Dag van de beroepskolom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
FLITSBIJEENKOMST PRO Taal en rekenen op (referentie)niveau
Advertisements

Informatie over het Voortgezet Onderwijs
Kwaliteit en onderwijstijd
Ontwikkelingen in het VO. Passend Onderwijs • Samenwerkingsverbanden in de regio • De huidige organisatie van passend onderwijs is ingewikkeld. Ook is.
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Focus op vakmanschap & Entreeopleidingen
Wettelijk kader onderwijstijd
Overgang van PO naar VO Let op!
L&B in het MBO.
Naar het MBO Info over doorstroom van onze leerlingen naar het middelbaar beroepsonderwijs.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Het veranderend landschap in het MBO
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Energieke doelgerichte regionale aanpak
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
Ouderavond 4VMBO-t 3 oktober 2013
Regionale probleemanalyse VSV
VTB Technasium Vakcollege
Hans Everhardt – MBO Groningen
Actieplan MBO – concept concept. Actieplan MBO : basis voor kabinetsbeleid komende periode T.o.v. van eerdere versies hebben wij door lobby nog.
Taal en rekenen: Barrière in de Entree?
Taal en rekenen MBO flitsbijeenkomst 18 juni 2009 Marjo Jansen Beleidsdirectie BVE.
Informatie avond groep 8
Taal en rekenen 17 april. Taal en rekenen 17 april.
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Diagnostische toetsen voor het MBO
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Informatieve ouderavond mavo 4 24 januari 2013 Welkom!
VM4 Technologieroute Dag van de Beroepskolom 2012.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Associate degree en MBO-HBO
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
Opbouw presentatie Kenmerken Ad
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Entree opleiding Nova College 25 juni 2012
Voorlichtingsavond Mavo-4 Welkom, Even voorstellen...
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
Informatieavond leerjaar 3 Theoretische Leerweg 2 september 2014
Landelijke ontwikkeling professionalisering MBO Myriam Lieskamp beleidsmedewerker CNV Onderwijs Master HRM Myriam Lieskamp is beleidsmedewerker bij.
VMBO Economie Docentendag
De nieuwe kwalificatiestructuur, ervaringen uit de praktijk.
Subsidieverleners: Sydo de Jong Projectleider Toptechniek in bedrijf Friesland 22 augustus 2014.
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Servicecentrum Studie en Beroep Jenny Marijnissen Peggy Brocatus
Onderwijs in Nederland
Vrije gedachten bij vmbo-mbo-Ad Hans Daale Leido.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes.
Het mbo in 2025 BTG-ZDV 24 maart Agenda Waarom ‘Het mbo in 2025’? Wat is goed om te behouden? Twee hoofdlijnen, perspectief student –Lijn 1: dynamische.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Fase 2 Veldonderzoek (oktober – november 2009)  Resultaten veldonderzoek  Conceptadvies OCW Aanbieden advies december 2009.
Kwaliteitsafspraken mbo
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Met Minder Meer en Beter
Experimenteerruimte: Vakmanschap- en technologieroutes
Workshop experimenten in het mbo
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Competentie gericht onderwijs
Opleiding Zorg technicus Ton Pagen Zorgtechniek Limburg.
Persoonlijke begeleiding
Transcript van de presentatie:

Dag van de beroepskolom Beleidsontwikkelingen vmbo mbo Oktober 2011 Judith Geraedts – OCW/BVE Antoinette van Wanroij – OCW/BVE

Inhoud presentatie 1. Actieplan mbo Focus op vakmanschap 2011-2015 Aanleiding Doel Belangrijkste maatregelen Actieplan Verkorten en intensiveren van mbo-opleidingen 2. Ontwikkelingen rond vmbo – mbo Samenwerking vmbo-mbo Techniekcolleges

Aanleiding Actieplan mbo De minister wil één samenhangend plan voor het mbo waarin uitvoering wordt gegeven aan het Regeerakkoord (oktober 2010) en aan adviezen van de commissies Hermans/Van Zijl en aan het rapport van de Inspectie Daarom is het Actieplan mbo (februari 2011) opgesteld TK is op hoofdlijnen akkoord met Actieplan

Doel Actieplan Kwalitatief goed en uitdagend beroepsonderwijs waar méér jongeren voor willen kiezen. Daarom gaan we: Kwaliteit van het onderwijs verhogen (o.a. intensievere opleidingen, betere examens); Mbo-stelsel afbakenen (o.a. door leeftijdsgrens invoeren, einde drempelloze instroom); Besturing en bedrijfsvoering op mbo-instellingen versterken (o.a. voldoende onderwijstijd, les van professionele docenten, goede examens)

Belangrijkste maatregelen Verhogen kwaliteit mbo Verkorten en intensiveren mbo-opleidingen Betere examens Verder gaan met professionalisering docenten Competitiever maken doorlopende leerlijn vmbo-mbo-hbo Vereenvoudiging stelsel Herinrichting mbo-1 → Entreeopleiding en afschaffen drempelloze instroom mbo-2 Vermindering van kwalificaties en opleidingen Herziening kwalificatiestructuur Instellingen maken werk van doelmatig aanbod opleidingen op regionaal niveau

Verkorten en intensiveren Doel: Het ontwikkelen van kwalitatief goede en efficiënte leerroutes Waarom zijn korte en compacte opleidingen wenselijk? 1 Studenten klagen dat ze zich te weinig uitgedaagd voelen (Opleidingen die maar 16 lesuren per week aanbieden) 2 Er zijn goede ervaringen in de praktijk (minder bpv en meer onderwijsuren per studiejaar) 3 Betere balans tussen schools leren en beroepspraktijkvorming 4 Vòòr 1996 waren veel mbo-opleidingen ook 3 jaar (teveel opleidingen zijn geëxtensiveerd)

Verkorten en intensiveren Wijziging 1 In WEB wordt de duur van opleidingsprogramma’s vastgesteld. Nu: Voorstel: MBO-1: ½ - 1 jaar 1 jaar MBO-2: 2 – 3 jaar 1 - 2 jaar MBO-3: 2 – 4 jaar 2 - 3 jaar MBO-4: 3 – 4 jaar 3 jaar Er komt géén beperking van de inschrijvingsduur voor de student, maar een beperking van de bekostigingsduur.

