Deel 3 Oorzaak: ruimtelijke ordening in Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Studiedag VVPW 14/05/2007 “Wateradvies: van theorie naar praktijk”
Advertisements

RUIMTELIJKE ORDENING Wat is RO? Historiek Doelstelling.
Ruimtelijke ordening en de verwachte waterproblematiek in Nederland
Ruimtelijke ordening Oorzaak ruimtelijke problemen? DE OVERHEID
Hoe de romeinen ons zagen “….. daar stort de zee zich in een ontzagwekkende stroom uit, twee keer per dag, dag en nacht, over een onafzienbare.
Watermanagement
Anticiperen op klimaatveranderingen KLIMAATADAPTATIE.
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
Gemeentelijk RioleringsPlan Afdeling Weg en Water P.J. Lievense 22 augustus 2006.
BMF Tilburg 15 april Brabant in een dynamische context Veranderend landelijk gebied Afnemende bevolkingsgroei Afname biodiversiteit Klimaatverandering.
België en Turkije, een wereld van verschil?
PA7b overstromingen overzicht activiteiten Richtlijn 2007/06/EG Context: Plenaire vergadering, Brussel, 12 december 2007 D.8.1.c De plenaire vergadering.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap AROHM - afdeling Ruimtelijke Planning Toelichting Verenigde Commissies 30/11/2005 Isabelle Loris Atlas van de woonuitbreidingsgebieden.
Omgaan met ruimte Een vormingspakket over ruimtelijke ordening.
Afkoppeling Veldekensloop - Heyzijdseveldloop
Waterproblemen in Nederland
Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
MER-forum discipline water in MER’s Kwantiteitsaspecten project-MER.
Planning: Mededelingen: PWS SE-2 (Indonesië, hst 1 t/m 5)
Wonen in Nederland § 2.1 Leven met water.
§ 1.4 Een omgangsregeling met water
4. Landschapsinrichting in “De Bergen” Landschap beoordelen Overblijfsel omwalling van een Keltische burcht = HISTORISCHE WAARDE ook RECREATIEVE WAARDE.
Par. 4.2 / Par. 4.3 A.) ….
Departement Leefmilieu Dienst Waterbeleid Organisatiestructuur waterbeleid in Vlaanderen Opmaak deelbekkenbeheerplannen Participatie landbouwsector op.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Probleemverkenning Klimaat en Water 27 november 2007.
Grondwater & IJpelaar Bas Hoefeijzers Eric Willekens, mei 2011
Lokaal waterbeleid en Europese doelstellingen Wim Van Gils Beleidsmedewerker Water.
Doelstelling informatie formulier Geheugensteun Mogelijkheid om naderhand vragen schriftelijk beantwoord te krijgen Verzamelen van gegevens over wat er.
voor vraagstukken over stedelijk water
Winge - Molenbeek Situering – Actoren Knelpunten Winge Algemene aanpak
Waterproblematiek in Vlaanderen
Het complexe België.
EMMen Maakt Meer Mogelijk Wateropgaven Emmerhout Dienst Gebied/I&B J. Boontjes.
De regionale wateropgave: Van visie tot realisatie.
Ruimtelijke ordening Enkele algemene beschouwingen Dilbeek donderdag 6 november 2008 (ontwerp)
Hoofdstuk 2 Nederlandse rivieren en waterproductie.
Hoofdstuk 3 Water in China en het Midden-Oosten.
Aardrijkskunde Hoofdstuk 2 – les 3.
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
Pidpa – Riolering in Zoersel. Wie zijn wij? Pidpa - Riolering = project van Pidpa voor rioolbeheer van de gemeente Pidpa is actief in 28 gemeenten op.
Ruimte vasthouden Suggesties voor een beter waterbeleid Uiteenzetting Vlaams Parlement 25/01/2011 Erik Grietens, Bond Beter Leefmilieu Wim Van Gils, Natuurpunt.
Het Waterschap in Alblasserdam Arie Bassa, Heemraad Inez Wissingh, Accountmanager.
Presentatie GRP 2008 Adrie Hanegraaf. Gemeentelijk Riolering Plan 2008 Omvang van de voorzieningen Beheer en onderhoud Renovatie en vervanging Kosten.
Klimaatadaptatie en stedelijk waterbeheer: tegen vervlakking en verstening Hugo Gastkemper directeur Stichting RIONED Dag van de openbare ruimte,
Vlaams Parlement, Brussel 10 december 2015 Onderzoeksresultaten en beleidsrelevantie.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 7-8 Wereld. Bijna 7 m onder de zeespiegel Laagste punt van Nederland: hoe laag? Laagste punt.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
ADAPTATIE AAN KLIMAATVERANDERING Maatregelen VMM beleidsveld Water.
Rioleringswerken Engstraat – Peerdsstraat – Jagersweg – Korte Straat – Meiberg – Molenberg Informatievergadering mei 2012.
Inrichtingswerken Tangebeek Bewonersvergadering 3 mei 2016 Marijke Van Hoorick – dienst waterlopen.
VAN SCHOOL NAAR WERK(LOOS)? SADANOPDRACHT Isa Fars 1BATP Klas: B3.
Erfgoedwaarde van gebouwen en landschapselementen Monumenten Stads- en dorpsgezichten Cultuurhistorische landschappen Beschermde gebouwen Hagenrijen en.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Klimaatadaptatie & Wateroverlast
Onderwerpen Onderwerpen die besproken worden - Overkluizing
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Deel 1: Aanleiding en doelstellingen
Water, zo gewoon, maar toch uniek
Ecologie en natuurbeheer
Enkele nuttige weetjes… Ken je land!
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 2-5
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Hoofdstuk 11 Nederland verandert
Waterketen Dinsdag 5 december 2017.
Stedelijk waterbeheer (SAG 3)
Verduidelijking adhv een conceptueel voorbeeld
Transcript van de presentatie:

