Oriëntatie- en opvolgingstraject thuiszorg OOTT Oriëntatie- en opvolgingstraject thuiszorg
Historiek Concept onder verschillende projectvormen ingediend Basisgegeven: Na ZH opname wens om terug naar huis te keren maar thuissituatie is niet klaar Vanuit de 1° lijn op deze behoeften inspelen Locatie – tijdelijk verblijf – tot thuissituatie klaar is
Huidige project Protocol III project RIZIV Ruimere insteek Focus → Traject = tijdelijk verblijf + opvolging 1 jaar na opname Equipe met speciale expertise: P / MZ / HV Instroom ZH + thuissituatie
OOTT
Oriëntatie en observatie OOTT Aanmelding Oriëntatie en observatie Opvolging
Oriëntatie en observatie OOTT Aanmelding Oriëntatie en observatie Opvolging
Instroom thuissituatie Aanmelding – 2 stromen Aanmelding bij casemanagers: 016/33 70 37 Centrumcoördinator: 016/33 70 38 Screening inclusiecriteria Instroom ziekenhuis Via Geriatrisch SteunTeam of sociale dienst Instroom thuissituatie Via aanvraag eerstelijnshulpverlener
Aanmelding - inclusiecriteria (1) EN Minstens 60 jaar woonachtig in arrondissement Leuven Minstens Katz B OF Edmonton Frail Scale (kwetsbaarheid): 6 ↔ 17 Cliënt wenst terugkeer naar huis Cliënt staat open voor professionele thuiszorg Zorgaanbod is nog onvoldoende georganiseerd om de thuiszorg mogelijk te maken De grenzen van de thuiszorg worden bewaakt
Aanmelding - inclusiecriteria (2) OF Mantelzorg weggevallen + onduidelijkheid over toekomst-perspectief Professioneel netwerk schiet acuut te kort en heeft tevergeefs oplossing gezocht Sociale indicaties vb oudermis-behandeling, verwaarlozing, onaangepaste woonsituatie Situatie thuis onhoudbaar zonder interventie op vlak van hygiëne, verzorging, sociale interacties Ouderen met zorgnetwerk: voorafgaandelijk MDO noodzaak opname Ouderen zonder zorgnetwerk: hulpverleners voorafgaandelijk geprobeerd om problemen op te lossen
Beslissing tot includering Overleg casemanager & centrumcoördinator Indien onvoldoende info wordt huisbezoek gepland Includering OK Voor opname: Uitleg doel project aan patiënt en mantelzorg Akkoordverklaring laten tekenen door patiënt Includering niet OK Doorverwijzing van patiënt
Opname Op weekdagen: 10u-12u en 14u-16u Opnameverklaring Nodig ? Opnameverklaring Geïnformeerde toestemming P registratie “BelRai” Verslag indien instroom vanuit ziekenhuis Nodige medicatie en voorschriften (verpleegkundige zorg, kinesitherapie, ... Eigen hulpmiddelen (rollator, rolstoel, antidecubituskussen, incontinentiemateriaal) Wasgerief, kledij
Oriëntatie en observatie OOTT Aanmelding Oriëntatie en observatie Opvolging
OOTT: verblijf 13 kamers, 15 bedden Geen ziekenhuisopname, wel thuissituatie in ziekenhuisomgeving Vast team van experten: 10 verzorgenden, 3 verpleegkundigen (1 centrumcoördinator en 2 BELRAI vpk) en 3 casemanagers 24/24u permanentie: Verzorgende 24/24 aanwezig Verpleegkundige 24/24u aanwezig of bereikbaar Er wordt beroep gedaan op hulpverleners eerstelijns: huisarts, kine, thuisverpleegkundige, evt. pedicure en kapster aan huis Kans om verschillende hulpmiddelen uit te testen Verblijf max. 3 weken
Oriëntatie en observatiefase Intake Vragenlijsten BelRai Edmonton WHOQoL Economische deel A + B Zarit Burden Observatie Bijkomende assessments Valkliniek, geheugentest, bezoek ergo observatieverslag Oriëntatie Organisatie MDO + aanduiding zorgbemiddelaar Opstellen zorgplan Voorbereiding ontslag
Oriëntatie en observatiefase Casemanager doet gesprek met cliënt en familie/mantelzorgers. Observaties en gegevensverzameling tijdens verblijf, in samenwerking met verzorgenden, verpleegkundigen en centrum coördinator Vaststelling van de problematiek Uitwerken oplossingen voor de thuissituatie Terugkoppeling naar reguliere thuiszorg tijdens multidisciplinair zorgoverleg (oriëntatieoverleg). Terugkeer van de oudere naar huis
Oriëntatie en observatie OOTT Aanmelding Oriëntatie en observatie Opvolging
Opvolgingsfase Casemanager contacteert zorgbemiddelaar na 1,3,6 maand na ontslag OOTT en 12 maanden na opname OOTT Assessment door BelRai VPK (BELRAI - …) in de thuiszorg na 6 en 12 maanden. Indien nodig wordt een bijkomend MDO opgestart Na 12 maanden: tevredenheidsonderzoek en einde opvolging in project
OOTT Kostprijs: 60 euro per nacht Meer info ? OOTT: 016 33 70 38 Tussenkomst bij bepaalde mutualiteiten Incl.: kamer, bed, lakens, verzorging, maaltijden Excl.: Medicatie, verzorgingsmateriaal, kinesitherapie, dokterskosten, vervoer = thuissituatie Meer info ? OOTT: 016 33 70 38 Gebouw St-Pieter, 10de verdieping Brusselsestraat 69 3000 Leuven
Huidige situatie OOTT Bezetting Bewaken inclusiecriteria 2014 50 aanmeldingen 25 inclusies Bekendmaking project Misverstanden rond mogelijkheden OOTT kosten, vervoer Bewaken inclusiecriteria
OOTT = succesverhaal! Indien we erin slagen om opname in een rustoord voor bejaarden of in een rust- en verzorgingstehuis uit te stellen of te vermijden Dankzij project OOTT levenskwaliteit verhogen Voldoende bezetting: 281 ouderen per jaar Verstevigen multidisciplinaire samenwerking Projectfase → bestendigen
OOTT Dag van de zorg Zondag 15 maart 2015 OOTT Brusselsestraat 69 – 10 verdieping 3000 Leuven Van 14u tot 17u Rondleidingen 14u30 – 15u30 – 16u30
In samenwerking met