Ecosim – ecosysteem simulator voor voortgezet- en beroepsonderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Advertisements

Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Overgang van PO naar VO Let op!
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Praktische Opdracht voor biologie en/of aardrijkskunde in H4/V5
OUDERINFORMATIEAVOND
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Hogere denkvaardigheden
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Industriële Chemie VWO 6
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Mogelijkheden voor contexten
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
GrondGebruiks modellering, Toepassing Land Use Scanner in Suriname.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Overgang van PO naar VO Let op!
bij juf Ineke en juf Caroline
Modellering ruimtelijke gevolgen van infrastructuur op GrondGebruik met de LandUseScanner.
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Kun jij de plusklas aan?.
Wetenschappen 2e en 3e graad
Module Zoek samenhang Wiskunde D dag 4 juni 2010
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Studietaak De studietaak staat centraal
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
The art of game design Hoofdstuk 20 en 21.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Forumdiscussie met uitgevers van biologiemethoden
Inhoud - Waarom afstemming en wanneer kansrijk - Ontstaan en opbouw van de Handreiking - Gebruik van de Handreiking, ook voor wiD - Discussie Samenhang.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Het (nieuwe) betavak NLT
Samen werken aan een gezonde regio!
Veldwerk bovenbouw havo en vwo
NLT modules en excellentiebevordering
Leren in nieuwe contexten
Stercollecties van VO-content
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Studiekeuzes van uw kind
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Groen water werkt samen
Moleculaire Gastronomie Martin Schreiber Lisa Huijgen Margriet van Vianen NIBI- conferentie.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
1 Masterclass ‘MOOCs’ Frans van Dam 6 november 2015.
Voortgezet onderwijs HELMOND
Studiekeuzes van uw kind Voorlichting voor ouders van leerlingen uit klas 2 VMBO-TL/Havo.
Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Innovatief onderwijs Basisschool Klinkers Waar leren betekenis krijgt voor kinderen Gastcollege PABO Tilburg 26 maart 2010.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Talent in Ontwikkeling
Waterwerk Speldag Spelaanbod voor waterwerk. Wie zijn wij? Linda WeidenaarAdeline Kronemeijer.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Samenwerken met het bedrijfsleven
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Natuur Leven en Technologie
Studieloopbaanbegeleiding
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Transcript van de presentatie:

Ecosim – ecosysteem simulator voor voortgezet- en beroepsonderwijs Beroepsethiek, 28 september 2012 08-10-14 Ecosim – ecosysteem simulator voor voortgezet- en beroepsonderwijs Powered by:

Wie zijn wij? Tom Toebes - Biologiedocent FLOT Didactische inbedding en ontwikkeling Ecosim Dirk Hilbers – Ecoloog en docent (WO) Bedenker, ontwikkelaar en projectleider Ecosim

Doel Ecosim Open source simulatorsoftware van Nederlandse landschappen waarin beheersopdrachten worden uitgevoerd Rol van de speler: natuurbeheerder (concept-context benadering) Algemene opdracht: zorg ervoor dat de natuur in jouw gebied niet achteruit gaat, of zelfs vooruit

Doel Ecosim Specifieke opdracht (verschilt per module): Niveau: zorg dat een bepaalde soort niet uitsterft zorg dat de biodiversiteit toeneemt zorg dat een ecosysteem hersteld wordt etc. Niveau: variërend van HAVO/VWO tot universitair niveau Interessant voor vakken als: biologie, aardrijkskunde, ‘groene’ opleidingen, bosbouw, ecologie, milieukunde

Doel Ecosim Flexibele opzet Bouw nieuwe landschappen en modules (relatief) eenvoudig Extrapoleerbaar naar ecosystemen over de hele wereld Niets vergelijkbaars bij ons bekend Vandaar onze wens Ecosim op Science on Stage te presenteren Extra sheet met daarin het verhaal: De software van Ecosim is enorm flexibel opgezet – dat wil zeggen dat binnen de software een programmeeromgeving zit (de editor) waarin je relatief gemakkelijk landschappen en modules kan opbouwen, zonder daar zelf een programmeur voor te hoeven zijn. Vergelijk het met Excel – daarin kun je zelf eindeloos veel spreadsheets maken zonder te hoeven programmeren. Ecosim is vergelijkbaar (al vergt het enige toewijding om zelf landschappen te bouwen) – Ecosim is dus zowel een serie spelen voor leerlingen/studenten, als dat het een omgeving biedt waarin deze spelen gemaakt kunnen worden. Hiermee is het dus extrapoleerbaar naar de hele wereld. Je kunt een Grand Canyon module maken, een New Forest module, het Beierse Woud… Na flink wat jaren hieraan gewerkt te hebben en flink onze ogen de kost te geven, hebben wij, noch in Nederland, noch erbuiten, iets gevonden dat vergelijkbaar is met Ecosim – dat ecosystemen zowel als formule, als ruimtelijk neerzet en waarin je als speler aan de slag kunt als natuurbeheerder. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat als er ergens op de wereld op eenzelfde manier iemand iets als Ecosim heeft gemaakt en er evenveel ruchtbaarheid aan heeft gegeven als wij, we het wellicht niet hebben opgemerkt. We moeten het echt nog bekendheid geven. Vandaar ook onze wens Ecosim te presenteren op SoS.

