass Certificaatsupplement 23/03/2012, Networking the networks Anneke Vanden Bulcke.
Rookstopbegeleiding in groep Werkgroep gezondheidszorg.
ERASMUS+ STARTVERGADERING KA1.
Nieuwe Europese Strategie “Europa 2020” Intelligente, Duurzame en Inclusieve Groei (3 Maart 2010)
De school in Europa - Europa in de school
ERASMUS+ CLIL en Internationalisering. ERASMUS+ : subsidieprogramma.
Erasmus december 2015 Pieter Tratsaert. Programma – Verwelkoming en inleiding – Kernactie 1 (KA1) Koffiepauze
ERASMUS+ KERNACTIE 1. ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN EDUCATIE JEUGD SPORT.
VOLWASSENENEDUCATIE GENT, 27/10/2015 ERASMUS +. ERASMUS VET Volw vorming Volw vorming Hoger Ond School Ond JeugdSport KA1 Nascholing / Leermob.
VOLWASSENENEDUCATIE BRUGGE, 14/01/2016 ERASMUS +.
ESF Sociale Innovatie Regio Holland Rijnland – Hilde de Boer.
WAT KAN ERASMUS+ ONDERWIJS EN VORMING VOOR U BETEKENEN?
KA2 – "The Future Teachter 3
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
Onze regio, onze toekomst!
VERWACHTE UITKOMST VERWACHTE IMPACT DOELGROEPEN
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

ERASMUS+ KERNACTIE 2

ERASMUS+ SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN ONDERWIJS JEUGDSPORT

ERASMUS+ KERNACTIE 1 INDIVIDUELE LEERMOBILITEIT KERNACTIE 2 SAMENWERKING VOOR INNOVATIE EN DE VERSPREIDING VAN GOEDE PRAKTIJKEN KERNACTIE 3 ONDERSTEUNING VAN BELEIDSHERVORMINGEN

KERNACTIE 2 STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN KENNIS ALLIANTIES ALLIANTIES VOOR BEDRIJFSTAK- SPECIFIEKE VAARDIGHEDEN CAPACITEITSOPBOUW OP HET GEBIED VAN HOGER ONDERWIJS CAPACITEITSOPBOUW OP HET GEBIED VAN JEUGDZAKEN

STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN SCHOOL ONDERWIJS BEROEPS OPLEIDING HOGER ONDERWIJS VOLWASSENEN ONDERWIJS SCHOOL TO SCHOOL REGIO CROSS SECTORAAL

STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN BEOGEN DE ONTWIKKELING, OVERDRACHT EN/OF TOEPASSING VAN INNOVATIEVE PRAKTIJKEN TE BEVORDEREN EVENALS DE TENUITVOERLEGGING VAN GEZAMENLIJKE INITIATIEVEN DIE SAMENWERKING, INTERCOLLEGIAAL LEREN (PEER LEARNING) EN UITWISSELING VAN ERVARING OP EUROPEES NIVEAU STIMULEREN.

STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN STAAN NIET ALLEEN OPEN VOOR ELKE ORGANISATIE DIE ACTIEF IS OP HET GEBIED VAN ONDERWIJS, OPLEIDING EN JEUGDZAKEN OF IN ANDERE SOCIAALECONOMISCHE SECTOREN, MAAR OOK VOOR ORGANISATIES DIE OP VERSCHILLENDE GEBIEDEN TEGELIJK ACTIEF ZIJN (ZOALS LOKALE EN REGIONALE OVERHEDEN, CENTRA VOOR ERKENNING EN VALIDERING, KAMERS VAN KOOPHANDEL, HANDELSORGANISATIES, CENTRA VOOR BEGELEIDING, CULTURELE ORGANISATIES).

STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN AFHANKELIJK VAN DE GEKOZEN PRIORITEIT, KOMT HET EROP AAN DE MEEST GESCHIKTE EN UITEENLOPENDE PARTNERS TE BETREKKEN BIJ STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN MET HET DOEL DE VERSCHILLENDE ERVARINGEN, PROFIELEN EN SPECIFIEKE DESKUNDIGHEID OPTIMAAL TE BENUTTEN EN RELEVANTE EN KWALITATIEF HOOGSTAANDE PROJECTRESULTATEN TE BOEKEN.

ACTIVITEITEN (TER ILLUSTRATIE) OPLEIDINGSPROGRAMMA’S, CURSUSSEN, GEZAMENLIJKE STUDIEPROGRAMMA’S, GEMEENSCHAPPELIJKE MODULES (MET INBEGRIP VAN E-MODULES), INTEGRATIE VAN EEN GROTERE VERSCHEIDENHEID AAN VORMEN VAN LEREN (AFSTANDS-, DEELTIJDS EN MODULAIR ONDERWIJS); MATERIAAL EN METHODEN VOOR LEREN, ONDERWIJS, OPLEIDING EN JEUGDWERK, DIDACTISCHE BENADERINGEN EN INSTRUMENTEN; PROJECTGEBASEERDE SAMENWERKING, INTERCOLLEGIAAL LEREN (PEER LEARNING), WORKSHOPS, VIRTUELE LABORATORIA, VIRTUELE SAMENWERKINGSRUIMTEN; ACTIVITEITEN MET HET OOG OP CAPACITEITSOPBOUW EN NETWERKVORMING; ONTWIKKELING EN UITVOERING VAN STRATEGISCHE SAMENWERKINGSPLANNEN; INFORMATIE-, BEGELEIDINGS- EN ADVISERINGSACTIVITEITEN; ENQUÊTES, VERGELIJKENDE ANALYSES, EMPIRISCHE ONDERBOUWING, BESTUDERING VAN REËLE LEVENSSITUATIES; DEFINITIE VAN KWALITEITSNORMEN EN COMPETENTIE-/BEROEPSPROFIELEN; VERBETERING VAN KWALIFICATIEKADERS, STUDIEPUNTENOVERDRACHT, KWALITEITSBORGING, ERKENNING EN VALIDERING; OPLEIDINGS-, ONDERWIJS- EN LEERACTIVITEITEN.

AANDACHTSGEBIEDEN CREATIVITEIT, INNOVATIE EN MODERNISERING; STRATEGISCH GEBRUIK VAN OP ICT GEBASEERDE METHODEN EN VIRTUELE SAMENWERKING; OPEN LEERMIDDELEN; KWALITEIT VAN ONDERWIJS, OPLEIDING EN JEUGDWERK; ONDERWIJS IN ONDERNEMERSCHAP (MET INBEGRIP VAN MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN); RECHTVAARDIGHEID EN INCLUSIE; BASISVAARDIGHEDEN EN TRANSVERSALE VAARDIGHEDEN (TAALVAARDIGHEDEN, DIGITALE VAARDIGHEDEN EN ONDERNEMERSCHAP); ERKENNING EN VALIDERING VAN LEERRESULTATEN MET EEN VLOTTE OVERGANG TUSSEN FORMEEL, NIET-FORMEEL EN INFORMEEL LEREN; BEVORDERING VAN FLEXIBELE LEERTRAJECTEN; PROFESSIONALISERING EN BEROEPSONTWIKKELING IN ONDERWIJS, OPLEIDING EN JEUGDWERK; MANAGEMENT- EN LEIDERSCHAPSVAARDIGHEDEN; ACTIEVE PARTICIPATIE VAN JONGEREN IN DE SAMENLEVING; INTERINSTITUTIONELE SAMENWERKING; INTERREGIONALE SAMENWERKING; SYNERGIEËN TUSSEN BELEID EN PRAKTIJK.

HORIZONTALE PRIORITEITEN BASISVAARDIGHEDEN EN TRANSVERSALE VAARDIGHEDEN / EVALUATIE- EN CERTIFICERINGSMETHODEN / CLIL ONDERWIJS- EN OPLEIDINGSTRAJECTEN VAN TOEKOMSTIGE EN REEDS ACTIEVE LESGEVERS/JEUGDWERKERS DIGITALE INTEGRATIE IN HET KADER VAN LEREN, ONDERWIJS, OPLEIDING EN JEUGDWERK DE ONTWIKKELING VAN EEN EUROPESE RUIMTE VOOR VAARDIGHEDEN EN KWALIFICATIES / HET STIMULEREN VAN HET GEBRUIK VAN LEERRESULTATEN VERMINDEREN VAN ONGELIJKHEID OP HET GEBIED VAN LEERRESULTATEN VAN KANSARME LEERLINGEN – MET INBEGRIP VAN LERENDEN MET EEN HANDICAP INNOVATIEVE BENADERINGEN EN INSTRUMENTEN VOOR HET BEOORDELEN EN HET VERBETEREN VAN DE EFFICIËNTE BESTEDING VAN OVERHEIDSUITGAVEN EN -INVESTERINGEN

