Particulier consult Groepsconsult Filosofiecursus Eigenwijsheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

De 5 dimensies van cultuur
Hallo allemaal! Ik ben Bert Bever! Ik ben de wereldreiziger van De Verre Naasten. Ik wil graag iets vertellen over Benin.
Filosofie Op HAVO en VWO.
De heer R. Schouten Mevrouw M. Dingemans
Vrijzinnig Humanisme.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Popcornactie voor Benin!
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Nieuwe kennis Lerend netwerk lerarenopleiding 6 september 2013 Leuven.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Pastoraal op school.
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Omgaan met geschiedenis
Paragraaf 4.4 De vrouwenbeweging.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
De Bibliotheek onder vuur E-Books Tablets Internet Social Media Bezuinigingen Heeft de bibliotheek nog toekomst?
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Onderwijs en democatisch burgerschap
Wet inburgering Heleen Veringa
Sjoerd Kooiker (met dank aan Josje den Ridder)
Workshop 3 Gelijke behandeling Door: Kees Aarnouts, ROC Da Vinci en Marieke Weemaes, MBO Raad 1 november 2012.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Samenvatting in beeld van het werkboek Maatschappijleer
Economie in de bovenbouw
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Public Design Technologisering Paul van Den Hogen Martino Wullems.
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ethiek.
Jezelf kort voorstellen.
17de eeuw: Wetenschappelijke revolutie
Vernieuwing Voortgezet Onderwijs Lelystad Presentatie persbijeenkomst 28 november 2012 Ambitie: uitstekend opgeleide en kansrijke leerlingen Doelstelling:
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Kwaad pedagogisch probleem hoofdstuk 6. BKw3eWsQ&feature=related BKw3eWsQ&feature=related.
50.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
1 EXPATS IN DELFT Belang, wensen en mogelijkheden Paul Rullmann.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
World Understanding and Peace day
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Door te denken, te hopen en te geloven, kom je vaak het grote verdriet te boven. Muziek : Helmut Zacharias – Tanzen Möcht’ Ich.
Ouderavond Profielkeuze
Denkbeelden van jongeren over democratie
Pruiken en revoluties 4.1 De pruikentijd
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
VROEG MODERNE TIJD HET RATIONEEL OPTIMISME EN HET VERLICHT DENKEN IN GODSDIENST, POLITIEK, ECONOMIE EN SOCIALE VERHOUDINGEN.
1.4 SOCIALISTEN EN FEMINISTEN
Waarom leerlingenparticipatie?
Een beetje menselijk doen, graag!
Visie op het economieonderwijs
Typisch ‘optie Latijn’
Sint-Jozefsinstituut
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Sint-Jozefsinstituut
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

Particulier consult Groepsconsult Filosofiecursus Eigenwijsheid Orde in hoofd en hart Beter beslissen Groepsconsult Diepgaand overleg Intervisie Besluitvorming Filosofiecursus Ethiek voor nu Start: 18 feb, Centrum Den Haag www.StudioSocrates.nl

De macht van het onderwijs Je leerlingen worden wat je hen leert. Maar wie bepaalt dat? Op welke grond? En denken we wel goed na over de moderne ontwikkelingen?

Wat moet het doel zijn van ons onderwijs?

Wat is een goede maatstaf van vooruitgang? Stijging BNP per hoofd van de bevolking?

Wat is een goede maatstaf van vooruitgang? Stijging BNP per hoofd van de bevolking? Dan is de winnaar Het Zuid Afrika van de apartheid!

Wat is een goede maatstaf van vooruitgang? Maatschappelijke gelijkheid Verdeling nationale inkomen Voorwaarden voor stabiele economie Kwaliteit van betrekkingen tussen mensen Kwaliteit van mensenleven (bijv: gezondheid en vrijheid)

Als BNP stijgt, dan toch ook die andere zaken? Er is volgens de vele onderzoeken die er gedaan zijn geen enkele correlatie. Denk maar aan China… India… Economische groei lijdt niet tot gezonde, geëngageerde en goed opgeleide bevolking.

Is eigenWijs en kritisch denken goed voor economische groei?

Ethiek is gevaarlijk!

