Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
PrO in Heerhugowaard.
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Psalm 86 : 6 Leer mij naar Uw wil te hand’len, ‘k Zal dan in Uw waarheid wand’len; Neig mijn hart, en voeg het saam, Tot de vrees van Uwen Naam. Heer’,
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
John Vaupell Justin van der Steen
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Sportiviteit & Respect Just do it!
ISchool Koll groepje Maarten, Rob, Jason, Elmina, Paola en Daisy Docent John Hukom.
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Positieve Bahavior Support positief opvoeden
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Logical Framework Approach
Het werk van de Inspectie van het Onderwijs binnen het Praktijkonderwijs Flitsbijeenkomst 10, 17 en 25 september 2012 Paul Prior.
Omgaan met goed gedrag / pbs
Welkom op onze thema-avond
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
op de informatieavond over de middenbouw van Het Groene Hart.
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Voortgangsgesprek fase 1
Presentatie SWPBS-team Donderdag 17 maart 2011 Manfred- Reinald – Marian – Ed – Geerte – Magda - Marjan.
Welkom bij onze PBS reis
Een positieve studiehouding bij de bovenbouwleerling
De Sint-Gillisschool “Ieder kind zijn eigenheid”.
Wouldn’t it be great if every single child could be succeed in school? (citaat aankondiging Dr. Heather Peshak George) Saskia Ceulemans, Hanneke de Jong,
SWPBS Voorlichting SWV Zuid-Kennemerland
Presentatie SWPBS-team
Welkom op CBS Het Octaaf
Huiswerk maken Uw kind helpen bij het maken van schoolopdrachten.
Opvallend gedrag tijdens de overblijf
Week van de intern begeleider
Onderwerp: Positief opvoeden Duur: Max. 1,5 uur
Themadag Persoon & Beroep jaar 2
GBWeek groepsvorming “Niet voor niets koppen krantenberichten dat de zomervakantie de taalontwikkeling van kinderen remt. Zo heeft ook een groep kinderen.
Groepsdynamiek 1.
Welkom op onze ouderochtend
Methodiek: Plancyclus
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
De kracht van positief opvoeden
Ouderavond Bs de Ratel Sigrid Bokkers Erno Mijland
Ouderavond Toermalijn
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
De functionele reken-wiskundemethode. de functionele reken-wiskundemethode.
Jij maakt het verschil! Altijd maar weer verbinding -over een pedagogiek van vertrouwen Pim Kalkman PBS coach Verus Conrector scholing & ontwikkeling Corderius.
Swifterbant 9 april 2016 “Inspiratiesessie” Fierljepsymposium.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Good Practices VO Gouden weken en schoolstewards
Week: 1 Ruimte: algemeen Ik houd mijn handen en mijn voeten bij mezelf
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
SWPBS activiteit Week 1 Les in goed gedrag in de gang geven en goed gedrag in de gang belonen met kaartjes (schoolbreed)
Naam school Datum Logo van de school
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
Workshop Eetplezier & Beweegkriebels
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
OP DE WILLEM DE ZWIJGERSCHOOL
Goed gedrag kun je leren! SW PBS: Positive Behavior Support
Schoolwide Positive Behavior Support (PBS) University of Oregon
De druppel die de emmer doet overlopen
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Sandra Koot en Monique Baard www.educote.nl www.picapedia.nl Ouderavond SWPBS Goed Gedrag kun je leren! 9.00u; kort startrondje Sandra Koot en Monique Baard www.educote.nl www.picapedia.nl

Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren? Methode voor goed gedrag op school Op alle niveaus: schoolbreed, klas, kind, thuis Nieuwe vaardigheden, technieken, kennis Alles wat al op school gebruikt wordt past in dit systeem Er is aangetoond in andere landen dat PBS werkt!

Wat willen we bereiken met PBS? Een positief schoolklimaat en een goede samenwerking met ouders en (jeugd)zorg.

Hoe doen we dat? Stapje voor stapje

3-5% 85-90% Alle leerlingen schoolbrede aanpak Enkele leerlingen (hoog risico) Individuele interventies Gedrags Functie Analyse (GFA) Individueel pedagogisch handelingsplan Oudertraining en begeleiding Multidisciplinaire aanpak Intensieve training sociale vaardigheden Individuele pedagogische begeleiding Individuele didactische begeleiding 7-10% Sommige leerlingen (risicoleerlingen) Interventies in de klas, in kleine groepen Trainen sociale vaardigheden Positieve, proactieve benadering Onderwijzen van gewenst gedrag Actief toezicht houden Positieve beloningssystemen Consequente, duidelijke sancties Gedragsaanpak op basis van geregistreerde gegevens 85-90% Alle leerlingen schoolbrede aanpak 4

Schoolbreed PBS-team Positieve gedragverwachtingen en regels Leren van gewenst gedrag Een systeem van consequent belonen van gewenst gedrag Een systeem van consequenties voor ongewenst gedrag Een datarsysteem 5

De eerste stap Ruimte Veiligheid Respect Verantwoordelijkheid Algemeen Ik gebruik de materialen waarvoor ze bedoeld zijn Ik houd mijn handen en mijn voeten bij mezelf Ik gedraag me respectvol naar anderen Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag Ik vraag hulp als dat nodig is Ik doe wat de leerkrachten van me vragen Ik houd rekening met de ander Ik zorg ervoor dat het netjes blijft Gangen Ik loop rustig en stil door de gang Ik loop aan de rechterkant Ik hang mijn tas en jas netjes op Toiletbezoek Na afloop was ik mijn handen Ik gebruik de toilet zoals hij is bedoeld Eén tegelijk naar de wc Als ik naar de wc ga doe ik dat stil en rustig 1. Heldere verwachtingen voor gewenst gedrag in de hele school.

De tweede stap 2.De gedragsverwachtingen zijn duidelijk zichtbaar en herkenbaar in alle ruimtes van de school.

Een belangrijke stap bij PBS is………. 4.Vooral aandacht geven aan gewenst gedrag en zo min mogelijk aandacht voor kleine ‘vergissingen’.

Stap 5 in PBS 5. Duidelijke correcties en consequenties voor ongewenst gedrag in de school en in de klas.

Het pleinplan Actief toezicht houden; belonen goed gedrag Stimuleren positief spelgedrag

Super, wat heeft u goed geluisterd!

En dan nu, zelf aan de slag met PBS! Neem nog even koffie of thee In groepen 2 rondes van 30 minuten Afsluiting samen hier in de zaal Veel plezier!

Fijn dat U er was!

“Als je alleen bent om te dromen blijft het een droom “Als je alleen bent om te dromen blijft het een droom. Als we samen dromen is de werkelijkheid begonnen.” Theater Totaal, theatergroep voor mensen met een verstandelijke beperking