Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
In Veilige Handen: Preventie van seksueel misbruik in vrijwilligerswerk met minderjarigen Tijdens deze presentatie proberen we een beeld te schetsen van.
Standpunten ‘Signaleren van Taalachterstanden door de JGZ’ en ‘Omgevingsananlyse’ Bettie Carmiggelt.
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Welkom in klas VP Mentoren:
Presentatie Procedure naar het VO
Presentatie Centrum voor Jeugd en Gezin Hattem
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
2. Hoe ziet het onderwijs in Nederland eruit?
passend onderwijs en zorgplicht
Informatieavond team Zorg Advies Team maandag 1 februari 2010.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Werkconferentie 4 april 2013
De grote sprong! VO PO.
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
De weg naar het voortgezet onderwijs
Het Voortgezet Onderwijs
Jeugdgezondheidszorg Kerntaak Jeugdgezondheidszorg Missie Het beschermen en bevorderen van de gezondheid en de lichamelijke, geestelijke,
Triage in de jeugdgezondheidszorg 15 december 2011
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Passend onderwijs in getallen
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Presentatie startbijeenkomst
Leerlingvolgsysteem  Webapplicatie (6 modulen)  Zorgteam / ZBO’s  Psychosociale gezondheid.
Algemene informatie voortgezet onderwijs september 2013.
Welkom in klas VQ Mentoren:
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
JEUGDGEZONDHEIDSZORG CASUS IRIS. ALS HUISARTS WORD JE GEBELD VLAK VOOR DE KERSTVAKANTIE DOOR EEN ONGERUSTE VADER VAN IRIS, 17 JAAR. Iris slaapt erg slecht,
Decanendag Friesland Passend Onderwijs.
Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Kiezen voor een school voor voortgezet onderwijs
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Samenwerkingsverband VO-SVO Noord-Limburg
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
Het Voortgezet Onderwijs. Schooltypes V.O. VWO HAVO VMBO Praktijkonderwijs.
Het Voortgezet Onderwijs
De weg van de leerling met specifieke
Het Voortgezet Onderwijs
Naar het Voortgezet Onderwijs Naar het Voortgezet Onderwijs
Informatieavond voortgezet onderwijs September
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Yvonne van Heerwaarden (NCJ) Marij Bosdriesz (PO-Raad) 15 oktober 2015 De Leraar ontzorgd De bijdrage die de Jeugdgezondheidzorg kan leveren aan het leren.
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
Pedagogen JGZ/GGD en K- VHT
Presentatie startbijeenkomst
Voortgezet onderwijs HELMOND
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Na de basisschool. beroepsopleidingen basisschool voortgezet onderwijs.
Welkom in groep 8. Waar gaan we het over hebben? Wie zijn wij? Hoe ziet onze dag er uit? Wat leren we in groep 8 Afspraken bij de gymles Huiswerk Voor.
Jeugdgezondheidszorg in Almere
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
Zorg en Onderwijs 2001 – 2011 Jan Visscher, VGN Ledenbijeenkomst samenwerking Zorg en onderwijs 13 oktober 2011.
Het CJG team in de wijk CJG teams aan de slag! Verbinden preventief jeugdbeleid, Jeugdzorg en Passend onderwijs Presentatie is ontwikkeld door:  Ans Hermans.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Jeugdgezondheidszorg Almere Annet Breed, jeugdarts, JGZ 0-4 Zorggroep-Almere Sylvie Neves, jeugdarts, JGZ 4-18 GGD Flevoland Maart 2015.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Welkom Op de informatie avond van groep 7 en 8!.
Samenwerkingsverband VO Amsterdam - Diemen
De GGD op het voortgezet onderwijs
Voorlichting leerplicht
Naar het voortgezet onderwijs (VO) in Enschede
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Jeugdgezondheidszorg 4-19 Warffum Midden Twente Gabriella Welling, jeugdarts KNMG Nienke Boland, jeugdarts KNMG

Opwarmcasus - Bart Geef je informatie over Bart en over zijn gezin?

Toestemmingsbevoegdheden Juridische leeftijden: Jonger dan 12 jaar Tussen 12-16 jaar Ouder dan 16 jaar

Opwarmcasus - Bart Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Wat zeg je tegen de jeugdarts?

Opwarmcasus - Bart Ga je iets doen met de informatie van de jeugdarts?

Doel jeugdgezondheidszorg Gezonde kinderen gezond houden Vroegtijdig signaleren Kinderen die extra zorg nodig hebben toeleiden naar juiste zorg Uiteraard vertaling naar volgende zin (3 duidelijke punten, kun je zelfs tellen met je vingers): 1. Gezonde kinderen gezond houden, 2. problemen in ontwikkeling, opvoeding en gedrag vroegtijdig signaleren, 3. kinderen die extra zorg hebben naar zorg toeleiden.

Werkwijze JGZ Vaste contactmomenten Onderzoek op indicatie Spreekuur jeugdarts/jeugdverpleegkundige Zorgteams (scholen, peuterspeelzalen, kinderdagverblijf) Mag hier JGZ afgekort worden? Ja dat kun je uitleggen Het lijkt ons handig om wat uit te leggen over hoe wij werken. Veel mensen denken dat de ‘schoolarts’ veel op school is en dagelijks alle klassen screent. Inmiddels is dat niet meer zo. De vaste contactmomenten na het consultatiebureau: in groep 2, groep 7, tweede klas VO, contactmoment adolescenten. De assistente ziet dan alle kinderen en bespreekt dit met de arts en verpleegkundige. Zij zien dan een selectie hiervan, op basis van gegevens van de assistente, voorgeschiedenis, van school en van ouders. Hierdoor hebben ze meer tijd voor aandachtskinderen. Ze werken met een eigen spreekuur, waarop kinderen met ouders uitgenodigd worden. Dat kan op school zijn of in een ruimte van de GGD. Op die spreekuren kunnen kinderen komen die op allerlei manieren zijn aangemeld. Zelf uitgenodigd door de GGD vanuit bijvoorbeeld het onderzoek in groep 2, maar ook door fysiotherapeuten, school, huisarts, specialist of op verzoek van ouders zelf. Dat is belangrijk om te weten en vaak niet bekend. De JGZ is vaak ook deelnemer van zorgteams en overleggen op scholen, kdv, psz. Er kan advies gegeven worden of hulp geboden worden, of we kunnen een link leggen tussen school en betrokken medici.

Papieren casus Lodewijk en Fabiënne

Balansmodel van Bakker Beschermende en risicofactoren Het balansmodel van Bakker en collega's uit 1998 geeft een overzicht van het samenspel van beschermende factoren en risicofactoren voor de ontwikkeling van een kind op drie niveaus. Met dit model kan de gezinssituatie en de eventueel benodigde opvoedsteun of –hulp vrij precies worden bepaald. Het samenspel van factoren op de drie niveaus ziet er als volgt uit: op microniveau gaat het om ouder-, kind- en interne gezinsfactoren, zoals eigenschappen van de ouders, het kind en het gezinssysteem (opvoeding en gezinsinteracties); op mesoniveau spelen sociale, buurt- en externe gezinsfactoren een rol, zoals het sociale netwerk, sociale bindingen, bijvoorbeeld met de school, en de kwaliteit van de buurt (sociale cohesie); op macroniveau zijn maatschappelijke en culturele factoren van invloed, zoals de etnische of culturele achtergrond en de sociaaleconomische positie (opleiding, werk, inkomen enzovoorts).

Samenwerking Overgewicht Zindelijkheid Gedrags- en ontwikkelingsproblemen Kindermishandeling Kinderen waarvan de ouders psychiatrische/verslavingsproblematiek hebben/chronische ziekte “Jullie zijn hier ook dagelijks met deze aspecten van gezondheid bezig. Hier zijn wat raakvlakken van het werk van huisarts en jeugdarts

Afwijkend uiterlijk…? Uitleg,

Diagnoses DCD NLD Verbaal performaal kloof Op school kom je veel diagnoses tegen. Adhd, autisme zijn wel bekend maar inmiddels is er een ware wildgroei aan afkortingen en termen die je niet eerder bent tegengekomen. Normaliseren is een belangrijke taak van ons, maar voor de interpretatie van bepaald gedrag moeten we wat weten over leerproblemen en al die diagnoses…!!

Aanbod Huisbezoek (opvoedondersteuning) Inloopspreekuren op consultatiebureau Cursusbureau (groepsvoorlichting) Aandachtsfunctionaris kindermishandeling Titel weet ik niet, combinatie maken met volgende sheet ofzo? Ik zou het alleen aanbod noemen. Andere mogelijkheden van hulp is een huisbezoek, etc…

Sociale kaart Kindercoach Pubercoach Neurolinguistisch practioner Soms vertellen school je dat er wel hulp is in het gezin. Bijvoorbeeld van een kindercoach. Wat zegt dat? Wie zijn kindercoaches, wat kunnen ze? Je kunt op scholen met meer kennis inschatten of de juiste hulp in een gezin is. Kennis van de sociale kaart is daarom belangrijk.

Speciaal basis onderwijs (SBO) Indicaties: moeilijk lerend kinderen met opvoedingsmoeilijkheden alle andere kinderen die speciale ondersteuning en aandacht nodig hebben Een andere vorm van basisonderwijs is speciaal basisonderwijs. Hier worden dezelfde kerndoelen gebruikt als op gewone basisscholen, maar leerlingen krijgen meer tijd kleinere groepen en meer deskundigen. tot 14e jaar Restgroep (puntje 3) is vaag, is daar meer uitleg over mogelijk/achtergrond? Na de pauze gaan we verder met het VO 15

Pauze

Papieren casus Iris

Toestemmingsbevoegdheden Juridische leeftijden: Jonger dan 12 jaar Tussen 12-16 jaar Ouder dan 16 jaar

Bespreking casus Iris Redenen consultatie AMK Kind staat onder toezicht, hebben ouders gezag? Raadpleeg openbaar gezagsregister bij rechtbank

Bespreking casus Iris Leerplicht: Handhaaft en ondersteunt schoolgang Recht op onderwijs is grondrecht: Scholen hebben zorgplicht

Verandercirkel Verandercirkel

Voortgezet onderwijs VMBO Basis / kader / gemengd / theoretische leerweg Leerweg ondersteunend Praktijkonderwijs HAVO VWO Op het voortgezet onderwijs wordt de volgende indeling gebruikt: VMBO: Basisberoepsgerichte leerweg (BB of BL genoemd): 25% theorie, 75% praktijk Kaderberoepsgerichte leerweg (K of KL genoemd): 50% theorie, 50% praktijk Gemengde leerweg (G of GL genoemd): 75% theorie, 25% praktijk Theoretische leerweg (T of TL genoemd): vroegere MAVO: vrijwel 100% theorie, met eventueel 1 beroepsgericht vak. LWOO:extra ondersteuning orthopedagogisch of didactisch; beslissing door school of indicatie Praktijkonderwijs: IQ tussen 60-75, leidt tot plek op de arbeidsmarkt. Indicatie voor nodig.

Speciaal onderwijs (SO) Cluster 1: blinde, slechtziende kinderen Cluster 2: dove, slechthorende kinderen Cluster 3: gehandicapte en langdurig zieke kinderen Cluster 4: kinderen met stoornissen en gedragsproblemen Voortgezet speciaal onderwijs We zijn op normaal basisonderwijs aanwezig maar uiteraard ook op speciaal onderwijs. Er zijn vier clusters, nl…

Samenwerking HA en JA Bereikbaarheid 06 nummer en mailadres van jeugdarts 0900 333 888 9 (op werkdagen is er altijd een dienstdoende jeugdarts te bereiken voor overleg) Terug naar zaken die concreter zijn op deze ochtend. Wij denken dat we door meer samen te werken betere zorg kunnen leven voor kinderen. De transformatie jeugdzorg is hier een uitstekende aanleiding voor, die met allerlei andere veranderingen in de wet jullie meer werk brengt. Voor betere samenwerking is bereikbaarheid essentieel; dus straks de uitnodiging om het nummer van een jeugdarts in uw mobiele telefoon te zetten, zodat je kunt overleggen of doorverwijzen. Een andere optie is om lokaal afspraken te maken; wat gaat er goed en wat kan verbeterd worden in de samenwerking? Dat horen we graag. Afkortingen HA en JA uitspreken, nog niet eerder gebruikte afkortingen

Vragen?