23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Goochelen met googlen Workshop Taalacademie ITTA 24 januari 2014 Amersfoort Peter den Hollander Docent Nederlands Docent Communicatievaardigheden Directeur.
- Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO)
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Ik voel me zo alleen !.
Lesgeven en begeleiden
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Een lessenserie van drie lessen
vakdidactiek lezen, spreken luisteren en kijken
Bijeenkomst 10 Oriëntatiekennis Vakdidactiek 2.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Kenmerken van de concept contextbenadering
Programma Diversiteit en Anti Discriminatie HBO-I Docentendag 30 maart 2010 Ineke van Halsema.
Kennis - Intelligentie
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
EEN BREED INZETBAAR INSTRUMENT OOK BIJ AVO
Klinisch redeneren en evidence based practice
Een leesstrategie: toepassing
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Stappenplan Samenvatten
Proeftoets periode 1 4 havo.
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Doe eerst dit Zet uw mobiele telefoon, tablet of laptop aan Log in als student op Socrative.com, kies kamernummer X (hoofdletterongevoelig) In Socrative.
Lezen: doe het goed voor
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Rekendag 19 januari 2016.
Toetsen van de concept-contextbenadering bij maatschappijwetenschappen
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Vakdidactiek Bijeenkomst 2 periode 2 16 november 2015.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Centraal Examen Nederlands
Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas) i.s.m. De Pont museum Lesmateriaal bij Wat de vakman?! Aflevering 1: Marc Mulders (glas)
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
De vraag is je beste vriend
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Albert van der Kaap 4 november 2016
Onderhouden bestratingen
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Vwo 6 – week
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Vwo 4 – periode
Sleutels, codes en aanwijzingen
Vwo 6 – literatuur Week
taal speelt een rol in alle vakken
LEZING HERONTWERP DERDE LEERJAAR
Workshop leerdoelen over druk en ruimte
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Activernde didactiek & passende werkvormen
Vwo 4 – week 39/
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Product van TU Delft, SEC
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Transcript van de presentatie:

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Succesvolle examentraining (ce) havo en vwo Door :Mieke Vennink Kim Weeber

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Doel workshop

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Docenten: ‘Leerlingen ervaren te weinig tijd tijdens het CE.’ ‘Leerlingen zijn moeilijk te motiveren voor examentraining.’ ‘Leerlingen internaliseren leesstrategieën niet.’ Leerlingen: ‘Ik kan me niet zo lang concentreren.’ ‘Het is zo saai.’

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 U gaat naar huis met: Ideeën voor activerende lessen die (kunnen) leiden tot:  een hoge betrokkenheid  een scherpe focus  en hogere resultaten.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Het examen Nederlands Kennis van de theorie Tekst doorgronden Teksten met vragen Soorten vragen Antwoorden formuleren

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Leesvaardigheid ‘Er moet een mentale instantie in het spel zijn die het gebruik van kennis reguleert – een instantie die doelen stelt, plannen genereert om die doelen te bereiken en bewuste keuzes maakt met betrekking tot de manier waarop de diverse typen kennis ingezet worden.’ (Bimmel, 1999) Metacognitief domein

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Leesvaardigheid

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Eisen examentraining Metacognitief domein Denkstappen expliciteren Reflecteren en evalueren Motiveren Samenwerken Wedstrijdelementen Werkvormen Differentiëren Persoonlijke leerroute Niveaugroepen Punten scoren

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Metacognitief domein De eerste lezing  Titel  Inleiding  Slot  Voorlopige hoofdgedachte Doe mee met de tekst => arceer, omcirkel. Wat doet de docent?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 DE SUBLIEME SIGARET 1O p een tekening van cartoonist Peter van Straaten in Het Parool staat een auto dwars over de weg. Het linkervoorportier staat wagenwijd open en de bijrijder hangt tot aan zijn navel uit het autoraam. Hij kijkt naar de chauffeur, die zijn neus tegen de ruit van een restaurant heeft gedrukt. “En? Mag je er roken?” vraagt de bijrijder. 2 Het is een typerende scène. Op de werkvloer, in restaurants, zelfs in de buitenlucht wordt roken vrijwel onmogelijk gemaakt. De nieuwe tabakswet verbiedt roken in trein, schouwburg, museum, patatzaken en overheidsgebouwen. … Nederland lijkt steeds meer op Amerika: in sommige staten mag je alleen in eigen huis eens lekker opsteken.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 DE SUBLIEME SIGARET 3 T oegegeven: roken is ongezond. ………. Maar het fanatisme waarmee de overheid de strijd tegen het roken voert, is hiermee niet afdoende verklaard. Er is wel meer slecht voor de mens, zoals overgewicht, gebrek aan lichaamsbeweging, de Tour de France, uitlaatgassen en te hard werken, maar over deze gezondheidsrisico’s hoor je de overheid nauwelijks. Vanwaar die buitensporige onverdraagzaamheid jegens de roker? 4 Volgens Richard Klein, auteur van Cigarettes are Sublime, een cultuur- en genotsgeschiedenis van het roken, is het anti-rookbeleid van de overheid, onder de dekmantel van volksgezondheid, simpelweg een uiting van de tijdloze behoefte aan ‘morele censuur …..

