Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum
De vijf mythes rond Passend Onderwijs 1. “Je mag geen kind meer weigeren” 2. “Het is eigenlijk een bezuiniging” 3. “Het speciaal onderwijs gaat dicht” 4. “Je moet je specialiseren” 5. “We krijgen meer moeilijke leerlingen op gewone scholen” En in de Gooi en Vechtstreek…is het net weer anders. 2
“Je mag geen kind meer weigeren” Je mag als school niet zo maar nee verkopen; De school is aan zet, met of zonder ondersteuning opvangen, conform het Schoolondersteuningsprofiel (SOP); Zo niet, dan zoekt de school samen met ouders en soms met Unita naar een geschikte onderwijsplaats. 3
“Het is eigenlijk een bezuiniging” De rugzakregeling was onbeheersbaar (van 9000 lln. in 2003 naar in 2007); Nu een vast jaarbudget voor swv’s; Unita heeft een positieve verevening; De bezuinigingen zijn allemaal teruggedraaid. 4
“Het speciaal onderwijs gaat dicht” Inspiratie voor Passend Onderwijs komt uit de stroming ‘Inclusief Onderwijs’: een gemeen- schappelijke vorm van onderwijs voor alle kinderen; Scholen zijn bij uitstek de plek om te leren dat iedereen verschillend is; Passend Onderwijs is niet gelijk aan Inclusief Onderwijs. Speciale scholen worden niet opgeheven; Het SBO en SO hebben kleinere klassen en veel expertise en handen in en rond de klas 5
“Je moet je specialiseren” Passend Onderwijs gaat uit van: basisondersteuning door scholen en extra ondersteuning door sommige scholen bovenop de basis en; extra specialistische ondersteuning door het samenwerkingsverband; De school thuis nabij is een belangrijk criterium, mits; De oplossing wordt, als het kan, naar de leerling toegebracht. 6
“We krijgen meer moeilijke leerlingen op gewone scholen” De leerkracht doet er toe en zal zich moeten laten bijscholen; Als alle speciale scholen sluiten, krijgen scholen er maximaal vier leerlingen bij; Maar de speciale scholen blijven in de Gooi en Vechtstreek allemaal voortbestaan; We werken bij Unita met de regel: Ieder kind een passende onderwijsplek! 7