BOT Bedrijfs Opvang Team Bossche Samenscholingsdagen 2014 Elma Noorlander, huisarts
Wettelijk kader Volgens de ARBO-wet is een organisatie verantwoordelijk voor veiligheid, gezondheid en welzijn van haar medewerkers
BOT huisartsenpost HOV 2008: start BOT voor HOV 2011: start inzet BOT voor dagpraktijken 2014: start opleiding voor BOT-Buddy
Samenstelling BOT HOV 12 leden 3 chauffeurs 6 doktersassistentes 3 huisartsen 3 chauffeurs 6 doktersassistentes Proactief bij calamiteiten of traumatische gebeurtenissen
Indicaties voor BOT HOV inzet Agressie of intimidatie Emotioneel aangrijpende gebeurtenissen Gebeurtenissen die leiden tot een tuchtzaak Op eigen verzoek medewerker
Werkwijze BOT na melding Signaleren van een gebeurtenis Overleg met medewerker Melden aan coördinator BOT Telefonisch of fysiek opvanggesprek door BOT-lid Evt. afspraken voor vervolggesprekken
Opvang door BOT Acute opvang (direct na de gebeurtenis, vaak door leidinggevende, soms al door BOT medewerker) 1 gesprek 2-3 dagen na gebeurtenis 2 gesprek 2-3 weken na gebeurtenis 3 gesprek 6-8 weken na gebeurtenis (naar behoefte) evt. groepsopvang voor teams
Mogelijkheden BOT Collega’s die een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt worden opgevangen Professioneel luisterend oor Voeren van een opvanggesprek Kennen de verwijsmogelijkheden
Rol leidinggevende HOV Informatie krijgen over de schokkende gebeurtenis Behoefte peilen van de medewerker Acute opvang na de schokkende gebeurtenis BOT- coördinator informeren Proces aan zijlijn vervolgen Acties binnen organisatie coördineren
BOT - JBZ Rond 1997 : naar aanleiding van een ernstig agressie-incident start de bedrijfsopvang op elke afdeling van het toenmalige Carolus Ziekenhuis en Bosch Medicentrum Door betere aandacht voor opvang op afdelingen ontstonden BOT teams per locatie Bij fusie van Carolus Ziekenhuis en Bosch Medicentrum in 2002 is gekozen voor één BOT team voor het hele JBZ
Samenstelling BOT JBZ 14 medewerkers w.o. Verpleegkundigen Laboranten Baliemedewerker opname Psychiatrisch verpleegkundige Bedrijfsopleider IC en Spoedeisende hulp eigen BOT-team (nog) geen artsen
Werkwijze BOT JBZ na melding Overleg tussen medewerker en BOT-lid Medewerker krijgt zo snel mogelijk opvang aangeboden, liefst binnen 24 uur 7 tot 10 dagen na het incident volgt een tweede gesprek Afhankelijk van de ontwikkelingen een derde gesprek Bij twijfel aan een goede verwerking wordt verwezen naar Bedrijfsmaatschappelijk Werk
Gevolgen van incidenten Faal- en/of schuldgevoelens Lichamelijke en psychische klachten Verminderd beroepsmatig functioneren Verminderd werkplezier Verminderd functioneren privé
Medebepalende factoren Persoonlijkheid en persoonlijke weerbaarheid Eerdere ervaringen Impact van de gebeurtenis Sociale netwerk en steun uit omgeving
BOT-Buddy-HOV/CHP Start 2014 Samenstelling team: BOT leden uit CHP/HOV Opvang gedurende langere tijd bij ernstige klachten, calamiteiten en tuchtzaakprocedures
Vragen? Suggesties? Opmerkingen?