Visie op zorg Algemeen didactisch model

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Aandacht voor het steunend netwerk
Advertisements

Welkom op de Julianaschool
Rekenproblemen en Dyscalculie
Inschrijven - stroomdiagram
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
6 sleutelbegrippen lesopbouw
Zelfsturing en executieve functies.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Informatieavond groep H5/6
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Jef Stappaerts en Karin Van Dommelen VSKO
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Te slim om veters te strikken
Passend onderwijs.
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Van doelen naar reflectie
coaching Geschiedenis u ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: ‘ coche ’ vanuit 16-de eeuw: –koets; koetsen koets; koetsenkoets; koetsen.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Informatie- avond groep 6
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Actieonderzoek instructietafel.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Wat is belangrijk om te leren?
Ethiek.
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
Visie & Strategie.
Executieve Functies en Passend onderwijs
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Gesprekken op school Gespreksvoering Overzicht hoofdstuk 8
Executieve functies Marije Ruben.
Coping.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding (SLB)
Het zorgcontinuüm.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Executieve functies Bijeenkomst 2 Dinsdag 7 maart
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Inschrijven - stroomdiagram
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Visie op zorg Algemeen didactisch model PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Hét uitgangspunt : omgaan met verschillen Het kind moet niet goed gemaakt worden voor de school De school moet goed zijn voor het kind. PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Leren als voeding voor de kinderen TAAL WISKUNDE WERO Sociale Vaardig- heden MUZISCHE Godsdienst TURNEN

De ene kan meer eten dan de andere… Goede eter = doorsnee kind De ene kan meer eten dan de andere… Gulzige eter, altijd honger = knappe leerlingen die steeds honger hebben naar meer. Moeilijke eter, is snel verzadigd = kinderen die het moeilijk hebben om leerstof op te nemen. PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Remediërende en preventieve zorg Remediërende zorg : BHV-model ; Basis Herhalen en Verdiepen Preventieve zorg : onderwijsaanpak PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Remediërende en preventieve zorg voor al onze ‘eters’. PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Aansluiting bij elkaar : Kdn. zo veel mogelijk bij het klasgebeuren betrekken. Didactische aanpak zorg = didactische aanpak in de klas. Gedeelde visie op zorg titularis is én blijft de spilfiguur zorgteam kan ondersteunen belang van informatieoverdracht PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Kwaliteitsvolle zorg : bezin eer je begint Zorginitiatieven moeten vooraf aan de kwaliteitsscreening onderwerpen worden. Kan die actie binnen onze zorgbreedte ? Is dit geen zorgverzwaring voor dit kind ? Doen wij hier niet aan zorgverschuiving ? = garantie op kwaliteit PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Wie kunnen we voeding geven ? 1. Zorgbreedte of bandbreedte : welke kinderen kunnen we helpen binnen onze school ? Wie kunnen we voeding geven ? PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Kind met een zorgvraag buiten de bandbreedte  zorgprocedure opstarten Mogelijke vragen : Welke maatregelen zijn nodig voor de omgang met dit kind ? Onder welke voorwaarden kan dit kind gedijen ? Kunnen deze maatregelen gerealiseerd worden en hoe ? Wie zijn de betrokken partijen ? Hoe wordt de situatie opgevolgd en geëvalueerd ? Dit heeft dus veel te maken met de draagkracht van de school. PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

2. Zorgverzwaring Continuïteit in didactische aanpak : belang van concrete afspraken omtrent didactische aanpak (cfr. Schrift, leren leren, spelling, kalenders, … Overaanbod van zorg (bv. Logo, kine, gon, zoco,…) PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

3. Zorgverschuiving Ik leg de verantwoordelijkheid bij een ander.  zorg wordt niet gedeeld, maar we schuiven door (verwijzen) naar een andere persoon (zoco) of instantie (bijv. BO). PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Didactisch model zorgzame school Als wij preventief willen werken, moeten wij vanaf het begin omgaan met die verschillen en heeft dit ook gevolgen voor de didactische aanpak in de klas. PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Didactisch model zorgzame school Getrapte lesopbouw Klassikale instructie of zorg Verlengde instructie of zorg Remediëring Zorgvraag 3 Zorgvraag 2 Zorgvraag 1 Zorgvraag 4 Individuele instructie of zorg Doelgroepen, EF, en zorgvragen PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Doelgroepen : executieve functies en specifieke zorgvragen Welk vlees hebben we in onze kuip ?  het ‘profiel’ van de groep kennen  Executieve functies  Het ‘in kaart’ brengen van de specifieke hulpvragen. PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Executieve functies Werkgeheugen : feiten in gedachten kunnen vasthouden bij het uitvoeren van ingewikkelde taken. Planning : is het vermogen om een plan te bedenken waarmee je doelen kunt verwezenlijken of een taak kunt voltooien. Daarbij is het bepalen van een rangorde belangrijk : het vermogen om te beslissen wat belangrijk is en wat kan wachten. Organisatie : het vermogen om een systeem te bedenken en deze te handhaven, hoe je belangrijke zaken kunt ordenen of bijhouden. Timemanagement : timemanagement is het vermogen om te beoordelen hoeveel tijd je hebt, hoe je deze het beste kunt besteden en hoe je met tijdsbeperkingen en deadlines moet omgaan. Metacognitie : Hier gaat het over het reflecteren over jezelf. Het vermogen om een stapje terug te doen om jezelf en de situatie waarin je je bevindt van een afstandje te bekijken. Het gaat er hierbij om dat je kunt waarnemen hoe jij je problemen oplost. PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

Responsinhibitie : eerst denken dan doen Responsinhibitie : eerst denken dan doen. Het vermogen om na te denken voor we handelen. Emotieregulatie : is het leren beheersen van gevoelens, om doelen te bereiken, taken te voltooien of je gedrag te controleren en bij te sturen. Volgehouden aandacht : het vermogen om ondanks afleiding, vermoeidheid of verveling je te kunnen blijven richten op een situatie of taak. Taakinitiatie : het vermogen om zonder uitstel met projecten of bezigheden te beginnen, op tijd en op doelmatige wijze. Doelgericht gedrag : het vermogen om recht op een doel af te stevenen, zonder je te laten afleiden. Als we bezig zijn een lange termijndoel te realiseren, laten we doelgerichtheid zien. Flexibiliteit : vermogen om plannen bij te stellen bij obstakels, tegenslagen, bij nieuwe informatie of vergissingen. Het is het vermogen om je aan te passen aan veranderede omstandigheden.   PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER

 Groepsprofiel aanmaken + beginsituatie bij elke les goed inschatten Besluit  Zorgbeleid = ‘Zorg dragen’ voor elk kind, binnen de grenzen van een haalbare klasorganisatie. Indien moeilijk, zoeken naar extra ondersteuning en zorghulp.  Groepsprofiel aanmaken + beginsituatie bij elke les goed inschatten  Getrapte lesopbouw PV 05.04.2011 VBS BIEST-JAGER