Sandra Koot en Monique Baard www.educote.nl www.picapedia.nl Ouderavond SWPBS Goed Gedrag kun je leren! 9.00u; kort startrondje Sandra Koot en Monique Baard www.educote.nl www.picapedia.nl
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren? Methode voor goed gedrag op school Op alle niveaus: schoolbreed, klas, kind, thuis Nieuwe vaardigheden, technieken, kennis Alles wat al op school gebruikt wordt past in dit systeem Er is aangetoond in andere landen dat PBS werkt!
Wat willen we bereiken met PBS? Een positief schoolklimaat en een goede samenwerking met ouders en (jeugd)zorg.
Hoe doen we dat? Stapje voor stapje
3-5% 85-90% Alle leerlingen schoolbrede aanpak Enkele leerlingen (hoog risico) Individuele interventies Gedrags Functie Analyse (GFA) Individueel pedagogisch handelingsplan Oudertraining en begeleiding Multidisciplinaire aanpak Intensieve training sociale vaardigheden Individuele pedagogische begeleiding Individuele didactische begeleiding 7-10% Sommige leerlingen (risicoleerlingen) Interventies in de klas, in kleine groepen Trainen sociale vaardigheden Positieve, proactieve benadering Onderwijzen van gewenst gedrag Actief toezicht houden Positieve beloningssystemen Consequente, duidelijke sancties Gedragsaanpak op basis van geregistreerde gegevens 85-90% Alle leerlingen schoolbrede aanpak 4
Schoolbreed PBS-team Positieve gedragverwachtingen en regels Leren van gewenst gedrag Een systeem van consequent belonen van gewenst gedrag Een systeem van consequenties voor ongewenst gedrag Een datarsysteem 5
De eerste stap Ruimte Veiligheid Respect Verantwoordelijkheid Algemeen Ik gebruik de materialen waarvoor ze bedoeld zijn Ik houd mijn handen en mijn voeten bij mezelf Ik gedraag me respectvol naar anderen Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen gedrag Ik vraag hulp als dat nodig is Ik doe wat de leerkrachten van me vragen Ik houd rekening met de ander Ik zorg ervoor dat het netjes blijft Gangen Ik loop rustig en stil door de gang Ik loop aan de rechterkant Ik hang mijn tas en jas netjes op Toiletbezoek Na afloop was ik mijn handen Ik gebruik de toilet zoals hij is bedoeld Eén tegelijk naar de wc Als ik naar de wc ga doe ik dat stil en rustig 1. Heldere verwachtingen voor gewenst gedrag in de hele school.
De tweede stap 2.De gedragsverwachtingen zijn duidelijk zichtbaar en herkenbaar in alle ruimtes van de school.
Een belangrijke stap bij PBS is………. 4.Vooral aandacht geven aan gewenst gedrag en zo min mogelijk aandacht voor kleine ‘vergissingen’.
Stap 5 in PBS 5. Duidelijke correcties en consequenties voor ongewenst gedrag in de school en in de klas.
Het pleinplan Actief toezicht houden; belonen goed gedrag Stimuleren positief spelgedrag
Super, wat heeft u goed geluisterd!
En dan nu, zelf aan de slag met PBS! Neem nog even koffie of thee In groepen 2 rondes van 30 minuten Afsluiting samen hier in de zaal Veel plezier!
Fijn dat U er was!
“Als je alleen bent om te dromen blijft het een droom “Als je alleen bent om te dromen blijft het een droom. Als we samen dromen is de werkelijkheid begonnen.” Theater Totaal, theatergroep voor mensen met een verstandelijke beperking