Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De levenscyclus van een informatiesysteem
Advertisements

Gegevens/Informatie/Kennis
Besturing van (bedrijf)processen
Update Computers 2 BNC 3 Werkgebieden 4 Mijn stage 5 My Update 6 Voortgang & eind product.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Informatiesystemen Het belang van informatie
Nationaal Innovatie Event
Klassieke AO Leseenheid1
Kennisagenda Transport & Logistiek
Informatica 1, Blok 1, Hoofdstuk 2
Besturing van (bedrijf)processen
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
De kracht van Pylades B.V. Pylades is een integrale ICT dienstverlener op het gebied van Dynamics AX, CRM, SharePoint, Business Intelligence en software.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
Ondernemen met informatie
Administratieve Organisatie Informatieverzorging
Besturings- systeem A Computer A Besturings- systeem B Computer B Netwerk Handmatige taak I Applicatie 2Applicatie 1 Handmatige taak II Applicatie 3 Gebruiker.
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Kwaliteit en kwaliteitszorg
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Inleiding tot marktonderzoek
Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Besturing van (bedrijfs)processen
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
Acceptatiemanagement conform B-Accept Winand van Drenth
Governance / Baten uitdagingen: het verschil maken in de praktijk Reflectie op hoe uw project het verschil kan maken in de praktijk; een hulpmiddel vanuit.
Hoofdstuk 6 ICT en management h6.
Business Case MISUT Hans Stolk 9 Januari UT 3TU VSNU ECIU Samenwerken en concurreren.
Boekhouding en administratie
Parametric release Wat is dat?.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
TEKST STRUCTURE IN FIVE’S
Beheer van ICT voorzieningen: wat is dat?
AD Security project 2 ICTPSC02VX/DX George Pluimakers Schooljaar
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Certificering van assetmanagement
Informatiemanagement
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Gebruikers- ondersteuning Management- informatie Data- beheer.
Efficiënt onderhandelen Beter, sneller, goedkoper 11 februari 2016 Bart van Reeken.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
SOA en Business Process Management Hoofdstuk 5 uit Web Services van Manes, blz. 122 t/m blz. 129.
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Inleiding tot marktonderzoek
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
OPENINGSCASE: Fast fashion, ‘hot systems’
Informatica Keuzevak in de 2e fase.
Het E-depot van Rotterdam
OPENINGSCASE: PNC-banken en enterprisetoepassingen
OPENINGSCASE: HSBC Malaysia: meester in veranderingsmanagement
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Transcript van de presentatie:

Module I Informatica Dhr. C. Walters

Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens in een bepaalde context geplaatst Een goede beslissing kun je alleen nemen adhv goede informatie ICT automatiseert het proces van gegevensverwerking dmv hardware, software, datacommunicatie, gegevensbestanden, procedures en mensen om te voorzien in de informatiebehoefte van de mens en of bedrijf. Eisen die men stelt aan informatie zijn; Dat het tijdig, volledig en accuraat is. Maar ook: Relevant, Controleerbaar, Overzichtelijk, Beveiligd etc

ICT en het bedrijf Directie InkoopProductieVerkoopLogistiek { Primaire processen ICT, PZ, Admin { Secundaire processen / ondersteunende diensten De ICT afdeling ondersteunt alle bedrijfsfuncties dmv computers, netwerken, servers en printers (=informatievoorziening, informatie-infrastructuur). Door deze infrastructuur zijn de bedrijfsfuncties in staat verzamelde gegevens vast te leggen, te verwerken tot informatie, op te slaan en uit te printen (=informatieverzorging). Het geheel noemt men een informatie systeem. Mbv het informatiesysteem worden bedrijfsdoelstellingen behaald.

Theorie Systeem = samenhangend geordend geheel van onderdelen die een gemeenschappelijk doel dienen. Proces = een serie opeenvolgende gebeurtenissen binnen een systeem. Hoe weten we of de processen binnen een systeem voldoen aan de eisen? Meten = weten Hiervoor zijn nodig: 1) Criteria (vooraf gestelde meetwaarden, de norm) 2) Geconstateerd meetwaarden Informatie die uit het meetproces wordt gegeneerd is terugkoppelingsinformatie ofwel feedback. Adhv feedback kunnen processen worden bijgestuurd.

Theorie (2) Elke organisatie heeft een voortdurende behoefte om zo goed mogelijk te kunnen sturen. Deze informatie behoefte speelt een belangrijke rol bij het opzetten en inrichten van informatiesystemen. Een goed functionerend informatiesysteem maakt het mogelijk om effectief en efficient te kunnen werken, dwz het gewenste doel bereiken met optimale inzet van mensen en middelen. Eisen aan een informatiesysteem: Betrouwbaar (Integrity, Security) Continuiteit (Business Continuity, Disaster Recovery) Efficient (Prijs-kwaliteits verhouding, response tijd) Effectief (mate waarin wordt bijgedragen aan bedrijfsdoelstelllingen)

Theorie (3) In bedrijven worden informatiesystemen om de volgenden redenen ingezet: Ter ondersteuning voor het verkrijgen van strategisch voordeel Ter ondersteuning bij het nemen van beslissingen door de leiding met betrekking tot verbetering van de bedrijfsvoering Ter ondersteuning bij de uitvoering van het werk Er zijn 2 soorten informatiesystemen: Managementinformatiesystemen (MIS). Deze wordt gebruikt als ondersteuning bij het nemen van beslissingen door de leiding ter verbetering van de bedrijfsvoering en voor het verkrijgen van strategische voordelen. Operationele informatiesystemen. Deze zorgt voor de gegevensverwerking bij het uitvoeren van dagelijkse werkzaamheden.