Een lespakket voor leerlingen ROC verzorgenden niveau 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Praten met kinderen over de wereld !
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
Perspectief op Rijpelberg
Professionals als sleutel tot succes. Programma Inloop en kennismaking De professional in een veranderende context Succesvol veranderen Het fundament.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Projectweek.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 8.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
AO 2 december 2009 Voorfase en startfase AO & Op weg naar ons eigen AO en Ons eigen ontwerp.
B IJEENKOMST NVTZ 26 maart PROGRAMMA  Ontvang en informele ontmoeting  Welkom door Marius Buiting (16.30u)  Introductie door  Alice Makkinga.
de eerste groepsbijeenkomst
de derde groepsbijeenkomst
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Ken je kracht…Deel je kracht…
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Welkom bij de dialoogbijeenkomst
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
Volksuniversiteit Zwolle
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Het perspectief van de mantelzorger
Het perspectief van de verzorgende
Bijeenkomst September 2015
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
De N-factor, lessencyclus over netwerken
Het perspectief van de oudere
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Gespreksvaardig-heden
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
motiverende gespreksvoering
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Reminiscentie Levensboeken
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Netwerkpuzzelen Projectleidersoverleg Sociaal isolement Rotterdam, 3 december 2013.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Module 1 Leren omgaan met dementie
Welkom! Neem plaats in de kring.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
Passend onderwijs.
Keuzethema: differentiatie
Burgerschap Samenwerkend leren
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Training Netwerken Een project van: In opdracht van:
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Gedragsproblemen en stoornissen
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Een lespakket voor leerlingen ROC verzorgenden niveau 3

Leerdoelen van het lespakket Vergroten van de kennis en het begrip van de studenten over het samenwerken in de ouderenzorg met familie en mantelzorgers. (werken in "de driehoek"). Vergroten van de vaardigheden van studenten om adequate gesprekken te voeren over de geleverde en te leveren zorg met ouderen en hun familie en mantelzorgers. ( gespreksvoering in "de driehoek"). Inspireren van studenten om te gaan werken in de ouderenzorg (werken in de ouderenzorg = leuk en interessant). Bijzonder aan dit lespakket is dat ouderen en mantelzorgers de voornaamste docenten zijn

Werken in “De Driehoek”

Hoe zit Familie (in)zicht in elkaar? Voorbereidingsbijeenkomst met e-module voor ouderen en mantelzorgers in de klas. Traject van 4 blokken verspreid over 8 weken. Elk blok bestaat uit een e-module gevolgd door een bijeenkomst In de bijeenkomsten gaan ouderen, mantelzorgers studenten en mensen uit de zorgpraktijk met elkaar aan de slag.

Inhoud van de blokken Blok 1: kijken vanuit de oudere, Blok 2: kijken vanuit de mantelzorger, Blok 3: kijken vanuit het netwerk, Blok 4: kijken vanuit de verzorgende.

Blok 1: kijken vanuit de oudere Doel : De studenten zijn meer geïnteresseerd geraakt in de beleving en leefwereld van ouderen en zij kunnen op passende en prettige wijze contact maken met ouderen over hun beleving van de zorg. Inhoud e-module: Ouderen vertellen over hun wereld: persoonlijke achtergrond en geschiedenis, zingeving en intimiteit/seksualiteit, Zinvol contact maken met ouderen, Gewoonten en het tegengaan van hospitalisatie, Maken van een levensdoelen plan.

Blok 1: huiswerkopdracht Interview je opa / oma, een oudere uit de zorginstelling. Maak een foto van degene die je geïnterviewd hebt bij een object wat die persoon kenmerkt. Print de foto uit op A4 formaat. Schrijf één A4 over de aspecten van het levensverhaal die belangrijk zouden kunnen zijn voor zorgverleners. Print het A4tje uit. Plak de foto en het A4tje naast elkaar op een stuk karton/ vel papier dat zo groot is dat anderen er nog commentaar bij kunnen schrijven. Neem deze poster mee naar de eerstvolgende groepsbijeenkomst.

Blok 1: de bijeenkomst Tijd Programma 0.00 Welkom doelen en programma 0.05 Plenaire startronde: verwoord in één zin wat je raakte bij het maken van de e-module en/of welke vraag je hebt n.a.v. het maken van de e-module. 0.15 Docent presenteert opmerkelijke uitkomsten e-module gevolgd door discussie. 0.35 Oudere vertelt eigen ervaringen (10 min) en gaat in gesprek met de deelnemers over relevante aandachtspunten voor professionals als ze met ouderen werken. 1.05 Galerij maken van de huiswerkposters; iedereen schrijft er zijn/haar feedback, overwegingen en tips bij (met koffie). 1.35 Plenair even kort naar een paar posters met geoogst commentaar kijken. 1.45 Situatiespel in drietallen waarin oudere iets vraagt aan verzorgende dat gevoelig ligt. 2.20 - Evaluatieformulieren invullen, - Indelen in groepjes van 3 voor het huiswerk van blok 2 ( = de motto's), - Posters met commentaar mee naar huis nemen. 2.30 Einde programma

Blok 2: kijken vanuit de mantelzorger Doel : De studenten hebben meer begrip van de problemen van mantelzorgers en kunnen waarderend samenwerken met mantelzorgers. Inhoud e-module: Intrede van een professional in het zorgsysteem Hoe zitten zorgsystemen in elkaar? Proefschrift Marja / Dorothea. Wederkerigheid in relaties, hulp vragen Overgeven, loslaten, belasting, verzwaren van de belasting Erkenningspraktijk, waarderend werken Bolby, Nagy, Hellinger, de driehoek

Blok 2: huiswerkopdracht Formuleer met een groepje van 3 personen op basis van de e-module de drie belangrijkste motto's voor professionals om goed samen te werken met mantelzorgers. Wissel in je groepje ook de eigen ervaringen als mantelzorger uit en betrek deze in je overwegingen. Schrijf de drie motto's goed leesbaar op een flap en neem deze mee naar de bijeenkomst.