Ecologie gaat over processen: Beroepsethiek, 28 september 2012 08-10-14 Ecologie gaat over processen: heide Successie (verandering in samenstelling van soorten in een gebied binnen een bepaalde tijd) bos

Successie zichtbaar gemaakt over lange tijd dankzij Ecosim! Beroepsethiek, 28 september 2012 08-10-14 heide Successie zichtbaar gemaakt over lange tijd dankzij Ecosim! bos

Beroepsethiek, 28 september 2012 08-10-14 Beroepsethiek, 28 september 2012

Doel Ecosim Met Ecosim kan de leerling leren: wat de samenhang is van de (Nederlandse) landschappen en ecosystemen welke ecologische processen het landschap sturen welke uitdagingen er zijn voor natuurbeheer en -beleid wat de sociaalmaatschappelijke context is waarin deze zijn ingebed

Hoe werkt Ecosim In Ecosim kun je opdrachtmodules laden In ieder van deze opdrachten krijg je een specifiek doel dat je moet zien te bereiken Via raadgevers en via allerlei personen (‘avatars’) met wie je als beheerder te maken krijgt, zal je merken of je op het goede spoor bent Veel informatie over het doel is te vinden in de bibliotheek die bij Ecosim is toegevoegd

Exporteerbare (Excel) grafieken maken in Ecosim

Hoe werkt Ecosim 3D landschap bestaande uit veelvoud van eenheden (vierkante tegels 10 x 10 meter) Door onderzoek achterhalen (per tegel): of doelsoort er voorkomt pH voedselgraad bodemsamenstelling waterhuishouding zijn op een bepaalde plek

Hoe werkt Ecosim Maatregelen nemen om omstandigheden in gebied (= selectie van tegels) te veranderen, zodat doel bereikt wordt Het hoeft niet ingewikkeld! ecologische parameters kunnen onzichtbaar gemaakt worden, wanneer ze geen lesstof zijn Bij punt – het hoeft niet ingewikkeld: Bij ieder model, dus ook Ecosim, is er een trade-off tussen volledigheid en overzichtelijkheid – het eerste vereist complexiteit, het tweede simpliciteit. In Ecosim (onderdeel van de flexibiliteit) kunnen allerlei parameters zichtbaar en onzichtbaar gemaakt worden. Een module die gaat om voedselwebben, daarbij zijn pH en grondwaterstanden uitgeschakeld. Een prooi-predatorcyclus waarbij je niet wilt dat het landschap in successie gaat? Met één druk op de knop is successie uitgeschakeld. Zo kunnen we modules aanbieden voor middelbare scholen, maar ook voor HBO en WO.

Ecosim in het onderwijs Leereffecten van Ecosim: Zeer enthousiasmerend, mede door concrete rol (concept-context) Realistische cases Game uitdaging / beloning (die das móet gered worden – ‘goede’ frustratie) Integratie met sociale, aardrijkskundige thema’s en met wiskunde Oplezen en toelichten wat de goede leereffecten van Ecosim zijn

Ecosim in het onderwijs Leereffecten van Ecosim: Groepswerk / probleemoplossend vermogen Leren wetenschappelijk te denken (Ecosim is ook onderzoek omgeving waarin vooraf hypotheses worden opgesteld die achteraf getoetst worden). Modules zijn geschreven met eindexamenprogramma’s in het achterhoofd Oplezen en toelichten wat de goede leereffecten van Ecosim zijn

Ecosim in het onderwijs Maar ook – nieuw en innovatief = kinderziektes Betere begeleiding docenten Leerling snapt computers soms beter dan docent ICT-afdelingen en installatie-issues Zonder ICT gaat niet meer, maar met eigenlijk ook niet (altijd) Enkele vernieuwingsslagen zijn net klaar Maar we moeten ook eerlijk zijn. SoS wil nieuwe en innovatieve Science projecten presenteren – nieuw en innovatief heeft zichzelf nog niet bewezen. De eerste tekenen zijn zeer gunstig, maar er zijn ook enkele kinderziektes. Zo hebben we ontdekt dat als docenten goed begeleid moeten worden ES simpel is, maar dat moet ook bij de docent tussen de oren komen. Voor sommige docenten is het verder soms moeilijk dat leerlingen het principe van computers en hoe ermee om te gaan, beter begrijpen. Dit is zelfs al bij mij zo. Tot slot zijn er soms ICT-installatie issues voor Ecosim. Sommige van deze problemen zijn groter dan Ecosim en slaan op alle ICT toepassingen op scholen. Zonder ICT gaat niet meer (dan zou je leerlingen niet goed voorbereiden op een leven in de huidige tijd), maar ICT zelf brengt ook enkele problemen met zich mee. Enkele verbeterslagen voor docentbegeleiding (zoals playthroughs op internet, tutorials op YouTube en pdf-downloads met FAQ) zijn net af of staan op het punt om gepubliceerd te worden.

Ecosim in het onderwijs Enkele foto’s van Ecosim in het onderwijs voor een sfeerimpressie: studenten FLOT Biologie deeltijd 2014 studenten Aardrijkskunde voltijd 2014 VO-docenten tijdens de Nascholing Dynamische Ecologie WUR juni 2014

Ecosim downloaden Ecosim is gratis, open source software Download: www.ecosim.nl

Ecosim meer informatie YouTube uitleg: Ecosim introduction (1:41) Ecosim hoe het werkt (6:13) Aan tutorials op YouTube wordt hard gewerkt Wikiwijs (in ontwikkeling) Email: info@crossbillguides.org

Dank voor uw aandacht Beroepsethiek, 28 september 2012 Powered by: 08-10-14 Dank voor uw aandacht Crossbill Guides Foundation StITPro FLOT Powered by: