ONTWIKKELGESPREKKEN ONDERWIJS - JEUGDHULP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Decentralisatie AWBZ naar Wmo Projectleiders Genie Hendriks, directie Ontwikkeling Caroline Krijnen, directie Ontwikkeling 15 juni.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Startbijeenkomst voorlopersaanpak 23 april 2012
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Veranderingen in de zorg
Presentatie Passend Onderwijs & informatie PO VO Congres
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
Onderzoek kwetsbare gezinnen de noodzaak tot ontschotting
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Toekomstmodel Jeugdstelsel Waarom het anders moet & hoe het anders kan
Passend Onderwijs en Zorg voor Jeugd in Noord en Midden Drenthe Presentatie Bijeenkomst Voorlopers 23 april 2012.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
De kern van het arrangeren
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Collectieve belangenbehartiging in het Samenwerkingsverband (SWV) Een model voor medezeggenschap en communicatie met de achterban Utrecht,
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Effectieve Samenwerking: krachten bundelen. Heldere intenties & uitgangpunten.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Van speciaal naar regulier onderwijs: een hele overstap!
TAC. 1.Voorzitter 2.Vertegenwoordiging primair onderwijs (sbao) 3.Vertegenwoordiging SO cluster 3 4.Vertegenwoordiging SO cluster 4 Per bespreking 5.Wisselende.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatiebijeenkomst
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Ontwikkelingen Wmo/AWBZ
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Transitie en ondernemen Zorg voor de Jeugd in overdracht
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
KINDEREN MET EEN BEPERKING
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Zorgen in de basisschool
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
De weg van de leerling met specifieke
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Van speciaal onderwijs naar onderwijs voor speciale kinderen
Kansen voor transformatie
Vierde voortgangsrapportage Implementatie Jeugdwet.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
Jeugd&gezinsteams Verbinden, versterken, doen wat nodig is, deskundig Quirien van der Zijden - Projectleider.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Vergadering directieraad Samenwerkingsverband V(S)O februari 2014.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Onderwijs Zorg Combinaties “Jeugdhulp op school?!”
SAMENHANG NIEUWE WETGEVING EN DE GEVOLGEN. HOE WAS HET? AWBZ WMO1 ZVW Wajong WVGWVG welzijnswet WSWWSW Etc …. Fragmentatie en versnippering Ondoorzichtig.
De weg van de leerling met specifieke onderwijsbehoefte in het VO 2016 Marlies Willems Coördinatie Website:
Passend onderwijs.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Cliëntenraad Sociaal Domein
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Complexe problematiek vereist integrale jeugdzorg
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Onderwijs en zorg bij SOi Groningen
LECSO Noordelijke Werkconferentie Onderwijs en zorg samen effectief in actie voor kinderen/jongeren 20 maart 2019.
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

ONTWIKKELGESPREKKEN ONDERWIJS - JEUGDHULP 30 oktober 2014: een eerste tussenstand

DOEL GESPREKKEN In kaart brengen onderwijs- en zorgbehoefte van leerlingen met complexe ondersteuningsvraag Input voor beleid om vanuit Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet tot passende onderwijs-zorg arrangementen te komen 4 van de 8 gesprekken gevoerd; eerste resultaten bekend Conceptvoorstel volgt voorjaar 2015

4 indrukwekkende verhalen Bas volgt praktijkonderwijs op het Park College in Alphen aan den Rijn. Hij heeft PDD NOS/ADHD. Bas kan niet lezen en schrijven, maar kan alles met zijn handen maken wat zijn ogen zien. M. is 11 jaar en zit op De Korte Vlietschool in Leiden. Hij heeft het syndroom van Down en ADHD. Zijn situatie is nu stabiel en hij ontwikkelt zich. Daar is echter een zoektocht van twee jaar aan vooraf gegaan.

(vervolg) Nadier is een VMBO-leerling op De Thermiek in Leiden. Hij heeft een hersenbeschadiging, hij kan niet spreken, lopen, schrijven en bedient de computer met zijn tenen. Hij is totaal afhankelijk, én leergierig! X is 8 jaar en zit op de Leidse Buitenschool in Katwijk. Hier is een lange zoektocht in onderwijs- en hulpverleningsland aan vooraf gegaan. Hij heeft ADHD, hechtingsproblematiek en een disharmonisch intelligentieprofiel. Dit uit zich in heftige gedragsproblematiek zowel thuis als op school.