Blok 2: de bijeenkomst Tijd Programma 0.00 Welkom doelen en programma 0.05 Plenaire startronde: verwoord in één zin wat je raakte bij het maken van de e-module en/of welke vraag je hebt n.a.v. het maken van de e-module. 0.15 Docent presenteert opmerkelijke uitkomsten e-module gevolgd door discussie. 0.35 Mantelzorger vertelt eigen ervaringen (10 min) en gaat in gesprek met de deelnemers over relevante aandachtspunten voor professionals in hun contact met mantelzorgers. 1.05 Plenair onderzoek naar de meest relevante ondersteunende motto's voor het samenwerken met mantelzorgers. 1.35 Inleiding over erkenning geven: waarom is het zo belangrijk en hoe doe je dat? 1.45 Situatiespel in drietallen waarin verzorgende erkenning geeft aan mantelzorger. 2.10 Plenaire terugkoppeling: wat leer je hiervan? 2.20 Vooruitblik blok 3, inclusief huiswerkopdracht Evaluatieformulieren invullen 2.30 Einde programma

Blok 3: kijken vanuit het netwerk Doel : Studenten begrijpen het belang en de potentie van het netwerk van degene die zij verzorgen en kennen verschillende manieren om dat netwerk in kaart te brengen en te mobiliseren. Inhoud e-module: Familienetwerk, konvooi wat met je meereist en netwerk in de buurt, Overheidsbeleid: de participatie maatschappij, Methoden en technieken om het netwerk van een cliënt in kaart te brengen en te mobiliseren.

Blok 3: huiswerkopdracht Interview een ouder iemand over het konvooi dat hem/haar omringde in verschillende fasen van het leven. Besteed extra aandacht aan zijn/haar actuele konvooi ( = zijn/haar huidige netwerk) Maak op een poster een grafische voorstelling van dat actuele konvooi en geef daarin aan welke mensen van belang zouden kunnen zijn bij een eventuele zorgsituatie. Geef op de poster ook commentaar bij dat actuele konvooi ( bijv. in de vorm van tekstballonnetjes) over opvallende sterke en zwakke kanten; Als je mensen van dit netwerk meer zou willen betrekken bij de zorg voor deze persoon, aan wie denk je dan? Wie zijn de steunpilaren? Waar zitten de geheime reserves? Hoe zou je hen kunnen mobiliseren? Neem de poster mee naar de bijeenkomst.

Blok 3: de bijeenkomst Tijd Programma 0.00 Welkom doelen en programma 0.05 Plenaire startronde: verwoord in één zin wat je raakte bij het maken van de e-module en/of welke vraag je hebt n.a.v. het maken van de e-module. 0.15 Docent presenteert opmerkelijke uitkomsten e-module gevolgd door discussie. 0.35 Oudere of mantelzorger vertelt over eigen netwerk (10') + gesprek daarover (20') 1.05 Poster galerij bekijken (met koffie) en er feedback /overwegingen / tips bij schrijven 1.35 Kort een paar posters met commentaar bekijken ( keuze docent). 1.45 Situatiespel in drietallen waarin verzorgende iemand uit het netwerk van de client vraagt iets te doen. 2.10 Plenaire terugkoppeling: wat leer je hiervan? 2.20 Vooruitblik blok 4, inclusief huiswerkopdracht Evaluatieformulieren invullen 2.30 Einde programma

Blok 4: kijken vanuit de verzorgende Doel : Studenten hebben ervaring opgedaan met het voeren van een netwerkgesprek en zij kunnen de verschillende leden uit het netwerk waarmee ze werken stimulerend benaderen vanuit het perspectief van die persoon. Inhoud e-module: Andries Baert, presentie Oplossingsgericht werken Empowerment gesprekstechnieken Mindfullness

Blok 4: huiswerkopdracht Maak een poster van jezelf als professional over drie jaar waarbij je totaal in je element bent. Vorm: vrij. Neem deze poster mee naar de groepsbijeenkomst.

Blok 4: de bijeenkomst Tijd Programma 0.00 Welkom doelen en programma 0.05 Plenaire startronde: verwoord in één zin wat je raakte bij het maken van de e-module en/of welke vraag je hebt n.a.v. het maken van de e-module. 0.15 Docent presenteert opmerkelijke uitkomsten e-module gevolgd door discussie. 0.35 Rollenspel in vissenkom: het netwerkgesprek 1.15 Poster galerij bekijken (met koffie) en er feedback /overwegingen / tips bij schrijven 1.45 Plenaire ronde langs alle posters, waarbij oudere en/of mantelzorger commentaar geven op de poster en een tip voor de persoon ( 1,5 minuut pp). 2.15 Evaluatieformulier invullen Afsluiting door korte ronde: wat is de belangrijkste les voor je beroepspraktijk die je meeneemt van dit lespakket? (in één zin) 2.30 Einde programma