PRIORITEITEN HOGER ONDERWIJS HERVORMINGEN IN HET KADER VAN DE EU- MODERNISERINGSAGENDA 2011 AFSTEMMEN VAN CURRICULA OP DE BEHOEFTEN VAN DE HUIDIGE EN OPKOMENDE ARBEIDSMARKTEN MOBILITEIT STIMULEREN / BELEMMERINGEN VOOR MOBILITEIT OPHEFFEN / VIRTUELE MOBILITEIT BANDEN TUSSEN ONDERWIJS, ONDERZOEK EN DE ZAKENWERELD VERHOGEN VAN HET AANTAL AFGESTUDEERDEN, ONDERVERTEGENWOORDIGDE GROEPEN EN NIET- TRADITIONELE STUDENTEN HET STIMULEREN VAN DE ONTWIKKELING VAN NIEUWE ONDERWIJSVORMEN

PRIORITEITEN BEROEPSOPLEIDING BEROEPSOPLEIDING VAN HOGE KWALITEIT MET EEN STERKE COMPONENT WERKPLEKLEREN VERHOGEN VAN DE RELEVANTIE VOOR DE ARBEIDSMARKT / VERMINDEREN VAN DE DISCREPANTIE TUSSEN VRAAG EN AANBOD / STABIELE PARTNERSCHAPPEN TUSSEN AANBIEDERS EN ECONOMISCHE ACTOREN TRANSPARANTIE EN HET WEDERZIJDS VERTROUWEN TUSSEN SYSTEMEN PROMOTIE VAN EENVOUDIG TOEGANKELIJKE EN LOOPBAANGERICHTE VOORTGEZETTE BEROEPSOPLEIDING VAARDIGHEDEN EN COMPETENTIES VAN LEERKRACHTEN EN OPLEIDERS

PRIORITEITEN SCHOOLONDERWIJS HET VERSTERKEN VAN HET PROFIEL VAN ONDERWIJSPERSONEEL / VERBETEREN VAN INITIËLE LERARENOPLEIDING / ONDERSTEUNEN VAN NIEUWE LEERKRACHTEN HET AANPAKKEN VAN GERINGE BASISVAARDIGHEDEN MIDDELS EFFECTIEVERE ONDERWIJSMETHODEN HET AANPAKKEN VAN VROEGTIJDIG SCHOOLVERLATEN EN ACHTERSTAND HET VERHOGEN VAN DE KWALITEIT VAN OPVANG EN ONDERWIJS VOOR JONGE KINDEREN

PRIORITEITEN VOLWASSENENONDERWIJS EFFECTIEVE STRATEGIEËN VOOR HET VERBETEREN VAN BASISVAARDIGHEDEN VOOR SPECIFIEKE DOELGROEPEN INFORMATIE OVER DE TOEGANG TOT DIENSTEN VOOR VOLWASSENENONDERWIJS HET VERBETEREN EN UITBREIDEN VAN HET AANBOD VAN HOOGWAARDIGE LEERMOGELIJKHEDEN HET ONTWIKKELEN VAN DE COMPETENTIES VAN LESGEVERS HET BEOORDELEN VAN DE EFFECTIVITEIT VAN HET BELEID INZAKE VOLWASSENENONDERWIJS

ORGANISATIES MINIMAAL 3 ORGANISATIES UIT 3 PROGRAMMALANDEN BEHALVE S2S: MINIMAAL 2 ORGANISATIES UIT 2 PROGRAMMALANDEN BEHALVE REGIO: MINIMAAL 2 PROGRAMMALANDEN + PER LAND: MINIMAAL 1 LOKALE OF REGIONALE ONDERWIJSINSTANTIE + 1 SCHOOL + 1 ORGANISATIE ACTIEF OP HET GEBIED VAN ONDERWIJS, OPLEIDING, JEUGDZAKEN OF DE ARBEIDSMARKT ORGANISATIES UIT DE PARTNERLANDEN BEHALVE S2S: NIET MOGELIJK INDIEN ESSENTIËLE MEERWAARDE VOOR HET PROJECT

DUURTIJD DUURTIJD: 24 TOT 36 MAANDEN STARTDATUM: TUSSEN 1 SEPTEMBER EN 31 DECEMBER 2015 EINDDATUM: NIET LATER DAN 31 AUGUSTUS 2018

TRANSNATIONALE OPLEIDINGS-, ONDERWIJS- EN LEERACTIVITEITEN SOBOHOVO KORTE DUUR (5 – 60 dagen) EXCHANGES OF GROUPS OF PUPILS BLENDED MOBILITY OF PUPILS JOINT STAFF TRAINING EVENTS BLENDED MOBILITY OF LEARNERS JOINT STAFF TRAINING EVENTS BLENDED MOBILITY OF STUDENTS INTENSIVE STUDY PROGRAMMES JOINT STAFF TRAINING EVENTS BLENDED MOBILITY OF LEARNERS JOINT STAFF TRAINING EVENTS LANGE DUUR (60 – 360 dagen) STUDY MOBILITY OF PUPILS TEACHING OR TRAINING ASSIGNMENTS

