Assessment bij minderheidsgroepen de situationele beoordelingstest

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Succesvolle intelligentie
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Het effect van etniciteit op testscores tijdens de selectie van politieagenten Lonneke de Meijer AIO Arbeids- en Organisatiepsychologie.
De (on)gezonde leerling?
Diversiteitsbeleid binnen het HBO 1 december 2010 Ineke van Halsema
Wij stellen ons graag aan u voor!
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Presentatie Procedure naar het VO
Marise Born De SWOT van het Assessment Center, de opkomst van de Situational Judgement Test: Ontwikkelingen sinds 2000 NIP 12 september.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Subsidie verstrekker VMBO Breda On Stage Enkele resultaten 4 e editie.
Johari venster & feedback
Geletterdheid….. Wat is dat?
Bar-On EQ-I™ vragenljst voor EI
Appreciative Inquiry Waarderen van conflict & spanning
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
© v d Maesen, 15 mei 2000 Presentatie SQ-test AC werkgroep Paul van der Maesen de Sombreff SQ: multimediale test voor sociale intelligentie.
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Verandering & Weerstand
18/11/2008 Interpreteren van studietijd- resultaten.
De ontwikkeling en validering van een cognitieve-vaardighedentest voor volwassen anderstaligen Evelien Buyse, Karine Verschueren en Walter Magez Nederlands.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
V1 stage - Blok 4.
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Effectieve instructie
Ongewenste omgangsvormen
5 Werving en selectie.
Studietaak De studietaak staat centraal
Gedrag in organisaties, 10e editie
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Een haperend geheugen.
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Voorbereid op stage Les 3: de leerling.
Meten van intelligentie bij kinderen met ADHD
De weg naar het Pro diploma.  De scholen in Den Haag en Rotterdam hebben goede ervaringen  Alle Praktijkscholen in Noord-Holland werken samen.  Gemeenschappelijk.
Ervaring vanuit ervaringsbewijzen omtrent standaarden.
Voor praktijkonderwijs
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Dossier Empowerment.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Hoogbegaafdheid van leerlingen in het primair onderwijs Ontwikkelingen en samenhangen met kenmerken van thuis, de groep en de school     Uitgegeven.
Opdracht workshop.  Maak met je groepje 2 filmpjes over de verblijfsfase  1 filmpje zoals het hoort en 1 filmpje met verborgen fouten erin.
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Decentrale selectie bij geneeskunde: de loting voorbij?
De oplossing De aannemelijke oplossing van het dilemma, wat ga je testen?
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Stagebegeleider: Johan v.d. Sloot Datum: 28 oktober 24 sept Bijeenkomst 2.
Methodiek: Plancyclus
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Cursus vrijwilligers werven
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Hoe kan je verschil maken?
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Workshop Voorbereiding op de Omgevingswet – hoe creëer je beweging?
Ondersteuning implementatie Triagewijzer acute ggz
Personeel Hoofdstuk 3 Ontslag.
Transcript van de presentatie:

Assessment bij minderheidsgroepen de situationele beoordelingstest Sectie interculturalisatie NIP 2 oktober 2008 Barend Koch barend@vandermaesenkoch.nl www.vandermaesenkoch.nl www.webcamtest.nl

Situational Judgement Tests (SJT’s) kenmerken Kritieke (praktijk)situaties. Verschillende gedragsalternatieven. Beoordeling van die alternatieven door respondent. Oordeel respondent wordt vergeleken met expertpanel. Hoge voorspellende waarde Goede acceptatie door kandidaten Prestatietest, geen zelfbeoordeling Minder scoreverschil voor minderheidsgroepen Schriftelijk en multimediaal

Demo SQ-test www.vandermaesenkoch.nl/sq4/

Voorspellende waarde & adverse impact: Onderzoeksresultaten validiteit adverse impact Intelligentietest ++ -- Assessment center + +/- Persoonlijkheid +/- + Interview +/- +/- SJT (schriftelijk) + +/- SJT (multimedia) +/++ +

Verklaringen voor lage scoreverschillen: Weinig cognitieve lading. Het gaat vooral om praktische (ipv academische) intelligentie. Op school geleerde vaardigheden zoals rekenen en taal zijn minder belangrijk. Voor multimedia-SJT’s is geen leesvaardigheid nodig. SJT’s worden niet afgenomen onder tijdsdruk. Antwoordstrategie m.b.t. multiple choice, gokken en overslaan speelt een kleinere rol. Autochtone kandidaten zijn opgegroeid met IQ-tests. Niet met SJT’s.

Aan de andere kant… SJT’s bevatten een taalcomponent. Nuances worden mogelijk niet begrepen. De context van een siuatie kan een culturele lading hebben. Gewenstheid van gedrag kan cultureel zijn bepaald.

Multimedia-fragment SJT Oefening Beoordeel elk van de vier reacties op hun effectiviteit. Bij welke reactie zou de gemiddelde beoordeling van de allochtone groep afwijken van de autochtone groep? Welke verklaring is er voor te geven?

Afbeelding e-cartoon

Leerling moet domme klusjes doen tijdens stage Leerling moet domme klusjes doen tijdens stage. Stagebegeleider: “En dat gaat nog wel even door ook!” Reacties leerling: Ik kom hier om te leren, schakel maar iemand anders in! Ik ben echt niet te beroerd, maar het gaat maar door. Dit gaat me duidelijk te ver. Tja, nog even doorzetten dan. Maar wanneer ga ik echt beginnen? Leuk is dat! Dat kan de organisatie zeker niets schelen. Ok, dan ga ik maar weer aan de slag.

Maatregelen om adverse impact tegen te gaan bij SJT’s Begrijpelijke, bondige, eenduidige items. Vermijd idiomatisch taalgebruik. Multimediale versies. Duidelijke instructie, liefst multimediaal. Bieden van oefenmogelijkheden. Allochtone medewerkers betrekken bij het verzamelen van incidenten. Evenwichtige samenstelling van expertpanel.

Situationele beoordelingstests (SJT’s): Varianten in het kader van diversiteit Selectie: Test met lage ‘adverse impact’.

Situationele beoordelingstests (SJT’s): Varianten in het kader van diversiteit Selectie: Test met weinig ‘adverse impact’. Coaching: Bespreken van verschilscores.

SQ-coaching

Situationele beoordelingstests (SJT’s): Varianten in het kader van diversiteit Selectie: Test met weinig ‘adverse impact’. Coaching: Bespreken van verschilscores. Situationele test met actief gedrag. Webcamtest

Situationele beoordelingstests (SJT’s): Varianten in het kader van diversiteit Selectie: Test met weinig ‘adverse impact’. Coaching: Bespreken van verschilscores. Situationele test met actief gedrag. Webcamtest Werving: attractief, beeldvormend, preselectie.

Situationele beoordelingstests (SJT’s): Varianten in het kader van diversiteit Selectie: Test met weinig ‘adverse impact’. Coaching: Bespreken van verschilscores. Situationele test met actief gedrag. Webcamtest Werving: attractief, beeldvormend, preselectie. Training/intervisie: bespreken van situaties op het werk.

Discussie