BOT Bedrijfs Opvang Team

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Implementatie Arbo Catalogus SW
Advertisements

Eigen Kracht-conferenties
Analyse van incidenten
Model RI&E Sociale Werkvoorziening
Hoe passen stepped care en collaborative care binnen het patiëntenperspectief? Peter F M Verhaak.
dr Reinier Hueting huisarts, LEIF-arts
Ernstige Incidenten: Opvang, analyse en evaluatie binnen GGz Nijmegen 19 juni 2009 Marguerite Elfrink Staf/Beleidsmedewerker GGz Nijmegen Ernstige Incidenten.
Doet goeie dingen voor mensen en organisaties 1. Hoe gelukkig ben jij op je werk? Op een schaal van 0 tot 10 waar plaats jij jezelf? O
Leger des Heils ZWN Grijs Genoeg(en)
Best practice Doel: voorlichting team over huiselijk geweld
Bedrijf Opvangteam.
VPT-themadag 7 maart 2011 ‘Veiligheid boven alles!’
Posttraumatische Stress-stoornis
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
Preventie van schade naar aanleiding van agressie
E-learning module Palliatieve zorg
Programma Hoe doe ik een goede suiciderisico- inschatting (bij bordelinepatient) Kan ik zelfmoord voorkomen? Hoe kan ik als huisarts scherper signaleren,
Beleid en andere instanties
Bopz Wet Bijzondere Opnemingen Psychiatrische Ziekenhuizen
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
Patientveiligheid: juridische aspecten
JE EIGEN VEILIGE PUBLIEKE TAAK
Informatie- en Contactdag Hartritmestoornissen en Boezemfibrilleren Thema “In het juiste ritme aan de Slag “ Zaterdag 21 mei 2011.
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Directe Hulp bij Huiselijk Geweld
Best practice Doel: voorlichting team
 Rik van Gerven  Mark Bogers Doelen: Gedragsverandering bewerkstelligen. Uitval voorkomen. Iedere leerling zijn eigen traject bieden. Inzicht.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Herman Nys Directeur CBMER KULeuven.  Wet 28 mei 2002 (BS 22 juni 2002)  Wet van 10 november 2005 tot aanvulling van W. 28 mei 2002 met bepalingen over.
Collega’s voor Collega’s
“Samenwerken is een keuze”
Agressie op het werk Studiemoment ‘geweld door derden op het werk’
Gezond werken in de zorg Resultaten onderzoek januari 2015 Transvorm Marc Spoek – Sichting IZZ Babette Bronkhorst – Erasmus Universiteit Rotterdam.
Sociale Veiligheid in het MBO
Centrum voor Jeugd en Gezin
Psychische klachten en werk
Calamiteit: donderslag bij heldere hemel
Perspectief van de cliënt
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
Sandra Rijk / Paul Harmsen
STOPPEN MET DIALYSEREN
Omgaan met agressie Klinische les 6 mei 2003
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Werkstress en de rol van de preventiemedewerker Jan Harmen Kwantes inPreventie.nl.
Psychiatrie & Psychologie Consumer Quality Index GGZ Onderzoek naar patiëntervaringen.
Ketenzorg (O)GGZ Midden- Holland Inleiding casus Volwassenenzorg.
Onderzoeksteam Berber Laarman Manja Bomhoff Johan Legemaate Roland Friele Arno Akkermans Adviseurs Inge Mulders Katrijn Broekman.
Pesten is geen kinderspel VAN OSS & PARTNERS | OPLEIDING VERTROUWENSPERSOON LVV Congres PESTEN IS GEEN KINDERSPEL adviseren.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Samenwerking is prima, Dat houden we zo! Wie staat voor u Cora Hoffmann IC verpleegkundige van oorsprong Sinds 1973 werkzaam in Ziekenhuis Terneuzen.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Jaarvergadering Verder Limburg, Beter Brein 18 juni 2016.
Pesten op het werk.
Calamiteiten WMO en Casus Haagse Praat - 19 april 2016 PROTOCOL Meldingen Calamiteiten WMO: Een casus.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
CAO 100 Alcohol- en middelengebruik binnen …
Ouderen met dementie & behandelwensen
Richtlijn Aanpassingsstoornis bij patiënten met kanker
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Beoordelingslocatie Kennemerland
Coördinator Hersenletsel Zeeland
Keuzedelen Opleiding doktersassistent
Zorg bij impact van agressie-incidenten.
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Kennisbank Veilig werken
Transcript van de presentatie:

