Docentendag 11-2-2015
Programma Introductie Gepersonaliseerd Leren De basis: - RTTI in toetsvragen - Toetspunt Toetsresultaten analyseren: dashboards Gepersonaliseerd leren = een leerling op maat bedienen binnen zijn leerroute. Onder de paraplu gepersonaliseerd leren hangen verschillende thema’s en toetsing is daar een van. Het nieuwe product Toetspunt van Noordhoff Uitgevers geeft u handvatten om gepersonaliseerd leren ook op uw school mogelijk te maken. In deze workshop gaan we in op vragen als: - Wat is gepersonaliseerd leren en wat is ervoor nodig? - Wat kan Toetspunt betekenen binnen het thema gepersonaliseerd leren? - Wat is de rol van RTTI binnen gepersonaliseerd leren? - Hoe werken de dashboards van Toetspunt en hoe kunt u op basis hiervan uw leerlingen op maat bedienen?
De basis: gepersonaliseerd leren Waar komt de term vandaan? National Educational Plan (2010). Gebaseerd op: -Competentiegericht leren -Vraaggestuurd/ Probleemgestuurd onderwijs -‘Het Nieuwe Leren’. Term ‘Personalized Learning’ afkomstig uit VS en VK als onderdeel van maatschappelijke discussie omtrent de 21st century skills en de transitie van een geïndustrialiseerde samenleving naar een kennissamenleving.
De basis: gepersonaliseerd leren 2. Toine Maes (Kennisnet) ‘Personaliseren wordt gekenmerkt door het meer centraal stellen van de leerling, het goed monitoren van leerresultaten en het daarop aanpassen van het leerproces: kortom het vergroten van de keuzevrijheid van docent en leerling en het maximaal benutten van de potentie om onderwijs gevarieerd uit te serveren’. Alfons ten Brummelhuis (Kennisnet) over de praktijk: Leerlingen zijn beter gemotiveerd Leerlingen presteren beter Leerlingen leren sneller
De basis: gepersonaliseerd leren Doelstellingen: Iedere leerling op zijn/haar niveau laten excelleren Leren terwijl je minder aan tijd en plaats bent gebonden Gebruik maken van verschillende leerstijlen Bijdragen aan de ontwikkeling van 21st century skills bij leerlingen Beter inspelen op dat wat de individuele leerling motiveert Leerlingen meer inzicht bieden in het eigen leren
Gepersonaliseerd leren Toetsen
RTTI Vier cognitieve niveaus van leren R Reproductie Vragen oplossen op basis van herkenning, niets essentieels aan het geleerde toegevoegd. T1 Toepassen1 Zelfstandig toepassen van leerstof in al bekende situaties. T2 Toepassen2 Toepassen van leerstof in nieuwe situaties. I Inzicht Actieve input door zelf wat aan het geleerde toe te voegen
De basis: RTTI in toetsvragen Vaststellen niveau en inzet van de leerling Hulpmiddel leerling persoonlijk leertraject Hulpmiddel in docentenvergadering voor determineren overgang en studieadvies Hulpmiddel in gesprek met ouders Voor deelnemers aan de startcursus die niets weten van RTTI een iets uitgebreidere toelichting op RTTI: R: reproductie, T1 en T2, toepassen in bekend en in nieuwe situatie, I: Inzicht.
Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (R)
Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (T1)
Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (T2)
Voorbeeld RTTI-vragen en link met de leerstof: Plein M (I)
Toetsresultaten analyseren: dashboard voor de docent
Welke rol kan Toetspunt spelen binnen het gepersonaliseerd leren? Terug naar de definitie van Kennisnet (Toine Maes): ‘Personaliseren wordt gekenmerkt door het meer centraal stellen van de leerling, het goed monitoren van leerresultaten en het daarop aanpassen van het leerproces (…).’
Zijn er nog vragen? Daan Sjoerd Lisa
Contactgegevens bij Toetspunt 088-5226800 toetspunt@noordhoff.nl www.toetspunt.noordhoff.nl