Deel 3 Oorzaak: ruimtelijke ordening in Vlaanderen Het complexe België Deel 3 Oorzaak: ruimtelijke ordening in Vlaanderen

Bebouwde oppervlakte in Vlaanderen: 1988, 2000 en 2050 (voorspelling)

1. Experten aan het woord Ruimtelijke ordening = cruciaal om overstromingen te begrijpen Grote fout: bebouwing in ‘natuurlijk overstromingsgebied’ Verantwoordelijkheid van overheid, vastgoedontwikkelaars en burgers (‘baksteen in de maag’) Effect klimaatopwarming op extreme neerslag?

Panorama-reportage ‘Verdronken land’ Ruimtelijke ordening is een verantwoordelijkheid van: overheid, burgers en vastgoedsector De overheid: ‘Concurrerende’ overheden (gewest, provincie, gemeenten) Ruimtelijke planning kwam te laat + slecht beleid (bouwen in overstromingsgebied) Te veel instanties (Waterwegen en Zeekanaal, Vlaamse Milieumaatschappij, …)

Panorama-reportage ‘Verdronken land’ De burgers: Bouwen in overstromingsgebied Te weinig maatregelen tegen wateroverlast bij bouwen Slecht geïnformeerd Vastgoedsector Bewust foute informatie (soms!)

Panorama-reportage ‘Verdronken land’ Goed waterbeleid: vasthouden, bergen, afvloeien Verschil Vlaanderen – Wallonië Te weinig investeringen in Vlaanderen Verouderde stuwdammen in Vlaanderen Meer investeringen in Wallonië Nieuwe stuwdammen in Wallonië Eerder (succesvol) plan: Sigmaplan (1976)

Panorama-reportage ‘Verdronken land’ Een actueel probleem, niet alleen voor overstromingen! Het Journaal, 28/01/2014, http://deredactie.be/permalink/1.2221951 Welke rol speelt de Belgische staatsstructuur hierin? Taak: ‘de overstromingen van 2010 als communautair probleem’ Deadline: donderdag 5/02

2. Een probleem van de rivier of van de riool? Lees het persbericht van Aquafin (pp. 8-10) en beantwoord de vragen

1. Ontwerpcode van 2012 Rekening houden met laatste neerslagcijfers Slechts 1 keer in 20 jaar mag rioolwater nog op straat belanden Uitbreiding rioolstelsel volgens nieuwe criteria MAAR: wateroverlast is nooit helemaal uit te sluiten, ondanks code!

Historische ontwikkeling van de neerslag (1833-2013)

2 – 3. Wat zijn de oorzaken voor wateroverlast? Zomer Minder regen  wateroverlast door slechte riolen (korte, hevige buien) Winter Meer regen  wateroverlast door beperkte bergings –en afvoercapaciteit (via rivieren en beken) Hoge waterstand  nooduitlaten op riool werken niet goed Gevolgd: wateroverlast op straat, ondanks minder intensieve buien dan zomer

4. Welke maatregelen kan je nemen? Niet bouwen in overstromingsgebied OF ‘waterproof’ bouwen Bescherming van bestaande bebouwing (mogelijk?)

