Merkenbeleid HBO5.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Symbaloo is de leukste en makkelijkste start op internet
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA (HBd) 27 november 2013 Leido.
Trajectbegeleiding levenslang en levensbreed leren
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
SEEN “Sponsor Eens Een Notebook”. Wat? Notebook Probleem: voor studenten moeilijk te bekostigen Oplossing: verkoop van de vrije oppervlakte van de achterkant.
Vapro -D Month Year Givaudan.
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Corporate Guidelines.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Den Haag 25 januari 2011 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Associate degree als onderwijsinnovatie
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Online Marketing voor het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs Enkele reflecties bij de discussienota van oktober 2007 Eric Halsberghe Algemeen directeur KATHO.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
Geïntegreerde Communicatie
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Autisme en intelligentie
Strategie en Indelingsprincipes
Branding en Design Soorten bedrijven en identiteiten Enerzijds zijn er verschillen tussen bedrijven onderling, onafhankelijk van hun grootte, op basis.
1 Wijzigingen aan de Databank Hoger Onderwijs – zomerrelease 2010 Hoger Beroepsonderwijs Decreet betreffende het secundair na secundair onderwijs en het.
Herpositionering Renault
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Reclame.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Havo/vwo - 9 oktober 2008 Associate degree Hans Daale Leido.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
4 december deeltijd-hbo Post-Ad in deeltijd formeel en niet-formeel Hans Daale Leido Academy.
Ontwikkelingen & Leido Academy & Situaties
Monitoring Associate degree en Leido zelf 12 mei 2009.
Stand van zaken Associate degree 12 mei Beleidsreactie ► Tussenevaluatie: november 2008 ► Naar de TK: januari 2009 ► Verzoek om reactie: uiterlijk.
Associate degree en MBO-HBO
Wet- en regelgeving 12 mei Waarom? ► Opleidingen zijn gebonden aan lesplaatsen ► Voltijd: op school – stage – projecten elders ► Deeltijd: op school.
Associate degree Een stand van zaken Hans Daale NVS-NVL 11 oktober 2007.
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
John P. Kotter Harvard Business School
PROJECT HBO-SAM Vooronderzoek Disseminatie
Business Marketing Management
Pabo studenten op zoek naar het ideaal van Big City Helmond.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Crossmediale Communicatie
Omgevingsanalyse, doelgroepen, doelstelling, strategie, moodboard
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Met handen en voeten geloven 1
Sociale kaders: Hoofdstuk 14 Sociale structuur
Dagopleidingen Hik Opendeurdag
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Reclame Masters | Ik en reclame!
HET MERK DEN HAAG SESSIE CITYBRANDING MEET&SHARE 10 NOVEMBER.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
MARKETING TOEPASSINGEN Maxim Oeyen Wout Noeyens Lukas Vandecruys
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
De versterking van de professionele bachelorsopleidingen Eric Halsberghe Studienamiddag VVKHO 8 juni 2012.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Basics SERP = Search Engine Results Page Betaalde resultaten = SEA Natuurlijke resultaten = SEO Search Engine Optimization SEO is een lange termijn verhaal.
Beeldvorming Vlaanderen EWI-Focus, 12 oktober 2010 Tom De Smedt, afdeling Communicatie (DAR)
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Introductie: Wat is HBO5?. Inhoud Wat is HBO5? Waarom HBO5? Welke opleidingen HBO5 in CVO Crescendo? Waar kan ik terecht voor meer informatie?
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven
aantrekkingskracht van informatica
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Transcript van de presentatie:

Merkenbeleid HBO5

Gegeven Probleemstelling Merkenstructuur Positionering Merkenmodellen Concrete toepassingen modellen Mogelijke opties

Gegeven Meer samenwerking tussen hogescholen en CVO’s Doelgroep HBO5: volwassenen maar ook 18-jarigen Professionele bachelors: 18-jarigen (maar ook volwassenen) Gevolg voor de merken: Opnemen van HBO5 binnen hogeschool-merk? Of binnen CVO-merk behouden? Andere opties? Voordelen? Nadelen?

Probleemstelling Gezamenlijke ‘vlag’ HBO5 en professionele opleidingen Voordelen ? Nadelen? ↕ Differentiëren Voordelen? Welke verhouding tussen die twee hanteren?

Merkenstructuur: positionering Complexe communicatietaak voor onderwijsinstellingen ►Heel veel communicatoren: veel stakeholders veel kanalen veel informatie ►Daarom belangrijk om een consistent beeld op te hangen van de instelling. ►Daar is een ‘kapstok’ voor nodig, een ‘essentie’.

De doelgroep heeft structuur nodig om de informatie te capteren Beperkingen in het capteren van essentie: Heel veel informatie komt op ons af Beperking van ons brein Emotioneel aspect: ‘Is dit iets voor mij?’