PROJECTAANVRAAG BIJ HET NA VAN DE COÖRDINATOR EPOS VZW = BE02 31 MAART 2015 – 12:00:00 (middag) 5 AANVRAAGFORMULIEREN: KA201: schoolonderwijs (behalve S2S) KA202: beroepsopleiding KA203: hoger onderwijs KA204: volwassenenonderwijs KA219: school to school (schoolonderwijs)

PROCEDURES ONTVANKELIJKHEID KWALITEITSBEOORDELING VALIDERING VAN ORGANISATIES FINANCIËLE DRAAGKRACHT

KWALITEITSBEOORDELING RELEVANTIE VAN HET PROJECT (30 PUNTEN) KWALITEIT VAN PROJECTONTWERP EN –UITVOERING (20 PUNTEN) KWALITEIT VAN HET PROJECTTEAM EN DE SAMENWERKINGSREGELINGEN (20 PUNTEN) IMPACT EN VERSPREIDING (30 PUNTEN) MINIMAAL 60% GLOBAAL EN MINIMAAL 50% PER CRITERIUM ERASMUS+ GUIDE FOR EXPERTS ON QUALITY ASSESSMENT

PROJECTFINANCIERING €/MAAND 24 MAAND: MAXIMUM € 36 MAAND: MAXIMUM € GROTENDEELS VIA UNIT CONTRIBUTION

PROJECTBEHEER EN -UITVOERING COÖRDINATOR: 500 € / MAAND PARTNER: 250 € / MAAND MAXIMAAL € / MAAND INDIEN HOGER DAN € / MAAND: 500 € VOOR DE COÖRDINATOR, REST VERDEELD OVER DE PARTNERS

TRANSNATIONALE PROJECTBIJEENKOMSTEN OP BASIS VAN REISAFSTAND: < 100 KM: 0 € / DEELNEMER / BIJEENKOMST 100 – 1999 KM: 575 € / DEELNEMER / BIJEENKOMST > 1999 KM: 760 € / DEELNEMER / BIJEENKOMST MAXIMAAL € / JAAR EIGEN MEDEWERKERS EN/OF LEERDERS

INTELLECTUELE PRESTATIES TEGEMOETKOMING IN DE PERSONEELSKOSTEN EIGEN MEDEWERKER GEEN ‘SERVICE CONTRACT’ OP BASIS VAN AANTAL MANDAGEN UNIT CONTRIBUTION: 4 PERSONEELSCATEGORIEËN 4 LANDENCATEGORIEËN

EVENEMENTEN MET MULTIPLICATOREFFECT INDIEN BUDGET VOOR ‘INTELLECTUELE PRESTATIES’ OP BASIS VAN DEELNEMERS VAN ORGANISATIES DIE NIET AAN HET PROJECT MEEWERKEN PER LOKALE DEELNEMER: 100 € PER INTERNATIONALE DEELNEMER: 200 € MAXIMAAL: € / PROJECT

TRANSNATIONALE OPLEIDINGS-, ONDERWIJS- EN LEERACTIVITEITEN REIS: < 100 KM: 0 € / DEELNEMER 100 – 1999 KM: 275 € / DEELNEMER > 1999 KM: 360 € / DEELNEMER VERBLIJF: KORTE DUUR: TOT EN MET DAG 14: 100 € / DAG / DEELNEMER DAG 15 – DAG 60: 70 € / DAG / DEELNEMER LANGE DUUR: LEERLINGEN: 60 € € / MAAND / DEELNEMER MEDEWERKERS: TOT EN MET DAG 14: 75 € € / DAG / DEELNEMER DAG 15 – DAG 60: 53 € - 84 € / DAG / DEELNEMER DAG 61 – DAG 360: 38 € - 60 € / DAG / DEELNEMER

BUITENGEWONE KOSTEN 75% VAN DE SUBSIDIABELE KOSTEN MAXIMAAL € / PROJECT

STEUN VOOR PERSONEN MET SPECIFIEKE BEHOEFTEN TEGEMOETKOMING IN EXTRA KOSTEN DIE RECHTSTREEKS VERBAND HOUDEN MET DEELNEMERS MET EEN HANDICAP 100% VAN DE SUBSIDIABELE KOSTEN

Marc De Vlieger KA2 coördinator EPOS vzw