BOT Bedrijfs Opvang Team Bossche Samenscholingsdagen 2014 Elma Noorlander, huisarts

Wettelijk kader Volgens de ARBO-wet is een organisatie verantwoordelijk voor veiligheid, gezondheid en welzijn van haar medewerkers

BOT huisartsenpost HOV 2008: start BOT voor HOV 2011: start inzet BOT voor dagpraktijken 2014: start opleiding voor BOT-Buddy

Samenstelling BOT HOV 12 leden 3 chauffeurs 6 doktersassistentes 3 huisartsen 3 chauffeurs 6 doktersassistentes Proactief bij calamiteiten of traumatische gebeurtenissen

Indicaties voor BOT HOV inzet Agressie of intimidatie Emotioneel aangrijpende gebeurtenissen Gebeurtenissen die leiden tot een tuchtzaak Op eigen verzoek medewerker

Werkwijze BOT na melding Signaleren van een gebeurtenis Overleg met medewerker Melden aan coördinator BOT Telefonisch of fysiek opvanggesprek door BOT-lid Evt. afspraken voor vervolggesprekken

Opvang door BOT Acute opvang (direct na de gebeurtenis, vaak door leidinggevende, soms al door BOT medewerker) 1 gesprek 2-3 dagen na gebeurtenis 2 gesprek 2-3 weken na gebeurtenis 3 gesprek 6-8 weken na gebeurtenis (naar behoefte) evt. groepsopvang voor teams

Mogelijkheden BOT Collega’s die een schokkende gebeurtenis hebben meegemaakt worden opgevangen Professioneel luisterend oor Voeren van een opvanggesprek Kennen de verwijsmogelijkheden

Rol leidinggevende HOV Informatie krijgen over de schokkende gebeurtenis Behoefte peilen van de medewerker Acute opvang na de schokkende gebeurtenis BOT- coördinator informeren Proces aan zijlijn vervolgen Acties binnen organisatie coördineren

BOT - JBZ Rond 1997 : naar aanleiding van een ernstig agressie-incident start de bedrijfsopvang op elke afdeling van het toenmalige Carolus Ziekenhuis en Bosch Medicentrum Door betere aandacht voor opvang op afdelingen ontstonden BOT teams per locatie Bij fusie van Carolus Ziekenhuis en Bosch Medicentrum in 2002 is gekozen voor één BOT team voor het hele JBZ

Samenstelling BOT JBZ 14 medewerkers w.o. Verpleegkundigen Laboranten Baliemedewerker opname Psychiatrisch verpleegkundige Bedrijfsopleider IC en Spoedeisende hulp eigen BOT-team (nog) geen artsen

Werkwijze BOT JBZ na melding Overleg tussen medewerker en BOT-lid Medewerker krijgt zo snel mogelijk opvang aangeboden, liefst binnen 24 uur 7 tot 10 dagen na het incident volgt een tweede gesprek Afhankelijk van de ontwikkelingen een derde gesprek Bij twijfel aan een goede verwerking wordt verwezen naar Bedrijfsmaatschappelijk Werk

Gevolgen van incidenten Faal- en/of schuldgevoelens Lichamelijke en psychische klachten Verminderd beroepsmatig functioneren Verminderd werkplezier Verminderd functioneren privé

Medebepalende factoren Persoonlijkheid en persoonlijke weerbaarheid Eerdere ervaringen Impact van de gebeurtenis Sociale netwerk en steun uit omgeving

BOT-Buddy-HOV/CHP Start 2014 Samenstelling team: BOT leden uit CHP/HOV Opvang gedurende langere tijd bij ernstige klachten, calamiteiten en tuchtzaakprocedures

Vragen? Suggesties? Opmerkingen?