Om de doelgroep die structuur te geven, is een positionering nodig: Hoe vergelijk ik mezelf met de concurrentie? Welke claim maak ik? Welke essentie draag ik altijd en overal mee? Positionering = uitpuren hoe de instelling zich van andere instellingen onderscheidt = uitpuren van de essentie van een merk tov de concurrerende merken

Merkenbeleid: mogelijkheden House of brands Branded House Subbrands Endorsement

House of Brands Eén bedrijf met verschillende merken (Procter and Gamble) Elk merk eigen positionering (Dash wit, Bonux goedkoop) De verschillende positioneringen worden centraal bepaald Elk merk kan binnen de afgesproken lijnen campagne voeren

Branded House Verschillende producten onder één merknaam (Miele) In de markt indruk van één merk Varianten laten reputatie volledig afhangen van corporate merk Geen deelmerken

Subbrands Eén merknaam met zichtbare differentiatie voor verschillende doelgroepen (Renault Mégane; Renault Clio…) Elk deelmerk ontwikkelt eigen imago, maar imago is heel sterk gerelateerd aan corporate merk Corporate merk is belangrijkste drager van imago en reputatie

Endorsement Aparte positionering van de deelmerken, vanuit gezamenlijke filosofie Kwaliteitsimago van het corporate merk wordt gebruikt als’garantie’ Deelmerk is belangrijkste drager van imago en reputatie De verschillende positioneringen worden centraal bepaald Elk merk kan binnen de afgesproken lijnen campagne voeren

Onderlinge gradatie House of brands ►◄ Branded House ▼ ▼ Endorsement ►◄ Subbrands

Concreet: branded house Eén merk eén hogeschool biedt alles aan Professionele opleidingen HBO5-opleidingen Volledig dezelfde positionering voor professioneel als voor beroepsonderwijs Varianten laten reputatie volledig afhangen van corporate merk (de schoolnaam) ►► Invloed van het ene product (= opleiding) op het andere is heel extreem Reserves

Concreet: house of brands Meerdere merken Lijken twee soorten scholen Lijken niets met elkaar te maken te hebben Schoolnaam zonder link met hogeschool ►► Veel te vrijblijvend Geeft naar buiten aan dat de hogeschool niets te maken heeft met de HBO5-opleidingen Kan niet meer: is bij decreet anders beslist

Concreet: endorsement Twee merknamen Aparte positionering voor twee soorten opleidingen wel vanuit gezamenlijke filosofie Kwaliteitsimago van de hogeschool wordt gebruikt als’garantie’ Deelmerk is belangrijkste drager van imago en reputatie

Concreet: endorsement ►►Mogelijkheid om nog wat afstand te bewaren Hogeschool ‘steunt’ de HBO-aanbieder, die toch eigen profiel heeft Hogeschool ‘garandeert’ kwaliteit Ruimte om de opleidingen complementair te positioneren > biedt veel mogelijkheden > ruim rekruteren

Concreet: subbrands Subbrands Eén merknaam maar met zichtbare differentiatie voor verschillende doelgroepen Elk deelmerk ontwikkelt eigen imago, maar imago is heel sterk gerelateerd aan corporate merk Corporate merk is belangrijkste drager van imago en reputatie

Concreet subbrands ►►Mogelijkheid één merknaam en toch nog een beetje afstand te bewaren Hogeschool heeft een deelmerk-school Hogeschool-merk is drager van imago, maar toch wordt er gedifferentieerd tussen Hogeschool-profielen en -studenten HBO-profielen en -studenten Ook ruimte om de opleidingen complementair te positioneren > biedt veel mogelijkheden > ruim rekruteren

Mogelijke opties Meest voor de hand liggende opties Endorsement Subbrands Meeste mogelijkheden om ruim te rekruteren

Mogelijke opties Binnen de Associatie KU Leuven mogelijk combineren van Subbrand-model Endorsement-model HBO5 is slechts deel van huidige CVO-merken Invoer van eigen naam voor HBO5-luik? Vb ‘school voor hoger beroepsonderwijs’ ? Vb ‘school voor gevorderd beroepsonderwijs’ ? Vb ‘hogere beroepenschool’? Vb ‘ Beroepsspecialisatieschool’? Zie ook PXL – Level 5 Met als nadeel: “level 5” zegt niets aan de doelgroep (idem HBO5)

Mogelijke opties Er zijn twee opties die samen in de markt kunnen worden gezet: De Vives Hogere Beroepenschool = subbrand De Hogere Beroepenschool Anna Boleyn (by Thomas More) = endorsement Met “Anna Boleyn” mogelijk = bestaande merknaam is van CVO (niet noodzakelijk)

Mogelijke opties Wat met voorgestelde term “associate degree”? Zegt niets aan de doelgroep (het belangrijkste!) ►◄ beslissing regeringscommissaris Is ook geen naam voor een “school” Het woord ‘school’ geeft net opties voor het uitzetten van verschillende niveaus merken iets tegen ‘hoger beroepsonderwijs’? Open houding tov alternatief in het Nederlands? ‘hogere beroepenschool’?

Mogelijke opties Mogelijk voorstel: Groep reikt elementen aan die uit de naam moeten blijken (naam exclusief voor Associatie KU Leuven) Zeker wel uitstralen Zeker niet uitstralen Met die info kan een copywriter aan de slag om tot een gefundeerd en werkbaar voorstel te komen Op langere termijn: merkenmodellen en namen van merken uitzetten

Dank