Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het formuleren van hoofd- en deelvragen
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
Profielwerkstuk.
Kan je de onderdelen van een verslag uitleggen
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Profielwerkstuk maken
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Handreikingen Voor de C-kandidaat
Workshop Onderzoeksvaardigheden
PO Aërosolen en vuile lucht
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Scriptie opbouw Onderwerp Vraagstelling Onderzoek Resultaten Conclusie.
Workshop opstellen adviesrapport
Onderzoeksvaardigheden
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Historische Vaardigheden: Vragen en Bronnen
Academische vaardigheden - C1.5
Onderzoeksmethoden Blok 2, les 6/7 Mieke de Waal1 Collegeweek 7  Hoofdstuk 12: boek en vragen  Dr Stat  Observatieopdracht.
Leesvoorkeurenonderzoek
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Workshop Fondsen werven
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek doen een methodische aanpak
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Werkstukken en rapporten
Leesvaardigheid Hoofdstuk 1 t/m 3
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
PSO. Praktisch school onderzoek.
Sectorwerkstuk Onderzoek en presentatie in het kader van het centraal eindexamen 4 mavo Achtergrond: jullie bouwen al een hele tijd aan je toekomst, dat.
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Hogeschool Rotterdam Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs.ing. M.M.A. Scheepers Website:
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Methoden & Technieken van Onderzoek Maurice Scheepers Kamer H4.318
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
Trainingsleer B Mieke Theunissen.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 11 Hafida El-gharbaoui Med.hr.nl/gharh
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
SET schrijfvaardigheid H5
Psychologieles 12 lesweek 2
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 3 Hoofdstuk 5 Kwalitatief marktonderzoek Hoofdstuk 15 Rapporteren over marktonderzoek.
Informatievaardigheden Sectorwerkstuk TLH – Zwolle – Mw. G. Scheper Schitteren in Zijn licht.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Natuurwetenschappelijk onderzoek Hoe doe je dat? Hoe leer je dat?
Afstudeerkring Effectief afstuderen
Brainstormen in het ixperium Les over goede onderzoeksvragen.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Het onderzoeksverslag
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
SET schrijfvaardigheid H5
College 2 Hoofdstuk 3 Hoofdstuk 4.
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
Examenwerkstuk: Maatschappelijk probleem
College 4 project doorstroom MBO - HBO
Tarief berekenen LG41 IBS 1.3 – les 3.
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Transcript van de presentatie:

Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding 2014-2015

Bestanddelen onderzoeksrapport: Titelpagina Voorwoord Inhoudsopgave Inleiding Hoofdstukken Conclusie Literatuurlijst Bijlagen

De inleiding Doel: Onderwerp introduceren: wat is het doel van het onderzoek en over welk onderwerp gaat het? Lezer interesseren: interesse wekken door bijv. recente nieuwsberichten Relevantie onderzoek aantonen: overtuig lezer van maatschappelijke of praktische relevantie

De inleiding – inhoud: Probleemstelling: Aanleiding: waarom wordt het onderzoek uitgevoerd? Doelstelling: wat wil je met onderzoek bereiken? Hoofdvraag = centrale onderzoeksvraag Sub-/deelvragen: de centrale onderzoeksvraag in stukken gehakt Onderzoeksopzet: hoe ga je antwoorden krijgen op je subvragen / data verzamelen? (eventueel) Hypothese: voorspelling van de uitkomst van het onderzoek Gemotiveerde vooruitblik op inhoud onderzoeksrapport

Hoofdvraag – soorten vragen: Beschrijvende vraag: “Wat is podiumangst?” Verklarende vraag: “Wat is de meest voorkomende oorzaak van podiumangst bij dansers?” Vergelijkende vraag: “Hebben acteurs meer last van podiumangst dan dansers?” Ontwerpende vraag: “Wat is een goed stappenplan om podiumangst bij dansers te verminderen?” Evaluatieve/waarderende vraag: “Wat is het beste stappenplan om podiumangst bij dansers te verminderen?”

Subvragen Beschrijvende vraag: “Wat is podiumangst?” …

Subvragen Verklarende vraag: “Wat is de meest voorkomende oorzaak van podiumangst bij dansers?” …

Subvragen Vergelijkende vraag: “Hebben acteurs meer last van podiumangst dan dansers?” …

Subvragen Ontwerpende vraag: “Wat is een goed stappenplan om podiumangst bij dansers te verminderen?” …

Subvragen Evaluatieve/waarderende vraag: “Wat is het beste stappenplan om podiumangst bij dansers te verminderen?” …