Zonder Ladder geen nieuwbouw: presentatie aan Brabant

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
de Nieuwe Kaart van Nederland
Advertisements

Informatieavond Actieplan Wonen
Beleid Zuid-Holland Waarom een MKBA voor bedrijventerreinen? Wiebe Brandsma Hoofd Afdeling Milieu 28 mei 2009.
Demografische veranderingen op het platteland
Demografische verandering: kansen voor de woningmarkt
Kennistafel ‘Saneringen’ Robbert Wolf  Mogelijkheden huidige / nieuwe Wro om saneringen te voorkomen  Actualiteiten saneringen -> rekenmodel.
5 vwo Stedelijke gebieden § 5
(Gebieds)kenmerken Regio Groningen en Assen
Onroerend Goed investeren en beheren
12 juli 2014 Intake procedure. Aanleiding. Nieuwe Wro en GREX wet leiden tot betere mogelijkheden van kostenverhaal, vooral op plekken waar de gemeente.
Structuurvisie 2035 en Woonvisie 2020 Raadspresentatie 10 maart 2011.
Van bestrijden naar begeleiden: demografische krimp in Nederland
Workshop Wonen en Zorg Maatschappelijk Kosten Baten Analyse
‘De genormeerde capaciteit per regio en de effecten voor zorgaanbieders, gemeenten en woningcorporaties’ Leendert van den Brink Zorginkoper AWBZ.
Bedrijventerreinen op waarde geschat; terug naar de basis dr. Cees-Jan Pen Economische Zaken Dienst Stad Gemeente Zaanstad.
SAMENWERKEN AAN DE KWALITEIT VAN HET WONEN IN DE STADSREGIO ROTTERDAM SRR Commissie Wonen 28 januari 2009.
Hst 3: De wereld van de stad
Wonen in Nederland Hst 3: Stedelijke vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland.
Landschap beschermen en ontwikkelen
Ruimteconferentie Ruimte voor werken
EER Economische Effect Rapportage
Portefeuillehoudersoverleg VV stadsregio Rotterdam
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Bevolkingsdaling gevolgen voor bestuur en financiën 26 mei 2008.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Puzzelen met de provincie Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie mei 2011.
30 januari 2013 Leegstand en regionale samenwerking Henk Ovink wnd. DG Ruimte en Water Ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Presentatie sessie: Wonen: regionale afspraken
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
Doorwerking van MER in ruimtelijke besluiten in NL
Prestatiemeten Herald Immink 24 juni Prestatiemeten Herald Immink 24 juni 2014.
Rudy Stroink. De andere aanpak van de verkoop van een omvangrijke hoeveelheid Rijksgebouwen en wat je anders kunt doen als je eigenlijk het verlies al.
Rudy Stroink Monumenten in tijden van overaanbod.
Samen wonen in Holland Rijnland Van visie tot woonruimteverdeling Leiden, 27 mei 2014.
vraaggericht woningmarkt onderzoek Maastricht
Ladder voor Duurzame Verstedelijking.
Wat is de Ladder voor Provincie Zuid-Holland?
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Flexibiliteit in bestemmingsplannen 24 september 2015 mr. T.E.P.A. Lam advocaat Hekkelman Advocaten senior-onderzoeker.
Symposium: (Geen) zorgen om leegstand #bbdebat. Hard zijn voor de binnenstad BB symposium leegstand 23-9 Cees-Jan Pen Lector Brainport Fontys FHMER.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Prestatie afspraken met Union1 Prestatie afspraken Gemeente Oud-Beijerland en Union Commissie Ruimte + Commissie Samenleving 3 december 2008.
Regionale Structuurvisie Wonen Zorg en Woonomgeving Gemeente Leudal 28 oktober 2014.
Het nieuwe werken Peter Ruchti directeur draaijer+partners
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Symposium “Toekomst toeristisch product” 14 juni 2011 Jolanda van Koeveringe-Dekker Justion advocaten.
Kantorenstrategie Haaglanden Waarom een nieuwe strategie? Evenwichtige afstemming vraag en aanbod Gezond en gevarieerd aanbod noodzakelijk Overaanbod tegengaan.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Woonvisie Vastgesteld Gemeenteraad Bergen-NH Uitwerking Woonvisie Presentatie aan raad 17 maart 2016.
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking! Schakeldag 2016 Jacqueline H.P. Vrolijk Projectleider herziening Ladder 21 juni 2016.
Ruimtelijke ordening Thuiskamer Egmond-Binnen Edwin de Waard.
Volkshuisvestingsbeleid Brummen. Aanleiding nieuwe woonvisie Huidige woonvisie verouderd. Andere woningmarkt / vragersmarkt. Betaalbaarheid. Regelgeving:
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Raadsledenavond Ruimte Wonen 21 november 2016
Training Ladder voor Duurzame Verstedelijking
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Een nieuwe ladder voor duurzame verstedelijking
Regionale Visie Werklocaties
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Verstedelijkingsafspraken
Project Handvatten Omgevingsplan
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Leegstand en regionale samenwerking
Harmelen, 25 april 2019 Henk Brandenburg
Volkshuisvesting in 2019.
Transcript van de presentatie:

Zonder Ladder geen nieuwbouw: presentatie aan Brabant Peter van Geffen

Ladder rijksbelang goede RO

PBL: evaluatie Ladder Monitoring nationale belangen SVIR Eerste ervaringen: check op bijna 950 plannen Conclusie: 250 duidelijk ladderplichtig “…Zelfs in plannen waar duidelijk sprake is van een stedelijke ontwikkeling wordt de Ladder nauwelijks toegepast. Meestal komt het woord Ladder niet eens in de toelichting voor…”

Artikel 3.1.6 Bro lid 2-3 De toelichting bij een bestemmingsplan dat een nieuwe stedelijke ontwikkeling mogelijk maakt, voldoet aan de volgende voorwaarden: er wordt beschreven dat de voorgenomen stedelijke ontwikkeling voorziet in een actuele regionale behoefte; indien uit de beschrijving, bedoeld in onderdeel a, blijkt dat sprake is van een actuele regionale behoefte, wordt beschreven in hoeverre in die behoefte binnen het bestaand stedelijk gebied van de betreffende regio kan worden voorzien door benutting van beschikbare gronden door herstructurering, transformatie of anderszins, en; indien uit de beschrijving, bedoeld in onderdeel b, blijkt dat de stedelijke ontwikkeling niet binnen het bestaand stedelijk gebied van de betreffende regio kan plaatsvinden, wordt beschreven in hoeverre wordt voorzien in die behoefte op locaties die, gebruikmakend van verschillende middelen van vervoer, passend ontsloten zijn of als zodanig worden ontwikkeld. Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing op een provinciale verordening die een locatie voor stedelijke ontwikkeling aanwijst.

RvS onderzoekt secuur op Ladder Anders dan de raad stelt, bevat de plantoelichting geen verantwoording dat de voorgenomen stedelijke ontwikkeling voorziet in een actuele behoefte. Met de enkele verwijzing naar het dpo heeft de raad evenmin inzicht geboden in de aanvaardbaarheid van de in het plan voorziene ontwikkeling met het oog op het voorkomen van structurele winkelleegstand als vorenbedoeld. Daarbij neemt de Afdeling in aanmerking dat in het dpo weliswaar staat dat in de dagelijkse sector een uitbreidingsruimte bestaat van 1030 tot 1395 m² bvo en in de niet-dagelijkse sector een uitbreidingsruimte van 0 tot 1165 m² bvo, maar dat daarin tevens is vermeld dat de leegstand in de gemeente Albrandswaard met 8,5 tot 11,7 % relatief hoog is en dat de groei van het aantal inwoners van Poortugaal is achtergebleven bij de prognoses. Niet is gebleken dat de raad zich hiervan bij het nemen van het bestreden besluit rekenschap heeft gegeven. Het bestreden besluit dient wegens strijd met artikel 3.1.6, tweede lid, van het Bro te worden vernietigd, voor zover het betreft het plandeel met de bestemming "Gemengd" en de aanduiding "wro-zone-wijzigingsgebied 2".

Nog een voorbeeld: Ladder minutieus afgelopen door RvS Naar het oordeel van de Afdeling blijkt uit de plantoelichting met een enkele verwijzing naar het regionaal Kwalitatief Woonprogramma 2010-2019, waarin afspraken over de woningvoorraad op regionaal niveau zijn vastgelegd, onvoldoende dat wordt voorzien in een actuele regionale behoefte. De verwijzing in de plantoelichting naar de Woonvisie volstaat evenmin. Daarbij is van belang dat in de Woonvisie staat dat de woningbouwplannen van de gemeenten in de regio de behoefte aan woningen ruimschoots overstijgen en dat uit de Woonvisie kan worden afgeleid dat regionale afstemming over woningbouw, zoals ter zitting door de raad is bevestigd, nog niet heeft plaatsgevonden. De raad heeft voorts niet bezien of in de regio zou kunnen worden voorzien in de door hem veronderstelde behoefte binnen bestaand stedelijk gebied. Dat de locatie volgens de raad in het provinciale beleid is aangewezen als mogelijke woningbouwlocatie, doet daar niet aan af. Gelet op het voorgaande, heeft de raad onvoldoende inzichtelijk gemaakt dat sprake is van een actuele regionale behoefte, alsmede in hoeverre binnen het bestaand stedelijk gebied van de regio in die behoefte kan worden voorzien door benutting van beschikbare grnoden door herstructurering, transformatie of anderszins en voldoet het plan niet aan de eisen die artikel 3.1.6, tweede lid, van het Bro stelt. Gelet hierop is de economische uitvoerbaarheid van het plan evenmin inzichtelijk gemaakt.

