De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MEDISCHE HULPMIDDELEN

Verwante presentaties


Presentatie over: "MEDISCHE HULPMIDDELEN"— Transcript van de presentatie:

1 MEDISCHE HULPMIDDELEN
19/09/2018 MEDISCHE HULPMIDDELEN Infosessie gebruikersraad 18 april 2013 presentatie Steven Casteele, dienst kine

2 Infosessie Bewoners en famile
19/09/2018 Infosessie Bewoners en famile Situatieschets van het beleid van OCMW Harelbeke, Cfr opname, zorg op maat Wat als bijkomende hulpmiddelen nodig zijn? Wie doet wat? Toelichting bij de verschillende soorten hulpmiddelen en geldende afspraken Vragenronde presentatie Steven Casteele, dienst kine

3 Infosessie Bewoners en famile
19/09/2018 Infosessie Bewoners en famile Situatieschets van het beleid van OCMW Harelbeke, Cfr opname, zorg op maat Wat als bijkomende hulpmiddelen nodig zijn? Wie doet wat? Toelichting bij de verschillende soorten hulpmiddelen en geldende afspraken Vragenronde presentatie Steven Casteele, dienst kine

4 19/09/2018 Beleid OCMW Harelbeke Het OCMW is in Harelbeke de motor van het sociaal- en ouderenbeleid en richt zich op het aanbieden van een brede waaier van diensten aan senioren. Waaronder ook de opvang en begeleiding in woon- en zorgcentra. Het OCMW is een moderne instelling zijn, die opvang en begeleiding biedt aan 123 bewoners in Ceder aan de Leie en 63 bewoners in Ceder aan de Gavers Binnen het kader van deze doelstellingen streven wij naar een goede verstandhouding tussen de bejaarde, zijn familie en de instelling Klachtenprocedure: bij directie, per mail, brievenbus op de afdeling, internet via de link klachten presentatie Steven Casteele, dienst kine

5 Goede verstandhouding…
19/09/2018 Goede verstandhouding… De informatieve gesprekken voor opname: informatie geven en/of krijgen: de juiste zorg op maat! “Goede afspraken maken goede vrienden” De Interne afsprakennota wordt overlopen en ondertekend De onthaalbrochure (informatiebrochure WZC De Ceder)wordt aan de nieuwe bewoners bezorgd; er wordt verondersteld dat ook de familie dit leest Rondgang met nieuwe bewoner en familie met ruimte voor vraagstelling: kennismaking met de instelling Onthaal op de afdeling en toekenning aandachtspersoon: uitleg bij de praktische kant van het verblijf op de afdeling Kort na aankomst in het woon-zorg centrum bijkomend gesprek met hoofdverpleegkundige; hierbij ook aandacht voor alle zorgfacetten en de beleving van de bewoner ! Dienst kinesitherapie verantwoordelijk voor medische hulpmiddelen presentatie Steven Casteele, dienst kine

6 Infosessie Bewoners en famile
19/09/2018 Infosessie Bewoners en famile Situatieschets van het beleid van OCMW Harelbeke, Cfr opname, zorg op maat Wat als bijkomende hulpmiddelen nodig zijn? Wie doet wat? Toelichting bij de verschillende soorten hulpmiddelen en geldende afspraken Vragenronde presentatie Steven Casteele, dienst kine

7 Wat als hulpmiddelen nodig zijn:
19/09/2018 Wat als hulpmiddelen nodig zijn: Tijdens de dagelijkse (ver)zorg(ing) worden soms problemen vastgesteld bij een bewoner: tijdens het verhandelen, het aankleden, het eten, het zich verplaatsen, het deelnemen aan activiteiten, … Deze worden besproken op het dagelijks overleg op dienst of tijdens het multidisciplinair overleg (samen met de huisarts) twee maal per jaar Soms bestaat er een eenvoudige oplossing voor problemen. Dit wordt dan voorgesteld en een denkoefening wordt gemaakt: zijn hulpmiddelen aangewezen? Deze vragen komen bij de dienst ergo of kine terecht presentatie Steven Casteele, dienst kine

