Module Communicatie 3de dag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Basisboek Interviewen 3e druk 2012
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Praten met kinderen over de wereld !
Doublet deel 1 – de basis.
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Leer de namen van de noten 1
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
Het doen van onderzoek in klas 4
Workshop Informatievaardigheden
Eindwerk zesde jaar.
PRESENTATIETECHNIEKEN
Thema RFR kw1 Plan van Aanpak (PvA) Afstudeerscriptie
Nieuwe begroting Wat & hoe.
Hofam Module Communicatie.
29 mei voor uur Jaarverslag in tweevoud op papier Oh ja1, zet je naam en klas op de kaft. Oh ja2, zorg dat duidelijk is welke specialisatie je kiest.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Perspectief op Rijpelberg
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Lijn in NLT ? Henriette Kok Baukje Lobregt
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Hogescholen in Dialoog
Probleem gestuurd onderwijs
Methoden van Onderzoek
Welkom. Welkom Even voorstellen: De heer Drs. C.H.M. Bentlage Teamleider HAVO / VWO.
Leer de namen van de noten 2
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Het is spannend en dat mag
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Onderwijsconferentie
Van, voor én door het onderwijs.
Overdragen van de Informatica Peter de Waal Periode 4, 2009/2010.
Proces en Product.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Hoofdstuk 13 Conflicthantering
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
Het profielwerkstuk Hoe maak je dat ?.
1 InternettechnologieRik Van de WalleGent, maart 2008 Reading Assignment Internettechnologie (ITech) Rik Van de Walle academiejaar
Al doende leren training docenten
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Afstuderen CDM Studiejaar Rotterdam, oktober 2011.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Schriftelijk communiceren voor teamleiders Blok 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
1 Nieuwe Staten Nieuwe begroting Wat & hoe. © PP in taal 2 Programma Aanleiding nieuwe begroting De SWBC en de geschiedenis van de cyclus Wat: de formats.
Onderzoek doen een methodische aanpak
AutiWorks start open training ‘Autisme Werkbaar’
Informatievaardigheden
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Het adviesrapport. 1. Samenvatting (eventueel, niet verplicht) 2. Inleiding: -geef aan wie je bent, waar je werkt, in welke functie. -leeswijzer: aangeven.
Vergaderen.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Gespreksvaardig-heden
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Transcript van de presentatie:

Module Communicatie 3de dag Hofam Module Communicatie 3de dag

Tijdsbalk: Communicatie binnen Hofam nu Plan van aanpak Nu ½ jaar 1 jaar 2 jaar 1ste dag 2de dag 3de dag scriptie Hofam Hele groep cc-groep hele groep cc-groep

Programma 3e dag Ochtend: Onderwerp scriptie + probleemstelling Middag: Deelvragen, belang en opzet scriptie Avond: Presenteren -invloedstijlen -zelf presenteren -moeilijkheden Afsluiting Plan van aanpak

Werkwijze 3e dag + huish. punten Opdrachten individueel en in 2-tallen Discussies in cc-groep en plenair Bestudering syllabus Uitleg adhv Powerpoint + dicussie Presentaties Koffie/thee, diner, tijdschema

Procedure afstudeerscriptie (dag 1) Plan van aanpak (tijdig, goedkeuring nodig, vormt uitgangspunt) Begeleiding (per consultatiegroep, 1ste gesprek altijd, datum afstuderen vastgesteld, “verdedigbaar”) Beoordeling scriptie a.d.h.v. criteria (zie volg sheet) Mondeling examen (2 examinatoren, 45-60 min pp, per cc-groep, 1ste vragensteller)

Beoordelingscriteria (dag 1) Niveau Actualiteit Controllerfunctie Aspecten HOFAM-opleiding (min 2 modules) Probleemstelling, analyse en oplossing 20-30 blz inclusief bijlagen Managementsamenvatting (“lastig”) Lay-out en leesbaarheid (“lastig”) Zelfstandigheid / eigen mening (“lastig”)

Onderwerp (Individueel / 2 tallen) Bedenk 3 – Hofam gerelateerde - problemen waar je vanuit je functie mee te maken hebt. (al gedaan?) Wat is precies het probleem en voor wie? Bespreek deze met je partner op geschiktheid voor Hofam, en vv. Gebruik daarvoor de volgende criteria

Onderwerp- criteria Is het onderwerp: hofam gerelateerd? vanuit eigen functie te beïnvloeden? geschikt om minimaal 2 modules op toe te passen? origineel? actueel? uitdagend/leuk?

