Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes Titel presentatie Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes Informatieavond 6 november 2014 Projectbureau Leidseplein Gemeente Amsterdam 1 januari 2003 1
Programma 19:00 Welkom door Jeanine van Pinxteren Titel presentatie Programma 19:00 Welkom door Jeanine van Pinxteren 19:05 Presentatie Gijs Mol en Nico van Paridon 19:30 Toelichting en vragen bij tekeningen > Mogelijkheid indienen schriftelijke inspraakreactie 21:00 Einde Gemeente Amsterdam 1 januari 2003 2
Vernieuwing Leidseplein: waar staan we nu? Mobiliteitsaanpak Amsterdam (juni 2013) Uitvoeringsbesluit met Definitief Ontwerp (DO) maart 2014 Gemeenteraad: onderzoek ligging tramhaltes Leidseplein Voorbereiding van de uitvoering overige onderdelen
Kaart huidige situatie
Kaart vastgesteld DO
Halteligging bestaande situatie
Waarom andere halteligging? Inspraakreactie Stadsregio Amsterdam – sept 2013 Leidseplein is belangrijk OV-knooppunt (bestemming en overstap) Voor betrouwbaarder en sneller OV (Mobiliteitsaanpak Amsterdam - juni 2013) is andere halteligging nodig Waarom: tramverkeer in alle richtingen rond Leidseplein mogelijk maken
Halteligging Definitief Ontwerp
Herziening OV-netwerk Nieuwe infrastructuur: Noord/Zuidlijn, Amstelveenlijn Groei aantal OV-reizigers, dus meer capaciteit nodig Huidige netwerk past niet bij de wensen van de reiziger Minder rijkssubsidie op exploitatie Dus: OV in Amsterdam gaat komende jaren veranderen.
Doel nieuw OV-netwerk Meer en beter openbaar vervoer tegen lagere kosten Kortere reistijd op de langere afstanden Verhogen betrouwbaarheid voor alle reizigers
Maatregel Onderscheid in tramnetwerk: Plusnet en Comfortnet Plusnet: accent snelheid en betrouwbaarheid Comfortnet: accent op betrouwbaarheid
Leidseplein en omgeving Leidseplein knooppunt van Plusnet en Comfortnet Route Marnixstraat – Leidsebrug – Stadhouderskade (vv) Route Weteringschans – Leidsebrug – Stadhouderskade (vv) Frequentie van trams en bussen nog onbekend. Volgt uit nieuwe lijnvoering GVB - medio 2015
Onderzoek varianten halteligging Toekomstige lijnvoering tram mogelijk (Plus- en Comfortnet) Flexibel voor aanpassingen in de toekomstige lijnvoering Relatie met voetgangers en fietsers Verkeersveiligheid, doorstroming, openbare ruimte, financiën 4 varianten onderzocht t.o.v. Definitief Ontwerp Eén voorkeursvariant: 'Molenwiek
Halteligging Definitief Ontwerp
Voorkeursvariant: Molenwiek
Molenwiek nader bekeken Voordelen: Tramverkeer in alle richtingen Meer ruimte op Leidseplein: 2 haltes minder Goede doorstroming verkeer, kwaliteit openbare ruimte Nadelen: Minder ruimte voetgangers en geen bomen in Marnixstraat Taxi’s dichter richting plein; Kruisend verkeer tram en fiets / voetganger N.B: Geen dagbussen meer op Leidseplein (wel nachtbussen)
Variant: Gespiegelde Molenwiek
Variant: Dubbele halteparen Leidsebrug
Variant: Leidsebosje
Molenwiek in detail
Vervolg/planning Inspraakperiode: 23 oktober t/m 4 december 2014 Inspraakperiode: 23 oktober t/m 4 december 2014 Inspraakreacties in Nota van beantwoording dec 2014 Advies van de Bestuurscommissies naar college B&W, Commissie en Gemeenteraad maart 2015 Inspreken tijdens Commissie I&D maart 2015 Voorbereiding uitvoering Leidseplein 2015 Start uitvoering Leidsebrug (noodbrug e.a.) eind 2015 Leidsebrug, Marnixstraat, Leidsebosje 2016-2018 Fietsenstalling 2018-2020 Maaiveld Kleine-Gartmanplantsoen 2020-2021 Planning: Circa half jaar later beginnen (extra voorbereiding) > half jaar langer werk (extra uitvoering). Vervolg/planning
Waarom nu verplaatsing tramhaltes? 'Werk met werk' maken (meenemen in project) In 2017 nieuwe tramroutes nodig
Inspraakreactie
Vragen en reacties? projectleidseplein@centrum.amsterdam.nl www.amsterdam.nl/leidseplein