Onderzoek doen een methodische aanpak

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Advertisements

Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Time management in het onderwijs
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
De Kracht van Facebook games
Profielwerkstuk maken
Workshop Onderzoeksvaardigheden
PO Aërosolen en vuile lucht
Wat bestuderen de natuurwetenschappen?
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
ICTB/NB Projectmanagement.
met mensen die niet horen je kunt het achterwege laten
Doelstellingen formuleren
LauwersCollege Buitenpost Informatica
de kracht van alle elementen
Academische vaardigheden - C1.5
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Leesvoorkeurenonderzoek
Ouderen + bejaardentehuizen =
Sectorwerkstuk 4 mavo Handelingsdeel examenjaar
Onderzoek doen een methodische aanpak
Patiëntveiligheid Wij doen er alles aan om uw behandeling zo veilig mogelijk te doen verlopen. Zelf kunt u hieraan ook bijdragen. Hier volgen 6 tips wat.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
O Zo! Onderzoeken doe je zo. creatie PowerPoint : Jan Gilté
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Vergaderen.
Uitleg persoonsvorm (pv)
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Het maken van een Profiel werkstuk Havo
Inhoud bijeenkomst 2 Oriёntatie op je praktijkonderzoek:
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 2 Werkcollege 2 kwartaal 2 Corstin Dieterich L
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
onderzoeksvraag Soorten onderzoeksvragen Exploratieve onderzoeksvraag
Onderzoek I Bijeenkomst 3
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
OC ECONOMIE ZESDE JAAR Maandag 26 okt 2015.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Typ hier de titel Geef hier extra gegevens op. Inleiding n Doel van de discussie n Iets over uzelf.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Een werkstuk schrijven
Welke rol speelt de EU bij de vrijmaking van de internationale handel?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Het profielwerkstuk PWS-bijeenkomsten.
Transcript van de presentatie:

Onderzoek doen een methodische aanpak

oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren Voorbereiden (OVUR) Je hebt het onderwerp verkend en afgebakend. Je kunt je onderzoek verder richten door een goede onderzoeksvraag te stellen. De onderzoeksvraag verwoordt de bedoeling van je onderzoek. Met je onderzoek wil je iets achterhalen. Je wilt te weten komen: wat er precies gebeurt/gebeurd is hoe het komt dat … wat er nodig is om … of het waar is dat … … oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren Voorbereiden (OVUR) hoofdvraag en deelvraag formuleren (4) onderzoeksplan uitwerken (5) tijdsplan en logboek bijhouden (6) oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

4 Hoofdvraag en deelvragen formuleren (1/4) Een goede onderzoeksvraag is verankerd. Het centrale onderwerp/probleem kan door verschillende brillen bekeken worden. Met welke blik kijkt de onderzoeker? Deze keuze bepaalt welke kennis nodig is om de onderzoeksvraag te beantwoorden. Het is ook duidelijk wat de vooronderstellingen zijn van de onderzoeker, m.a.w. wat neemt de onderzoeker bij de start van het onderzoek aan voor waar. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

4 Hoofdvraag en deelvragen formuleren (2/4) Een goede onderzoeksvraag is relevant. De onderzoeker kan uitleggen waarom deze vraag en het antwoord op die vraag belangwekkend is: voor hemzelf/haarzelf voor anderen oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

4 Hoofdvraag en deelvragen formuleren (3/4) Een goede onderzoeksvraag is precies. Een precieze onderzoeksvraag maakt duidelijk waarover de onderzoeker uitspraken wil doen ( = zijn/haar onderzoeksdomein). Het is dus duidelijk wat de elementen zijn die je wilt onderzoeken. Het is duidelijk over welke kenmerken (variabelen) van je onderzoeksdomein je uitspraken wilt doen. oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

4 Hoofdvraag en deelvragen formuleren (4/4) Een goede onderzoeksvraag is functioneel. Een onderzoeksvraag kan verschillende functies hebben: bv. beschrijven, verklaren, definiëren, evalueren… Deze functie bepaalt de weg die je zult volgen naar je antwoord: Uit welke deelvragen bestaat mijn onderzoeksvraag? In welke volgorde zet ik die deelvragen? oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

5 Onderzoeksplan uitwerken (1/2) Een onderzoeker werkt doelgericht. Wie doelgericht werkt weet: wat hij wil weten waarom hij dat wil weten hoe hij dat te weten zal komen oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

5 Onderzoeksplan uitwerken (2/2) Een goed onderzoek vraagt een goed onderzoeksplan. Dit onderzoeksplan kun je zien als je boekhouding waarin je duidelijk maakt: wat je van plan bent waarom je het zo aanpakt wat je van die aanpak verwacht oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren

6 Tijdsplan opstellen en logboek bijhouden Een goed onderzoek vraagt ook een goed tijdsplan: Een goed tijdsplan geeft een overzicht van: de verschillende activiteiten een planning van de activiteiten een taakverdeling (bij groepswerk) oriënteren voorbereiden uitvoeren rapporteren reflecteren