ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen in lijn met concept- context biologie onderwijs. Michiel Dam (ICLON) NIBI 17 Jan, 2015
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Programmma - Introductie (10 min) - Instructie op de opdracht (5 min) - Zelf aan de slag 1 (gesprek) (20 min) - Zelf aan de slag 2 (ontwerp) (20 min) - Nabespreking (10 Min)
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Biologieonderwijs KNAW (2003): - Te weinig relevantie - Te weinig samenhang - Een overladen programma CVBO ( ): - Stelde de concept-context onderwijsbenadering voor als vakvernieuwing
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Hoe weet ik hoe het moet? Voornaamste informatiebronnen voor docenten over de vakvernieuwing - Verhalen van collega’s - Voorbeeldmodulen - CVBO eindrapportage - Pilot examens - Nieuwe eindtermen - Media
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Hoe weet ik hoe het moet? - Het is een vakvernieuwing, geen didactische vernieuwing - Terwijl docenten wel een belangrijke rol spelen bij het verwezenlijken van de gestelde doelen voor een onderwijsvernieuwing (Fullan, 2004) - Hoe kan het handen en voeten krijgen in de dagelijkse lessen in uw klassen? - Dan moet het praktisch bruikbaar zijn!
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Hoe weet ik hoe het moet? - Is deze vernieuwing praktisch bruikbaar genoeg voor docenten en wordt ze goed begrepen en uitgevoerd? - Praktisch wanneer (Doyle & Ponder, 1977) 1.Instrumenteel: docent weet hoe hij een bepaald idee kan vormgeven in de klas 2.Coherent: aansluit bij wat de docent al doet 3.Lage kosten weinig extra tijd en middelen
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan de slag 1 - Interview elkaar over reguliere lessen - Vertaal deze samen in bouwstenen - Vergelijk met coco volgorde - Volg de beschreven stappen
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Aan de slag 2 Vanuit het voornemen: Ontwerp samen een volledige les Stel hiervoor eerst klas, tijd en leerdoelen Ontwerp daarna samen de context en verder invulling van de les Gebruik hierbij je meegenomen lesboek
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Concept-context onderwijs (CVBO)
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing - a. biologische kennis (concept) wordt aangeboden in een context; - b. deze context wordt ontleend aan een handelingspraktijk, een afgrensbaar deel van de maatschappelijke werkelijkheid waarbinnen mensen gemeenschappelijke doelstellingen realiseren (Boersma, 2011); - c. de CVBO onderscheidt hierbij leefwereldpraktijken, beroepspraktijken en wetenschappelijke praktijken; - d. in de klassensituatie worden handelingspraktijken aangeboden als realistische contexten; - e. contexten geven betekenis aan concepten, - f. leerlingen moeten leren om concepten in meerdere handelingspraktijken te hanteren (het recontextualiseren); - g. zeker voor havo/vwo klassen is de context een middel en geen doel, er moet hier een scherpe focus zijn op de biologische kennis; - h. er moet een centrale vraag aanwezig zijn die de leerlingen aanspreekt en als vanzelfsprekend uit de context volgt (Kamp, 2010).
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Resultaten - Hindernissen: - Leren leerlingen wel genoeg met deze nieuwe onderwijsmethode? - Accepteren de leerlingen het wel als ik het boek meer ga loslaten en mijn eigen lesmateriaal ga maken? - Ik wil niet eerst een feestje, en daarna nog even alles met een uitleg erin moeten stampen - Ik denk dat ik hiervoor niet creatief genoeg ben - Ik heb een collega die binnen de sectie nogal dominant is met een traditionele manier van doceren. - Ik denk dat ik niet genoeg PC’s heb om de leerlingen zelf kennis te laten opzoeken
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Resultaten - Eigenlijk sus ik mijn geweten met de zekerheid dat ik alle lesstof in ieder geval genoemd heb ik de les, wanneer een leerling klaagt dat de leerstof niet behandeld is. Terwijl ik tijdens toetsen merk dat er toch maar weinig is blijven hangen. Een mooie aanleiding om toch maar te gaan experimenteren met het inzetten van grotere taken als contexten en ze meer zelf op te laten zoeken.