Keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Peter Lourens – Ministerie van OCW-Bve
Advertisements

L&B in het MBO.
Studeren in het MBO Tilburg, Opbouw beroepsbevolking Opleiding op vmbo niveau Opleiding op havo/vwo/mbo niveau Opleiding op HBO/WO niveau.
Docenten, praktijkopleiders en kwalificatiedossiers
Het veranderend landschap in het MBO
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
BPV in Entree Springplank naar werk?.
Het Vakcollege: Meerwaarde in de regio
Rekenen in het mbo: Stand van zaken regelgeving
CE Ondernemerschap in beweging
Kwalificatiestructuur mbo
Aantoonbaar competent in Leren, Loopbaan en Burgerschap
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
MBO aan de vooravond van veel veranderingen
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
HOGER BEDRIJFSDIPLOMA Hans Daale 8 april Na te lopen… Waarom nu een discussie over een HBd Waarom nu een discussie over een HBd Wat is dan eigenlijk.
Associate degree en MBO-HBO
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Rob Tuin, sectormanager Aequor Em Vael, senior ontwikkelaar Aequor
Focus op Vakmanschap Nieuwe Kwalificatiedossiers VMBO 24 juni 2014
VMBO Economie Docentendag
Het mes snijdt aan twee kanten
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Doel Workshop Hoe organiseer je keuzedelen binnen je opleiding?
Onderwerpen Herziening van de kwalificatiestructuur
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Ambassadeursbijeenkomst. Agenda › Implementatie en communicatie › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling.
Welkom * MBO- algemene informatie * Rol ouders * Vragen.
Het jaar van de waarheid!
Praktijkbegeleiders bijeenkomst verkenning van de mogelijkheden voor een samenwerking 18 november 2015 Filmpje..\..\Algemeen\Herziening mbo_ Wat levert.
Keuzedelen als onderdeel van de structuur Voorbeeld.
Beroepsonderwijs in ontwikkeling
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
OVD 27 november 2015 Karin Geurts. Ontwerpen is keuzes maken.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Het jaar van de waarheid!. Agenda › Grip op de herziening: implementatievraagstukken › Amendementen als gevolg van Tweede Kamerbehandeling › Wat kun je.
Ontwikkelingen in MBO. Focus op vakmanschap start schooljaar 2013/2014 Geen drempelloze instroom in niveau 2 Studenten meer uren Minder kwalificaties.
Het jaar van de waarheid!. Wat gaan we doen vanmiddag › In en outs keuzedelen › Met kennis van zaken: spread the word in jouw school › Kennisdelen met.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
BPV-Update Heleen Beurskens MBO Raad Ad Geluk SBB.
Verzilveren en toezicht op examinering Marita Oosterkamp Inspecteur bve-examens.
EVC en 30 plus arrangement MBO Raad Btg ZWS Theo Blom; kerngroeplid en lid taskforce 30 +
Herziening kwalificatiestructuur mbo Jouke Dijkstra, Lidy van Oers en Laura Punt| 21 januari 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Aanleiding en doelstelling
Wat moet (school)? Keuze maken voor aanbod van profielen
Subsidie voor BBL’ers: ins en outs
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Regelluw en examinering
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Workshop experimenten in het mbo
Informatiebijeenkomst Opleidingsaanbod verpleegkunde 5 april 2017
Verbetering dienstverlening beroepspraktijkvorming
Bunnik,
Vooruitkijken.
Kwalificatiestructuur, flexibel en modulair?
Kiezen voor keuzedelen
Profiel- en keuzedelen kiezen

Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen

Certificaten mbo vragen en antwoorden over het uitreiken van certificaten Marjo Jansen directie MBO, OCW Arjan.
In gesprek met SBB Consortium Zorg en Welzijn
Transcript van de presentatie:

Keuzedelen

keuzedeel hoort bij dossier hoort bij kwalificatie CE digitale vaardigheden basis Dienstverlening Medewerker facilitaire dienstverlening Duits in de beroepscontext A2 Duurzaamheid in het beroep, niveau 2 Engels in de beroepscontext A2 Internationaal I: interculturele intelligentie Ondernemend gedrag Facilitair leidinggeven Facilitair leidinggevende Duits in de beroepscontext B1 Duurzaamheid in het beroep, niveau 4 Voorbereiding hbo

Agenda Herziening van de kwalificatiestructuur Soorten keuzedelen Keuzedelen en hun karakteristieken Aanbod van keuzedelen Kiezen van keuzedelen BPV in een keuzedeel Diplomering keuzedelen Keuzedelen en certificaten Extra keuzedelen Vrijstelling voor keuzedelen Tot stand komen keuzedelen Aan de slag @ Tom: de animatie van deze lijst loopt niet goed Handige informatie

Onderwijsveld in ontwikkeling Ruim baan voor vakmanschap; versterking van vitaliteit, herkenbaarheid, doelmatigheid, effectiviteit en marktpositie van het MBO Globalisering en technologische ontwikkelingen stellen andere en hogere eisen aan de bekwaamheden van de beroepsbevolking Permanente innovatie van onderwijs is van belang; flexibel in spelen op vragen uit de arbeidsmarkt Toewerken naar een levenlang leren

Uitgangspunten herziening Meer doelmatigheid in het onderwijs Betere aansluiting op de arbeidsmarkt Transparanter opleidingsaanbod Vereenvoudiging programmeren onderwijs Mogelijkheid tot beter profileren instelling Sneller inspelen op actuele ontwikkelingen arbeidsmarkt Betere doorstroming binnen mbo en naar vervolgonderwijs