8 Wat als hulpmiddelen nodig zijn:
19/09/2018 Wat als hulpmiddelen nodig zijn: De dienst kine bekijkt de hulpvraag: Betreft het een hulpmiddel die in de ligdagprijs is inbegrepen? Uit voorraad v/h woon-zorgcentrum Heeft de bewoner hier recht op via een tussenkomst van de ziekteverzekering? Aanvraag wordt opgestart. Valt het ten laste van de bewoner? Contact familie. Brengt het een meerwaarde voor de bewoner en/of het personeel op korte en lange termijn? welk type is meest geschikt? Het hulpmiddel wordt eerst uitgeprobeerd (testmodel via leverancier of van de instelling) voor de aankoop Indien goedgekeurd, wordt de aankoop uitgevoerd (dr familie of via de instelling) Toelichting op de afdeling aan het team over het gebruik, het onderhoud, ifv het naamtekenen, …. presentatie Steven Casteele, dienst kine

9 Infosessie Bewoners en famile
19/09/2018 Infosessie Bewoners en famile Situatieschets van het beleid van OCMW Harelbeke, Cfr opname, zorg op maat Wat als bijkomende hulpmiddelen nodig zijn? Wie doet wat? Toelichting bij de verschillende soorten hulpmiddelen en geldende afspraken Vragenronde presentatie Steven Casteele, dienst kine

10 Mobiliteitshulpmiddelen:
19/09/2018 Mobiliteitshulpmiddelen: Wat: loopkrukken, vierpikkels, loopkaders, rollators (2 of 4-wiel), rolstoelen (standaard, verzorgingsstoel, zitschaal) Hoe: aanvraag via geijkte procedure: eerste aanvraag via huisarts; vervroegde vernieuwing of maatwerk via specialist met multidisciplinair verslag (consultatie ziekenhuis) Na goedkeuring ziekteverzekering: maatname en verstrekking dr medicura Rolwagens: huursysteem sinds 2009 presentatie Steven Casteele, dienst kine

11 19/09/2018 presentatie Steven Casteele, dienst kine

12 Medische hulpmiddelen:
19/09/2018 Medische hulpmiddelen: Wat: Aangepaste matrassen, zitkussens, stomamateriaal, corsets, braces, steunkousen, … Hoe: de hoofdverpleegkundige beslist over de nood. Sommige hulpmiddelen zijn in de ligdagprijs inbegrepen. Andere kunnen op voorschrift met tussenkomst van de mutualiteit verkregen worden. Zoniet is de aankoop ten laste van de bewoner. presentatie Steven Casteele, dienst kine

13 19/09/2018 presentatie Steven Casteele, dienst kine

14 19/09/2018 presentatie Steven Casteele, dienst kine

15 19/09/2018 ADL hulpmiddelen: Wat: Aangepast bestek of bekers, hulpmiddelen voor persoonlijke zorg, toiletverhoog, aangepast schoeisel/kledij, spelkaarthouder, leesloep, … Hoe: deze producten worden niet terugbetaald. Omwille van het persoonlijk gebruik en hygiëne worden deze producten door de bewoner zelf aangekocht. Sommige mutualiteiten bieden kortingen aan voor hun leden (informeer!) presentatie Steven Casteele, dienst kine

16 19/09/2018 presentatie Steven Casteele, dienst kine

17 19/09/2018 Comfortzorg: Wat: Positioneringskussens, hielkussens, verpleegdekens, fixatiemateriaal, toiletstoel, … Hoe: De nood wordt bepaald door het multidisciplinair team. Deze producten maken deel uit van een goede zorg op maat en worden in die zin door de instelling aangeboden (gedekt door de ligdagprijs?) presentatie Steven Casteele, dienst kine

18 19/09/2018 presentatie Steven Casteele, dienst kine

19 Vragenronde: Zijn er nog vragen?
19/09/2018 Vragenronde: Zijn er nog vragen? Dienst kine altijd bereikbaar tijdens de werkuren (8u00 tot 16u45) Tel: presentatie Steven Casteele, dienst kine


Download ppt "MEDISCHE HULPMIDDELEN"

Verwante presentaties


Ads door Google