DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Prof. Dr. Pol Ghesquière Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Advertisements

Welkom op de informatie- avond van groep 7
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Van uitleggen leer je het meest
Flipping the classroom
3-jarigen in het basisonderwijs
Aanleiding auditverslag van 2011 achterstandenbeleid.
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
Spotprentinterpretatie Een gedifferentieerde aanpak
Studiedag OV1-OV Autisme en stage Ondersteuning vanuit de logopedie.
Collectief portfolio groep 3
Geletterdheid….. Wat is dat?
Compacten en levelboxen.
Eefje Buys 1BaTP C = leerling dient zelfstandig te werken, zelfstandig te leren en kan daarbij rekenen op begeleiding.
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Leren leren…..en het materiaal?
Ontwikkeling opleidingspakket toegankelijke onderwijstechnieken
 Muzische vorming 1 Balo Les 6. 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen – prenten.
 Hoekenwerk. Discussie  Leergebied overschrijdende eindtermen  Leren leren (Van In)  Coöperatief leren  Keuzes maken  Eigen leerstijl hanteren en.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Welkom in het vierde leerjaar! vierde leerjaar OmerWattez.
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
27 februari 2013 Online seminar Take it easy groep 1-4 Door: Kathleen Moore en Marja Schakelaar.
© PHL, Elfde-Liniestraat Hasselt - t | +32(0) f | +32(0) e |
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Wat is bingel? Online leerplatform voor de lagere school
Van visie naar curriculum
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Content en lay-out in e-leren versus f2f leren Guy Leys Gerd Anthonis Denise Bossyns.
Welkom in het vierde leerjaar!
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
1. Inleiding.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Reflecteren over leer-en onderwijsstijlen
Web 2.0 tool Khan academy Online instructie filmpjes bekijken. (
Opvang asielzoekers. Holsbeek (60) ✚ Gaan kinderen naar school? ✚ Nee, gelet zeer tijdelijk verblijf in het centrum. ✚ Wel les Nederlands in noodopvangcentrum.
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
M-decreet Een korte toelichting.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Differentiëren & klassenmanagement
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Dyscalculie uit:
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Computational Thinking Leren op je Eigen Niveau
Motorische ontwikkeling. Ouderavond groep 1-2
Passend onderwijs.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Mijn visie op onderwijs
Spelend motorisch ontwikkelen Informatieavond groep 1-2
Informatieavond Schooljaar
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
Doubleren.
Doubleren.
Development Coördination Disorder
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Transcript van de presentatie:

DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL BACHELORPROEF DOOR ROELAND BOSMANS EN CAROLINE VAN HASSELT STUDENTEN 3 PBSO - KAREL DE GROTE-HOGESCHOOL Autisme binnen de bewegingsopvoeding in het gewoon en buitengewoon lager onderwijs

O VERZICHT Onderwerp Wat is autisme? Aanpak kinderen met autisme Keuze bewegingskaarten Theoretisch kader bewegingskaarten Bewegingskaart in de praktijk Bewegingskaarten Interviews Besluit

W AT IS AUTISME ? Pervasieve ontwikkelingsstoornis Minder ontwikkeld in bepaalde vaardigheden

A ANPAK KINDEREN MET AUTISME Eenvoudigheid in taal gesproken taal geschreven taal Eenvoudigheid in opdrachten Pictogrammen, tekeningen en foto’s hanteren geen overdaad Overzicht en structuur bieden structuur in de tijd structuur in de ruimte structuur in het gebruik van materiaal

K EUZE BEWEGINGSKAARTEN Omvat eenvoudigheid eenduidige tekeningen structuur Bewegingslessen aantrekkelijk maken actief gevarieerd Bewegingskaarten afstemmen op niveau van de leerlingen progressie regressie Houvast aanreiken leerkrachten in het gewoon onderwijs leerkrachten in het buitengewoon onderwijs

T HEORETISCH KADER BEWEGINGSKAARTEN Aan de hand van de meest voorkomende motorische vaardigheden stuiten, klimmen, springen, stilstaan en lopen Elke motorische vaardigheid wordt gekoppeld aan meest uitgesproken fysieke basiseigenschap kracht, lenigheid, uithouding, snelheid en coördinatie Basis voor grotere bewegingsdomeinen

B EWEGINGSKAART IN DE PRAKTIJK

B EWEGINGSKAARTEN

Opdracht Niveaubepaling Fysieke basiseigenschap Motorische vaardigheid

Aandachtspunten per niveau Makkelijkere opdracht Moeilijkere opdracht

Uitleg van de oefening per niveau Het nodige materiaal per niveau

Evaluatiecriteria per niveau

I NTERVIEW S TIJN V ERBEEMEN

S TIMULEREN EN MOTIVEREN BEWEGINGSKAARTEN KINDEREN MET AUTISME OM TE BEWEGEN ?

I NTERVIEW E LS V AN A KEN

I S HET GEBRUIK VAN BEWEGINGSKAARTEN EEN MEERWAARDE OM IETS AAN TE BRENGEN BIJ KINDEREN MET ASS?

L EKEN DE LEERLINGEN DE BEWEGINGSKAARTEN SNEL TE BEGRIJPEN TIJDENS DE GEOBSERVEERDE LES ? B ELEEFDEN ZE BEWEGINGSPLEZIER ?

I NTERVIEW K RISTIEN I NGHELS

W ORDEN IN HET BUITENGEWOON LAGER ONDERWIJS DEZELFDE BEWEGINGSDOELEN NAGESTREEFD ALS IN HET GEWOON LAGER ONDERWIJS ?

B ESLUIT Bewegingskaarten didactische werkvorm voor heterogene klassen Hanteerbaar in het gewoon onderwijs het buitengewoon onderwijs Aanzet tot verder onderzoek uitbreiding

B ACHELORPROEF ONLINE Onze bachelorproef is te bezichtigen op: