Theory U, een introductie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Woord van Leven Januari 2010.
De beroemdste persoon die er is …
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
De Drama Driehoek.
naamwoordelijk gezegde
“Een reis naar Licht”.
Visie, missie en kernwaarden
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Grammar Chapter 1-G3 Vragen.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Peter Strawson.
Woord van Leven April 2014.
Profielwerkstuk maken
Even de tijd nemen... om verder te kijken dan wat te zien is...
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Zou dat GOD… kunnen zijn?
De visie is Jezus One for all.
Wij doen onze presentatie over het boeddhisme.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Woord van Leven Februari
Geluid aan.
Denk aan de sociale competentie
Interpreteren van data
Vrolijk Grappen maken Lol TREUREN??? Carnaval 26 februari.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Met handen en voeten geloven 1
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Ik hou er niet van om op dergelijke momenten te praten
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Woord van Leven Juli 2014.
Zondag 2 HC Franeker 13 september 2009
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Welkom 3e Lijdenszondag 2015.
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Startdia Klik om naar de volgende dia te gaan..
Kaarten op tafel.
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Het kost niets om dit te lezen.... het kost niets om te proberen !!! Te kijken maar doorlezen tot het einde het kost niets om te proberen !!! Te kijken.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Brieven beginnen met A- B- C… Nummers beginnen met een, twee, drie…
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Is ‘t kofschip gezonken…?
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Reactievergelijkingen Een kwestie van links en rechts kijken.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Genesis 1:1-6:8 (5) WELKOM. Psalm 119: 1  Welzalig wie de rechte wegen gaan, wie in de regels van Gods wijsheid treden.  Zalig wie zijn getuigenis verstaan,
Transcript van de presentatie:

Theory U, een introductie.

dEUS - Nothing really ends En..., wat vonden jullie van de muziek? Want? En..., van de tekst? Iemand nog iets opgepikt? En..., voor wie duurde het te lang? (Hier kom ik later op terug)

En waar gaat deze workshop eigenlijk over?

Ja, waar gaat het eigenlijk over? Over de vraag wat het verschil is tussen een schoolleider en een directeur. Waarom we wel steeds het wiel moeten uitvinden. Een introductie op Otto Scharmers boek ‘Theory U’.

Schoolleider en/of directeur? Opdracht. Vul deze VEN-diagram alleen en in stilte in. Hiervoor krijg je 3 minuten. Na de drie minuten krijg je een filmpje te zien en na het filmpje een nieuwe opdracht.

Filmpje. Let goed op. Informatie uit het filmpje heb je nodig bij de volgende opdracht.

Schoolleider en/of directeur? Opdracht 2. Je hebt net een filmpje gezien met glimpen van Scharmer. Je hebt nieuwe informatie gekregen via het filmpje. Vul nu nog eens een VEN-diagram in. Nu in 2 groepen. Graag functies verdeeld. En maak gebruik van je oude VEN-diagram. 4 minuten.

Feedback. Uit elk groepje graag een spreker. Samenvatting van jullie bevindingen?

Wat zegt Scharmer over leiderschap? Een aantal opvallende passages. Bladzijde 246. Toen ik voorzitter was van een bestuur van een nieuwe school, stelde ik me soms onzichtbare kinderen aan tafel voor. Voor die kinderen werkte ik immers, ook al waren ze daar niet aanwezig en misschien zelfs nog niet geboren. Zij waren in die context mijn ‘bestaansreden’. De toekomst zit ook aan tafel.

Wat zegt Scharmer over leiderschap? Een aantal opvallende passages. Bladzijde 152. ‘Het werkwoord ‘leiden’ (en in het verlengde daarvan leiderschap) is een causatief naast het werkwoord ‘lijden’ in de oude betekenis van ‘gaan’ (een betekenis die we in het Nederlands alleen nog maar herkennen in woorden als ‘overlijden’ -letterlijk het overgaan van de ene situatie in de andere, ‘geleden’ en ‘verleden’). De Proto- Indo-Europese wortel van ‘lijden’ is leit -dat ‘weggaan’ betekent. Leiden is dus (het doen) ‘weggaan’ uit de oude situatie -(het doen) overgaan van de drempel -om het nieuwe te ontmoeten.

