Docentendag 11-2-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Kijk op praktijk zó moet het!.
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Docentendag Schilderen en Onderhoud: lesmateriaal
eCompetence Framework (e-CF)
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
De HR-Businesspartner als servant-leader
Leergemeenschap G e p e r s o n a l i s e e r d L e r e n
Samenwerken in burgerschap
Den Haag 30 oktober 2012 i-COACH Opleiding i-COACH 2012 Leontine van Schie Ruud Westra 1.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Themabijeenkomst multimedia 22 juni Programma TijdOnderdeel 10.00Welkom en mededelingen 10.10Leren in Onlinecursus video 11.25pauze 11.40Workshop.
HAN Faculteit Educatie.
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Biologie op maat! Greet Ellenkamp, Twickelcollege, locatie Borne
Van Kroon naar ViP.
De belofte van Learning Analytics…… Olaf de Groot.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Hoe risicobewust bent u?
Voorbereid op Stage Les 4.
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
De gezonde school en genotmiddelen
Competentiegericht leren vmbo
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
moderniseren van het curriculum.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Wellantcollege Alphen a/d Rijn
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Laat teams excelleren Ellen Reehorst co-creator eduScrum
Alfons ten Brummelhuis
Honoursonderwijs in HBO
Naam workshopbegeleider
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
Groep 7 en 8.  Deel1: algemeen groep 7/8  Deel 2: informatie voortgezet onderwijs.
Agenda klassenavond 8 september uur inloop uuropening uur pauze uurnaar de klas uurafronding.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Even voorstellen Merel Hoogendoorn & Ulrike Noordegraaf Wie zijn we? Wat doen we? Welke ervaring hebben we? En wie bent u? Schrijf uw naam op een naamkaartje.
Toekomstgericht onderwijs
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
1 Goede toetsen maken het verhaal compleet Emila Bijl RTTI als uitgangspunt voor toetskwaliteit.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Evaluatie voortgang Scouting Academy. Resultaten en wat gaan we ermee doen? a.Eerste inkijk in belangrijkste uitkomsten b.Discussie in subgroepen c.Aanbevelingen.
Welkom! iPad in de brugklassen 26 mei De meerwaarde van de iPad in de les
WELKOM Wil je kinderen gelijke kansen geven, dan moet je ongelijk onderwijs aanbieden.
Willemijn Muggen25 november 2015 PINCODE DOCENTENDAG.
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
de docent als didactische coach
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Vragen, wat voor vragen?.
Opbrengstgericht werken op het Bredero Lyceum
De juiste route naar het juiste doel
Gepersonaliseerd leren
Competentie gericht onderwijs
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Samenwerking die je vleugels geeft
Toetsing Vakdidactiek 2.
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Gepersonaliseerd leren en flexibilisering
Informatieavond 8 juli me.
Transcript van de presentatie:

Docentendag 11-2-2015

Programma Introductie Gepersonaliseerd Leren De basis: - RTTI in toetsvragen - Toetspunt Toetsresultaten analyseren: dashboards Gepersonaliseerd leren = een leerling op maat bedienen binnen zijn leerroute. Onder de paraplu gepersonaliseerd leren hangen verschillende thema’s en toetsing is daar een van. Het nieuwe product Toetspunt van Noordhoff Uitgevers geeft u handvatten om gepersonaliseerd leren ook op uw school mogelijk te maken. In deze workshop gaan we in op vragen als: - Wat is gepersonaliseerd leren en wat is ervoor nodig? - Wat kan Toetspunt betekenen binnen het thema gepersonaliseerd leren? - Wat is de rol van RTTI binnen gepersonaliseerd leren? - Hoe werken de dashboards van Toetspunt en hoe kunt u op basis hiervan uw leerlingen op maat bedienen?

De basis: gepersonaliseerd leren Waar komt de term vandaan? National Educational Plan (2010). Gebaseerd op: -Competentiegericht leren -Vraaggestuurd/ Probleemgestuurd onderwijs -‘Het Nieuwe Leren’. Term ‘Personalized Learning’ afkomstig uit VS en VK als onderdeel van maatschappelijke discussie omtrent de 21st century skills en de transitie van een geïndustrialiseerde samenleving naar een kennissamenleving.

De basis: gepersonaliseerd leren 2. Toine Maes (Kennisnet) ‘Personaliseren wordt gekenmerkt door het meer centraal stellen van de leerling, het goed monitoren van leerresultaten en het daarop aanpassen van het leerproces: kortom het vergroten van de keuzevrijheid van docent en leerling en het maximaal benutten van de potentie om onderwijs gevarieerd uit te serveren’. Alfons ten Brummelhuis (Kennisnet) over de praktijk: Leerlingen zijn beter gemotiveerd Leerlingen presteren beter Leerlingen leren sneller

De basis: gepersonaliseerd leren Doelstellingen: Iedere leerling op zijn/haar niveau laten excelleren Leren terwijl je minder aan tijd en plaats bent gebonden Gebruik maken van verschillende leerstijlen Bijdragen aan de ontwikkeling van 21st century skills bij leerlingen Beter inspelen op dat wat de individuele leerling motiveert Leerlingen meer inzicht bieden in het eigen leren

Gepersonaliseerd leren Toetsen

RTTI Vier cognitieve niveaus van leren R Reproductie Vragen oplossen op basis van herkenning, niets essentieels aan het geleerde toegevoegd. T1 Toepassen1 Zelfstandig toepassen van leerstof in al bekende situaties. T2 Toepassen2 Toepassen van leerstof in nieuwe situaties. I Inzicht Actieve input door zelf wat aan het geleerde toe te voegen

De basis: RTTI in toetsvragen Vaststellen niveau en inzet van de leerling Hulpmiddel leerling persoonlijk leertraject Hulpmiddel in docentenvergadering voor determineren overgang en studieadvies Hulpmiddel in gesprek met ouders Voor deelnemers aan de startcursus die niets weten van RTTI een iets uitgebreidere toelichting op RTTI: R: reproductie, T1 en T2, toepassen in bekend en in nieuwe situatie, I: Inzicht.

Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (R)

Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (T1)

Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (T2)

Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (I)  

Toetsresultaten analyseren: dashboard voor de docent

Welke rol kan Toetspunt spelen binnen het gepersonaliseerd leren? Terug naar de definitie van Kennisnet (Toine Maes): ‘Personaliseren wordt gekenmerkt door het meer centraal stellen van de leerling, het goed monitoren van leerresultaten en het daarop aanpassen van het leerproces (…).’

Zijn er nog vragen? Daan Sjoerd Lisa

Contactgegevens bij Toetspunt 088-5226800 toetspunt@noordhoff.nl www.toetspunt.noordhoff.nl