Informatiesessie Armoedebeleid Lea Kessels en Lenny Paes 10 februari 2015
Armoede in Regionaal verband Transformatie sociaal domein: Maastricht-Heuvelland Armoede 2014: Beleidsregels bijzondere bijstand Gemeentelijke minimaregelingen Schuldhulpverlening Invulling extra rijksmiddelen Agenda 2015: innovatie armoedebeleid o.a. gezamenlijke armoedeconferentie
Armoede in al zijn samenhang
Minimabeleid in Maastricht Percentage Huishoudens met een laag inkomen tot 110% van het geldende bijstandsniveau t.o.v. alle huishoudens (bron: SCP en CBS)
Gemeentelijk budget voor uitvoering armoedebeleid Het gemeentelijk budget voor de uitvoering van het armoedebeleid bedraagt voor 2014 ongeveer 7,5 miljoen euro. Dit budget wordt door de gemeente Maastricht gereserveerd en komt uit de gelden die door het Rijk in het gemeentefonds worden gestort. De wijze waarop de gemeente deze gelden besteedt staat in principe vrij en hoeft niet verantwoord te worden aan het Rijk. Het Rijk legt echter wel een aantal wettelijke taken neer bij de gemeente. In 2014 zijn twee bedragen vanuit het rijk extra gestort in dit gemeentefonds. Het eerste is een eenmalige bijdrage voor de uitbetaling van de koopkrachttegemoetkoming 2014. Het tweede bedrag is een structurele toevoeging aan het gemeentefonds met als doel bevordering participatie kinderen uit huishoudens met lage inkomens en het uitzetten van preventie activiteiten ter voorkoming van armoede problematiek.
- soort huishouden waaraan BB wordt verstrekt - inkomenscategorie waartoe deze huishoudens behoren - aantal bewindvoeringen per kantoor - duur rechtelijke uitspraak tot bewindvoering Op dit moment is vanuit sociale zaken een onderzoek lopend naar de afzonderlijke verstrekkingen van BB voor bewindvoerderskosten. Met dit onderzoek wordt inzicht verkregen in : Oplossingsrichtingen: - gronden voor indienen verzoek tot stopzetting bewindvoering naar bv omzetting budgetbeheer ( helft goedkoper) - dossieropbouw over kwaliteit uitvoering werkzaamheden bewindvoerderskantoren - ( wederom) contacten leggen met rechtbank en bewindvoerders - Netwerkorganisaties die vanuit hun professie vaak doorverwijzen naar bewindvoering in het kader van preventie voorlichten over de alternatieve oplossingen ipv bewindvoering. Zoals budgetbeheer, budgetkringen, schuldhulpmaatjes enz. - intensivering op preventieve dienstverlening. Nadeel afwijzen BB: zolang de bewindvoering niet wordt stopgezet door de rechtbank, kan de bewindvoerder de kosten die wettelijk zijn vastgelegd in rekening brengen bij de cliënt. Wanneer geen BB wordt verstrekt voor deze kosten betekent dit veelal dat na verrekening van de bewindvoerderskosten de cliënt onder het bestaansminimum terecht komt. Voorbeeld uit het land: gemeente Enschede wil en proefproces aangaan voor de afwijzing van Bijzondere bijstand voor de kosten van bewindvoering.
Aantal aanvragen minimaregelingen
Schuldhulpverlening
Huisuitzettingen op basis van huurachterstand
Armoede in al zijn samenhang
College akkoord: Wij Maastricht! 2015 overgangsjaar, continuïteit voor bestaande cliënten en goede ondersteuning nieuwe cliënten Innovatie van het armoedebeleid met extra aandacht voor preventie en het bieden van duurzaam perspectief Relatie met transformatie agenda 2016-2018
Noties Armoedebeleid gemeenten is één van de schakels van armoedebestrijding, dus: Gezamenlijk met burgers, professionals, charité’s, bedrijven, enz. aanvalsplan maken; start met brede werkconferentie Armoede in alle beleidsplannen sociale domein 2016-2018 Sociaal investeringsfonds
Uitgangspunten Iedereen doet mee Integraal in sociaal domein Integraal samenwerken met partners Preventie en duurzame oplossingen Financiële zelfredzaamheid Werken loont Effectief en efficiënt armoedebeleid
Vraag Wanneer vinden we (de innovatie van) het armoedebeleid geslaagd ?