5. Wat is een gescheiden rioleringsstelsel? Regen –en afvalwater worden gescheiden Vroeger: ‘gemengde riolen’  regen –en afvalwater samen

6. Welke oplossingen? Infiltratie in bodem: ruimte laten voor water Traag insijpelen van water in de grond Voorwaarde: doordringbare grond + lage grondwaterstand Buffering op waterlopen Overstromingsgebieden voorzien

2. Een probleem van de rivier of van de riool? MAATREGELEN Buffering op waterlopen = natuurlijk overstromingsgebied  vb. Sigmaplan (Schelde)

3. Regulerende rol van de overheid Verschillende ‘ruimtegebruikers’ Landbouwers Milieuactivisten Telkens verschillende noden Overheid moet regulerend optreden

Ruimtelijke Uitvoeringsplannen (RUP) Grafisch plan (kaart) + stedenbouwkundige voorschriften waarvoor mag het gebied gebruikt worden? Hoe moet het worden ingericht en beheerd?  Bestemming, inrichting, beheer Klein (gedetailleerde voorschriften) of groot (onderlinge samenhang tussen gebieden) Dynamisch plan: wordt geregeld bijgewerkt (5 à 10 jaar)

Subsidiariteitsbeginsel 3 niveaus van beslissingen Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (RSV)  Vlaams Gewest Provinciaal Ruimtelijk Structuurplan (PRS)  provincies Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS)  gemeentes Beslissing wordt genomen op meest geschikte bestuursniveau = subsidiariteit

Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen (21 B) Welke ‘bestemmingen’ kan een gebied krijgen? Stedelijk gebied (klein of groot) Economische netwerken Natuur (rivier –of beekvallei, buitengebied) Transport (zee –en luchthavens, treinsporen, water –en landwegen)

Stedelijk gebied Stedelijk Stedelijk

Waarden in het landschap Vier ‘waarden’ waarmee overheden rekening houden Natuurwaarde (ecologische rijkdom) Sociaaleconomische waarde (bewoonbaarheid + economisch (ook landbouw) potentieel) Esthetische waarde (vormenrijkdom, kleuren, etc.) Historische waarde (band met het verleden)

Grote natuurwaarde: het Zwin (Knokke-Heist)

Grote sociaaleconomische waarde: polders (landbouw)

Grote esthetische waarde: het Heuvelland (West-Vlaanderen)

Grote historische waarde: de Grote Markt (Brussel)

Het complexe België Deel 4: Oplossing, een globale aanpak voor de overstromingsproblematiek

1. Het overstromingsgebied centraal Planmatig werken voor het hele stroomgebied Beleid (opstelling / uitvoering / opvolging) moet grensoverschrijdend zijn Waterstromen stoppen niet aan landsgrenzen Nood aan Europees beleid Vergelijk Panorama-reportage:  Verschillend beleid Vlaanderen / Wallonië: wateroverlast anders aangepakt  EU heeft 28 lidstaten!

2. Het watersysteem Oppervlaktewater + grondwater MAAR: ook ieder systeem in hydraulische (water) kringloop Rekening houden met: Waterbodem (zand / klei) Oevers (begroeid / beton) Infrastructuur (sluizen / stuwen / rioleringen) Levensgemeenschappen, afhankelijk van water (dieren) Beheer van volledige kringloop

3. Decreet Integraal Waterbeleid Ruimte creëren voor water + verbetering waterkwaliteit + bescherming watervoorraden Aanpak aan de basis (gebieden getroffen door overstromingen) Watertoets: niet langer mogelijk te bouwen in overstromingsgebied Aankoopplicht van overheid in overstromings-gebied

Maar… Denk terug aan Panorama-reportage Watertoets wordt niet steeds gevolgd; verplicht maar niet bindend Blijvende bevoegdheidsproblemen In de toekomst: afschaffing provincies en verdere regionalisering België? (politieke discussiepunten)

Algemene conclusie Wateroverlast in Vlaanderen wordt o.a. veroorzaakt door: Ingewikkelde federale staatsstructuur + versnippering van bevoegdheden (federaal, gemeenschappen, gewesten, provincies, gemeenten) Aanpak van ruimtelijke ordening in Vlaanderen Rivieren en beken stoppen niet aan landsgrenzen! We moeten dus naar de hele Europese Unie kijken