Informatiesessie Armoedebeleid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
DE WMO: kansen of bedreigingen voor de ouderenzorg
Kadernotitie Participatiewet
(Be)zuinig Samen! #bezuinigsamen.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Decentralisatie AWBZ april 2013
Armoede: meer dan te weinig inkomen? Paul de Beer Amsterdams Instituut voor ArbeidsStudies (AIAS) & De Burcht.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Blik op Capelle vanuit landelijk perspectief Over Kantelen en Eigen Kracht Martijn Schut, adviseur Stimulansz 19 november, Capelle aan den IJssel.
Het Kennisplatform Werk en Inkomen
Maatschappelijke dienstverlening in de schuldhulpverlening Een modulair aanbod Martijn Schut Adviseur Stimulansz.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
WINTERCONFERENTIE Zorg voor Zuid in voorbereiding.
Gebieden/Regisseurs Wijkaanpak nieuwe stijl & Transformatie Sociale Domein.
SCHULDEN EN PARTICIPATIE
Wmo-beleid Drechtsteden Lenne van de Merwe 2 juni 2014.
PRESENTATIE TRANSITIE AWBZ
Reactie op rapport Kerken Armoede in Nederland 2010 Herman Kaiser burgemeester van Doetinchem.
Wmo in Nijmegen. Waarom de Wmo? 4 Doel: bevorderen dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig wonen, leven en deelnemen aan de samenleving 4 Bundeling Wvg,
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties oftewel: de transformatie van het sociale domein
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening per 1 juli 2012 Presentatie
Transitiearrangement Decentralisatie Jeugdzorg FoodValley
januari en februari 2011 Linda Hazenkamp
Herstructurering Sociaal Domein
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
De 3 D’s in Hof van Twente De overgang van Jeugdzorg, AWBZ begeleiding en Participatiewet naar de gemeente per 1 januari 2015.
De beweging in het Sociaal Domein: kans of ramp? 8 oktober 2014
Programmabegroting 2015 – november 2014 [+ aangevuld met sheet 3 t/m 9]
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
“de cirkel doorbreken”
Hervormingen in de zorg AWBZ en Wmo
Bob’s belevenissen met schuldhulp aan de keukentafel van de gemeente.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Gemeente Ede.
De veranderingen in de zorg…..
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Lectoraat Jeugd. Samen Aanleiding: coöperatie Uitgangspunt: delen, samenwerken, ontwikkelen.
Subsidiebeleid Barendrecht
Van zorgen voor naar zorgen dat
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
2 maart 2016 Bureau Frontlijn Frontlijnsturing en uitvoering in de praktijk Ned fan man lei Kennis, innovatie en methodiekontwikkeling.
Regionaal Transitiearrangement Jeugdzorg Zuid Limburg.
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
Programma 1 Onderwijs, werk en Inkomen 1e ijkpunt voorjaar 2010 jaarrekening 2009, 4 maandsrapportage, stadsmonitor (en meicirculaire)
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
1 Minimabeleid Minimaregelingen en bijzondere bijstand 11 februari 2014 Ellie Huisman en Marlous van Driel.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
Decentralisaties sociaal domein VNG Regiobijeenkomsten MO-groep maart 2013.
Regio Oost-Veluwe / Midden-IJssel (Apeldoorn, Brummen, Epe, Hattem, Heerde, Lochem, Voorst, Zutphen) Decentralisatie jeugdzorg en het ”gedwongen” kader.
SOCIAAL DOMEIN Wmo, Jeugdzorg en Participatiewet Omzien naar elkaar Ondersteuning door gemeente Pieter van Zwanenburg.
Decentralisatie jeugdzorg: transitie en transformatie Informatiebijeenkomst gemeenteraden en WMO-raden Parkstad 21 en 27 mei 2014.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Adviesraad Sociaal Domein
ALV :30-20:30 Welkom.
Armoedebestrijding als opdracht voor de lokale gemeenschap.
VNG cie Werk en Inkomen Portefeuillehoudersoverleg VGG
Cliëntenraad Sociaal Domein
Presentatie Heerlen STAND-BY! voor …….. 14 maart 2017
Presentatie Formulierenteam Gemeente Rotterdam
Transcript van de presentatie:

Informatiesessie Armoedebeleid Lea Kessels en Lenny Paes 10 februari 2015

Armoede in Regionaal verband Transformatie sociaal domein: Maastricht-Heuvelland Armoede 2014: Beleidsregels bijzondere bijstand Gemeentelijke minimaregelingen Schuldhulpverlening Invulling extra rijksmiddelen Agenda 2015: innovatie armoedebeleid o.a. gezamenlijke armoedeconferentie

Armoede in al zijn samenhang

Minimabeleid in Maastricht Percentage Huishoudens met een laag inkomen tot 110% van het geldende bijstandsniveau t.o.v. alle huishoudens (bron: SCP en CBS)

Gemeentelijk budget voor uitvoering armoedebeleid Het gemeentelijk budget voor de uitvoering van het armoedebeleid bedraagt voor 2014 ongeveer 7,5 miljoen euro. Dit budget wordt door de gemeente Maastricht gereserveerd en komt uit de gelden die door het Rijk in het gemeentefonds worden gestort. De wijze waarop de gemeente deze gelden besteedt staat in principe vrij en hoeft niet verantwoord te worden aan het Rijk. Het Rijk legt echter wel een aantal wettelijke taken neer bij de gemeente. In 2014 zijn twee bedragen vanuit het rijk extra gestort in dit gemeentefonds. Het eerste is een eenmalige bijdrage voor de uitbetaling van de koopkrachttegemoetkoming 2014. Het tweede bedrag is een structurele toevoeging aan het gemeentefonds met als doel bevordering participatie kinderen uit huishoudens met lage inkomens en het uitzetten van preventie activiteiten ter voorkoming van armoede problematiek.

- soort huishouden waaraan BB wordt verstrekt - inkomenscategorie waartoe deze huishoudens behoren - aantal bewindvoeringen per kantoor - duur rechtelijke uitspraak tot bewindvoering Op dit moment is vanuit sociale zaken een onderzoek lopend naar de afzonderlijke verstrekkingen van BB voor bewindvoerderskosten. Met dit onderzoek wordt inzicht verkregen in : Oplossingsrichtingen: - gronden voor indienen verzoek tot stopzetting bewindvoering naar bv omzetting budgetbeheer ( helft goedkoper) - dossieropbouw over kwaliteit uitvoering werkzaamheden bewindvoerderskantoren - ( wederom) contacten leggen met rechtbank en bewindvoerders - Netwerkorganisaties die vanuit hun professie vaak doorverwijzen naar bewindvoering in het kader van preventie voorlichten over de alternatieve oplossingen ipv bewindvoering. Zoals budgetbeheer, budgetkringen, schuldhulpmaatjes enz. - intensivering op preventieve dienstverlening. Nadeel afwijzen BB: zolang de bewindvoering niet wordt stopgezet door de rechtbank, kan de bewindvoerder de kosten die wettelijk zijn vastgelegd in rekening brengen bij de cliënt. Wanneer geen BB wordt verstrekt voor deze kosten betekent dit veelal dat na verrekening van de bewindvoerderskosten de cliënt onder het bestaansminimum terecht komt. Voorbeeld uit het land: gemeente Enschede wil en proefproces aangaan voor de afwijzing van Bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering.

Aantal aanvragen minimaregelingen

Schuldhulpverlening

Huisuitzettingen op basis van huurachterstand

Armoede in al zijn samenhang

College akkoord: Wij Maastricht! 2015 overgangsjaar, continuïteit voor bestaande cliënten en goede ondersteuning nieuwe cliënten Innovatie van het armoedebeleid met extra aandacht voor preventie en het bieden van duurzaam perspectief Relatie met transformatie agenda 2016-2018

Noties Armoedebeleid gemeenten is één van de schakels van armoedebestrijding, dus: Gezamenlijk met burgers, professionals, charité’s, bedrijven, enz. aanvalsplan maken; start met brede werkconferentie Armoede in alle beleidsplannen sociale domein 2016-2018 Sociaal investeringsfonds

Uitgangspunten Iedereen doet mee Integraal in sociaal domein Integraal samenwerken met partners Preventie en duurzame oplossingen Financiële zelfredzaamheid Werken loont Effectief en efficiënt armoedebeleid

Vraag Wanneer vinden we (de innovatie van) het armoedebeleid geslaagd ?