Wat zegt Scharmer over leiderschap? Een aantal opvallende passages. Bladzijde 144. Nietzsche heeft ooit gezegd dat het hoogste doel zou zijn: wetenschap bezien vanuit het gezichtspunt van de kunstenaar en kunst vanuit het gezichtspunt van het leven. Wetenschap bezien vanuit het gezichtspunt van de kunstenaar impliceert de toepassing van wetenschappelijk onderzoek niet alleen op het object voor ons, maar ook op het creatieve proces en de wetenschapper/kunstenaar die de activiteiten uitvoert.

Wat zegt Scharmer over leiderschap? Een aantal opvallende passages. Nietzsche had zijn hoop daarom gevestigd op het ontstaan van een nieuwe cultuur, waarin wetenschap en kunst weer hun eigen gelijkwaardige plaats zouden innemen. Geïnspireerd door de intellectueel hooggestemde omgeving van Richard Wagner mengden wetenschap, kunst en filosofie zich zozeer in hem ineen dat hij dacht 'eens centauren te zullen baren', creaturen dus waarbij het driftmatig dierlijke of dionysische en het redelijk menselijke of apollinische met elkaar tot een twee-eenheid - tot een 'derde cultuur' - zouden zijn vergroeid. Een ander kernpunt in Nietzsches filosofie is zijn grondige afkeer van welke autoritaire waarheid dan ook, wat hem ten strijde deed trekken tegen de wetenschap, het christendom en alle andere morele systemen die we tegenwoordig 'grote verhalen' noemen. Dat de waarheid (ook de wetenschappelijke waarheid) een subjectief begrip is, niet per sé fout, maar wel altijd in het belang van bepaalde personen of groeperingen, maakt Nietzsche met terugwerkende kracht tot de peetvader van het hedendaagse postmoderne denken. Morele en rationele systemen bevatten, volgens Nietzsche, alleen maar gereedschap en instrumenten, geen waarheid (vgl. Rorty). Vandaar dat alle (vaste) waarden permanent aan herwaardering toe zijn.

Wat zegt Scharmer over leiderschap? Een aantal opvallende passages. Bladzijde 176. Het ware werk van een leider is dus om mensen te helpen om de kracht van zien en samen zien te ontdekken en te ontwikkelen.

Schoolleider en/of directeur? Voor mij? Een schoolleider is een creatief leider die nieuwe wegen zoekt om het hoogst mogelijke te bereiken. Een directeur is blij met de status quo.

U-model. Wat betekenen de stadia. Goed opletten U-model. Wat betekenen de stadia? Goed opletten. :) Hierna een spelletje. Downloaden; Telkens patronen uit het verleden herhalen -de wereld zien vanuit je gewoontedenken. Kijken/zien; Je oordeel opschorten en de werkelijkheid met ‘nieuwe’ ogen, een frisse blik aanschouwen -het waargenomen staat dan los van de waarnemer. Sensing; Voeling krijgen met het veld en van daaruit betrokkenheid bij de situatie als geheel -de grens tussen waarnemer en waargenomene bestaat dan niet meer; het systeem begint zichzelf te zien. Presencing; Contact krijgen met de diepste bron, de bron van waaruit het toekomstige veld opkomt -zien vanuit die bron.

U-model. Wat betekenen de stadia. Goed opletten U-model. Wat betekenen de stadia? Goed opletten. :) Hierna een spelletje. Uitkristalliseren (van visie en intentie); Zich het nieuwe voorstellen vanuit de toekomst die al doorschemert en manifest wil worden. Prototyperen om zo de toekomst al doende te exploreren -het nieuwe bepalen door ‘met het universum in dialoog te zijn’. Presteren en belichamen; Het nieuwe met praktijken en infrastructuren manifesteren -het nieuwe inbedden in de context van de grotere co-evoluerende ecosystemen.

Oefenen. Wat hoort bij wat? Stoelen even naar achteren.

Terug naar dEUS. Wie vond het te lang duren?

Het wiel. Grootste gevaar/fout bij veranderings- processen. PDCA, zonder het wiel uit te vinden. Van downloaden naar presteren.

En dan de eerste 4 regels van dEUS. The plan wasn’t much of plan, I just started walking. I had enough of this old town and nothing else to do...

Checking out. Wat neem je mee?