Kunst is gevaarlijk voor economische groei…

Het onderwijs zal gericht zijn op de volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid en op de versterking van de eerbied voor de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden. Het zal het begrip, de verdraagzaamheid en de vriendschap onder alle naties, rassen of godsdienstige groepen bevorderen. 1948 Universele verklaring van de rechten van de mens

Streeft het onderwijs nog genoeg naar dit doel van volle ontwikkeling van de menselijke persoonlijkheid?

Het ongemak van denkonderwijs

Vooraanstaand onderwijsvernieuwer- De geschiedenis heeft een stadium bereikt waarin de morele mens, de complete mens, bijna zonder het in de gaten te hebben steeds verder inschikt om ruimte te maken voor de commerciële mens. -Rabindranath Tagore Vooraanstaand onderwijsvernieuwer-

Besteedt Nederland genoeg aandacht aan geesteswetenschappen? Wie had het als verplicht lesonderdeel op de middelbare? Vinden we educatieve vaardigheden van universitair docenten belangrijk? Krijgen technische studenten geesteswetenschappen als bijvak? Is er samenwerking tussen kunstprogramma’s en scholen? Leren Nederlanders een tweede taal? Zijn studenten verplicht om vrouwenstudies te volgen? Hoe krijgt een faculteit subsidie? Alleen als het economische impact kan aantonen? Wanneer krijgt onderzoek subsidie? Moeten universiteiten voor promovenda een beurs aanvragen? Zijn humanistische waarden nog een argument in subsidieaanvragen? Zijn er regeringspartijen die opkomen voor zachte wetenschappen? Ga je alleen studeren om later aan een goede baan te komen Is studeren betaalbaar voor iedereen Worden studenten enkel afgerekend op toetsen

Wegbezuinigd: Zijn dit slechts nutteloze extraatjes? Kunstvakken 2012: Kabinet wil 100 mln. bezuinigen Literatuur Bijv. Op bibliotheek Wijsbegeerte Bijv. in Rotterdam Zijn dit slechts nutteloze extraatjes?

Is het erg als de geesteswetenschappen en kunsten uit educatieprogramma’s verdwijnen?

We verliezen Humanisme Fantasie en creativiteit Kritisch denken Respect en betrokkenheid voor elkaar Democratische kwaliteiten van burgers Wereldburgers Empathie Besef van complexe levenswereld Omgaan met diversiteit en meningsverschil Innovatiekracht

Het belang van kunst Capaciteit voor spel en empathie Zicht op culturele blinde vlekken Gevoel van saamhorigheid

Het effect van kunst…

Wat heeft een gezonde democratie nodig van het onderwijs?

Wat heeft een gezonde democratie nodig van het onderwijs? Politieke mening ontwikkelen Medemensen behandelen als mensen Inleven in anderen Begrip hebben voor zaken rond leven en dood Politieke leiders kunnen beoordelen Nadenken over wat goed is voor hele land Inzien belang van internationaal overleg

Kunnen we politieke keuze baseren op enkel rationele argumenten?

Rosseau: kennis van onze eigen zwakte maakt ons tot maatschappelijke wezens We hopen dat we zelf opgevangen worden in een fatsoenlijke maatschappij.

Het nastreven van een droom vereist dromers

Is de mens bij geboorte goed of slecht? En wat moeten Wij daaraan doen?

Alle kinderen zijn behoeftig Alle kinderen zijn behoeftig. Maar moeilijk in staat te verkrijgen wat ze nodig hebben. Daarom streven ze al vroeg naar macht. Wat moet het onderwijs hiermee?

Democratie vereist gelijkheid. Maar gelijkheid is eng Democratie vereist gelijkheid. Maar gelijkheid is eng. Kinderen leren gelijkheid in spel.

Moeten we leren meeleven?

Meeleven en behulpzaamheid natuurlijk én ontwikkelbaar

Medeleven is moeilijker ‘buiten de groep’

Wat moet het onderwijs met angst voor anders-zijnden?

Hebben we er belang bij om andere wereldburgers te leren kennen?

Hoe kunnen we zorgen dat medeleven en inlevingsvermogen zullen winnen van angst en haat? 3 1 2