Herziening van de kwalificatiestructuur

Tijdspad

Keuzedelen als onderdeel van de structuur

Keuzedelen bieden meerwaarde Keuzedelen zijn een verrijking bovenop de kwalificatie (basis- en profieldeel) Flexibiliteit: keuzedelen zijn apart beschreven en daardoor snel en flexibel te ontwikkelen en vast te stellen Innovatie: keuzedelen bieden de mogelijkheid om beter in te spelen op actualiteiten en innovatie in het beroepenveld Regio: keuzedelen bieden de mogelijkheid om in te spelen op regionale behoeften in het beroepenveld Keuzedelen bieden de mogelijkheid om als bouwstenen voor een opleiding ingezet te worden

Soorten Keuzedelen

Keuzedelen en hun karakteristieken

Keuzedelen en hun karakteristieken

Keuzedelen en hun karakteristieken

Keuzedelen en hun karakteristieken

Keuzedelen en hun karakteristieken

Keuzedelen en hun karakteristieken

Keuzedelen en hun karakteristieken

Keuzedelen en hun karakteristieken

Keuzedeelverplichting Per soort opleiding is vastgelegd wat de omvang is van de keuzedeelverplichting De keuzedeelverplichting wordt uitgedrukt in studielast in klokuren De keuzedeelverplichting kan gevuld worden met één of meerdere aan de kwalificatie gekoppelde keuzedelen

Keuzedeelverplichting * Aangegeven klokuren hebben geen directe relatie met de onderwijstijd, maar tellen wel mee in de studielast (van 1600 uur) * De vertaling naar onderwijs en programmering is de verantwoordelijkheid van de school * Keuzedeelverplichting blijft gelijk, ongeacht de programmering van de studieduur

Aanbod van keuzedelen De school bepaalt welke keuzedelen uit het landelijk register in het aanbod worden opgenomen
 Het aanbod moet voldoende zijn voor de student om daadwerkelijk te kunnen kiezen Voldoende is minimaal 2 configuraties van keuzedelen De school moet deze aanbieden, dat noemen we aanbodverplichting

Komen tot configuraties

Een voorbeeld van slim programmeren met configuraties

Kiezen van keuzedelen door de student De keuze van een student voor een keuzedeel kan aan het begin of tijdens de opleiding worden gemaakt Het aanbod van de school dat beschikbaar is op het moment van kiezen, bepaalt waaruit gekozen kan worden Het keuzedeel is geen inschrijfpositie De keuze zelf wordt niet uitgewisseld met Bron, bij uitschrijven of halen diploma wordt uitgewisseld welke keuzedelen behaald/niet-behaald zijn

BPV in een keuzedeel In een keuzedeel kan BPV opgenomen zijn BPV in het kader van een keuzedeel kan bij ieder erkend leerbedrijf worden uitgevoerd; het leerbedrijf hoeft dus niet erkend te zijn voor de kwalificatie waarop de student is ingeschreven Er komt geen aparte erkenning voor een leerbedrijf op keuzedeelniveau

Diplomering keuzedelen Het wel of niet behalen van een keuzedeel is niet bepalend voor het behalen van het diploma Het hebben van een examenresultaat per keuzedeel is wel voorwaardelijk voor het behalen van het diploma Iedere student moet dus examen doen voor de keuzedelen binnen de opleiding om het diploma te kunnen krijgen Het voldoen aan de keuzedeelverplichting is onderdeel van de beoordeling van de examencommissie

Keuzedelen en certificaten Aan een keuzedeel kan bij of krachtens een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) een certificaat worden verbonden Certificaten worden net als diploma’s opgenomen in het diplomaregister Als de student in opleiding 1 een keuzedeel behaalt waaraan een certificaat is verbonden, kan de examencommissie besluiten dat dit leidt tot een vrijstelling (eventueel voor een deel van de kwalificatie) in opleiding 2

Extra keuzedelen De school kan de mogelijkheid bieden om extra keuzedelen te volgen Extra keuzedelen hoeven niet gekoppeld te zijn aan de kwalificatie en komen bovenop de keuzedeelverplichting De student schuift aan bij bestaand aanbod van de school ROC’s mogen alle keuzedelen als extra aanbieden, AOC’s/vakinstellingen en niet-bekostigde mogen alleen de keuzedelen die gekoppeld zijn aan de kwalificaties waarvoor zij diploma-erkenning hebben

Vrijstelling voor keuzedelen Bij een (op)volgende opleiding moet de student opnieuw voldoen aan de keuzedeelverplichting van deze opleiding De examencommissie kan vrijstelling verlenen voor een keuzedeel, als de student het reeds behaald heeft Indien het keuzedeel ook gekoppeld is aan de nieuwe opleiding, is voldaan aan (een deel van) de nieuwe keuzedeelverplichting Wanneer een student een keuzedeel niet heeft behaald, kan de examencommissie besluiten dat de student het ‘gevolgd’ heeft. Daarmee is ook voldaan aan (een deel van) de nieuwe keuzedeelverplichting

Gevolgde keuzedelen en keuzedeelverplichting Een niet behaald keuzedeel wordt door de examencommissie meegenomen in de beoordeling of voldaan is aan de keuzedeelverplichting Bij een (op)volgende opleiding kan de examencommissie besluiten dat de student het eerder niet behaalde keuzedeel ‘gevolgd’ heeft Daarmee is voldaan aan (een deel van) de nieuwe keuzedeelverplichting

Tot stand komen keuzedelen Kenniscentra/SBB, scholen, bedrijfsleven en/of brancheorganisatie kunnen initiatiefnemer zijn voor het ontwikkelen van een keuzedeel Een kort cyclische procedure van 3 maanden waarin pariteit geborgd is

Handige informatie Meer informatie en nieuws: herzieningmbo.nl Kwalificatiedossiers, keuzedelen en koppelingen: kwalificatiesmbo.nl Servicedocumenten en handreikingen: URL NOG ONBEKEND

Keuzedelen