Werkveldconferentie 23 april 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Steven Nijhuis • Maart 2007 • 1/8 Authentieke projecten, een sprong in het diepe? Durf het roer aan studenten te geven
Advertisements

Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
situationeel leiderschap
Workshop Handelingsgericht werken
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Reflectievaardigheden en instrumenten
Thema 9 Begeleidingsstijlen
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Situationeel begeleiden
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Hogescholen in Dialoog
Logo van de desbetreffende sectie hier toevoegen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
PLATO™-Intensief- Leadership
Leiderschap en organisatie
BSN nederland De Action Learning MBA
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
Delegeren Leidinggeven Blz. 177.
Leidinggeven en coachen
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Bijl&Reuser HR-professionals
Resultaten BPV-evaluatie
De verschillende stijlen
Integratiefase Introductie 30 september 2013 Doel De student toont aan dat hij: de verschillende rollen op masterniveau beheerst en effectief kan inzetten.
Werkveldconferentie 23 april 2014
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007.
Managementstijl Management van uitzondering, doelen, rondlopen, etc.
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek teamleider.
Leidinggeven H3 Leidinggeven Filiaalmanager.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Werkveldconferentie 13 november 2014 “Samenwerken en nu verder”
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Bijeenkomst September 2015
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Week 1: Inleidend college: een theoretisch kader

Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Projectgroep deskundigheidsbevordering Meerjarenbeleid Kerndoel 5.2. Het ontwikkelen van een nieuw systeem van deskundigheidsbevordering, dat uitgaat.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
MODULE 1 ROLBEWUSTZIJN. SOFA-MODEL Samenwerken OndersteunenFaciliteren Afstemmen.
Rollen binnen het werkplekleren
Arbeidsmarktonderzoek gehandicaptenzorg
ZESC – Situationeel leiderschap
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Stevig blijven in de storm
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Begeleiden Les 5.
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
LEIDERSCHAP © Dia van Berry Hagendijk.
Transcript van de presentatie:

Werkveldconferentie 23 april 2014 Workshop 2 “ begeleiden in de praktijk, wat verwachten we ?”

Doel workshop Bewust worden van begeleidingsstijl Ervaren hoe STARRT je kan helpen bij het kiezen van een stijl

Programma Begeleidingsmodel van Bell/Peereboom Indeling workshop Verdelen in 2 groepen, 3 werk/praktijkbegeleiders, 1 simulatie- student, 1 instellingsdocent en ongeveer 5 observatoren. Terugkoppelen van observaties eerst in subgroep daarna plenair.

Workshop 2 (2 simultaan per lokaal) Ws-leider Afke Carola Hans Lokaal Student 2 keer 3 werk/pr.begel. Wie? 1 instellings docent Rest observator

Situationeel begeleiden Artikel Daisy Bell-Peereboom uit Vakblad voor opleiders in de Gezondheidszorg 12-2007

Stijl 1 Leiden (directing) Deze stijl wordt ook aangeduid als management by prescription. Veel sturend en weinig ondersteunend leiderschapsgedrag; de begeleider schrijft voor wat stagiaires moeten doen, geeft nauwkeurige instructies en controleert de taakuitvoering. Een valkuil is dat de begeleider autoritair overkomt. Deze wijze van begeleiden werkt alleen als de opdrachten goed zijn te structureren.

Stijl 2 Begeleiden (coaching) De begeleider ondersteunt de stagiair door verantwoordelijkheden te delen en door veel vragen te stellen: actief luisteren, de ander raadplegen en betrekken, complimenteren en stimuleren. Wel worden de taken nauwkeurig vastgesteld en zo nodig gecontroleerd. Deze stijl wordt ook wel aangeduid als resultaatgericht management. Deze stijl wordt ineffectief bij manipuleren: wel vragen naar de inbreng van de ander, maar er niets mee doen. Een valkuil is dat de begeleider overkomt als therapeut.

Stijl 3 Steunen (supporting) Begeleider en stagiare beslissen samen hoe het werk wordt uitgevoerd. De begeleider treedt stimulerend op, is klankbord en helpt de stagiaire op verzoek bij de uitvoering. Hij geeft daarbij primair leiding door aandacht te besteden aan de relatie en door het geven van erkenning. Deze stijl wordt ook wel organisch management genoemd. Een valkuil is dat de begeleider de stagiaire gaat betuttelen.

Stijl 4 Delegeren (delegating) Delegeren is effectief toe te passen wanneer de begeleider voor de stagiair de voorwaarden kan scheppen die nodig zijn bij het uitvoeren van de opdracht. De begeleider laat beslissingen en de wijze waarop de taak moet worden uitgevoerd over aan de stagiaires. (deze zijn zelf verantwoordelijk en krijgen dan ook de nodige bevoegdheden, afhankelijk van fase in de opleiding) De begeleider loopt hierbij wel de kans te vervallen in een niet-effectieve laissez-faire stijl.

Model Bell-Peereboom S1 - Leiden (directing) Deze stijl wordt ook aangeduid als management by prescription. Veel sturend en weinig ondersteunend leiderschapsgedrag; de leidinggevende schrijft voor wat medewerkers moeten doen, geeft nauwkeurige instructies en controleert de taakuitvoering. Een valkuil is dat de leidinggevende autoritair overkomt: als een baas of een leraar. Deze wijze van leidinggeven werkt alleen als de opdrachten goed zijn te structureren. S2 - Begeleiden (coaching) De leidinggevende ondersteunt de medewerker door verantwoordelijkheden te delen en door veel vragen te stellen: actief luisteren, de ander raadplegen en betrekken, complimenteren en stimuleren. Wel worden de taken nauwkeurig vastgesteld en zonodig gecontroleerd. Deze stijl wordt ook wel aangeduid alsresultaatgericht management. Deze stijl wordt ineffectief bij manipuleren: wel vragen naar de inbreng van de ander, maar er niets mee doen. Een valkuil is dat de leidinggevende overkomt als therapeut. S3 - Steunen (supporting) Leidinggevende en medewerkers beslissen samen hoe het werk wordt uitgevoerd. De leidinggevende treedt stimulerend op, is klankbord en helpt de medewerker op verzoek bij de uitvoering. Hij geeft daarbij primair leiding door aandacht te besteden aan de relatie en door het geven van erkenning. Deze stijl wordt ook wel organisch management genoemd. Een valkuil is dat de manager de medewerker gaat betuttelen. S4 - Delegeren (delegating) Delegeren is effectief toe te passen wanneer de leidinggevende voor de medewerker de voorwaarden kan scheppen die nodig zijn bij het uitvoeren van de opdracht. De leidinggevende laat beslissingen en de wijze waarop de taak moet worden uitgevoerd over aan de medewerkers, deze zijn zelf verantwoordelijk en krijgen dan ook de nodige bevoegdheden. Deze stijl staat ook bekend als management by exception. De leidinggevende loopt hierbij wel de kans te vervallen in een niet-effectieve laissez-faire stijl.