IB Klankbordgroep november 2014. Doel IB KB Feedback voor bestuur Verbeteren Voeling met de scholen Advies/tips/vragen Ontmoeting Intervisie Inhoud Angelina,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Handelingsgericht werken en de IB
Definitief voorstel continurooster + De stemprocedure. 20 mrt
Maatschappelijke Baten van Basisregistraties Project van de Stuurgroep Werkend Stelsel Serious Ambtenaar 2014 Ambassadeur worden van hergebruik.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Het schoolondersteuningsprofiel en ondersteuningsplan als basis voor inhoudelijke samenwerking Eelco Dam Algemene Vereniging Schoolleiders 26 november.
Nu: weer samen naar school
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
De hersenen zijn het controlecentrum van het lichaam…
• Beste gemeenteleden, • Op de komende pagina’s ziet u de oproepen: vraag en aanbod, van de hartenmap. • Ziet u een vraag of aanbod waar u iets mee kunt?
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Spelen(d) leren!. Visie Onderwijs en Opvang samen (5 + 7 = 12 uur) in één organisatie die hierin de regie voert! – Dezelfde identiteit – Dezelfde waarden.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Vijf-gelijke-dagen model
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Gemeente Ede Wmo Het is mensenwerk 19 februari 2014.
Aan de slag met Evernote Documenteer je leven, overal en altijd 1.
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
passend onderwijs en zorgplicht
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Werkconferentie 4 april 2013
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
Begeleiding van kinderen met zorg
Informatie Brede Buurtschool en Leer Kansen Profiel
Vragenlijst ketencoördinatoren
Een Zeer Zwakke School, is het te vermijden?
Ouderavond klas 1… Hartelijk welkom 1 Ouderavond klas 1 24 september 2013.
Juridische aspecten swv passend onderwijs december 2012.
Enquête.
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
1zorg-route.
Informatieavond schooltijden
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Uw gemeente & mensen met een beperking
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Andere schooltijden op De Wegwijzer?
Bijpraten over de Wmo
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
1 Voorlichting Lwoo Penta Assen,
Informatie avond groep 8A
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
Traject schooladvies Overzicht groep 7:
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Zorgplicht in passend onderwijs
Passend Onderwijs in onze deelregio. Programma 7 oktober uur – uurInloop koffie/thee uur – uurOpening uur – uurInformatie.
(op basis-, kader- en mavo-niveau)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Na de basisschool Presentatie Procedure naar het VO Mieke Staal Intern Begeleider 5 MW.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Budget Challenge Workshop 2015
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
“Help mij het zelf te doen”
Geschillencommissie passend onderwijs Presentatie Joke Sperling tijdens Werkgroep leerrecht en leerplicht 30 oktober 2015.
IB Klankbordgroep: “Delen van ervaring en kennis om te verbeteren.” 6 oktober 2015.
IB Klankbordgroep Oktober Programma Korte info vanuit samenwerkingsverband Peter van Buuren van SO Keurhove in Middelburg Pauze Een lezing van Peter.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

IB Klankbordgroep november 2014

Doel IB KB Feedback voor bestuur Verbeteren Voeling met de scholen Advies/tips/vragen Ontmoeting Intervisie Inhoud Angelina, Jos en Marian

Programma 1.Intervisie rond opgestelde ontwikkelingsperspectieven. Graag een ingevuld (geanonimiseerd) meenemen alstublieft 2.Informatie en vragen stellen over besluitvorming door het Loket O3. 3.Een casus om de begeleidingsvraag te concretiseren. 4.Informatie over stand van zaken in de samenwerking tussen samenwerkingsverband en de jeugdhulpverlening. Bekijk a.u.b. de bijlagen vooraf en bedenk of je leerlingen hebt die gebruik maken van die regeling.

OPP, wat moet? De verwachte uitstroombestemming De onderbouwing hiervan (inclusief belemmerend/bevorderend) De beschrijving van de ondersteuning (incl. evt. afwijkingen van het programma)

Hoe lukt het al? Heb je er al 1 gemaakt? Zelf, met hulp van? Welk model? Voordelen? Knelpunten?

Werkwijze Loket O3 Adhv vragen: 1.Basis- of extra ondersteuning? 2.Voldoende informatie voor arrangement? Besluit: ja, uitzondering, deels, nee. Toelichting in bijlage Spiegel school e/o TB

Casus Thijs, 5 jaar Groep 2 (groep 1, groep 1 (schakelklas), nu groep 2) Algehele ontwikkelingsachterstand: taal, motoriek, intelligentie OWB: Thijs heeft veel visuele ondersteuning nodig om zich te kunnen concentreren; er moet iets te zien zijn. Hij heeft een leerkracht nodig die haar verhaal met beweging en gebaren ondersteunt. Hij heeft iemand nodig (klasgenoot of volwassene) die een opdracht voordoet, zodat hij kan nadoen. Thijs heeft korte instructiemomenten nodig, afgewisseld met doen. Bij het verwerken heeft hij begeleiding nodig om bezig te blijven. Thijs heeft muzikaal-ritmische activiteiten nodig, omdat hij daarmee beter kan onthouden. Thijs is gemotiveerd om iets te leren en te oefenen samen met een ander als hij de taak kan overzien (oefeningen logopedie bijvoorbeeld of leren fietsen) en hij geprezen wordt als het gelukt is. Thijs heeft zorgzame vriendjes en vriendinnetjes nodig die hem op sleeptouw nemen en die hij kan imiteren. Thijs heeft een prikkelarme omgeving nodig. Een volle groep leidt hem af, hij wil dan overal kijken, een kleine groep die hij kan overzien biedt hem meer rust. Thijs heeft leerstof op zijn ontwikkelingsniveau nodig.

Casus 1.Welke vragen stel je om een aanvraag te formuleren? 2.Wat zou de aanvraag kunnen zijn?

Combinatiearrangementen? Het mooie is: zelfde uitgangspunten en doelen! Idee onderwijs: CJG toegang via medewerker in Loket Idee gemeenten: eigen structuur voor toegang jeugdzorg, gelaagd. Daarbinnen aansluiting met onderwijs in gebiedsteams o.i.d. OOGO: gemeenten niet hetzelfde…lokaal versus regionaal…

Per 1 januari pas gemeenten Welke kinderen hebben nu al combinatiearrangementen? Over hoeveel kinderen hebben we het? Welke instanties bieden wat? Hoe wordt dat nu gefinancierd?

Inventarisatie ivm OOGO Zorg op school Thuiszitters en signaalverzuim

Kinderraad Elk jaar nieuwe raad Elk bestuur 1 stem Afwisselen: Schouwen-Duiveland en Tholen ene jaar/ Bevelanden andere jaar i.v.m. reistijd kinderen (en hoeveelheid) Klassengesprekken en schriftelijke inbreng voor niet leverende scholen! : Schouwen-Duiveland en Tholen in Bruinisse 23 januari 2015 Thema’s: –Passend onderwijs en veiligheid in de klas –Wat komt in een goed kindgesprek naar voren?

In contact Jaarplanning: site en je contactpersoon Verplicht…. Je gegevens: TholenSchouwen- Duiveland Bevelanden uur uur uur uur uur uur uur uur uur

Vragen?? Volgende keer?