Verkorten en intensiveren Uitzonderingen bij verkorting opleidingen (niveau 4): Opleidingen die aantoonbaar zwaarder zijn, worden uitgesloten van verkorten opleidingsduur. Stichting Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (i.o.) brengt hierover december 2011 advies uit.

Verkorten en intensiveren Wijziging 2: Het aantal begeleide onderwijsuren in de BOL wordt verhoogd. Kabinet investeert € 150 mln in kwaliteitsverbetering en intensivering van het mbo met het doel: meer rendement en minder uitval. Het gehele onderwijsprogramma MBO 3 en 4 bevat tenminse 3000 klokuren, waarvan tenminste 1800 begeleide onderwijsuren en tenminste 900 klokuren bpv. In het eerste studiejaar moeten tenminste 700 klokuren worden verzorgd. Minimumnorm van 240 begeleide onderwijsuren voor BBL.

Verkorten en intensiveren Wijziging 3: Prikkel in de bekostiging Doel: Instellingen via de bekostiging stimuleren opleidingen (bol en bbl) efficiënt in te richten, zodat studenten diploma halen binnen de vastgestelde studieduur. Hoe? Naarmate studenten langer zijn ingeschreven wordt bekostiging voor student minder Diploma-bekostiging blijft Instellingen behouden mogelijkheid intern de bekostiging naar eigen inzicht te alloceren Deelnemer blijft les- of cursusgeld betalen voor elk jaar dat hij staat ingeschreven

Verkorten mbo 4 geen effect op doorstroom hbo MBO 4 wordt korter maar tegelijk compacter en intensiever (meer begeleide onderwijsuren). Hierdoor wordt kwaliteit verhoogd. Met referentieniveaus taal en rekenen en verplichte vak Engels wordt structurele kwaliteitsverhoging gerealiseerd. Loopbaanoriëntatie en begeleiding zijn belangrijke ingrediënten voor overstap naar hbo. MBO moet al vroeg met student niveau 4 in gesprek over aanvangsniveau van hbo zodat student zich daarop kan voorbereiden. 4. Daarvoor is in de opleiding ruimte (80% van opleiding is gericht op eisen kwalificatiedossier en 20% is vrije ruimte).

Samenwerking vmbo-mbo Met een arbeidsmarkt, die dringend behoefte heeft aan goede vakmensen, is het noodzakelijk de beroepskolom een aantrekkelijk alternatief voor jongeren en ouders te maken Op korte termijn vooral tekorten in techniek en zorg op lager en middelbaar niveau als gevolg van vergrijzing (vervangingsvraag)

Samenwerking vmbo-mbo Beroepsonderwijs moet goed aansluiten bij de vraag vanuit de arbeidsmarkt, een basis is voor doorstroom naar vervolgonderwijs, maar óók ouders en leerlingen aanspreken: Herziening examenprogramma’s in het vmbo en kwalificaties in het mbo; Op basis hiervan curricula, lesmateriaal en examens ontwikkelen (ervaring met Vakcolleges); Samenwerking tussen scholen en instellingen cruciaal om volume te hebben, verdere concurrentie is funest, daarom extra wettelijke mogelijkheden (ervaring met VM2); Pilot in mbo gestart met 5 regio’s over afstemming aanbod opleidingen (uitvoerder is PBT).

Samenwerking vmbo-mbo Vanaf 1 augustus 2013 experimentele ruimte voor structurele institutionele samenwerking voor vo- en mbo-scholen, waardoor een doorlopende leerlijn vmbo-mbo ontstaat: Experimenten mogen afwijken van huidige wettelijke bepalingen t.a.v. programmering, examinering en bekostigingsregels; Het gaat om alle vmbo-leerwegen en alle MBO-niveaus, mogelijk met een aansluitend traject naar HBO; Doelgroep o.a. risicoleerlingen, leerlingen die vastlopen door onduidelijke keuze, TL/HAVO leerlingen die vastlopen in een te algemeen HAVO, leerlingen voor wie het onderwijs te lang duurt

‘Techniekcolleges’ Tevens het programma ‘Techniek college’: om deelname aan het techniek onderwijs in het vmbo en mbo te bevorderen; Het voornemen is in de 4 grote steden een kwalitatief goede opleidingsinfrastructuur techniek te realiseren, waarin (de bovenbouw) vmbo en mbo vergaand zijn geïntegreerd; Zoveel mogelijk aansluitend bij reeds bestaande locale initiatieven; Resulterend in aansprekende, verkorte techniekopleidingen van hoge kwaliteit en verkorte duur, als voorbeeld voor landelijke invoering.

‘Techniekcolleges’ Doelgroep Techniekcolleges Vmbo-tl-ers die voor HAVO kiezen omdat ze nog niet willen kiezen voor een exact beroep. Deze groep geïnteresseerd krijgen voor een praktijkgerichte, brede techniekopleiding; Vmbo- bb en kb die zo snel mogelijk een vak willen leren (huidige mbo-2 en 3); Groep werkenden die in deeltijd een techniekopleiding willen volgen, dat leidt tot erkend diploma (30+ arrangement). Prioriteit bij uitwerking ligt bij 1e groep

Tot slot Vragen?