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Metacognitief domein De tweede lezing  Intensief lezen Doe mee met de tekst => arceer, omcirkel. Wat doet de docent?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Roken verschaft niet alleen een fysieke sensatie, maar het is ook een cultureel fenomeen met verschillende dimensies. 7 Op de schilderijen van de Nederlandse zeventiende-eeuwse schilders was de Goudse pijp nog een vanitassymbool. Zo vereeuwigde Jan Steen een hoerenloper, naast een lichtekooi op een bed gevlijd. Het stenen pijpje slingert als embleem van ijdelheid en ledigheid op de grond. In het Europa van de negentiende en twintigste eeuw werden sigaar en sigaret de attributen van het vrijgevochten individu. Het zwierig opsteken van een sigaret was voor vrouwen een uitdrukking van emancipatie, het teken dat ze het juk van hun sociale beperkingen van zich afwierpen. Maar bovenal had het roken een sensuele betekenis. Marlene Dietrich …

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Metacognitief domein  Gespreksleider  Wat verwacht je bij de titel?  Tot waar loopt de inleiding?  Welke alinea’s vormen het slot?  Hoofdgedachte?  Kernzinnen?  Welke alinea’s horen bij elkaar?  Bespreek opdracht en 11.  Twee personen antwoorden  Een observeert  Markeren/arceren  Signaalwoorden omcirkelen  Noteert het denkproces  Hoe komen ze tot het juiste antwoord?  Welke informatie uit de tekst gebruiken ze om tot het juiste antwoord te komen?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Motiveren Examentraining als wedstrijd  Teams van drie personen  Deelvaardigheden testen voor punten  Nabespreken inclusief puntentoekenning

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Motiveren en Differentiëren Examentraining als wedstrijd  Teams van drie personen  Start = oriëntatietoets  Drie personen in de groep: laag, gemiddeld, hoog  Naam voor groep bedenken  Per team beste antwoord insturen  Elke les puntenoverzicht  Winnend team krijgt een taart  Kernzinnen arceren  Tekst schematiseren/ mindmap maken  Voorlopige hoofdgedachte formuleren  Wedstrijdlezen  Vragen maken/punten scoren

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Werkvormen ZELF AAN DE SLAG! Puzzelen  Begrippen leren (kaartjes)  Tekst in stukken  Argumentatieschema’s leggen

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Werkvormen Antwoorden uit de proeftoets laten zien: … geef punten

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Vraag: In tekstfragment 1 wordt een andere benadering besproken die sommigen kiezen in hun strijd met de economische tijdsdruk. Leg uit in welk opzicht deze benadering ingaat tegen de hoofdgedachte uit de hoofdtekst. Gebruik maximaal 40 woorden. Hoeveel punten (0,1,2,3) geef je aan antwoord A? A: ‘Dit gaat in tegen de hoofdgedachte omdat je zoveel in je tijd plant dat er geen tijd meer is om nuttige tijd te hebben waarin je creatief en effectief je to do’s kunt doen.’

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Werkvormen Gatentekst

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Evaluatie  Praktisch toepasbaar?  Wat zijn aandachtspunten/verbeterpunten?  Nieuwe ideeën?

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Verder lezen  Bimmel, P. (1999) Training en transfer van leesstrategieën. Training in de moedertaal en transfer naar een vreemde taal, een effectstudie bij leerlingen uit het voortgezet onderwijs. ‘s Hertogenbosch: Malmberg.  Bootsma, G., Verheggen, K. (2010). Examentraining als project.  Vennink, M. (2014) Meer begrip van tekstbegrip, een geslaagd experiment met een activerende examentraining tekstbegrip in vwo 6. Levende Talen Magazine 2014/3. p  Weeber, K. (2011) Gered voor het examen, op zoek naar een succesvolle examentraining in havo 5. Levende Talen Magazine 2011/5. p. 4-7.

23 januari 2015 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2015 Wij wensen u veel succes èn plezier !