Stichting Visible Results Deel 1 Stichting Visible Results
Ik ben Anzera Kazanci, 39 jaar en moeder van 2 kinderen in de leeftijd van 19 en 17 jaar. Ik werk al bijna 11 jaar op een school voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen in de leeftijd van 12 tot en met 18 jaar. Ik geef les aan kinderen met gedrags- en/of psychische problemen.
Mijn rol binnen het team/de school. Vervanging bij ziekte/adv. Leiden van de meidengroep. Remedial teaching. Begeleiden van leerlingen die vast lopen in de klas, zowel didactisch als pedagogisch. Activiteiten organiseren voor seizoens-afsluitingen. Begeleiden bij uitstapjes.
Wat is een meidengroep?
Een meidengroep is: Een groep die (de naam zegt het al) alleen bestaat uit meiden: * Een groep waarin ik meiden weerbaarder en zelfverzekerder probeer te maken voor de maatschappij. Waarin zaken behandeld worden die alleen meiden aangaan. Een groep waarin ik probeer een betere band te creëren tussen de meiden binnen een school/groep. Een groep waaraan ik voorlichtingen geef over o.a. seksualiteit, anorexia, Loverboys project, Novadic en persoonlijke hygiëne. Een groep waarin meiden hun problemen en verhaal kwijt kunnen.
Een meidengroep is noodzakelijk in het onderwijs/in groepen.
Omdat: Ze weerbaarder worden en een beter zelfbeeld krijgen.Meiden hun verhaal vaak niet kwijt kunnen, dit meestal door schaamte of angst. Er zichtbaar resultaat geboekt wordt. Er minder strijd is onderling. Minder ruzies en roddels ontstaan tussen de meiden. Er een vertrouwensband ontstaat. De meisjes openlijk kunnen spreken over allerlei meidenzaken.
Zou elke school/groep een meidengroep moeten hebben?
Ja, omdat: Omdat er op elke school wel kwetsbare meiden zitten. De meiden weerbaarder gemaakt moeten worden voor deze maatschappij. Ze vaak nergens terecht kunnen met hun problemen/verhalen. Ze thuis geen voorlichting of begeleiding krijgen. Er veel onderlinge strijd is tussen meiden. Er een goede vertrouwensband ontstaat. Het voor elke meid belangrijk is om extra voorlichting te krijgen.
Mijn rol binnen de meidengroep: Ik ben vertrouwenspersoon. Ik bied ze veiligheid. Ik zorg dat ik op de hoogte blijf van wat er speelt tussen de meiden of wat ze bezig houdt op dat moment. Ik bied een luisterend oor. Ik organiseer activiteiten. Ik geef advies. Ik geef ze voorlichtingen. Samen met hen ga ik op zoek naar oplossingen. Ik bemiddel bij conflicten. Ik zorg voor een prettige ontspannen sfeer.