Rode draden in de gesprekken Passend onderwijsaanbod levert zeer positieve bijdrage aan ontwikkeling kind Verbinding speciaal onderwijs en jeugdhulp is minimaal -> aansluiting JGT op (V)SO dringend gewenst Ouders hebben lange zoektocht achter de rug; moesten overal zelf achteraan Behoefte aan integraal maatwerk, dus niet alleen onderwijs-zorg arrangement, maar ook incl. thuisbegeleiding, vervoer, voor- en naschoolse opvang, etc. PGB: de keuze om er voor je kind te zijn, zolang je er bent Het gaat vaak om jongens; de hulp en ondersteuning is hier niet specifiek op afgestemd Ouderbetrokkenheid is groot Ouders ontwikkelgesprekken niet representatief

Aansluiting onderwijs-jeugdhulp Essentieel voor vroege signalering (met name bij meervoudige of terugkerende problematiek) Gezamenlijk overleg met ouders (1 Gezin 1 Plan), in plaats van elk afzonderlijk -> sneller passende hulpverlening Meer ondersteuning vanuit jeugdhulp nodig op school (pedagogisch-medewerker ondersteunt in/om de klas) Jeugdhulp, onderwijs en ouders zoeken samen naar de beste plek voor een kind Gezamenlijk optrekken onderwijs en jeugdhulp (vaste contactpersonen, elkaars werkveld leren kennen); maak gebruik van elkaars expertise!

Aanbevelingen onderwijs Warme overdracht & korte lijntjes Zorg dat kinderen niet thuis komen te zitten Betere aansluiting VSO op gemeenten en maatschappij Invliegen expertise i.p.v. (te) snelle overstap naar SO Ondersteuningssysteem alle scholen op orde Dicht het gat tussen regulier onderwijs en speciaal onderwijs Meer (mannelijke) klassenassistenten Meer time-outmogelijkheden binnen de klas Ouders als serieuze gesprekspartner Varieer in grootte en samenstelling van de klassen Doorlopende leerlijn binnen SO, incl. vervolgopleiding (MBO)

Aanbevelingen jeugdhulp Aansluiting JGT op (V)SO -> hoe regelen (veel kinderen van buiten de regio) Meer ondersteuning gezin, met name in voor- en vroegschoolse periode Behoud mogelijkheid PGB Betere communicatie m.b.t. overgang indicaties BJZ en PGB’s Voldoende deskundigheid binnen JGT m.b.t. (voormalige) AWBZ-zorg Hulp en ondersteuning voor gezinnen zonder sterk systeem -> JGT als regisseur

Aanbevelingen vrije tijd Training sociale vaardigheden voor oudere leerlingen met beperking Maatjesproject met leeftijdgenoten Voldoende gespecialiseerd naschools aanbod voor kinderen met beperking (creatieve therapie, koken, voorlichting seksuele ontwikkeling, etc.) Gekwalificeerde opvang aan huis (voor en na schooltijd) voor kinderen met gedragsproblemen Uitdagende dagbesteding voor kinderen met alleen lichamelijke beperking

Aanbevelingen leerlingenvervoer Ook van school naar behandelkliniek Ook op andere tijden dan begin en einde schooldag Spreekbuis voor ouders voor moeilijke situaties binnen leerlingenvervoer Alternatieven bij grote gedragsproblematiek en/of ernstige fysieke belemmeringen

Aanbevelingen WMO Aandacht voor armoedebeleid bij sommige gezinnen met complexe onderwijs-zorgvraag Behoud leerwerkbedrijven, zodat ook kinderen met beperking ervaring kunnen opdoen met bijbaantje Hou lange termijneffecten in het oog. Investeren in lezen en schrijven en basisvaardigheden levert maatschappelijk gezien veel op Voldoende woningen die aangepast kunnen worden als ouders hun kind thuis willen verzorgen PGB voor ouders die stoppen met werken om zelf hun kind te ondersteunen op school en thuis

HOE NU VERDER? 4 overige ontwikkelgesprekken voeren Aansluiten bij gesprekken ihkv leerplichtontheffing Inventariseren huidige innovatieve onderwijs-zorg arrangementen (geen prioriteit, flexibel maatwerk is leidend) Uitwerken resultaten gesprekken Probleemanalyse maken en bepalen wat er nodig is aan passende onderwijs-zorg arrangementen Conceptvoorstel maken, incl. aanbevelingen voor toegang, bekostiging en organisatie van de arrangementen Werkbijeenkomst met afvaardiging zorgaanbieders, (V)SO, SWV, JGT en gemeenten om conceptvoorstel te bespreken (voorjaar 2015) Bestuurlijke besluitvorming binnen SWV en gemeenten over conceptvoorstel Presentatie eindvoorstel in brede bijeenkomst

Concreet…. Uitwerken resultaten laatste 4 ontwikkelgesprekken -> Myriam i.s.m. Rich, Annelies en Vanessa Aanbevelingen gesprekken sturen naar SWV en JGT’s Probleemanalyse maken, bepalen wat nodig is en conceptvoorstel schrijven -> Rich, Annelies, Myriam, Vanessa. PO- en VO-raad en VNG lezen mee. Werkbijeenkomst voorjaar 2015 Nog bepalen wie organiseert Betrekken cliënten/werkgroep cliënt en kwaliteit