Bevolkingsontwikkeling Noord-Brabant

Turnaround nodig in denken en doen… Denken als ontwikkelaar wordt … belegger

Veranderen betekent kiezen huidige plannen obv ‘denken als belegger’ soms meer schrappen (krimp, Amsterdamse en Utrechtse regio kantoren) soms minder (Utrecht en Amsterdam wonen) afboeken nadert helft, daarnaast omkatten projecten

Ladder op meer niveaus

Uw gemeente & De Ladder U moet aan Rijks-Ladder voldoen Schrijf altijd een Ladder-onderbouwing Iedere trede kwantitatief en kwalitatief Marktregio is niet per se de bestuurlijke regio Maak een goede visie op bestaande voorraad Veranker Ladder in beleidsdocumenten (woonvisie, structuurvisie, etc) Breng Ladder-risico’s binnen uw gemeente in kaart Bespreek kennis over de Ladder in uw gemeente en regio (zie SRE) Borg Ladder via RRO’s Provincies: let op, nu vooral procesvereiste zonder invulling. Dus: plantoetsers kunnen niet toetsen aan ladder. Oplossing: Visie provincie of regio (liefst Staten) waarin ladder wordt uitgewerkt Via regioafspraken beleid per koker Paar uitwassen aanpakken

Voorbeeld: Utrecht kantorenmarkt Provinciale Staten van Utrecht hebben unaniem ingestemd met een aanpak van de kantorenleegstand. De provincie Utrecht is hiermee de eerste provincie in Nederland die dit probleem actief aanpakt door enerzijds plannen voor nieuwe kantoren te schrappen en anderzijds bestaande kantoorlocaties een nieuwe bestemming te geven. Vanuit de Staten is brede waardering voor dit initiatief. Zij vragen de gedeputeerde om zo goed mogelijk in gesprek te blijven met de gemeenten. De provincie zal gemeenten niet compenseren. De partijen vragen ook aandacht voor de lobby die loopt bij het Rijk waar is bepleit om de termijn waarop gemeenten hun verlies op afgeschreven grondposities mogen nemen te verlengen. De provincie Utrecht vult haar regierol in door met zogenaamde inpassingsplannen wijzigingen door te voeren in gemeentelijke bestemmingsplannen. Als onafhankelijk middenbestuurder kunnen provincies een bovengemeentelijke afweging maken, omdat ze zelf niet direct een financieel belang hebben. Als eerste stap gaat de provincie in overleg met de gemeenten om vervolgens zelf tot plannen per locatie te komen, deze zullen begin volgend jaar klaar zijn.

Kiezen voor bestaand bespaart…

Kop is eraf

Kwaliteit plannen samen beoordelen (niet alleen ‘aantallen’) locatie 2.175 woningen 1.625 met contract, geen beleid 532 geen contract en geen beleid 6 met contract en beleid 12 geen contract wel beleid 978 woningen 758 met contract, geen beleid 120 geen contract en geen beleid 0 met contract en beleid 100 zonder contract met beleid product

Voorbeeld Groningen-Assen: herprogrammeren loont 4000 wordt 1.500 woningen per jaar 600 ha wordt 300 ha vooral subregionaal schrappen hard is niet hard meer plus: verlies besparen van € 800.000.000 in grex subregionaal verevenen voor gemaakte kosten

Actualiteiten Zuid-Holland

MKBA: laat zien wat niet-kiezen kost Waardedaling vastgoed € 400 mln Grondexploitaties € 100 mln Daling OZB inkomsten paar miljoen/jaar

Kop moet kiezen met winkels: 150 miljoen euro op spel

Checklist Ladder wethouders en raadsleden Is aan dit plan echt behoefte? Is het echt een zeer goede plek voor deze functie? Wat voegt het toe aan wat u al heeft? Hoe zorgt u ervoor dat het niet concurreert met de bestaande voorraad? Met welke plekken in de regio concurreert het? Is het goed afgestemd? Is stoppen een betere optie? Is halveren een optie? Hoe? Beïnvloedt dit plan Ladder-ruimte voor de toekomst? Welke risico’s en kansen zijn er in de bestaande voorraad? Zit uw gemeente nog in de kwantitatieve groeimodus? Hoe kunt u het balans-denken en kwalitatieve groei er goed in krijgen?

Checklist Ladder & regio’s Waar is nog echt behoefte aan? Wat is de kwalitatieve vraag? Waar zit het overaanbod? Welke plannen voegen weinig toe? Welke plannen concurreren elkaar? Wat als u één gemeente was, welke keuzes maakt u dan? Wat zijn de risico’s in de bestaande voorraad en bestaande gebieden, hoe beperkt u die? Wat is ‘de regio’ in uw geval bij de verschillende functies? Wat als u niets doet, hoeveel financiële pijn is er dan? Welke andere gevolgen zijn er? Wat zijn in de plannen de financiële pijnpunten en welke oplossingen zijn er? Waar zitten in uw regio de veranderaars? Hoe zorgt u voor een aantrekkelijk, sterk bestuurlijk proces? Hoe zorgt u ervoor dat afspraken in de regio Ladder-proof zijn?

Vragen? p.vangeffen@stec.nl