Onderwerpkeuze (Individueel / 2 tallen) Welk van jouw onderwerpen voldoet het meest aan de criteria? Kies er één uit. Bespreek je keuze met je partner

Probleemstelling “zonder goede probleemstelling geen goede scriptie”

Zie in de syllabus: plan van aanpak (5x) Onderzoek 5 probleemstellingen: maak een rangorde van goed naar slecht! + waarom Blz 80, ga naar de eerste : inleiding en probleemstelling Daarna de volgende Bespreking kort in cc- groep : maak een rangorde! Plenaire inventarisatie

Probleemstelling- criteria relevant voor je bedrijf beantwoordbaar (niet te breed) haalbaar binnen gegeven tijd helder/duidelijk kort en bondig ( 2 á 3 regels) relevant voor Hofam (...%)? vloeit logisch voort uit inleiding/is onderbouwd Suggestie: maak vd probleemstelling een (open)vraag!

Probleemstelling maken(Individueel / 2 tallen) Maak je eigen probleemstelling Bespreek deze met buddy + ….volg sheet

Probleemstelling toetsen (cc-groep) Bespreek je probleemstelling in je cc-groep samen kritisch beoordelen toetsen aan criteria

Plan van aanpak Bestudeer de 5 Plannen van Aanpak, met name: de deelvragen in relatie tot de probleemstelling de onderzoeksmethode Overleg met je buddy de kwaliteit ervan Wat is de beste, wat is de slechtste? Waarom?

Plan van aanpak (NIVE-site) Inleiding: is het probleem, de onderzoeksvraag helder? Is probleemstelling kort en kernachtig (2 regels)? Blijkt uit plan van aanpak doelstelling van scriptie? Hoe wordt het onderzoek/analyse aangepakt? Vloeien de deelvragen logisch voort uit de probleemstelling? Is het Hofamstof (vroeger 80% nu gedeeltelijk) Wordt probleemstelling door kandidaat onderkend, is deze gebaseerd op eigen mening?

Plan van Aanpak- criteria Blijkt uit de deelvragen dat het probleem systematisch wordt aangepakt (niet teveel/niet te weinig): Hoe het probleem is ontstaan? Waarom en voor wie het een probleem is? Mogelijke oorzaken Mogelijke oplossingen Waarom welke oplossing? Eventuele actie

Plan van Aanpak (Individueel / 2 tallen) Maak nu je eigen deelvragen Hoe ga je aan je informatie komen, wat is je onderzoeksmethode? Waarom is de uitkomst van belang? Voor wie? Overleg met je buddy.

Opzet en inhoudsopgave van scriptie: globaal bekijken. Scriptieopzet Opzet en inhoudsopgave van scriptie: globaal bekijken.

Presenteren (90 min.) Bereid presentatie van Plan van Aanpak voor (15 min) Presenteer in cc-groep je PvA. ( incl discussie 15 min. pp) Moeilijkheden bij Examencommissie

Presenteren van je PvA Presenteer kort je scriptie-opzet Situatieschets Probleemstelling Deelvragen Onderzoeksmethode Scriptie-opzet Discussie met collega’s/evt. suggesties

Nabespreking Inhoudelijke reacties Wijze van presenteren Invloedsstijl Gestructureerd? Stem/taal Nonverbaal

Moeilijkheden bij examencommissie Wat vind je lastig? Hoe mee om te gaan? ………… …………

Afsluiting module communicatie Wat heb je aan deze dag gehad? Wat ga je zeker gebruiken? Bedankt en heel veel succes met je scriptie!!!